The Byrds - Younger Than Yesterday (1967)

Folk / Rock
Label: Columbia

1. So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star (2:08)
  2. Have You Seen Her Face (2:27)
  3. C.T.A.-102 (2:30)
  4. Renaissance Fair (1:54)
  5. Time Between (1:55)
  6. Everybody's Been Burned (3:01)
  7. Thoughts and Words (2:57)
  8. Mind Gardens (3:29)
  9. My Back Pages (3:10)
  10. The Girl with No Name (1:52)
  11. Why (2:46)
  12. It Happens Each Day * (2:44)
  13. Don't Make Waves * (1:36)
  14. My Back Pages * (2:42)
  15. Mind Gardens * (3:17)
  16. Lady Friend * (2:30)
  17. Old John Robertson * (1:59)
avatar van Tribal Gathering
Ik vind deze toch wat minder dan de twee omringende albums. De nummers van Chris Hillman zijn allemaal erg goed maar horen toch niet bij mijn favoriete Byrdsnummers. Why verbleekt bij de versie die stond op de b-kant van Eight Miles High, C.T.A- 102 is een niemendalletje en Mind Gardens is ook niet echt briljant (maar blijkbaar kan ik hem beter hebben dan de gemiddelde luisteraar.

So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star en My Back Pages zijn de bekendste nummers, en terecht. Het zijn allebei uitstekende nummers.

Maar het is toch met name David Crosby die dit album aan de 4 sterren helpt. Samen met het later toegevoegde Lady Friend zijn Renaissance Fair en Everybody's Been Burned mijn favoriete Crosby Nummers aller tijden.

avatar van Reint
Op zijn minst een eigenzinnige en invloedrijke 60's plaat. Zo'n Rickenbacker-riff in So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star laat bijvoorbeeld goed horen dat R.E.M. veel aan deze band te danken heeft.
Bij mijn download volgt er dan een opgepoetste versie van Chimes of Freedom, maar dat zal dan wel niet kloppen.
C.T.A.-102 is een erg sterk nummer, tot de helft: de eerste keer dat ik dit nummer via mijn mp3-speler hoorde schrok ik me wezenloos, aan de andere kant klinkt het ook erg gedateerd en komt het het nummer niet echt ten goede, al wen je er ook wel weer aan.
Dit geldt ook voor Mind Gardens, met de niet al te sterke zang, maar vooral is het een niet al te sterke compositie, het lijkt een beetje op alleen het begrip 'psychedelica' op zich te leunen.
Thoughts and Words komt qua zanglijn en tempo erg overeen met een George Harrison-compositie door The Beatles (dat zoek ik zo even op, ik gok iets van Help! of Rubber Soul). Edit: dat gingt dus om Think for Yourself van Rubber Soul.
Een compositie asls Everybody's Been Burned geeft het album een wat volwassener en bedachtzamere uitstraling, en alat horen dat The Byrds niet meer die groep waren die als psychedelica-pioniers er op los soleerden (McGuinn, zie Eight Miles High, I See You of What's Happening?!?!). Natuurlijk staat er wel psychedelica op dit album, maar nogmaals; niet zo roekeloos als op 5th Dimension.
Dan een Dylan-cover. Verre van origineel concept voor The Byrds, maar dat neemt niet weg dat ze altijd de juiste nummers uit wisten te kiezen, zodat ze ervoor zorgden dat Dylans boodschappen ook toegankelijker te horen waren, zonder dat de waarde van het nummer zelf verloren ging (een flinke prestatie).
Aangename solo ook.
Why is voor mij wellicht het beste zelfgeschreven nummer op dit album, door Hillman (die zomaar over een gouden griffel bleek te beschikken.)

Al met al een heel mooi album, met wat niemendalletjes, maar te meer met hele sterke composities.

(Hoe maak je een recensie trouwens?)

avatar van RuudC
De hele dag draai ik Younger Than Yesterday en ik kan er nog steeds niet helemaal vat op krijgen. Op den duur moet ik de knoop toch doorhakken en verder gaan. Gisteren sloot ik de avond af met de eerste luistersessie van dit album en was niet bepaald positief. Ik dacht echt dat dit de eerste onvoldoende ging worden en uiteindelijk is de waardering zodanig gestegen dat het een keurige 4* is geworden.

Wel vind ik McGuinn beduidend de minste van het stel als het gaat om het schrijven van liedjes. De opener valt mee, maar ik vind het gekrijs van het publiek een behoorlijke afknapper. C.T.A. -102 hadden ze beter in de prullenbak dan op deze plaat kunnen gooien. Gelukkig nemen David Crosby en Chris Hillman het voortouw. Renaissance Fair en Everybody's Been Burned zijn fraaie songs van Crosby. Hillman is wat mij betreft de winnaar hier met Thoughts And Words en Time Between. De harmonieuze zang keert zelfs weer even terug. Mind Gardens heeft de potentie, maar wordt redelijk beroerd gezongen. De effecten met achterstevoren afgespeelde stukken zijn enigszins vervelend. Zo goed als op de eerste twee is het nog zeker niet, maar ik kan blijven hopen dat het (gezien de gemiddeldes) weer beter wordt.

Tussenstand:
1. Turn! Turn! Turn!
2. Mr. Tambourine Man
3. Younger Than Yesterday
4. Fifth Dimension

avatar van lennert
Ik eindig hetzelfde als mijn kompaan qua score, maar bij mij begon hij hoger. Geen idee waar het nu meerdere luisterbeurten aan ligt, maar uiteindelijk is het vooral een kwestie van 'de rest was toch sterker'. De psychedelica is ook een beetje hit-or-miss: Everybody's Been Burned is ijzersterk, maar de zang op Mind Gardens is me te experimenteel/uit de bocht vliegend. Dan is My Back Pages een nummer dat me een stuk meer trekt, net zoals het met prachtige baspartijen ondersteunde So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star. Lekker album nog steeds, maar het kan sterker (en wederom een stuk meer materiaal bevatten).

Tussenstand:
1. Fifth Dimension