Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad (1995)

Rock / Roots
Label: Columbia

1. The Ghost of Tom Joad (4:23)
  2. Straight Time (3:25)
  3. Highway 29 (3:39)
  4. Youngstown (3:52)
  5. Sinalao Cowboys (3:51)
  6. The Line (5:14)
  7. Balboa Park (3:19)
  8. Dry Lightning (3:30)
  9. The New Timer (5:45)
  10. Across the Border (5:24)
  11. Galveston Bay (5:04)
  12. My Best Was Never Good Enough (2:00)
avatar van Zachary Glass
Vóór dit album stond ik quasi-lacherig tegenover Springsteen.

Sja, je bent veertien, ziet jezelf als een Britpop-"kenner" (sjonge - ik zou dat pretentieuze ettertje van destijds niet willen tegenkomen ) en dan kwam zo'n Springsteen over als een fossiel uit de tijd waar je nog "ja, meneer/nee, meneer" zei.

Toch, mijn vader draaide dat eerste nummer The Ghost of Tom Joad en die song spràk op een bizarre manier tot mij - en de plaat klonk toch zo mooi sober ... geen drukdoenerij.

Dankzij deze plaat ben ik dan The Grapes of Wrath van John Steinbeck gaan lezen ... want tenslotte was deze plaat gebaseerd op dat boek ... en het was een onvergetelijke leeservaring in de vroege lente van '96. Toch allemaal van die dingen die je leven toch dat tikje méér kleur verschaffen ...

Hoe meer ik dit album hoor, hoe meer ik er van overtuigd raak dat dit het beste Springsteen album is. Dit is muziek zoals muziek bedoelt is: een man met z'n gitaar en z'n teksten.

Verhoogd naar 5* en heel mischien zelfs wel een klein beetje beter dan Springsteen live '75-'85.

avatar van Jasper
The Ghost of Tom Joad is inderdaad een prachtig nummer. Maar voor mij is het mooiste nummer op dit album "Across the border". Het is ook meteen mijn favoriete Springsteen song. De melodie is echt verbluffend mooi, hij zingt prachtig, alles klopt gewoon.

Andere favorieten zijn naast de titeltrack nog Highway 29 en Youngstown. De rest van de nummers hebben me nooit echt gepakt, maar dat kan net zo goed aan mij liggen als aan Bruce .

Een 4,5 verdient dit album zeker, al is het maar om "across the border".

avatar van indana
Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van Bruce tot het moment dat ik dit album hoorde. Ik kreeg enorme bewondering voor de man omdat hij dit durfde uit te brengen, en ik leerde ook de epische verteltrant kennen van Bruce zonder de, in de mijn oren, overdreven, bombastische kant van zijn muziek. De teksten komen op dit album veel beter over dan op zijn voorgaande werk (wat ik overigens met terugwerkende kracht ook een stuk beter ben gaan vinden).
Youngtown en Across The Border zin voor mij absolute hoogtepunten, (kan ook niet na laten om de muziek dan harder te zetten ) toch is de rest zeker niet slecht en verdienen zij bewondering.

EVANSHEWSON
Hobbes schreef:

Tja, ik vind Nebraska, als vergelijkbaar album dan, stukken overtuigender, de songs zijn daar gewoon sterker dan hier.
Daarom zal deze nooit mijn favoriete Springsteen worden hoor.

***

avatar van animalkrullie
In mijn ogen één van zijn mindere werken.
youngstown en the ghost of tom joad zijn de uitzonderingen.
daarom 2*

Harald
EVANSHEWSON schreef:

Daarom zal deze nooit mijn favoriete Springsteen worden hoor.

***

Je hebt gelijk...Nebraska is een heel goede en sterke plaat en een stukje overtuigender dan de Ghost ofwel Nebraska in het begin voor mij een beetje wennen was

avatar van hertog
zeer sterke plaat. Elk nummer hiervan is raak. Met als absolute uitschieters the gost of tom joad en across the border. De rest is ook geweldig om naar te luisterren

Leuk dat ik juist dit album veel overtuigender vind dan Nebraska. Nebraska doet mij gewoon niks

avatar van Twinpeaks
Mooie ingetogen plaat van Springsteen.Het prachtige Youngstown is de uitschieter hier en ook Across the border is wonderschoon.De grote kracht van deze plaat is dat men als luisteraar zich kan identificeren met de personages uit de liedjes.Springsteen laat ze leven met hun zwakheden en hun onvermogen en dat maakt ze zo echt.Niet de geijkte weg bewandelen is een van de dingen die ik bewonder in Springsteen.Tuurlijk is hij financieel volledig afgetankt en kan hij projecten als dit gewoon erbij doen,maar de intergriteit waarmee hij dit soort grote thema's aan de kaak stelt geeft aan wat voor persoon hij is en dat wekt bewondering.4 en een halve ster voor dit wat ondergewaardeerde werk.

