Het Zesde Metaal - Skepsels (2019)

België
Label: Unday

1. Kom Bie Mie (3:30)
  2. Andere Mens (3:52)
  3. Houd Mie Dichte (3:49)
  4. Stempel * (4:28)
  5. Da Besta Nie (3:20)
  6. Tid van Ton (3:40)
  7. A Je Mie Mist (4:24)
  8. Reden Genoeg (3:45)
  9. Jèn (4:52)
  10. Slaven van het Leven * (5:22)
  11. De Onvolledigen (4:33)

met Stefanie Callebaut

12. Intro * (0:47)
  13. Ouder Komen (4:37)

met Stefanie Callebaut

avatar van Lura
Begin dit jaar verscheen Dit is De Bedoeling van het trio Wannes Cappelle, broeder Dieleman en Frank Grapperhaus, waarop broederlijk twee verschillende streektalen te horen zijn. Het is dan ook de grote kracht van de groep rondom Wannes Cappelle, Het Zesde Metaal, zingen in de streektaal.

Al zijn liedjes zingt hij met een West-Vlaams accent. Vaak zijn ze voorzien van ontroerende teksten. Nummers van eerdere albums als Ge Zwiegt en Ip Min Knieën bezorgen me ook nu nog steevast kippenvel.

Het vijfde album Skepsels is na voorgangers Calais en Nie Voe Kinders een persoonlijker album geworden. Geregeld zit er de nodige dualiteit in de teksten en soms zijn ze o zo herkenbaar, zoals de zwakte van de mens in Andere Mens :

“de maandag last van ons geweten
we eten kilo's groen en fruit
de dinsdag zijn we het al weer vergeten
de woensdag kunnen we er echt niet onderuit
de donderdag is het laat
want het is vrijdag op het gemak
de zaterdag van elf uur al
zondag de rest van de bak”

Ook tref je die dualiteit aan in het romantische Reden genoeg :

“we samen blijven voor de troost
voor het verleden dat we gemaakt hebben
en voor de toekomst van de kroost”

Veruit het donkerste liedje is Slaven van het leven:

“Ik zei: nu stop ik met denken
ik heb mijn deel gedacht
ik doe met gist de stilte rijzen
in mijn hoofd is het eeuwig nacht”

Zijn regels waar je niet vrolijk van wordt.

Voor het eerst zingt Wannes een duet en wel met Stefanie Callebaut in De Onvolledigen. Een zangeres, die ook het West-Vlaams machtig is. Ook muzikaal is het dik in orde, zo blijft het refrein van Stempel meteen hangen.

Ondanks het feit dat Wannes een sabbatjaar had met Het Zesde Metaal had hij toch het gevoel nooit zo weinig tijd gehad te hebben, vooral voor zijn kinderen. Door zijn schuldgevoel daarover schreef hij A Je Mie Mist. “En toen ik het hen liet horen, waren ze na twee strofen weg om te gaan spelen. Om maar te zeggen hoe relatief het soms allemaal is.”, aldus Wannes. Persoonlijke favoriet is het ingetogen Reden Genoeg.

Met Skepsels voegt Het Zesde Metaal andermaal een album toe aan hun oeuvre, wat me dierbaar is. Ook zijn populariteit in Nederland is intussen gelukkig redelijk groot, niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat hij ooit in de Amsterdamse band Roosbeef speelde.

Het Zesde Metaal live:

14-02-20 : DIKSMUIDE, 4AD (Uitverkocht)
15-02-20 : DIKSMUIDE, 4AD (Uitverkocht)
20-02-20 : UTRECHT, EKKO
21-02-20 : NIJMEGEN, Merleyn
22-02-20 : AMSTERDAM, Bitterzoet
24-02-20 : Sint-Niklaas, De Casino
27-02-20 : KORTRIJK, De Kreun (Uitverkocht)
28-02-20 : KORTRIJK, De Kreun (Uitverkocht)
29-02-20 : GENT, Handelsbeurs (Uitverkocht)
01-03-20 : GENT, Handelsbeurs
06-03-20 : LEUVEN, Het Depot
07-03-20 : HASSELT, Muziekodroom
11-03-20 : ANTWERPEN, De Studio
13-03-20 : Cactus, Brugge

avatar van SébastienY
Oef. Grote opluchting hier. Wederom een typische plaat van Het Zesde Metaal. De schrik zat er wel in met Tid van Ton, maar de singles slaan wel vaker niet aan. Ook Naar De Wuppe en Dag Zonder Schoenen zijn nooit bluvn hangen
Drie luisterbeurten achter de rug, en het is duidelijk dat Calais een geslaagd maar eenmalig uitstapje was met een (te?) vol geluid vol elektronica en zware bas. Dit ligt weer in het verlengde van Nie Voe Kinders.

