DIIV - Deceiver (2019)

Label: Captured Tracks

1. Horsehead (5:08)
  2. Like Before You Were Born (3:04)
  3. Skin Game (4:25)
  8. Lorelei (3:58)
  9. Blankenship (3:56)
  10. Acheron (7:08)

avatar van mkrake
Eerste single klinkt weer heerlijk.. heel, heel veel zin in!!

DjFrankie (moderator)
Eindelijk was erop aan het wachten

avatar van Man of Sorrows
coldwarkids schreef:
Skin Game valt voor mij vies tegen, helaas.

Idem. Van dat unieke zomerse melodische gitaargeluid van Oshin blijft niets meer over.

avatar van FoolsGold
Kijk hier echt ontzettend naar uit, Skin Game klinkt heerlijk.

Man of Sorrows schreef:

Dat was op Is the is are ook al wat minder helaas.
Desalniettemin ben ik wel enorm benieuwd naar de sound van dit album.

coldwarkids schreef:
Skin Game valt voor mij vies tegen, helaas.

Voor mij tot nu toe ook helaas.

avatar van coldwarkids
'Taker' is nu ook te beluisteren. Dit is wel lekker! Taker by Diiv | Free Listening on SoundCloud

avatar van FoolsGold
De derde single ''Blankenship'' staat inmiddels ook online.

Fijn tempootje wel!

Blankenship - YouTube

avatar van Doc
Doc
Dit klinkt goed. Ik was niet zo bekend met DIIV... ik dacht dat het meer een 80's geluid had. Of een "zomers melodisch gitaargeluid" zo je wilt. Dan vind ik dit wel een stuk aangenamer.

avatar van VladTheImpaler
Top nummer, beste single tot nu toe.

Doc schreef:

Dat zomerse is met name op hun debuut album Oshin. Op het tweede album was het al wat donkerder, meer richting de 80's post punk, zoals Blankenship ook is.

avatar van peterjames777
Zo, mooie evolutie dit. Het debuut was goed, tweede worp had ik wat minder mee maar dit is een flinke stap vooruit. Fijn die post punk en grunge invloeden. Vooral Taker en Skin Game smaken naar meer.

avatar van Lura
peterjames777 schreef:
Fijn die post punk en grunge invloeden.

Toevallig vandaag ontvangen, als het enigszins in de buurt van het niveau van The Murder Capital komt, ben ik dik tevreden.

Lura schreef:

Ik hoop dat je alleen niveau bedoelt, want ondanks dat DIIV post-punk invloeden heeft, hebben ze weinig overeenkomsten qua sound met The Murder Capital.

avatar van Doc
Doc
Post punk... eerlijk gezegd weet ik nooit zo goed wat ik daaronder moet verstaan. Rembours-rock met track & trace-invloeden of zoiets. Maakt ook niet uit. Bij het beluisteren van de paar nummers die nu op youtube staan, denk ik vooral aan bands als My Bloody Valentine en Sonic Youth. En dat beschouw ik als iets positiefs.

avatar van Lura
Gitarist Andrew Bailey speelt ook in het bandje WIVES, waarvan morgen het debuutalbum So Removed verschijnt, zeer de moeite waard! Volgende maand trouwens live te zien in Nederland.

avatar van JVT
JVT
Blankenship is heerlijk!!

avatar van FoolsGold
The Spark nu al mijn favoriet!

avatar van samslam
Zo, afslag shoegaze met verve genomen.

Minder uptempo en de invloed van My Bloody Valentine ligt er nu erg dik bovenop. Eigenlijk is het nu echt shoegaze met iets minder een eigen smoel. Maar goed, het is wat mij betreft wel de beste shoegazeplaat sinds mbv (plat, Slowdive was ook mooi).
Het is allemaal wel wat minder sprankelend. Tweede worp (Is The is are) blijft wat mij betreft het beste omdat Oshin buiten het geniaal dansbare Doused wel erg was ondergedompeld in reverb.

avatar van coldwarkids
Like Before You Were Born!!!

avatar van mkrake
Wat een plaat! Inderdaad een verandering qua geluid maar het past DIIV als gegoten.

DjFrankie (moderator)
Volgend jaar op Best Kept Secret ?

avatar van VladTheImpaler
Afgaande op de singles was het nog een beetje raden welke kant dit album op zou gaan, maar ze zijn duidelijk de shoegaze kant opgegaan. Hier en daar zijn er nog momenten die doen denken aan hun eerdere albums (The Spark en Blankenship bijv.). Deze heeft voor mij wel wat draaibeurten nodig om echt goed in te kunnen schatten hoe goed ik deze ga vinden. Op het eerste gehoor zitten alle nummers echt heel goed in elkaar, en zijn er nummers die ik al echt goed vind. Toch is shoegaze niet het makkelijkste genre voor mij om in te komen.

avatar van WesleyX16
Skin Game en Blankenship die kende ik al. Ik vind ze zelf helemaal top. Maar ook Horsehead, Like Before..., Taker en Acheron klinken ook heel goed. Ik vind ze behoorlijk gegroeid en ik denk dat dit hun beste album is. Hun eerste vond ik iets te eenvormig. Daar stond wel hun meesterwerk Doused op. En hun tweede heb ik niet zo vaak gehoord. Maar dit album schuren de gitaren er vaak stevig op los...

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik vind het eigenlijk een tamelijk vlak album. Vooral de singles zijn sterk (Blankenship ), maar verder geen echte hoogtepunten. Het helpt ook niet mee dat het niet bepaald origineel klinkt en dan steekt het toch schril af tegen, in mijn ogen, vergelijkbare artiesten als Slowdive en Smashing Pumpkins.

avatar van Johnny Marr
Blankenship Lekker album weer. Dit voelt aan als een comeback maar de laatste is nog maar drie jaar oud zie ik, voelt veel langer geleden aan. De afsluiter is ook geweldig, wat een trip weer

avatar van mr.oizo
Lekkere plaat zeg! Ik zag ineens dat ik Oshin uit 2012 ook nog in mn spotify album lijst had staan.
Ik hoor er soms de Smashing Pumpkins in terug. Horsehead en Blankenship springen er bovenuit.

avatar van Johnny Marr
Acheron

Echt zo'n nummer om helemaal in te verdrinken...pure gloomy bliss... samen met Blankenship m'n ultieme 'fave' van dit album zoals luigifort dat zo mooi kan zeggen. De laatste twee nummers zijn de hoogtepunten van deze plaat, wat een outro