Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell! (2019)

Alternatieve titel: NFR!

Label: Polydor

1. Norman Fucking Rockwell (4:08)
  2. Mariners Apartment Complex (4:07)
  3. Venice Bitch (9:37)
  4. Fuck It I Love You (3:38)
  5. Doin' Time (3:22)
  6. Love Song (3:49)
  7. Cinnamon Girl (5:00)
  8. How to Disappear (3:48)
  9. California (5:05)
  10. The Next Best American Record (5:49)
  11. The Greatest (5:00)
  12. Bartender (4:23)
  13. Happiness Is a Butterfly (4:32)
  14. hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it (5:24)
avatar van pmac
Jan uit Berlijn schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik de reacties hier een tikkeltje overdreven en gehyped. Zijn de composities zo verheffend? Denk het niet. Dat nummertje dat dagelijks de radio's passeert is imho een tandenknarsend overgewaardeerd met strijkertjes en toonladdertjes ballaaderig ding, wat de massa wil horen. Waar de popgeschiedenis al 883 voorbeelden van kent. En de meesten zijn beter.

Misschien zijn de recensie zo lovend dat de verwachting te hoog is. Afijn ik vind juist wel dat een aantal composities echt ijzersterk zijn. De melodieën blijven nu al weken in mijn kop kleven. De teksten zijn veelal poëtisch en het wordt nog eens bloedmooi gezongen. Het had wat mij betreft wel iets korter gemogen. Met 10 nummers had het wat krachtiger gebundeld geweest.
Maar misschien moet je het nog eens een kans geven. Gezien jouw top 10 ligt het niet aan jouw smaak.

avatar van Rudi S
Jan uit Berlijn schreef:

wat, schandalig ondergewaardeerd, een gemiddelde van 4,07 is bizar laag voor zo'n allesomvattend meesterwerk, zoals hiervoor al opgemerkt ligt het gezien jouw top 10 aan jouw smaak

avatar van chevy93
Jan uit Berlijn schreef:
Dat nummertje dat dagelijks de radio's passeert
Ben benieuwd welk nummer van dit album überhaupt op de radio komt. Laat staan dagelijks.

Waar de popgeschiedenis al 883 voorbeelden van kent. En de meesten zijn beter.
Je kunt veel van Lana del Rey zeggen, maar ik vind wel dat ze een eigen sound heeft. Ben benieuwd naar een paar van die 883 voorbeelden.

avatar van Arrie
chevy93 schreef:

NFR was een paar weken terug nog Megahit op 3FM.

avatar van chevy93
Ik kan dat niet terugvinden in de statistieken in ieder geval: http://watiseropderadio.nl/zoek/lana+del+rey//3fm

edit: Wel Doin' Time dus, maar dat is alweer maanden terug. 'Doin' Time' van Lana Del Rey is de 3FM Megahit van deze week! - NPO 3FM - npo3fm.nl
(En is over een tijdspanne van één maand hooguit zo'n 10 keer gedraaid)

Ik zie dat NFR ook Megahit was: Norman Fucking Rockwell van Lana Del Rey is 3FM Megahit! - NPO 3FM - npo3fm.nl
Maar blijkbaar pakt die site hierboven dat niet op? Lijkt me sterk als dat nummer niet gedraaid is als megahit.

avatar van Arbeidsdeskundige
Het luisteren naar dit briljante album is een verslaving waar ik me volledig aan overgeef. Twee nummers springen er bovenuit. Beiden brengen het gevoel van hemel op aarde. Daarbij prefereer ik Mariners Apartment Complex boven Venice Bitch.

Na al deze positieve berichten dit album maar eens besteld.
En ik moet zeggen, tegen mijn verwachting in, het is een prachtig album.
Het dromerige / zweverige sfeertje is prachtig,
Voorlopige favoriet mariners apartement complex.
Maar er zit geen slecht liedje tussen.
Dus ...bedankt voor de tip.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Offtopic bericht verwijderd

avatar van DargorDT
duran schreef:
Na al deze positieve berichten dit album maar eens besteld.
En ik moet zeggen, tegen mijn verwachting in, het is een prachtig album.
Het dromerige / zweverige sfeertje is prachtig,
Voorlopige favoriet mariners apartement complex.
Maar er zit geen slecht liedje tussen.
Dus ...bedankt voor de tip.

Na het lezen van alle positieve berichten was het niet je verwachting een prachtig album te gaan horen?

Ik was na de eerste luistersessie niet overtuigd, maar wilde het wel even blijven proberen daarna. Juist vanwege alle positieve berichten. Gelukkig werd mijn aanvankelijke kritiek wel erkend, het kan even duren voor het kwartje valt. Inmiddels denk ik er zelfs over om een halfje omhoog te gaan. De eerste drie tracks waren als enigen favoriet, maar daar zijn intussen meer tracks bijgekomen.

De zang, haar stem, de lyrics en het lome, relaxte sfeertje dragen bij aan de magie.

avatar van Thekillers87327
Pff, the greatest is echt het beste nummer van het jaar 2017-2019 mimimaal. Wat een geweldig album op 3 fillers na. Deze ga ik zeker op vinyl aanschaffen.