Kortom, 4*. Hoog niveau blijft behouden, teksten zijn als vanouds herkenbaar en bij wijlen subliem, en Wannes’ roots worden nooit verloochend. Ik ben content.

Skepsels is een mooie plaat geworden. .. en daar ben ik blij om want hun vorige album " Calais " kon me ( het geluid was me te koud en te mechanisch ) iets minder bekoren. Mijn favorieten tot hiertoe: andere mens, a je mie mist, tid van ton ( met de lalala's erbij

avatar van Mindscapes
Ik heb het nog maar zelden gedaan na slechts één luisterbeurt, maar doe het nu. De volle mep. De voorbije 51 minuten heb ik naar herkenbare verhalen uit het dagelijkse leven geluisterd, op een prachtig klanktapijt. Grote en kleine verhalen die me naar het hart en de ziel grepen, die me in mezelf deden kijken en die me het kleine geluk meer deden appreciëren en de shit rond me doen relativeren. En tegelijk in actie schieten. 51 minuten lang zat ik met de koptelefoon op, de binnenkant van de LP mee te lezen. Die tekst werd vaak wazig en waterig in m'n ogen, geef ik toe (waarom zelfs 'toegeven'; als deze woorden je niet raken, wat dan wel...).

Pff wat een rit. En dit is nog maar de 2e plaat van Het Zesde Metaal die ik ooit hoor. Calais schafte ik me 3 jaar geleden aan en heb ik een aantal keer beluisterd, die vond ik ook van een weergaloos niveau (hoewel die plaat niet bij iedereen in goede aarde viel blijkbaar). Ploegsteert, Nie Voe Kinders en Akattemets (wat betekent die titel zelfs?) moet ik nog aan beginnen, ik ben er nog niet toe gekomen. Kan ik dit wel aan, die dagdagelijkse tragische treurnis met hoog herkenbaarheidsgehalte... De track Ploegsteert ken ik wel, maar dat is het zowat. Moet verandering in komen... Maar eerst geniet ik nog even na van deze prachtige schepsels.

avatar van WoNa
Met de schrille tonen van de stem van Josephine Foster nog in mijn oren zet ik Skepsels van Het Zesde Metaal op. De overgang van de psychedelische freak folk naar de gestileerde klanken van Het Zesde Metaal kan niet groter zijn. En toch hebben beide platen onmiskenbaar hun eigen kwaliteiten.

Mijn kennismaking met Wannes Capelle verliep via Broeder Dieleman in hun samenwerking met cellist Frans Grapperhaus 'Dit Is De Bedoeling'. Hij heeft al meer dan 10 jaar een muzikale carrière met zijn band Het Zesde Metaal. De taal is West-Vlaams, meestal gezongen op een manier dat ik het nog kan verstaan. (In tegenstelling als ik diep in West-Vlaanderen op straat rondloop. We mogen het hetzelfde opschrijven, qua spreken kan het ook Chinees zijn.)

Op Skepsels maakt Het Zesde Metaal muziek die ik in eerste instantie sympathiek wil noemen. Bij afstandelijke beluistering kabbelt het rustig voort. Muziek die meer op de marathon is gericht dan de 100 meter sprint. Vanzelf komt de nadruk dan te liggen op de vocale melodie en de woorden.

Wie meer gaat luisteren, hoort veel fijne en kleine details die zich niet zo zeer opdringen als, in eerste instantie althans, als bij toeval mijn oor in lijken te springen. Een klein piano motief, een mooie overgang naar een andere passage in een song. Het is dan ook op zo'n moment dat ik moet denken aan Meindert Talma's laatste plaat en misschien straks wel magnus opus, 'De Domela Passie'. Net als daar gaat het om de gezongen tekst tot dat ik die loslaat en er zoveel meer blijkt te zijn.

Als ik nog beter luister, wordt Skepsels betoverend. De in eerste instantie vrij vlakke muziek blijkt een zacht wuivende, gelaagde massa. Zoals ooit een groot kiezelbed in het SMAK in Gent bleek te golven voor wie er iets langer naar keek. Zo verrassend is Skepsels. Het album toont een ontzettende volwassenheid, die de muzikanten in staat stelt het beste uit zichzelf naar boven te halen. En dat zonder dat iemand de show hoeft te, laat staan moet stelen. Men ondersteunt de stem en de teksten en creëert ondertussen een zeer spannende wereld. Skepsel is een genot om naar te luisteren.

Dit alles is eerder verschenen op het blog van WoNoBloG.

avatar van Wyverex
Na nu meer dan een aantal luisterbeurten is dit voor mij het minste Zesde Metaal album. Het album begint heel sterk, maar verliest aan vaart bij Stempels. De boodschap is (zoals we ondertussen gewoon zijn) mooi en de teksten zijn actueel, maar het liedje op zich vind ik zeer zwak. Het kabbelt maar wat zonder ergens naartoe te gaan.

