Tindersticks - No Treasure but Hope (2019)

Label: City Slang

1. For the Beauty (4:45)
  2. The Amputees (3:27)
  3. Trees Fall (5:04)
  4. Pinky in the Daylight (5:22)
  5. Carousel (4:38)
  6. Take Care in Your Dreams (3:56)
  7. See My Girls (5:28)
  8. The Old Mans Gait (4:42)
  9. Tough Love (4:56)
  10. No Treasure but Hope (3:51)
  • vanaf vrijdag 15 november te koop
avatar van thetinderstick
Een nieuwe plaat van Tindersticks had ik dit decennium niet meer verwacht. Goed nieuws! ‘The Amputees’ klinkt prima. De laatste platen van Tindersticks/Stuart Staples leek het alsof de band steeds meer afstapte van de meer traditionele songstructuren. Deze single is toch echt weer een ‘liedje’. Benieuwd naar het album.. nog even wachten! Lelijke hoes overigens..

avatar van Venceremos
De cartografie-liefhebber vindt het juist een mooie hoes.
Vanaf The Something Rain maken ze weer prima albums dus hier heb ik ook wel Vertrauen (II) in.

avatar van thetinderstick
De hoes laat het Griekse eiland Ithaka zien, waar Stuart Staples tegenwoordig schijnt te wonen.

avatar van Lura
Sinds het begin van de jaren negentig ben ik verslaafd aan de stem van Stuart Staples van Tindersticks. Muziek van die groep zou ik zonder zijn stem me niet kunnen voorstellen, datzelfde geldt trouwens ook voor groepen als Elbow en The Slow Show. Staples is zo bepalend voor de sfeer van de liedjes en dat geldt voor het twaalfde album No Treasure But Hope uiteraard ook weer.

Het vooruitgesnelde persbericht waarin vermeld werd dat het album “something special” zou worden, nam ik voor kennisgeving aan. Direct bij opener For the Beauty werd ik echter bij de lurven gegrepen. Het eenvoudige, maar fraaie pianospel en Staples’ zang wisten mij meteen naar het puntje van de stoel te laten glijden. In zijn zang maakt hij hier inventief gebruik van dynamiek.

Het meeslepende The Amputees is reeds te beluisteren en laten een vertrouwd geluid van strijkers en koortjes horen. Sommige liedjes hebben de potentie om uit te groeien tot live favorieten, zoals het romantische Pinky in the Daylight. Ik zie al innig verstrengelende koppeltjes voor me en aanstekers en mobiele telefoons als sfeerverlichting. Persoonlijke favoriet is het gejaagde See My Girl.

Op de overigens lelijke hoes staat het Griekse eiland Ithaka afgebeeld, de plaats waar Staples sinds vorig jaar woont. Hier schreef hij alle teksten voor het nieuwe album. Het album werd voorafgegaan door akoestische repetities en werd daarna in zes dagen live in Parijs opgenomen, gevolgd door een opnamedag in Londen voor de strijkers.

Begin januari is Tindersticks in België en begin mei in Nederland live te zien. No Treasure But Hope is inderdaad “something special” geworden, een album vol warme en weelderige melodieën, en is wat mij betreft van hetzelfde niveau als hun eerste drie albums.

Ik hoop dat ik het met je eens ga zijn. De laatste albums waren doorlopend van goede kwaliteit, maar echt bij de lurven pakken zoals de eerste dat deden was niet meer het geval.

avatar van Venceremos
Daar noem je ook even 2 onevenaarbaar gouden plakken.
Het wat lichtere geluid vd post-2007 bezetting bevalt me wel en moet hopelijk zijn hoogtepunt nog krijgen.

avatar van thetinderstick
Als het net zo goed is als The Hungry Saw, The Something Rain en Leaving Songs ben ik al heel tevreden. Stuk voor stuk prachtige platen uit de latere periode. De eerste trilogie is heilig, lijkt me moeilijk aan te tippen.

avatar van musicfriek
Lura schreef:

Oh, wat gaaf, daar ben ik geweest, een heel klein eilandje, een waar paradijs daar. Hele bijzondere momenten beleefd..

Pinky in the Daylight is ook verschenen op video, klinkt weer vertrouwd en ja, Stuart zijn stem heb ik ook een zwak voor. Inmiddels staat Pinky op repeat, die strijkers... mooi hoor.

Lachende derde
Klinkt veelbelovend. Staples stelt zelden teleur. Hoewel je er zin in moet hebben. Komt wel binnen nu, bij mij. Erg mooi. Deze ga ik een kans geven.

avatar van E-Clect-Eddy
Pinky in the Daylight klinkt als een walsende Ballad die zowel wat Jazzy is als dromerige Pop.

Het is prachtig, het blijft prachtig, maar echt verrassen doen ze niet meer. Hoeft ook niet.

Instrumentatie en zang weer tip top in orde. Prima nummers en daarom een welkome aanvulling op alle voorgaande albums.