Het Zesde Metaal - Skepsels (2019)

België
Label: Unday

1. Kom Bie Mie (3:30)
  2. Andere Mens (3:52)
  3. Houd Mie Dichte (3:49)
  4. Stempel * (4:28)
  5. Da Besta Nie (3:20)
  6. Tid van Ton (3:40)
  7. A Je Mie Mist (4:24)
  8. Reden Genoeg (3:45)
  9. Jèn (4:52)
  10. Slaven van het Leven * (5:22)
  11. De Onvolledigen (4:33)

met Stefanie Callebaut

12. Intro * (0:47)
  13. Ouder Komen (4:37)

met Stefanie Callebaut

avatar van Lura
Begin dit jaar verscheen Dit is De Bedoeling van het trio Wannes Cappelle, broeder Dieleman en Frank Grapperhaus, waarop broederlijk twee verschillende streektalen te horen zijn. Het is dan ook de grote kracht van de groep rondom Wannes Cappelle, Het Zesde Metaal, zingen in de streektaal.

Al zijn liedjes zingt hij met een West-Vlaams accent. Vaak zijn ze voorzien van ontroerende teksten. Nummers van eerdere albums als Ge Zwiegt en Ip Min Knieën bezorgen me ook nu nog steevast kippenvel.

Het vijfde album Skepsels is na voorgangers Calais en Nie Voe Kinders een persoonlijker album geworden. Geregeld zit er de nodige dualiteit in de teksten en soms zijn ze o zo herkenbaar, zoals de zwakte van de mens in Andere Mens :

“de maandag last van ons geweten
we eten kilo's groen en fruit
de dinsdag zijn we het al weer vergeten
de woensdag kunnen we er echt niet onderuit
de donderdag is het laat
want het is vrijdag op het gemak
de zaterdag van elf uur al
zondag de rest van de bak”

Ook tref je die dualiteit aan in het romantische Reden genoeg :

“we samen blijven voor de troost
voor het verleden dat we gemaakt hebben
en voor de toekomst van de kroost”

Veruit het donkerste liedje is Slaven van het leven:

“Ik zei: nu stop ik met denken
ik heb mijn deel gedacht
ik doe met gist de stilte rijzen
in mijn hoofd is het eeuwig nacht”

Zijn regels waar je niet vrolijk van wordt.

Voor het eerst zingt Wannes een duet en wel met Stefanie Callebaut in De Onvolledigen. Een zangeres, die ook het West-Vlaams machtig is. Ook muzikaal is het dik in orde, zo blijft het refrein van Stempel meteen hangen.

Ondanks het feit dat Wannes een sabbatjaar had met Het Zesde Metaal had hij toch het gevoel nooit zo weinig tijd gehad te hebben, vooral voor zijn kinderen. Door zijn schuldgevoel daarover schreef hij A Je Mie Mist. “En toen ik het hen liet horen, waren ze na twee strofen weg om te gaan spelen. Om maar te zeggen hoe relatief het soms allemaal is.”, aldus Wannes. Persoonlijke favoriet is het ingetogen Reden Genoeg.

Met Skepsels voegt Het Zesde Metaal andermaal een album toe aan hun oeuvre, wat me dierbaar is. Ook zijn populariteit in Nederland is intussen gelukkig redelijk groot, niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat hij ooit in de Amsterdamse band Roosbeef speelde.

Het Zesde Metaal live:

14-02-20 : DIKSMUIDE, 4AD (Uitverkocht)
15-02-20 : DIKSMUIDE, 4AD (Uitverkocht)
20-02-20 : UTRECHT, EKKO
21-02-20 : NIJMEGEN, Merleyn
22-02-20 : AMSTERDAM, Bitterzoet
24-02-20 : Sint-Niklaas, De Casino
27-02-20 : KORTRIJK, De Kreun (Uitverkocht)
28-02-20 : KORTRIJK, De Kreun (Uitverkocht)
29-02-20 : GENT, Handelsbeurs (Uitverkocht)
01-03-20 : GENT, Handelsbeurs
06-03-20 : LEUVEN, Het Depot
07-03-20 : HASSELT, Muziekodroom
11-03-20 : ANTWERPEN, De Studio
13-03-20 : Cactus, Brugge

avatar van AstroStart
Wat moet ik na zo'n lofzang nog zeggen. Een prachtig album. Gevoelige teksten, soms direct (A Je Mie Mist) en op andere momenten wat meer verborgen onder het oppervlak (Slaven Van Het Leven). Nog steeds zijn elektronische invloeden hoorbaar, maar wel veel meer op de achtergrond dan op het vorige album.

