Blu & Exile - Below the Heavens (2007)

Label: Sound In Color

1. My World Is... (3:41)
  2. The Narrow Path (5:09)
  3. So(ul) Amazin' (Steel Blazin') (4:39)
  4. Juicen' Dranks (3:45)

met Ta'Raach

5. In Remembrance of Me (4:04)
  6. Blu Colla Workers (4:31)
  7. Dancing in the Rain (4:26)
  8. First Things First (3:50)

met Miguel

9. No Greater Love (4:15)
  10. Show Me the Good Life (5:23)

met Aloe Blacc en Joseph

11. Simply Amazin' (3:30)
  12. Cold Hearted (3:12)

met Miguel Jontel

13. The World Is (Below the Heavens..) (4:27)
  14. You Are Now in the Clouds With (The Koochie Monstas) (3:49)
  15. I Am... * (7:26)
  16. Unlisted Bonus Track * (3:00)
  17. Bonus Beat (In Exile) * (4:26)
Briljant album. Wat is Exile hier laat zien is echt van absolute top klasse.

Favorieten: Dancing in the rain & The world is.

4.5*

avatar van -marco-
Er komt weer een re-release voor de liefhebber

Ditmaal op CD, LP en cassette.

Bron: http://www.fatbeats.com/search?q=below+the+heavens+pre-order

avatar van Nr.4
Heerlijk album. Exile is een topper in het produceren van een samenhangend sfeertje op zijn albums. Blu gewoon een heel vaardige rapper. De match met Fashawn vind ik nog net wat toffer.

avatar van ThingMan
Super relaxte plaat dit. Draai deze regelmatig op mijn werk. Misschien verhoog ik hem nog wel.

avatar van royals
Nog steeds één van de betere underground rap albums. Klinkt erg fresh. Blu heeft een goede flow en stem, en Exile's beats zijn gevarieërd en orgineel. Ben zowieszo fan van Exile. The Good Life, Simply Amazin' en Blu Color Workers zijn mijn favorieten op deze plaat. Maar zijn beste werk heeft hij vind ik op Days Chasing Days van Blame One gedaan.

avatar van Nr.4
Nr.4 schreef:

Nee man, Below the Heavens is beter. Bijna onmogelijk om maar 3 favorieten aan te klikken met zoveel tracks vol pure emotie in zowel productie als raps. Genieten.

avatar van jordidj1
Deze maar voor het eerst in z'n geheel gecheckt!
Toffe kennismaking, bevalt goed op het eerste gehoor (ja, ik kende dit nog niet)

avatar van aerobag
Hiphop-fanaat dat ik ben, heb ik Below The Heavens nog nooit gehoord, ondanks dat ik hem vaak de revue zie passeren in lijstjes. Een van de hoofdredenen: Ik vind de albumhoes er zo onaantrekkelijk uit zien, als of een amateur wat in elkaar gedraaid heeft met photoshop. Gekke reden om niet naar een album te luisteren, ik weet het. Tijd om daar verandering in te brengen dus.

Dit is absoluut een van de meest optimistische hiphop albums die ik ooit gehoord heb, sprankelende positieve vibes zijn uitgestrooid over het hele project. Past daarmee ook wel in het straatje van de mid 00’s hiphop, die zo terugkijkend voor hiphop begrippen eigenlijk behoorlijk opgewekt was, met acts als Common, Cyne en Atmosphere. Best wel een leuke periode in hiphop geweest.

Rapper Blu en beatmaker Exile hebben een geweldige chemie te pakken op dit album. De beat is de op maat gemaakte handschoen voor de hand van Blu waarmee hij de mic vasthoudt. Het hele album heeft iets zweverigs, niet alleen in de instrumentals maar ook in die voortvloeiende stijl van rappen van Blu. Er staan meer hoogtepunten op het album, maar ik blijf bij elke luisterbeurt onder de indruk van hoe magistraal en verwelkomend die eerste drie nummers zijn. Dat is nog eens binnen komen.

Wat me opvalt van Blu en Exile is dat de vibe van het gehele album wat een-dimensionaal is (je zou ook kunnen zeggen: zeer consistent), iets wat me in hun 2020 meer jazzy album 'Miles' ook al opviel. Dit hoeft niet per se een kritiek te zijn, waarom zou je deze levendige vibes uit de weg willen gaan, een beetje herhaling mag zeker.