Op zijn minst een eigenzinnige en invloedrijke 60's plaat. Zo'n Rickenbacker-riff in So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star laat bijvoorbeeld goed horen dat R.E.M. veel aan deze band te danken heeft.
Bij mijn download volgt er dan een opgepoetste versie van Chimes of Freedom, maar dat zal dan wel niet kloppen.
C.T.A.-102 is een erg sterk nummer, tot de helft: de eerste keer dat ik dit nummer via mijn mp3-speler hoorde schrok ik me wezenloos, aan de andere kant klinkt het ook erg gedateerd en komt het het nummer niet echt ten goede, al wen je er ook wel weer aan.
Dit geldt ook voor Mind Gardens, met de niet al te sterke zang, maar vooral is het een niet al te sterke compositie, het lijkt een beetje op alleen het begrip 'psychedelica' op zich te leunen.
Thoughts and Words komt qua zanglijn en tempo erg overeen met een George Harrison-compositie door The Beatles (dat zoek ik zo even op, ik gok iets van Help! of Rubber Soul). Edit: dat gingt dus om Think for Yourself van Rubber Soul.
Een compositie asls Everybody's Been Burned geeft het album een wat volwassener en bedachtzamere uitstraling, en alat horen dat The Byrds niet meer die groep waren die als psychedelica-pioniers er op los soleerden (McGuinn, zie Eight Miles High, I See You of What's Happening?!?!). Natuurlijk staat er wel psychedelica op dit album, maar nogmaals; niet zo roekeloos als op 5th Dimension.
Dan een Dylan-cover. Verre van origineel concept voor The Byrds, maar dat neemt niet weg dat ze altijd de juiste nummers uit wisten te kiezen, zodat ze ervoor zorgden dat Dylans boodschappen ook toegankelijker te horen waren, zonder dat de waarde van het nummer zelf verloren ging (een flinke prestatie).
Aangename solo ook.
Why is voor mij wellicht het beste zelfgeschreven nummer op dit album, door Hillman (die zomaar over een gouden griffel bleek te beschikken.)
Al met al een heel mooi album, met wat niemendalletjes, maar te meer met hele sterke composities.
(Hoe maak je een recensie trouwens?)