Melodieën die je tranen geven, dat is wat lana doet.

avatar van Marco dB
chevy93 schreef:
Ik kan dat niet terugvinden in de statistieken in ieder geval

Via deze telling staat Lana in de top 3 van meest gedraaide artiesten van 3FM met 299 speelbeurten de afgelopen 4 maanden.

Ik heb geprobeerd om dit album helemaal uit te luisteren. Het is me niet gelukt..wat doe ik verkeerd? Het wordt zo goed ontvangen.

avatar van Leptop
Niets.... smaken verschillen nu eenmaal. Wellicht niet jouw muziek? Het verkeerde moment?

avatar van pmac
WillemM schreef:

Koptelefoon op en laat de eerste 5 nummers over je komen. Van daar uit moet je de rest vd cd verkennen waarbij nog een drie viertal hele fraaie nummers komen afgewisseld met met vullers. Het vraagt wel wat luisterbeurten.

pmac schreef:

Dank voor het advies. Ik heb speakers die klinken als een koptelefoon daar kan het niet aan liggen ☺️

Dim
Na Lust For Life opnieuw de volle mep voor Lana - figuurlijk gesproken.
Toch eens uitzoeken of ik dat eerder is voorgekomen, twee opeenvolgende albums die ik met het hoogste cijfer waardeer.

Goed album, maar soms een beetje te zweverig. Heeft wel enorme jaren 90 vibes, wat ik wel lekker vind. Doet me denken aan Tori Amos.

avatar van Jasper'sLament
Niet dat de Grammy's tegenwoordig nog serieus te nemen zijn maar toch even t benoemen waard:
Ze is genomineerd in de categorie Album of the year en Song of the year (Titelnummer).
Toch leuk voor haar en verdient.

Deze week de vinyl versie ontvangen (een enorm kitscherige roze vinyl 2lp met alternatief artwork dat in alles “meisjes tienerkamer” schreeuwt en ondanks de noemer “limited edition” 3 maanden na release nog steeds gewoon te koop is )

Ik vind het meestal moeilijk om een album goed te beoordelen als ik het nog niet tientallen malen heb beluisterd en bij voorkeur weer even heb laten liggen, en daarna weer opgepikt, buiten of op het eerste gehoor goed klinkt en ik er direct door geraakt wordt. Maar ik zal een poging wagen:

- fantastisch mooie melodieën, heerlijke dromerige sfeer, sterke produkties.
- tekstueel erg sterk en persoonlijk
- (voorlopig) een paar uitschieters waarin ik “Hope is a dangerous thing...” als eerste moet noemen > fenomenale track, daarna “Mariners Appartment Complex”en “Venice Bitch”
- het blijft wel muziek voor “bepaalde momenten” maar zoals nu op een zondagochtend is het duidelijk het juiste moment.
- binnen het genre van “dromerige popmeisje met een alternatief randje” is dit wel het beste wat ik tot nu heb gehoord

Ik trap af met een 4,5 en ben benieuwd hoe ik er over een jaar over denk.

avatar van Screenager
VDB79 schreef:

Ik heb hem deze week ook besteld en hij moet nog toekomen. Ik hoop nu wel zeker dat ik een gewone (zwarte) versie besteld heb

avatar van Marco dB
Plaat van het jaar bij de verzamelde Nederlandse recensenten via OOR. En met afstand.

avatar van mol
mol
Naar aanleiding van de numero een positie bij OOR deze nog een keertje gecheckt. Nee, ik hoor niet waarom deze Lana del Rey zoveel meer aandacht krijgt dan haar vorige schijfjes. Born to Die was een aardige plaat, zo ook Ultraviolence, zo ook Honeymoon en zo ook deze worp. Maar meer ook niet mijns inziens.

We hebben wel met 'Mariners Apartment Complex' een van haar beste songs te pakken, prachtig nummer. Ook 'Doin' Time' en 'Venice Bitch' mogen er zijn. Van de andere songs vraag ik me na elke luisterbeurt af hoe ze ook alweer gingen; ze zijn me te inwisselbaar. Behalve 'The Greatest' dan, maar dat heeft er meer mee te maken dat bij het refrein elke keer I'm Not The Only One van Sam Smith in m'n kop schiet. Verder helpt het niet dat Lana nou nooit eens van de door haar platgewandelde paadjes vol liefdesverdriet op Californische zandstranden komt: ik weet het nou wel!

Al met al prima weg te luisteren op de Spotify, maar ik zou pas echt weer wakker veren als ze écht eens wat nieuws zou gaan doen. Gezien haar succes zal dat wel niet, en waarom zou ze.

Op het eerste gehoor best een flinke zit, deze plaat. Ben benieuwd in hoeverre de nummers zich verder ontvouwen bij vaker draaien. Venice Bitch en Mariner's Apartment Complex heb ik vorig jaar erg veel beluisterd en zeker die laatste is schitterend.