The Offering - Home (2019)

Label: Century Media

1. Waste Away (5:37)
  2. Lovesick (5:16)
  3. Ultraviolence (4:52)
  4. A Dance with Diana (5:23)
  5. Failure (S.O.S) (5:39)
  6. Hysteria (5:54)
  7. Glory (4:36)
  8. Home (14:42)
  9. Violets * (4:26)
Erg goed debuutalbum van deze mannen uit Boston. Combineren alle soorten metal en smeden daar een unieke sound uit. Invloeden van onder ander Slipknot, maar ook Iced Earth, Nevermore, Psychotic Waltz en System Of A Down.
Technisch erg sterk gespeeld en ook de zanger weet wat hij moet doen met zijn stem.

avatar van Eddie
Dat maakt me nieuwsgierig.

Eddie schreef:
Dat maakt me nieuwsgierig.

Dan ben ik benieuwd wat je er van vindt.

avatar van Eddie
Nou, mij eerste indruk is wel heel positief eigenlijk. Ik hoor inderdaad veel 'Slipknot' invloeden. 'Iced Earth' hoor ik er niet erg in terug, maar ik ben na 'Horror Show' mijn interesse in 'Iced Earth' verloren dus dat vergelijk is ook wat lastig, de andere vergelijkingen die je noemt ken ik niet voldoende.
Wat mij heel erg opvalt zijn juist de grote 'Disturbed' invloeden, sterker nog ik krijg soms het idee naar een samenwerking tussen 'Slipknot' en 'Disturbed' te luisteren. Dit stoort me overigens geen moment. Het is een zeer vermakelijk plaat, goede productie, en een heerlijke opbouw. Ik hoop dat de band zich in de toekomst niet gaat verliezen in een meer toegankelijker geluid, zoals eerder genoemde bands dat wel doen, juist wanneer het gas er goed op gaat vlamt deze band echt de pan uit. Nog een laatste positieve vermelding voor de zanger inderdaad, een heerlijke veelzijdig stemgeluid. Dit kan zomaar eens de topper van 2019 gaan worden!

avatar van namsaap
The Offering – Home | Zware Metalen - zwaremetalen.com

Home is de eerste langspeler van het uit Boston afkomstige The Offering, en wat dit kwartet op het debuut laten horen is bijzonder indrukwekkend. De muziek is een samensmelting van diverse metalstromingen zoals progressive , thrash , death, nu en ouderwetse heavy metal die instrumentaal bijzonder knap gespeeld is. Grootste troef van de band is echter zanger Alexander Richichi. De veelzijdigheid van de stem van deze man lijkt werkelijk geen grenzen te kennen. Van screams en grunts naar bijtende thrashvocalen, Rob Halford-achtige heavymetalzang en cleane melodieuze stem, het lijkt hem allemaal erg gemakkelijk af te gaan.

Opener Waste Away zet na een kort gitaarintro de toon met furieuze metalcore-gitaarriffs, en strakke en energieke ritmesectie en de schizofrene zang van Richichi. Het klinkt alsof Testament, System Of A Down en SlipKnot in een blender zijn gegooid.
Het navolgende Lovesick klinkt al net zo vet, maar zet de luisteraar dan opeens met een melodieus refrein even helemaal op het verkeerde been. Gitarist Nishad Georde steelt hier in het tweede deel van het nummer ook nog even de show met een fantastische gitaarsolo.
Dan komt het geweldige Ultraviolence, dat begint als een stampende nu-metaltrack die langzaam transformeert tot een ouderwets heavymetalnummer.

Op A Dance With Diana neemt de band even gas terug om de luisteraar op adem te laten komen met een lekker midtemponummer. Veel tijd krijgt de luisteraar echter net, want bij Failure (S.O.S.) gaat het tempo net zo makkelijk weer omhoog.

Op het tweede deel van het album, of kant B voor de vinylliefhebbers, ligt het gemiddelde tempo iets lager en komt de melodieuze kant van de band nog iets meer naar voren. Op Gloria klinkt de band als een kruising tussen Pantera en Judas Priest, waarbij gitarist Geordie in zijn solo laat horen dat Dimebag Darrell zeker een van zijn invloeden is.

