Alcest - Spiritual Instinct (2019)

Frankrijk
Rock / Metal
Label: Nuclear Blast

1. Les Jardins de Minuit (7:53)
  2. Protection (5:50)
  3. Sapphire (5:01)
  4. L’île des Morts (9:04)
  5. Le Miroir (5:31)
  6. Spiritual Instinct (7:43)
avatar van Don Cappuccino
Ik moet zeggen dat Protection het eerste Alcest-nummer is waar ik op het eerste gehoor niet heel erg enthousiast van word. Weinig nieuws onder de zon (schommelt tussen Écailles de Lune en Les Voyages de l'Âme in) en erg gestroomlijnd, iets dat ik niet bij de Alcest-sfeer vind passen.

avatar van Premonition
Mm, ik ben alleen een liefhebber van het album Shelter, maar naar dat geluid keert Neige niet meer terug ben ik bang. Protection ligt in het verlengde van het vorige album, dus mijn verwachtingen zijn niet hoopvol

avatar van Jake Bugg
Don Cappuccino schreef:

Idd dat is een goede beschrijving van wat ikzelf ook ervaar bij het nummer.
Hopelijk gaan ze ons nog verbazen

avatar van stoepkrijt
Protection maakte op mij juist wél meteen indruk. Het intro is lekker hard en ik heb echt het gevoel naar een metalband te luisteren i.p.v. een rockband. Dat gevoel heb ik bij Alcest altijd een beetje gemist. Na het intro komt die typische dromerige en sfeervolle Alcest-sound alsnog om de hoek kijken. Ook Kodama was een stevig album, maar met name het intro van Protection gaat voor mij toch weer nét een stapje verder.

avatar van AOVV
Volgens Neige zelf is het één van hun zwaarste songs tot nu toe. Ik heb 'm nog niet beluisterd, maar ik weet uit ervaring dat ik die kant van Alcest zeer kan smaken. Dit album komt dus zeker op mijn lijstje!

avatar van Metalwou
Protection vind ik een heel erg goede song. Dat zweverige geluid en dan halverwege een uitbarsting met ijzige black metal screams. Ook op Kodama werd dit meermaals gedaan. Die plaat vind ik trouwens nog altijd heel erg goed.
Hier kijk ik dus wel naar uit!

avatar van Mindscapes
Sapphire is nu ook te beluisteren.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind Sapphire zowaar nog minder dan Protection. Voor het eerst voel ik compleet geen urgentie bij Alcest, het klinkt als eerder materiaal, maar dan vele malen minder interessant.

avatar van Agony
godzijdank keert Alcest niet terug naar het misbaksel 'Shelter'. Die shoegaze achtige plaat is toch wel een smet op het oeuvre. Protection word ik erg enthousiast van en kijk uit naar de release morgen.

avatar van Hedser
Don Cappuccino schreef:
Dat had ik eerst ook, maar Protection kwam toch wel heel erg lekker binnen vorige week in Leeuwarden. Sapphire vind ik wel wat minder. Maar Alcest heeft nog nooit een slechte plaat gemaakt, dus ik heb hier wel weer vertrouwen in.

Agony schreef:
Ga je mond spoelen!

avatar van Ayreonfreak
Agony schreef:

Toch grappig zo'n uitspraak. Ferm ook. Ik lees het wel vaker bij andere Alcest fans, maar toch vind ik het opmerkelijk. Helemaal als je weet dat Alcest bij mij pas begon bij Shelter. Kodema vond ik echt aanzienlijk minder dan Shelter.

avatar van Ayreonfreak
De meest bijzondere track op dit album is wat mij betreft Le Miroir. Echt fantastisch... en veel te kort naar mijn smaak..

avatar van Zeedeveel
Ik vond Shelter best aardig, maar ik luister liever naar een Alcest zoals ik die hoor op hun nieuwe langspeler Spiritual Instinct . Ik heb de plaat nu driemaal beluisterd en kan concluderen dat ik deze beter vind dan zijn voorganger Kodoma. De singles 'Protection' en 'Sapphire' vond ik redelijk in het verlengde liggen van Kodoma, maar dan met een extra vleugje post-rock. Ik denk dat de beste nummers van Spiritual Instinct niet de singles zijn en dat zegt veel, want die vond ik al erg lekker in het gehoor liggen. De absolute topper in mijn ogen is 'l'Île des Morts' die ik misschien nog wel mooier vind dan oude parels zoals 'Percées de lumière' en ''Là où naissent les couleurs nouvelles', het nummer waarvan ik de titel nooit zal kunnen uitspreken. Ook vind ik 'Le Miroir' een prachtige onheilspellend gevoel neerzetten. Dat klinkt raar, maar ik kan het niet anders verwoorden. Alsof je gegrepen wordt door iets uit een nachtmerrie maar daar ook de schoonheid van kan in zien. Alleen het titelnummer en tevens albumsluiter vind ik wat minder. 'Spiritual Instinct' klinkt mij misschien iets te veilig en vertrouwd. Maar het album zelf vind ik echt weer jaarlijstmateriaal.

avatar van frolunda
De naam is weleens voorbij gekomen,maar echt in de muziek van het Franse Alcest ben ik tot nu toe nooit gedoken.Had ik,blijkt nu achteraf wel moeten doen want het bevalt prima.
De meeslepende combinatie van Metal en Rock met shoegaze en industrial elementen klinkt zowel best origineel als kwalitatief hoogstaand.De zes composities op Spiritual Instinct zijn qua niveau redelijk inwisselbaar en/maar ze hebben stuk voor stuk iets eigens.Verder vind ik ook de dynamiek in de songs een flink pluspunt.
Ik ben op dit moment vooral erg gecharmeerd van Sapphire en L’île des Morts en dat zijn nu toevalligerwijze net de tracks die hier het minst beoordeelt worden.Wil overigens niet al te veel zeggen denk ik,zal wel wat met de huidige gemoedstoestand te maken hebben en kan zo weer veranderen.
Ook een compliment voor de mooie,vaak ingetogen en uitwaaierende vocalen die Spiritual Instinct een duidelijke meerwaarde geven.
Ga de rest van het oeuvre ook zeker beluisteren al schijnt het geluid van Alcest in de loop der jaren nogal veranderd te zijn.
Deze vind ik alvast heel goed.

avatar van andnino
Een beetje Alcest op de automatische piloot. Het klinkt allemaal wel prima, maar ik mis creativiteit, en die echte bijzondere muzikale momenten. In de verschillende gedaaantes van haar verleden (Souvenirs, Voyages, Shelter), wist Alcest die vaak toch weer te brengen. Ik vind hem wel iets beter dan Kodama, maar Spiritual Instinct moet zich voor mij toch scharen achter zeker de eerste vier albums.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind dit met afstand de minste Alcest-plaat tot nu toe. Het voelt voor mij ook enorm aan als automatische piloot-werk. Neige's zanglijnen zijn ontzettend lamlendig en ongeïnspireerd en de songs kabbelen voort zonder echte pieken. Alcest klinkt futloos, de magie is weg. Toch kan ik geen onvoldoende geven omdat het nergens slecht wordt en de uitvoering gewoon goed is.

avatar van AOVV
Hm, ik heb 'm nu in zijn geheel gehoord, en de term automatische piloot schoot ook spontaan door mijn hoofd, Don Cappuccino. Het klinkt nog steeds zeer netjes, daar niet van, maar van Neige en co. ben ik intensere songs gewoon.

Maar, misschien ben ik slechts aan het zeuren, en ben ik met de jaren wat verwend geraakt. Ik ga de plaat nog een aantal keren beluisteren, dat zeker!