MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Ik was druk met de vele albums van 2019 op een rijtje aan het krijgen vanwege de pauze. En metalcore consumeer ik maar mondjesmaat, liefst in combinatie met een ander genre erbij.
Ik schuif zondag wel weer aan.

ZAP!, gaat nog gebeuren

Ik schrijf me met plezier terug in. Genoten van Vision Divine, kende de band al langer, maar dat specifieke album was mij ontgaan. Igorrr is niet mijn ding. De andere albums zal ik zeker in het kort door Spotify knallen.

ZAP! schreef:
Yo.

Iemand Disfigured Elegance nog geluisterd...?

Ziet er niet helemaal uit als mijn ding... maar als je me vertelt dat het genreoverstijgend goed is, wil ik het nog wel even proberen!

De voorlopige planning:

05-01-2019: andnino
12-01-2019: The_CrY
19-01-2019: gigage
26-01-2019: Devoo

Ik doe (uiteraard) ook weer mee!

05-01-2019: andnino
12-01-2019: The_CrY
19-01-2019: gigage
26-01-2019: Devoo
02-02-2020(leuke datum!): ZAP!

Hiep hiep hoera voor mij, en een cadeautje voor jullie.

Diablo Swing Orchestra - Pandora's Piñata (2012) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/251000/251145.jpg

Deze plaat staat zeer hoog in mijn lijst favoriete albums, metal en non-metal. Die beschrijving is ook op het album zelf van toepassing, want het Zweedse Diablo Swing Orchestra mengt metal met allerhande genres, tot en met opera aan toe. Toch is dit niet zo'n gekkigheid als Igorr. De songs hebben zeer duidelijke koppen en staarten, en zijn met regelmaat echt catchy. Zowel technisch als qua songwriting is dit een plaat van zeer hoog niveau, en het verbaasde me echt dat hij nog slechts twaalf stemmen op deze site had...

Veel plezier ermee!

Nog nooit van gehoord. Avant Garde metal lees ik ergens, altijd leuk.

Hey, leuk, deze band ken ik. Afgelopen jaar bijna live gezien op ProgPower Europe als ik geen griep had gekregen. Dit album heb ik nog niet op gestemd, zie ik, dus zal dat na een herluisterbeurt alsnog even doen

Spotify link maar even toegevoegd en aan het luisteren

Nou eerste luisterbeurt zit er op, wat een rollercoaster.
Als ik 'm als album zou toevoegen zou ik denk ik het label metal niet gebruiken, wel bevat het album hardere stukjes en invloeden , soms schiet ook mij de naam Tobias Sammet te binnen.
Al met al wel een erg fijn en verrassend (bijna) uurtje dat zeker de komende week een vervolg gaat krijgen.

Gefeliciteerd andnino, zal mij benieuwen! Nooit van gehoord ook.

Edit: en hier te vinden op bandcamp.

The_CrY, krijgen we nog een album vandaag?

The Offering - Home (2019)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/763000/763364.jpg?cb=1564902936

Bedankt voor de reminder, andnino, want ik was het inderdaad vergeten.
Album van deze week is een album dat ik eigenlijk pas vrij recentelijk voor het eerst heb beluisterd. Vanaf vrijwel het begin ben ik zeer geboeid door de vele gezichten van The Offering. Ik hoor er van alles in; Savatage, Slipknot, System of a Down, Periphery, King Diamond, en Avenged Sevenfold, maar het is het allemaal tegelijkertijd niet. Deze plaat is erg druk, vrij proggy, zowel hard als zacht, zowel classic heavy metal als metalcore. Vocaal doet het me nog het meest denken aan een inzending van de vorige ronde (Persuader) die mij erg goed beviel.

Fantastisch album. Goede keuze. Album van de maand augustus en hoog in mijn top 10 van 2019. Kan ik nog even met die vorige verder, want daar ben ik nog niet uit wat ik er van vind.

Waar te luisteren?

ZAP! schreef:
Waar te luisteren?

Zie album, spotify.

Ah, zo... me no spotify...

Ah mooie reden om daar eens mee te beginnen

Totaal geen zin in... Ik zie dat ik al flink wat tracks op YT kan vinden, dus ik red me wel even.

We gaan terug in de tijd en we gaan weer iets traditioneler te werk. De band scoort hier wel maar hun beste album blijft onder de 20 votes steken. En dat steekt mij dan weer.
27 jaar geleden kwam dit album uit en dat is tevens de laatste reguliere worp maar niet getreurd, ze zijn weer bij elkaar. Zwitsers trots, dark, heavy, mistroostig maar oh zo mooi. Laat je meeslepen in de groove van
https://www.musicmeter.nl/images/cover/33000/33148.jpg

Coroner - Grin (1993) - MusicMeter.nl

Grin - Coroner - 1993 Full Album - YouTube

Grin by Coroner on Spotify

Klinkt interessant, het heeft elementen van een hele hoop muziek die pas 10+ jaar later uitkwam, maar dan rauwer. De eerste luisterbeurt is nog ietwat vervreemdend, maar ik ga hem zeker vaker luisteren.

De gitaarsolo in Serpent Moves is verrassend goed. Dat is er eentje die inmiddels in mijn geheugen gegrift staat.

Leuk! Heb deze nog nooit beluisterd, maar ben wel bekend met de band. Hier ga ik met plezier voor zitten als ik weer wat meer tijd heb.

Grin gecheckt en goed bevonden...
Home inmiddels ook.
Nu D.S.O. nog eens... -edit- done.

Devoo is aan de beurt!

Yes! Mijn album komt vanavond!

Tuatha de Danann - Trova di Danú (2004) - MusicMeter.nl
https://img.discogs.com/hFQIiumBSbLnpaurjbKqF0Zzr10=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3989512-1351564956-3569.jpeg.jpg

Ik hou van dit album. Zeer lichte metal met enorm veel folklore invloeden. Bij mij is ieder nummer raak. Sommige nummers zijn hard, één nummer heeft zelfs een echte grunt, andere nummers zijn dan weer heel zacht en is er amper Metal op te bespeuren. Maar dit zijn melodieën en nummers die zich voor altijd mijn hoofd hebben genesteld en ik vond het tijd dat meer mensen hier naar luisterden!

Ik heb een aantal nummers geluisterd, en ik ben bang dat ik hier helemaal niets mee kan. Het gehalte metal is inderdaad laag, maar bovendien is folkrock een genre waar ik weinig mee heb en nog minder van weet. En dan springt het qua sfeer ook nog behoorlijk heen en weer tussen zeer vrolijk en upbeat, naar vrij stevige metalriffs, naar mellow (folk)rockmelodieën. Ik kan er wel een oordeel over vormen als ik zou willen, maar ik denk dat ik deze gewoon even oversla.

Hier op YT te beluisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:25 uur

geplaatst: vandaag om 13:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.