Net wanneer je niet meer verrast lijkt te kunnen worden, trakteert de band met het veertien minuten durende titelnummer de luisteraar op een indrukwekkende afsluiter waar de band Devin Townsend en Steve Vai weer lijkt te verenigen.

Ondanks de verwijzingen naar diverse andere artiesten, heeft The Offering op Home de uiteenlopende muzikale invloeden weten samen te smelten tot een herkenbaar eigen geluid waarmee dit album zich onderscheidt van de vele inspiratieloze releases die wekelijks worden uitgebracht. Wellicht is Home het beste debuut dat dit jaar zal uitkomen.

Score: 93/100

Grappig Eddie, dat je Disturbed noemt. Dat heb ik er dan nog weer niet in terug gehoord. Ik zet hem nog even weer aan. Ik vind het vooral wel gaaf dat je juist zoveel verschillende bands terug hoort in de sound, zonder dat het meteen als plagiaat klinkt (hoewel A Dance With Diana toch wel heel veel leunt op Psychosocial van Slipknot) . Het lijkt haast wel een soort puzzel.

avatar van gigage
Indrukwekkend staaltje metalvakmanschap. Met stip op 1 in de rotatie lijst.

avatar van james_cameron
Overrompelend debuut van deze amerikaanse metalband. Het energieke, springerige geluid doet denken aan een mengeling van System Of A Down en Slipknot, met hier en daar een uitstapje richting Judas Priest. Sterke, aanstekelijke songs die keihard rammen maar tegelijkertijd lekker in het gehoor liggen, met name door de uitstekende zangpartijen en catchy refreintjes. De uitstekende productie leidt de gestructureerde chaos in goede banen en het album bevat geen missers. Wel een beetje jammer dat het erg lange afsluitende titelnummer niet tot de betere tracks behoort.

avatar van gigage
Synyster gates heeft er een concurrent bij. Ik wist niet dat er tegenwoordig nog ruimte was voor fingertapping in de huidige metal scène.
De bonte was wordt hier in de Miele gestopt. Mieter de witte handdoeken er ook maar bij en wees zuinig met de wasverzachter. Soms denk ik dat een song die nogal metalcore begint niet echt mijn ding is maar dan wordt er een refrein in gegooid en gaat de zanger zijn hoogste bereik testen zodat het weer voldoende afwijkt van het gebruikelijke in het genre en wordt het toch weer interessant. Het is dus geen voorwaarde dat je van een bepaald genre houdt om dit plaatje te waarderen. Sterker nog, eigenlijk worden alle metal genres een warm hart toegedragen in deze melodicprogmetalcore met classic elementen.
Dance with Diana heeft een zware riff die zo van Halfords Fight had kunnen zijn. Maar zoals bij elke song op dit plaatje springt het zo naar de tak.
De andere favoriet is Glory. What did i juist heard? Is de gedachte na de centrifuge van stijlen. De was is klaar, nu nog even 14 minuten in de droger. Opvouwen en klaar. Of nog maar een wasje? Why not.

avatar van Sammy
Heerlijk diverse plaat, met de hierboven genoemde invloeden duidelijk aanwezig. Hierdoor onderscheid de band zich van veel andere releases binnen het genre. Een beetje de harde versie van Fair to Midland, ook al zo’n unieke band.

avatar van Don Cappuccino
Na alle lovende reacties hier en in diverse recensies heb ik de track Lovesick beluisterd en ik denk dat ik zelden zo iets zenuwslopends heb gehoord. Ik hou van drukke en chaotische muziek, maar ik werd hier zwaar geïrriteerd van. Alles lijkt op 110% te gaan, waardoor een vijf minuten durend nummer wel twintig leek te duren. Nee, hier blijf ik vanaf nu heel erg ver van weg.

Don Cappuccino schreef:

Dat was ook mijn eerste gevoel, toen ik hem de eerste keer luisterde heb ik hem ook na twee nummers afgezet. Ik zou je toch echt aanraden om hem nog eens een kans te geven. Je zult er geen spijt van krijgen!

avatar van Kill_illuminati
Dat chaotisch vind ik opzich wel fijn, maar ik heb meer moeite met het wennen aan de vocalen.

avatar van trebremmit
Best goed dit, een soort moderne speed metal.
Alleen verveeld het me wel na een aantal nummers, leuk voor in een playlist, maar niet om vijftig minuten te horen, echt te vermoeiend.

