Swans - Leaving Meaning. (2019)

Label: Young God

1. Hums (2:00)
  2. Annaline (5:17)
  3. The Hanging Man (10:48)
  4. Amnesia (5:49)
  5. Leaving Meaning (11:21)
  6. Sunfucker (10:43)
  7. Cathedrals of Heaven (7:49)
  8. The Nub (12:01)
  9. It's Coming It's Real (7:42)

met Anna von Hausswolff en Maria von Hausswolff

10. Some New Things * (7:09)
  11. What Is This? (6:05)
  12. My Phantom Limb (6:26)
totale tijdsduur: 1:26:01 (1:33:10)
dix
De titel roept bij mij al direct vragen op.

avatar van Poles Apart
Vooralsnog geen zwanenzang dus...

avatar van oogsttijd
It's Coming It's Real is te beluisteren op Spotify en Youtube maar doet me op het eerste gehoord niet veel..

avatar van raymondkeuters
O.a. Anna von Hausswolff en Ben Frost werken hier ook aan mee.

avatar van HammerHead
Swans (meer specifiek Michael Gira) is volgens mij vooral gestopt met de vorige incarnatie van de band. Ga er maar vanuit dat dit behoorlijk anders gaat klinken dan de laatste 3 platen.

Als ik op It's Coming It's Real moet afgaan wordt er wat weer meer teruggegrepen op de sound van begin jaren '90. Ik heb ook geen idee of de bezetting van de band nog gewijzigd is, al neem ik aan dat Norm Westberg in ieder geval gebleven zal zijn

avatar van Sater
dix schreef:
De titel roept bij mij al direct vragen op.
Wellicht zijn SWANS gestopt met stoppen.

Dat hebben we op de artiestenpagina al bediscussieerd.

HammerHead Je kunt hier meer info lezen over wie er wel en niet meedoet. Westberg heeft zo te lezen maar een bescheiden rol.

avatar van henkiev
It's Coming It's Real is alvast geweldig!

Ik draai al lekker warm bij 'It's Coming It's Real'!!
Kan niet wachten tot de LP binnen is. En hopelijk een nieuwe tour (Roadburn!)

avatar van jorro
HammerHead schreef :

Als ik op 'It's Coming It's Real' af ga mis ik inderdaad de 'Swans-sound' van de laatste albums. Blijft het feit dat ik er wel naar uitkijk het hele album te kunnen verwelkomen. Ik ben ook liefhebber van Anna von Hauswolff, dus 1 en 1 is 2 voor 'It's Coming It's Real'.

avatar van Johnny Marr
It's Coming It's Real. Phoeh. Weer heel erg mooi hoor. Benieuwd naar het volledige album!

avatar van Castle
“The Hanging Man” is nu te beluisteren
Swans - The Hanging Man (Official Audio) - YouTube

avatar van henkiev
The Hanging Man is ook al een erg fraai nummer !

ROZZ
Terug naar de oude sound? Hier zie ik wel naar uit. The Hanging Man is fantastisch.

dix
Vooral de aangekondigde samenwerking met The Necks vind ik een interessante. Verrassend, en toch logisch.

De huidige sound doet mij meer aan The World Of Skin denken dan aan de oude SWANS, en daar ben ik blij mee. Die bewierookte trilogie is mij wat te hermetisch.

avatar van wexxel99
Eerste en ook enige 5 van het jaar en dat na 5/6 luisterbeurten.
Deze plaat doet mij met weemoed terugdenken aan prachtige bands die in de jaren 90 floreerden. Dazzling Killman, Shipping News en zelfs Slint (The Hanging man). De plaat is weer een monument van jewelste en mijn adoratie voor Mr. Gira wordt alsmaar groter.

avatar van CWTAB
Best vervelend dat de vinyl mix behoorlijk verschilt met de bovenstaande (cd) versie, pakweg 4 minuten in tijdsduur & nog eens Some New Things die enkel voor cd is (tijdslimiet van vinyl gebonden natuurlijk) maar volgens discogs zit er bij de vinyl een download met de volledige tracklist (een beetje à la Tool dus).

Muziek is terug weer wat wennen na de vorige (bijna perfecte) platen, persoonlijk voor mij is het artwork te eenvoudig (een trend die begon bij To Be Kind maar The Glowing Man was dan wel weer sterk)

avatar van itchy
wexxel99 schreef:
Eerste en ook enige 5 van het jaar en dat na 5/6 luisterbeurten.

Mijn interesse is gewekt!

avatar van Michiel Cohen
Is al uitgebracht.

avatar van oogsttijd
Volledige stream is hier te beluisteren

avatar van Chameleon Day
dix schreef:
Wellicht zijn SWANS gestopt met stoppen.

U kent uw klassiekers! Als u begrijpt wat ik bedoel....ik kan (verdorie) even geen bewegende beelden vinden.

..weet je wel, weet je niet...

Fantastic music!

avatar van itchy
Ik kom er moeilijk doorheen. Merk dat ik wel klaar ben met die mantra-achtige zang.

avatar van WesleyX16
Ik vind hem aan de lange kant. Ik vind hem tot en met Sunfucker heel goed incl. It's Coming It's Real. En What Is This? en My Phantom Limb vind ik eigenlijk overbodige nummers en irriteren me een beetje.

avatar van Johnny Marr
De vorige drie waren nochtans ook aan de (nog) lange(re) kant, en dat stoorde me geenszins

avatar van Castle
Ik had de hoop na voor mij aantal teleurstellende Swans albums(op Glowing man na ), deze met wat oudere invloeden (naar de recensies gelezen) deze beter bevalt.
Ik vrees dat ik net als itchy klaar ben ben Gira’s zang ?
Muzikaal nog goed te doen..

avatar van Kos
Kos
itchy schreef:
Merk dat ik wel klaar ben met die mantra-achtige zang.

Pff, zeg dat.

Op de beste momenten heeft het wel iets filmisch maar ook enorm van dat je denkt gast schiet eens op met dat geneuzel.

dix
Ja die mantrazang is wel een dingetje, maar muzikaal biedt deze nieuwe SWANS zeker enige verrassende aanknopingspunten. Ook al wordt er gerecycled*, de plaat klinkt toch niet ongeïnspireerd. Die wordt dit jaar op weg naar de lijstenbrei nog een paar keer gedraaid.

*(Some New Things? ... een remake van Amnesia...)

avatar van Cor
Cor
Op het eerste gehoor wat minder industrieel en intens, dan het kwartet albums dat de Zwanen in de voormalige bezetting hadden gemaakt. Maar vergis je niet. De nieuwe samenstelling rondom Michael Gira mag dan wat liefelijker en lichter klinken, met akoestisch ruisende gitaren, glockenspiel en zacht neuriënde vrouwenstemmen, ook dit album neemt je weer in een houdgreep waaruit het lastig ontsnappen is. Gebleven is de beklemmende sfeer, waarbinnen Gira zijn bezwerende mantra's ten toon spreidt. Eenmaal gegrepen, kom je niet meer los. Ook dit is mooi gedaan door Swans. Goed dat ze niet gestopt zijn.

avatar van Johnny Marr
Kaartjes voor Brussel in mei zijn binnen. It's Coming It's Real.

beaster1256
Brol vergeleken bij hunvorige meesterwerken