Big Thief - Two Hands (2019)

Folk / Rock

8. Wolf (4:42)
  9. Replaced (4:54)
  10. Cut My Hair (3:36)
avatar van niels94
Stroeve start, maar na dat wat suffe eerste nummer stapelt de band parel op parel. Alweer.

Valt me trouwens op dat de muzikale begeleiding op forse delen van de plaat nauwelijks meer doet dan zorgen dat de zang niet acapella is. Het is vaak zelfs best nietszeggende standaard-indie; beetje tokkelen, beetje strummen op een elektrische gitaar, er is weinig spannends aan. Maar doordat de liedjes zo op de voorgrond staan en zo sterk zijn (en met zoveel overtuiging worden gebracht) deert dat niet. Misschien is het juist beter, zo min mogelijk tierelantijnen op de achtergrond. En dan af en toe ineens wel een rake bijdrage als het moet, zoals dat fijne loopje dat Forgotten Eyes af maakt.

Of zeg ik nu iets heel vreemds?

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

In korte tijd groeide Big Thief uit tot een van de meest bejubelde bands van dit jaar. Dat komt allereerst door album U.F.O.F. met rustgevend, sprankelend gitaarspel en de wat breekbare, maar altijd intrigerende dromerige zang van Adrianne Lenker. Door het knappe, intense samenspel van de band bij optredens werd de status vergroot.

Amper vijf maanden na U.F.OF. is daar opeens al Two Hands, waarop Big Thief niet wezenlijk anders klinkt, maar het geluid wel verbreedt. Nummers als Forgotten Eyes, Shoulders en bovenal Not vlammen meer; de gitaren hebben meer pit. Op deze laatst genoemde single van zes minuten bewijst Big Thief ook een grungy geluid in huis te hebben. Hier klinkt de muziek opeens rauw en ongepolijst; alsof het nummer in één take is opgenomen tijdens een huiskamerconcert.

Gelukkig komen liefhebbers van de wat dromerige, rustigere kant van Big Thief ook genoeg aan hun trekken, zoals bij opener Rock and Sing, Replaced en Cut My Hair. Minpunt is de zang van Lenker in sommige nummers. Vaak genoeg intrigeert die wat onvaste stem van haar, maar in Wolf roept haar ‘Oooh’ vooral irritatie op. Of zoals mijn vrouw het lekker recht voor z'n raap, dodelijk verwoordde: “Wat is dit? Ik geloof dat ik die hoge stem niet echt prettig vind.”

avatar van Mastroianni
dafit schreef:

Voor mij is Wolf juist een hoogtepunt.

avatar van Johnny Marr
coldwarkids schreef:

King Gizzard bij je bekend?

Ja. En oh ja, Foals flikte natuurlijk hetzelfde dit jaar!

avatar van coldwarkids
Johnny Marr schreef:

Ja. En oh ja, Foals flikte natuurlijk hetzelfde dit jaar!

Ja, het lijkt hip te zijn!

Halfje erbij. Gok dat ik deze uiteindelijk gelijkwaardig aan U.F.O.F. ga vinden. Het is toch wel bijzonder om met twee van dit soort albums in één jaar te komen.

avatar van hoi123
Toch weer een geslaagde worp van mevrouw Lenker en consorten inderdaad. Op het gebied van rammelige rock (Forgotten Eyes, Shoulders en Not) laat de band zich hier op zijn sterkst zien, en ook rustpunt Wolf is echt prachtig. Desalniettemin staan er hier ook wel een paar vullertjes op, die me toch een beetje laten verlangen naar een alternatieve dimensie waarin de band gewoon had besloten de hoogtepunten van UFOF te bundelen met die van deze plaat. Nu heeft de band gewoon twee erg degelijke albums uitgebracht in één jaar. Dat is een bewonderenswaardige prestatie, maar ik had persoonlijk toch het liefst één meesterwerk gehad.

Zonder in één-tweetjes te willen vervallen verwoord je nu eigenlijk precies hoe ik ook denk over dit album.

avatar van Cor
Cor
Het rauwe en ongepolijste broertje van het fraaie U.F.O.F. Maar ook dit album mag er zijn. Fijne liedjes, die gepassioneerd worden gespeeld. Wel knap hoor, twee andersoortige platen maken in een half jaar en dan nog kwaliteit leveren ook. De gitaarmuziek leeft nog mede dankzij Big Thief.