Voor de rest is het eerder middelmaat troef. De meeste nummers vliegen me minder naar de keel dan ik zou willen. En de Onvolledigen vind ik opnieuw een minder nummer. Maar dat komt (bij mij dan toch) vooral door Stefanie Callebaut. Ik vind niets aan haar stem, waardoor het liedje wat inzakt.

Verder mis ik de kleine, intieme verhalen die Ploegsteert en Nie Voe Kinders zo sterk maakten. Hier zijn de thema's wel te pruimen, maar worden ze niet meer verteld alsof je er zelf zou inzitten (à la het magistrale Dag Zonder Schoenen uit Nie Voe Kinders). Eerder algemene gevoelens omgezet in een liedje. Dat wordt al meer dan genoeg gedaan.

Ik was eigenlijk best nog teleurgesteld toen het album uit kwam, maar na een aantal keer luisteren valt het zeker nog mee. Het album kent een aantal prachtige momenten met Kom Bie Mie, Da Besta Nie, Reden Genoeg en Slaven van het Leven.

Dialectpop wordt landelijk nog steeds met regelmaat geassocieerd met recht toe recht aan boerenrock of veredelde nietszeggende carnavalsmuziek. Dit etiket met beperkte houdbaarheidsgarantie blijft een stempel drukken op de veelal hardwerkende bands, die met trots hun afkomst niet verloochenen en zich inzetten voor een brede maatschappelijke acceptatie.

Dit verschijnsel wordt bij het uit het Belgische Wevelgem afkomstige Het Zesde Metaal wel omarmt. Ondanks dat leden veelal hun werkzaamheden vanaf Antwerpen inplannen, blijven ze trouw aan hun roots. De regiopop ligt niet eens zo ver verwijderd van de Limburgse moerstaal die in het grensgebied gesproken wordt. Hiervoor verantwoordelijk is Wannes Cappelle, een uitmuntend verhalenverteller die het weemoedsgevoel weet op te roepen.

De gedragen voordracht van vocalist Wannes Cappelle ligt echter wel dicht bij de Limburgse regiopop. Het verbeeldende landleven wordt door de zingende tekstschrijver schetsend opgeroepen. Nog steeds overheersen de weemoedige prachtige vertellingen die door de sfeervolle begeleiding een mooi uniek landschapsomlijsting krijgen. Die dorpse beleving vind je hier overtuigend terug in de plattelandsvertelling Stempel.

Hier is vooral Tom Pintjes een veel geziene gast in de Nederlandse clubpodiums. Hij vervulde een belangrijke aangeversrol naast Stef Kamil Carlens ten tijden van Moondog Jr en Zita Swoon. Het speelgenot breid zich uit in de begeleidingsband van kleinkunstzangeres Roosbeef. Daar introduceerde hij Wannes Cappelle en drummer Tim van Oosten aan het publiek, die ook weer van de partij is bij het nieuwe hoofdstuk Skepsel, ondertussen alweer de vijfde plaat van Het Zesde Metaal.

Skepsel moet het niet hebben van moeilijkdoenerij, maar juist meer van de beeldende omlijsting. De troostende stem van de zanger bied in openingssong Kom Bie Mie geborgenheid aan bij slachtoffers van verscheurende zielenpijn en hartzeer. En dan kom je al snel bij de kern van de plaat. Skepsel is gericht aan die personen die het verstrengeld zijn geraakt in de nachtfase van het leven. Veel duisternis en onzekerheden over de juiste stappen zetten die leiden tot een zorgeloos bestaan. Om een lichtpuntje te ervaren moet je het eerst laten doven, om in het donker het opnieuw te laten ontbranden.

Het is het eeuwigdurende gevecht tegen het ouder worden. Het niet los kunnen laten van het verleden. En het blijven hangen in gemaakte keuzes en fouten. De zanger worstelt hiermee op het keerpunt van het leven; het magische getal 40, wat door velen gezien wordt als middelpunt van het menselijke bestaan, waarbij de balans wordt opgemaakt. Een crisisleeftijd, waarbij de stabiliteit gesetteld hoort te zijn.

De vakmensen die achter hem staan voegen er aangename opbeurende kleuren aan toe, waardoor het niet dreigt te vervallen in een uitzichtloze cirkel van grijze zwaarmoedigheid. Ze ondergaan gezamenlijk het proces om er herleven uit te komen. Voor ieder die twijfelt aan zijn handelen is het een aanrader om hier zich samen met Wannes Cappelle doorheen te slaan. En die taalbarrière? Daar lees je wel doorheen in het alles verduidelijkende tekstboekje.

Het Zesde Metaal - Skepsels | Pop | Written in Music - writteninmusic.com