menu

Het Zesde Metaal - Skepsels (2019)

mijn stem
3,98 (106)
106 stemmen

Belgiƫ
Pop
Label: Unday

  1. Kom Bie Mie (3:30)
  2. Andere Mens (3:52)
  3. Houd Mie Dichte (3:49)
  4. Stempel * (4:28)
  5. Da Besta Nie (3:20)
  6. Tid van Ton (3:40)
  7. A Je Mie Mist (4:24)
  8. Reden Genoeg (3:45)
  9. Jèn (4:52)
  10. Slaven van het Leven * (5:22)
  11. De Onvolledigen (4:33)

    met Stefanie Callebaut

  12. Intro * (0:47)
  13. Ouder Komen (4:37)

    met Stefanie Callebaut

toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 40:22 (50:59)
zoeken in:
avatar van dix
4,0
dix
geplaatst:
De Onvolledigen is wel een beetje een Zoutelande momentje op de plaat. Wellicht dat een release de kassa doet rinkelen, het is Stefanie en de mannen gegund.

avatar van stoepkrijt
3,5
geplaatst:
dix schreef:
De Onvolledigen is wel een beetje een Zoutelande momentje op de plaat.
Bedoel je dit positief of negatief? Ik zou het namelijk niet per se een kniebuiging naar de commercie willen noemen als je daarop doelt. En Stefanie Callebaut / SX is nu ook weer niet zó groot dat Het Zesde Metaal keihard op haar succes kan meeliften.

Dat het ze gegund is: eens!

avatar van dix
4,0
dix
geplaatst:
Positief, only just Het nummer heeft ook nogal een sterke U2 vibe en dat is al een ietsje minder positief.

Sowieso vind ik de vijfde Het Zesde Metaal uiteindelijk de minste, maar nog steeds uiterst genietbaar hoor.

avatar van stoepkrijt
3,5
geplaatst:
Van Zoutelande naar een U2-vibe, dat zijn grote stappen! Maar ik begrijp je punt nu.
Voor mij is Skepsels ook zeker niet hun beste album, maar inderdaad: uiterst genietbaar.

avatar van Wyverex
3,0
Na nu meer dan een aantal luisterbeurten is dit voor mij het minste Zesde Metaal album. Het album begint heel sterk, maar verliest aan vaart bij Stempels. De boodschap is (zoals we ondertussen gewoon zijn) mooi en de teksten zijn actueel, maar het liedje op zich vind ik zeer zwak. Het kabbelt maar wat zonder ergens naartoe te gaan.

Voor de rest is het eerder middelmaat troef. De meeste nummers vliegen me minder naar de keel dan ik zou willen. En de Onvolledigen vind ik opnieuw een minder nummer. Maar dat komt (bij mij dan toch) vooral door Stefanie Callebaut. Ik vind niets aan haar stem, waardoor het liedje wat inzakt.

Verder mis ik de kleine, intieme verhalen die Ploegsteert en Nie Voe Kinders zo sterk maakten. Hier zijn de thema's wel te pruimen, maar worden ze niet meer verteld alsof je er zelf zou inzitten (à la het magistrale Dag Zonder Schoenen uit Nie Voe Kinders). Eerder algemene gevoelens omgezet in een liedje. Dat wordt al meer dan genoeg gedaan.

Ik was eigenlijk best nog teleurgesteld toen het album uit kwam, maar na een aantal keer luisteren valt het zeker nog mee. Het album kent een aantal prachtige momenten met Kom Bie Mie, Da Besta Nie, Reden Genoeg en Slaven van het Leven.

avatar van Johnny Marr
4,5
Voor mij misschien wel het beste HZM-album. Onbegrijpelijk dat net bij dit album het gemiddelde onder de 4 zakt. Andere Mens is een evergreen. Toch, Gretz?

5,0
Johnny Marr schreef:
Voor mij misschien wel het beste HZM-album. Onbegrijpelijk dat net bij dit album het gemiddelde onder de 4 zakt. Andere Mens is een evergreen. Toch, Gretz?