avatar van CWTAB
Prachtige plaat (wederom) maar voor mij had persoonlijk die laalaalaa bij Tid Van Ton niet gehoeven, het doet de ernst/cynisme van het nummer behoorlijk teniet (tenzij dit zo bedoeld is maar dan nog)

avatar van SébastienY
Oef. Grote opluchting hier. Wederom een typische plaat van Het Zesde Metaal. De schrik zat er wel in met Tid van Ton, maar de singles slaan wel vaker niet aan. Ook Naar De Wuppe en Dag Zonder Schoenen zijn nooit bluvn hangen
Drie luisterbeurten achter de rug, en het is duidelijk dat Calais een geslaagd maar eenmalig uitstapje was met een (te?) vol geluid vol elektronica en zware bas. Dit ligt weer in het verlengde van Nie Voe Kinders.

Kortom, 4*. Hoog niveau blijft behouden, teksten zijn als vanouds herkenbaar en bij wijlen subliem, en Wannes’ roots worden nooit verloochend. Ik ben content.

Skepsels is een mooie plaat geworden. .. en daar ben ik blij om want hun vorige album " Calais " kon me ( het geluid was me te koud en te mechanisch ) iets minder bekoren. Mijn favorieten tot hiertoe: andere mens, a je mie mist, tid van ton ( met de lalala's erbij

avatar van Mindscapes
Ik heb zonet de LP gekocht, waar een cd bijzat. Stempel, Slaven van het Leven en Intro staan blijkbaar niet op de LP, maar wel op de CD. Moeten deze dan worden aangeduid als bonustracks op deze pagina? Zie ook Het Zesde Metaal - Skepsels (2019, Pine Green, Vinyl) | Discogs

avatar van Mindscapes
Ik heb het nog maar zelden gedaan na slechts één luisterbeurt, maar doe het nu. De volle mep. De voorbije 51 minuten heb ik naar herkenbare verhalen uit het dagelijkse leven geluisterd, op een prachtig klanktapijt. Grote en kleine verhalen die me naar het hart en de ziel grepen, die me in mezelf deden kijken en die me het kleine geluk meer deden appreciëren en de shit rond me doen relativeren. En tegelijk in actie schieten. 51 minuten lang zat ik met de koptelefoon op, de binnenkant van de LP mee te lezen. Die tekst werd vaak wazig en waterig in m'n ogen, geef ik toe (waarom zelfs 'toegeven'; als deze woorden je niet raken, wat dan wel...).

Pff wat een rit. En dit is nog maar de 2e plaat van Het Zesde Metaal die ik ooit hoor. Calais schafte ik me 3 jaar geleden aan en heb ik een aantal keer beluisterd, die vond ik ook van een weergaloos niveau (hoewel die plaat niet bij iedereen in goede aarde viel blijkbaar). Ploegsteert, Nie Voe Kinders en Akattemets (wat betekent die titel zelfs?) moet ik nog aan beginnen, ik ben er nog niet toe gekomen. Kan ik dit wel aan, die dagdagelijkse tragische treurnis met hoog herkenbaarheidsgehalte... De track Ploegsteert ken ik wel, maar dat is het zowat. Moet verandering in komen... Maar eerst geniet ik nog even na van deze prachtige schepsels.

avatar van Broem
Ploegsteert Mindscapes Ploegsteert. Buitencategorie. Deze trouwens ook. Origineler dan origineel

avatar van SébastienY
Mindscapes schreef:

Akattemets kan je het best vertalen als de samentrekking van "als ik al eens". Akattemets naar mijn oma ga, is mijn vader daar ook

avatar van Johnny Marr
Andere Mens en De Onvolledigen!

avatar van ArthurDZ
Reden Genoeg

avatar van Johnny Marr
Heel de plaat

Klassewerkje weer van de heren. Wat een constante band is dit toch.