Mooi, sober album en van dat pure ben ik altijd wel gecharmeerd.
Blijkbaar hoeft de bombast die de E Street Band vaak toevoegt van mij niet zo: doe maar deze ontroerende Springsteen die met simpele middelen recht tot het hart weet door te dringen.

avatar van Madjack71
Dit album zou ook recht gedaan zijn door het Nebraska Moon te noemen (naar Harvest en Harvest Moon).
De sfeer ligt in het verlengde daarvan, de Mister word weer uit de kast gehaald. Mantra achtige zanglijnen, waardoor de teksten goed tot zijn recht komen en je meegezogen word naar het verhaal dat hij wil vertellen.
Sobere setting, hier en daar met ondersteuning, veelal de man en zijn akoestische gitaar. Niets mis mee.

Sterke nummers zijn voor mij;
The Ghost of Tom Joad
Staight time (doet me denken aan Johnny 99)
Youngstown
Dry lightning
Across the border

De andere nummers zijn ook wel sterk, maar meer vanuit tekstueel oogpunt bezien.
Sinaloa cowboys (There in the dirt he dug up ten thousand dollars, all that they'd saved. Kissed his brother's lips and placed him in his grave)...het wachten is op de film.
The line
The new timer...daar is die Frank weer van Highway Patrolman

Highway 29
My best was never good enough
Zijn nummers die m.i wat buiten de boot vallen t.o.v de rest.
Voor de rest is dit een album die er mag zijn.

avatar van LucM
Zelf hoor ik hem liever met the E Street Band, maar het akoestisch werk van Bruce Springsteen staat eveneens op een hoog peil. Louter luisterliedjes die tekstueel zeer sterk zijn, waarbij de Boss met veel inlevingsvermogen de lotgevallen beschrijft van personen die op de rand van de maatschappij leven.

avatar van rkdev
Ik blijf moeite met deze plaat hebben. Ben een echte Springsteen liefhebber, maar vind dit een van zijn minste.

avatar van barrett
[quote]Madjack71 schreef:

Meestal heb ik het wel voor albums, waar een zanger zich zo sober bloot legt aan de luisteraar. Heb deze plaat net als Nebraska van Springsteen en kmoet met schaam bekennen dat ik deze bijna nooit opleg. Het sprak me niet direct aan in zijn oeuvre en ben gewoon naar ander werk van deze artiest blijven luisteren.

Aangezien ik zie dat op deze site veel waarde gehecht wordt aan Nebraska en deze eignlijk mag worden aanzien als Nebraska II zal ik deze zeker nog eens moeten gaan beluisteren. Hopelijk heb ik na die luisterbeurten zo enthousiast als velen op deze site.

avatar van vins75
Taconite coke and limestone
Fed my children and made my pay
Them smokestacks reachin like the arms of god
Into a beautiful sky of soot and clay

De tekst van Youngstown is absoluut één van zijn mooiste

avatar van LittleBox
Mee eens. Het is in mijn ogen zelfs één van zijn allerbeste nummers, niet alleen de ingetogen versie van dit album maar ook de full band version van bijvoorbeeld Live in New York met die weergaloze gitaarsolo van Nils.

avatar van vins75
Klopt, nadeel van de Live in New York versie is echter dat ik het refrein niet kan meeblèren, omdat hij te hoog zingt bij de laatste "Youngstown"

My sweet Cherry I'm sinking down
Way darling in YOUNGSTOWN

avatar van Rogyros
rkdev schreef:

Ik heb nou precies hetzelfde, maar ik heb hem zo'n tien jaar geleden voor het laatst gehoord. Ook nooit gekocht om deze reden. Behalve The Ghost Of Tom Joad kon het mij niet bekoren. Youngstown vind ik schitterend, maar dan vanwege de versie van Live in New York (1999). Maar gelet op verschillende reacties ga ik het album toch nog maar eens aanschaffen en goed luisteren.

avatar van Helicon
weer één van de rustige albums van Springsteen en mooi vind ik. Schitterende teksten.
Echte luisterplaat . Sinaloa Cowboys en Across the border vind ik de toppers

avatar van musician
Ik vind het al heel wat, dat een artiest zijn nek durft uit te steken en met iets dergelijks als The Ghost of Tom Joad komt.

