Pink Floyd - The Later Years 1987 -2019 (2019)

Label: Sony

1. Shine on You Crazy Diamond (Parts 1-5) [Live at Knebworth 1990 [2019 Mix]] (11:16)
  2. Marooned Jam [Unreleased 1994 Recording] (3:19)
  3. One Slip [Remix 2019] (5:09)
  4. Lost for Words [Tour Rehearsal 1994] (5:34)
  5. Us and Them [Live, Delicate Sound of Thunder [2019 Remix]] (7:39)
  6. Comfortably Numb [Live at Knebworth 1990 [2019 Mix]] (7:43)
  7. Sorrow [Remix 2019] (8:46)
  8. Learning to Fly [Live, Delicate Sound of Thunder [2019 Remix]] (5:19)
  9. High Hopes [Early Version, Unreleased 1994 Recording] (6:55)
  10. On the Turning Away [Remix 2019] (5:40)
  11. Wish You Were Here [Live at Knebworth 1990 [2019 Mix]] (4:43)
  12. Run Like Hell [Live, Delicate Sound of Thunder [2019 Remix]] (7:43)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Geheel toevallig komt er net voor de feestdagen een boxset uit van Pink Floyd. Dit is de digitale versie, maar er is ook "The full 16-disc deluxe release (5xCD, 6xBlu-Ray, 5xCD) includes a new version of 1987’s A Momentary Lapse of Reason that features newly recorded drum tracks from Nick Mason".

Voor de liefhebber, laten we maar zeggen.

avatar van meneer
Maartenn schreef:
Geheel toevallig komt er net voor de feestdagen....Voor de liefhebber, laten we maar zeggen.

de liefhebber met een vette kerstbonus bedoel je zeker...

avatar van gigage
Een paar 5.1 mixen erbij, altijd leuk.

avatar van Broem
Opvallend hoeveel sap ze nog uit die citroen geperst krijgen ?

avatar van Darkzone
4 van de 12 tracks komen uit de 70s, horen hier nieteens op te staan. Alleen omdat het live uitvoeringen zijn uit deze periode, hebben ze hem op deze (nutteloze) verzamelaar gezet.
Een remixje hier, een onuitgebrachte oefenjam daar, wat livetracks die de fans al hebben...

avatar van pmac
Een box van 489 euro....... Doe ff normaal.

avatar van Kos
Kos
Stiekem vind ik dit wel een enorm fijne tracklist.

avatar van pmac
Het is wel de Pink Floyd die voor het grote publiek in de jaren tachtig en negentig in stadions speelde. Het spreekt me minder aan maar het is wellicht toch iets om te hebben. De Division Bell en Momentary heb ik niet (meer). Teveel softrock leunend op de sound maar als semi live verzamelaar nu toch misschien wel geinig.
De box is belachelijk duur maar begrijp nu dat deze gesigneerd is door mason en Gilmour. Dat maakt hem nog steeds duur.

avatar van GrafGantz
pmac schreef:
Een box van 489 euro....... Doe ff normaal.

Voor 12 nummers? Krijg je daar een gitaar van Gilmour bij of zo?

avatar van DargorDT
Nee, niet zijn gitaar, maar wel zijn eeuwige dankbaarheid

Hopelijk komt dit alles straks 'gewoon' op Spotify. Ik draag PF een zeer warm hart toe, maar er zijn grenzen. Kom op zeg...

Wow, ik als Pink Floyd fan vind inderdaad dit album totaal overbodig en véél te duur. Slaagt nergens op.

avatar van jailhouserocker1
De titel hier klopt niet. Het album wat hier staat is "the best of the later years enz" De box die "The later years" heet, bestaat uit 15 stuks, CD's, blu rays en DVD's en kost zo te zien 379 euro. (nog steeds heel veel maar iets meer in perspectief dan wat hier wordt gezegd.

avatar van gaucho
Het is wat verwarrend (ik trapte er ook bijna in), maar jailhouserocker1 heeft gelijk: de tracklist hierboven is een verzamelaar, inderdaad een soort van 'best of'. Al staat die laatste aanduiding zo te zien niet op de albumhoes, vandaar ongetwijfeld de verwarring.

De verzamelaar is redelijk geprijsd (hoewel: 44 euro voor de dubbel-LP is nog altijd fors aan de prijs, vind ik). Maar om nou te zeggen dat-ie veel toevoegt aan wat we al kennen? Niet bepaald, naar mijn idee. Een 'jam' uit de kluizen, wat nieuwe remixen van bestaande nummers en kennelijk ook nieuwe mixen van live-opnamen die al eerder beschikbaar waren.

En dat dus als je bedenkt dat er al een groot aantal verzamelaars zijn verschenen in de achterliggende decennia en de fans ook al zijn getrakteerd op de Immersion-versies van de bekendste albums. Wat mij betreft - en ik heb zo'n beetje alle reguliere Pink Floyd-albums in de kast staan - is hier de grens wel bereikt. Het grote money-grabben - dat natuurlijk al wat langer in gang gezet was - bereikt hier voor mijn gevoel wel een dieptepunt...

avatar van WesleyX16
Wie zit er nu op zo'n album te wachten? Het komt mij een beetje overbodig over. Allemaal nummers die je al kent. Ik heb alle reguliere albums inclusief enkele live albums, zoals zoveel Pink Floyd liefhebbers dat hebben. En op dit album staat van alles door elkaar. Sorrow ken ik de 2019 remix versie van en klinkt niet veel anders dan het origineel. Dit album zal niet als toevoeging in mijn collectie komen.

avatar van philtuper
Armoede, commercieel gedrocht, Pink Floyd onwaardig. Bah!