Zwaar onder de indruk van dit album...klassieker

5,0
voor mij is dit met voorsprong het beste zesde metaal-album. hoogtepunten: ouder komen, tid van ton en a je mie mist.

5,0
Alles is eigelijk een hoogtepunt. Groot artiest. Ik heb de plaat pas nu gecheckt en had niet kunnen dromen dat deze zo goed was. Zaterdag zie ik hem live in Kortrijk op het eerste corona proof concert met plus 1000 mensen.
Menselijke warmte is niet klein te krijgen.

avatar van deric raven
3,5
Dialectpop wordt landelijk nog steeds met regelmaat geassocieerd met recht toe recht aan boerenrock of veredelde nietszeggende carnavalsmuziek. Dit etiket met beperkte houdbaarheidsgarantie blijft een stempel drukken op de veelal hardwerkende bands, die met trots hun afkomst niet verloochenen en zich inzetten voor een brede maatschappelijke acceptatie.

Dit verschijnsel wordt bij het uit het Belgische Wevelgem afkomstige Het Zesde Metaal wel omarmt. Ondanks dat leden veelal hun werkzaamheden vanaf Antwerpen inplannen, blijven ze trouw aan hun roots. De regiopop ligt niet eens zo ver verwijderd van de Limburgse moerstaal die in het grensgebied gesproken wordt. Hiervoor verantwoordelijk is Wannes Cappelle, een uitmuntend verhalenverteller die het weemoedsgevoel weet op te roepen.

De gedragen voordracht van vocalist Wannes Cappelle ligt echter wel dicht bij de Limburgse regiopop. Het verbeeldende landleven wordt door de zingende tekstschrijver schetsend opgeroepen. Nog steeds overheersen de weemoedige prachtige vertellingen die door de sfeervolle begeleiding een mooi uniek landschapsomlijsting krijgen. Die dorpse beleving vind je hier overtuigend terug in de plattelandsvertelling Stempel.

Hier is vooral Tom Pintjes een veel geziene gast in de Nederlandse clubpodiums. Hij vervulde een belangrijke aangeversrol naast Stef Kamil Carlens ten tijden van Moondog Jr en Zita Swoon. Het speelgenot breid zich uit in de begeleidingsband van kleinkunstzangeres Roosbeef. Daar introduceerde hij Wannes Cappelle en drummer Tim van Oosten aan het publiek, die ook weer van de partij is bij het nieuwe hoofdstuk Skepsel, ondertussen alweer de vijfde plaat van Het Zesde Metaal.

Skepsel moet het niet hebben van moeilijkdoenerij, maar juist meer van de beeldende omlijsting. De troostende stem van de zanger bied in openingssong Kom Bie Mie geborgenheid aan bij slachtoffers van verscheurende zielenpijn en hartzeer. En dan kom je al snel bij de kern van de plaat. Skepsel is gericht aan die personen die het verstrengeld zijn geraakt in de nachtfase van het leven. Veel duisternis en onzekerheden over de juiste stappen zetten die leiden tot een zorgeloos bestaan. Om een lichtpuntje te ervaren moet je het eerst laten doven, om in het donker het opnieuw te laten ontbranden.

Het is het eeuwigdurende gevecht tegen het ouder worden. Het niet los kunnen laten van het verleden. En het blijven hangen in gemaakte keuzes en fouten. De zanger worstelt hiermee op het keerpunt van het leven; het magische getal 40, wat door velen gezien wordt als middelpunt van het menselijke bestaan, waarbij de balans wordt opgemaakt. Een crisisleeftijd, waarbij de stabiliteit gesetteld hoort te zijn.

De vakmensen die achter hem staan voegen er aangename opbeurende kleuren aan toe, waardoor het niet dreigt te vervallen in een uitzichtloze cirkel van grijze zwaarmoedigheid. Ze ondergaan gezamenlijk het proces om er herleven uit te komen. Voor ieder die twijfelt aan zijn handelen is het een aanrader om hier zich samen met Wannes Cappelle doorheen te slaan. En die taalbarrière? Daar lees je wel doorheen in het alles verduidelijkende tekstboekje.

Het Zesde Metaal - Skepsels | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 13:20 uur

geplaatst: vandaag om 13:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.