Don Cappuccino schreef:

Ik ben het 9 van de 10 keer met je beoordeling en recensies eens, maar hier kan ik je even niet volgen. Zeker niet als ik het vergelijk met een 4,5 die je geeft aan bv Car Bomb - Mordial. Geweldige plaat hoor, maar over zenuwslopend gesproken!

Anyway, ik ben aangenaam verrast door deze plaat. Sinds de 90s eigenlijk al niet meer zo'n fan van Rob Halford achtige zang en speedmetal, maar deze weet mij heel lang te boeien. Misschien komt het omdat de eerste track die ik hoorde A Dance with Diana was, die relatief rustig is vergeleken met de rest. 4 sterren en hoog in de verassingslijst voor 2019.

avatar van The_CrY
Heerlijk album. Heel erg druk, maar tegelijkertijd ook heel gevat in de strakke composities waarin heel veel geluiden in een soort melting pot zijn gegooid. Deze week het Metal Album van de Week.

avatar van andnino
Zeker geen typische plaat, naam van de band en stijl artwork doen me ook een ander subgenre metal verwachten. Ook de vocalen zijn even wennen. Toch is mijn eerste indruk wel positief, musiceren kan men in ieder geval. Maar mijn mening gaat nog wel een beetje heen en weer tussen positief verrast, en sceptisch over de zangstijl en het vreemde mengsel van stijlen. Ik ga hem zeker meer luisterbeurten geven.

avatar van ZAP!
T/m track 7 nu gehoord, weet 't ook nog niet zo. Van Slipknot heb ik alleen 'Iowa' en die luister ik de laatste jaren niet of nauwelijks (ooit ****). Deze mix bevalt vooralsnog maar deels. Wel regelmatig heerlijk creatief en spetterend (solo)gitaarwerk. Ik zou zeker een voldoende uitdelen, voor nu, maar ben van plan 'm van de week nog es op te zetten...

Alle nummers zijn ook te vinden op YT, btw (en door de band zelf geplaatst, als ik het niet mis heb).

avatar van andnino
Deze plaat ligt me toch niet helemaal lekker. Het riffwerk, soleerwerk en ook de drumpartijen zijn virtuoos en strak ingespeeld. De songs en ook plaat in het algemeen kennen veel dynamiek en tempowisselingen, waardoor de plaat goed ademt. Maar toch vind ik de stijlen gek bij elkaar, er zitten breakdowns in die echt heel erg op metalcore geënt zijn, en ook sommige riffs passen in dat plaatje, maar sommige breaks en hooks lijken echt heel erg op Slipknot. En dan wanneer je het niet verwacht lijkt het inderdaad opeens alsof je naar Judas Priest zit te luisteren. Al deze associaties brengen mij een beetje in de war. Maar waar ik het meest mee zit: de vocalen klinken mij gewoon gek in de oren, ik vind ze maar matig passen bij het genre dat gespeeld wordt (als het al 1 genre is), en ik vind de cleane stukken ook niet mooi. Al met al zeker geen gemiddeld metalalbum, maar het moet nog iets meer uitkristalliseren om voor mij interessant te zijn.

avatar van ZAP!
Blij dat ik 'm nog es geprobeerd heb. Kwartje valt enigszins, al blijft het een heel aparte mix.
andnino schreef:
...Al deze associaties brengen mij een beetje in de war...
Goed verwoord. Voor mij kan het een kwestie van wennen zijn, maar ik durf niks te voorspellen. Gewoon over een tijdje nog es proberen.

'A dance with Diana' doet me tot het laatste stukje denken aan Apocrypha ('Area 54') en qua samenzang en gebruik van keys kom ik soms bij Cynic uit. Kom voorlopig op dik 3,5* en da's niet in de laatste plaats vanwege het heerlijke (solo)gitaarwerk!

P.s.: niet geschikt voor kinderen, zo vertelde YouTube mij!

namsaap schreef:
Bedoel je nu 'Hysteria' of 'Glory'...?

Fantastich album. Ik ben geen liefhebber van moeilijke muziek en het duurde even voordat het kwartje viel. Maar dan: BOEM! Wat een afwisseling en wat een fantastische refreinen. Jammer dat het titelnummer zo lang is. Als ze daaruit alleen de goede stukken hadden gehaald, dan was de maximale score ook gehaald.