Klone - Le Grand Voyage (2019)

Frankrijk
Label: Kscope

1. Yonder (7:32)
  2. Breach (3:51)
  3. Sealed (4:47)
  4. Indelible (4:54)
  5. Keystone (4:58)
  6. Hidden Passenger (5:23)
  7. The Great Oblivion (4:44)
  8. Sad and Slow (4:35)
  9. Silver Gate (6:13)
avatar van milesdavisjr
Nog even en de nieuwe schijf zal zijn rondjes draaien in huizes Davis Jr, de 2 vrijgegeven nummers borduren voort op de voorganger; Here Comes The Sun. Veel sfeer, ruimte voor details en uiteraard de fantastische zang van Yann Ligner. Laat maar komen, de nieuwe worp.

avatar van Parlotones
Dit is toch geen Metal? Dit is Prog-Rock gelijk Noman , Porcupine tree of Nosound etc etc..Heb Yonder , Breach en Hidden passenger beluisterd. Klinkt wel goed. In de comments bij Breach denkt iemand zelfs aan Time van Pink Floyd, maar of diegene de clip bedoelt of de sound weet ik niet. Ik hoor er geen PF in.

avatar van milesdavisjr
De eerste draaibeurten achter de rug en wat een mooie plaat. Hier en daar had het nog wel wat uitbundiger gemogen want de zware gitaarsound van de voorgaande albums (de voorlaatste niet meegerekend) blijft grotendeels achterwege. Wat je er echter voor terugkrijgt is prachtig. Het ritme van de plaat is traag, maar het tapijt waar de heldere klanken over heen lijken te zweven zit vol met mooie details. Waar op het vorige album al afscheid was genomen van de vele geluidserupties, worden de grenzen binnen de progrock verder verkend. Blikvanger is en blijft zanger Yann Ligner, de beste man trekt je als het ware de wereld van Klone in. Gepassioneerd, gedreven en met creatieve zanglijnen wordt elk nummer door hem naar een hoger niveau getild. Blijft over waar de muziek ongeveer te plaatsen, door de zang moet ik regelmatig denken aan (het ter ziele gegane) Exit Calm en Anathema ten tijde van A Fine Day to Exit, maar dat is maar een detail, deze plaat (en band) verdient het te worden beoordeeld op zijn eigen merites. Prachtplaat!