avatar van Jonestown
De platenmaatschappij denkt nog steeds dat de muziekkoper achterlijk is ... Een groot deel van de BluRay's zijn identiek aan de DVD's, dus waarom die DVD's erbij zitten is een compleet raadsel ... Ja, om de prijs nog wat op te drijven ... EUR 370 voor 5 CD's, 5 DVD's, 6 BluRay's, 2 7"es en wat prullaria .... Productiekosten: nog geen EUR 100 ... Geld uit de zak klopperij...

avatar van hankster
WesleyX16 schreef:
mwa.. niet mee eens. De nieuwe versie van A Momentary Lapse of Reason bevat nieuw ingespeelde stukken door Nick en uit de archieven geplukte stukken van Richard. Het geheel is toch wel erg fijn geremixt waardoor het al te dikke jaren 80 geluid wat verdwijnt. Al zou Lapse als los album uitgebracht worden, zou ik dat het aanschaffen zeker waard vinden.

avatar van musician
Het gaat naar de Kerst, moet je maar denken.

Ik ga hier niet aan beginnen, de meerwaarde ontgaat mij volledig.
Er wordt te weinig out of the box gedacht.

Zoals, als er toch aan 'best of' grappige ideeën moet worden gedacht, het mooiste werk van Rattle that rock (Gilmour), Is this the life we really want (Waters) en het laatste Pink Floyd album The Endless River mooi gemixed tot één Pink Floyd album.

Het is even wat moeite, maar als je toch praat over de latere jaren, zou dit een aardig idee zijn. Je moet er zelf mee aan de slag, hier gaat niemand uit beide kampen mee akkoord. Maar als je toch de cd's hebt liggen, wie houd je tegen?

avatar van WesleyX16
hankster Misschien sprak ik meer voor mezelf. Maar gelukkig zijn er mensen die het wel de moeite vinden.

musician Ik vond die 2 platen zonder Waters ook prima. + die 2 live albums heb ik in mijn ogen voldoende aan. En ik houd heel erg van de beginperiode met Syd Barrett erbij. En eigenlijk t/m Meddle is mijn favoriete periode van Pink Floyd.

heb net even door dit album "gescrold" en zo op het 1ste gehoor vind ik het jammer genoeg niet bijzonder.vraag me niet waarom.misschien is het "live" van de nummers.neen deze doet niets met me.ik g nog geen sterren geven.

avatar van robvw192
Ooit Live at Knebworth 1990 gekocht voor 2-3 live tracks. Tja. Muziek 5.0. Zonder twijfel. Maar zo overbodig deze verzamelaar.

avatar van IntoMusic
Zucht...elke keer weer bij nieuwe verzamelaars zetten dat het zoooo onzinnig is. Tja, dan koop je het niet, sla je een reviewtje of 10 over of schrijven we gewoon weer voor de 100ste keer hetzelfde.

Het gaat mij om wat erop staat en dat is op deze verzamelaar dik in orde. Mooie tracklist, nice remix van bijv. One Slip en verder leuke speciale tracks zoals van mijn favoriet High Hopes in een wat sobere/donkere versie. Samen met The Later Years (2019) een prettige lijst met geweldige songs van vervlogen tijden.

avatar van Hans Brouwer
pmac schreef:
Over 10 jaar voor één € bij de Kringloop... Waarom ik dat zeg? Als ik kom te overlijden gaat mijn uitgebreide cd en lp verzameling, volgens echtgenote en dochters, gratis en voor niets naar de tweedehands winkel. En er zit echt mooi spul bij. Collectors-items zal ik maar zeggen....

avatar van Stalin
Ik beschouw mezelf als zeer groot liefhebber van Pink Floyd. Het was de eerste "echte" band waar ik als jonge knaap van een jaar of 11 naar ging luisteren. Daarvoor vooral Nirvana, RHCP en punkrock.

Maar het maar blijven oppoetsen van oude keutels, dat geloof ik nu wel eigenlijk. Niet dat ik het de mannen niet gun, maar je kan je geld maar 1x uitgeven. En dit is, met alle respect, niet de beste periode van de band.

The Early Years en dan met name 1970/1971, waarin qua geluid Pink Floyd echt tot volle bloei kwam, is iets waar ik veel liever naar luister.
Vooral die BBC opnames en spul uit Pompeii. Die opname van Echoes uit dat lege 2000 jaar oude colloseum, hadden ze op die gouden plaat van de NASA mogen zetten voor eventuele buitenaardse wezens.

Nu nog de Middle Years, alhoewel dat eigenlijk al is uitgemolken met die Immersion boxen van een paar jaar geleden. Kreeg je voor een hoop geld nog wat knikkers en onderzetters erbij geloof ik. Wat een kolder...

Voor mij persoonlijk staat er eigenlijk nog maar 1 wens op de lijst qua Pink Floyd releases. En dat zou dan een officieel live album zijn van de Animals tour uit 1977. En laat dat nou net de tournee zijn waarvan de mannen zeggen geen opnames te hebben. Alhoewel er naar het schijnt wel cassetteopnames zijn gemaakt vanachter de monitor. Nick Mason had het daar eind 2018 nog over in een interview:

"There’s really nothing from the entire Animals tour you could put out?
No, there’s nothing. There’s certainly nothing really good, just sort of monitor mixes and so on. We really should have done the whole thing, filmed and recorded it properly."

Wel hoorde ik onlangs een interview met James Guthrie over de nieuwe vinyl mix van Amused To Death. Daarin gaf hij aan de 5.1 mix van zowel The Wall als Animals gedaan te hebben. In 2021 is het 45 jaar geleden dat Animals is opgenomen, dus mooi moment om daar met nieuwe mix en dan hopelijk eindelijk wat live zooi aandacht aan te besteden.