De variatie in zijn werk is groot, hij blijft natuurlijk wel binnen de Springsteen grenzen.

Net als bij Neil Young, die eveneens (en misschien nog wel meer) met sterk verschillende cd's kan komen, is een door Bruce volledig ingetogen en van minimale instrumentatie voorziene cd aan mij echter niet besteed.

Het vakmanschap van Springsteen staat geheel niet ter discussie. Maar gebrek aan variatie maakt elke cd kwetsbaar, juist omdat de artiest zich zelf kwetsbaar opstelt. Als het eerste nummer al niet je ding is, wordt het ook niets meer met de rest.

Gezien het feit, dat er op musicmeter nog maar 19 berichten staan bij deze cd (Bruce beslaat meestal meerdere pagina's), geeft al aan dat dit voor meer mensen even slikken was/is.

Ik vermaak mij wel bij het stevigere werk van Springsteen, vooral samen met z'n E-street band.

manitobas
Goed album.

Ondanks enkele mooie nummers, toch niet echt een favoriet album van mij. Wat mij betreft het einde van de Bruce Springsteen waar ik van houd.

avatar van Lamontagne
Dit is toch wel een pareltje hoor, je moet er even voor zitten
want het is geen easy listening zoals een dancing in the dark maar
prachtige ingetogen nummers die mij elke keer weer tot diep in
m'n binnenste weet te raken.

Met Ghost of Tom Joad, Highway 29, Youngstown en Across the border als favorieten

avatar van vielip
Ook voor mij is dit één van zijn mindere albums. In tegenstelling tot Nebraska en Devils & dust vind ik dit album te saai om van begin tot eind te kunnen boeien. Youngstown en het titelnummer zijn geweldige tracks, en Sinalao cowboys is zeker ook niet slecht. Er staat mij echter teveel 'net niet' werk op.

Hendrik68
Ik ben de laatste tijd erg gecharmeerd geraakt van de ingetogen Springsteen. Nebraska is al bezig Born to Run van de troon te stoten als favoriete Springsteen. Maar deze plaat komt op zeker in de buurt. Wat toch een fantastisch artiest deze man en wat heb ik spijt dat ik hem na het voor mij teleurstellende Human Touch/Lucky Town een poosje links heb laten liggen. Ik bleef hem draaien, maar met het nieuwe werk had ik niet veel en verdiepte me er ook niet meer in. Niet zo verstandig dus. Vrijwel louter toppers op deze plaat: titelnummer, Youngstown, The line, The new timer, Dry lightning. Ach ik kan ze allemaal wel opnoemen. Op het eerste gehoor zo simpel, maar noem mij 1 artiest die hem dit nadoet. Hij had het ook the Ghost of Nebraska kunnen noemen, in die zin niks nieuws, maar daarom des te knapper om wederom zo te overtuigen met zo'n ingetogen album.

avatar van Cor
Cor
Mmmm, moeilijke dit. Vind 'm soms zelfs gewoon een beetje saai. Dan denk ik: "dat neuzelt maar door in tempo en toonsoort". Terwijl ik houd van de Singer/songwriter: 'man met gitaar en stort je hart maar uit'. En je kan van Springsteen een hoop zeggen (ik ben geen fan), maar hij is wel een songsmid en een ambachtelijk liedjesschrijver.
Er zitten een paar mooie nummers tussen (titletrack en natuurlijk 'Youngstown', maar de rest kan me niet pakken. Komt misschien ook door die zoemende, golvende synth-toon die als een storende behangtje achter alle nummers ligt.
Bij twijfel naar beneden afronden, zeg ik altijd. Dus slechts 3***.

avatar van iggy
Ik heb deze ruim 1 jaar of zo geleden gekocht. Toen heb ik bijna de hele ontbrekende zwik er maar bij gekocht. En de laatste tijd ben er eens goed geconcentreerd naar aan het luisteren. Bepaalde cd's kende ik uiteraard al. Wat mij opvalt is dat ik zijn so called klassiekers niet zo klassiek vind. Ik hoop dat hendrik68 mij dan weer uit de brand gaat helpen. kom op he hendrik.

Deze echter vind ik vrij goed. The ghost is een van de betere nummers op de cd. Straight time ook al prima net als highway 25. Yountown weet mij dus echt te raken. Tot nu toe de beste met een zo uit het normale leven gegrepen tekst van de boss. Dat is zijn specialiteit denk ik toch zo ha. Effe een open deurtje intrappen. Hoewel ik wel eens moeite heb om hem goed te verstaan. Ook de rest is prima te versmaden niks mis mee. Ik kan me voorstellen dat het voor een luisteraar ietswat saai overkomt zie comentaren hierboven. Ik word ook door zijn teksten gegrepen en volg ze dus bij springsteen ook. Meschien dat het daardoor minder saai word. Maar meschien denkt oa cor wat een crap ligt die iggy daar te vertellen. Ok dan heb ik het mis.
4 pingels wel met moeite

Hendrik68
Ja goedemiddag, hier ben ik al. Ik help je ten dele uit de brand. Als jij met de zogenaamde klassiekers Born to Run, Darkness en Nebraska bedoelt en jij bedoelt daarmee te te zeggen dat jij die niet zo geweldig vindt dan sta ik in deze niet met jou op 1 lijn. Genoemde 3 vind ik echt verschrikkelijk goed. Ik ben niet erg gul met het geven van 5 sterren, maar deze 3 hebben ze allemaal. Na Nebraska werd het (zoals ik al her en der heb vermeld) voor mij allemaal wat minder tot: The Ghost of Tom Joad. Die van mij de volle mep krijgt. Ik ben het in deze helemaal met je eens. Tekstueel geweldig en dit is gewoon een stijl die alleen hij beheerst en waar anderen hun vingers ook niet aan moeten willen branden. Enig puntje van kritiek dat je zou kunnen hebben hierop is dat hij af en toe wel wat harder in de microfoon had mogen zingen, maar goed daar hebben we een volumeknop voor. Gewoon perfect dit. Ik verheug me al weer helemaal op de zomer. Terras, wijntje en The Ghost of Tom Joad of Nebraska erbij of een Mellencampje uiteraard. Tot de zomer lukt het binnen met een dikke vette Guinness trouwens ook uitstekend. Er is niet veel voor nodig om van het leven te genieten

avatar van musician
Ik vond opeens dit album een passende cd om te draaien, bij het overlijden van de onvervangbare Clarence Clemons.

Toen ik moest kiezen tussen alle cd's van Bruce vond ik het een hele logische keuze terwijl ik eigenlijk het album niet vaak draai. Maar na de draaibeurt de conclusie dat er geen betere keuze had kunnen worden gedaan.

avatar van Rogyros
Tjonge, ik wist helemaal niet dat The Big Man ons heengegaan was. Ik lees net wikipedia en zie dat hij vorige week een zware beroerte kreeg, wat hij dus niet overleefde.

Treurig nieuws.

avatar van brain75
Dit album toendertijd gekocht wegens de juichende kritieken in muziekbladen. Na de eerste luisterbeurt overheerste er eerlijk gezegd een lichte teleurstelling: deze cd was wel erg sober.

Toch wat vaker opgezet en dan springen "The Ghost Of Tom Joad" eruit maar vooral "Youngstown". Dit nummer behoort (samen met Downbound Train) tot de absolute Springsteen-top. De bak ellende die de hoofdpersoon van het lied over zich heen krijgt en de manier waarop Bruce het brengt. Hemeltergend mooi. Hierboven werd ook al de live-versie aangehaald: die uitvoering is 180-graden de andere kant op maar wederom levert het koude rillingen op.

Andere favoriet is verder "Across The Borders". De rest van het album is niet geland bij me. Maar bij het lezen van de commentaren werd ik toch weer nieuwsgierig: ik zal hem nog eens opzetten in de auto! .

Tot zover 3,5 ster voor de 3 sterke nummers. En misschien aan het einde van de week komt er nog wat bij!