Kanye West - Jesus Is King (2019)

Label: Def Jam

1. Every Hour (1:52)

met Sunday Service Choir

2. Selah (2:44)
  3. Follow God (1:44)
  4. Closed on Sunday (2:31)
  5. On God (2:16)
  6. Everything We Need (1:56)

met Ty Dolla $ign en Ant Clemons

7. Water (2:48)

met Ant Clemons

8. God Is (3:23)
  9. Hands On (3:23)

met Fred Hammond

10. Use This Gospel (3:33)

met Clipse en Kenny G

11. Jesus Is Lord (0:49)
avatar van niels94
Produceren kan hij nog wel, horen we hier. Nou nog een stel goede nummers in elkaar zetten.

avatar van thgryda
Ik verwacht hier niet veel van. The Life of Pablo vond ik matig toen het uitkwam maar kon ik na verloop van tijd wel appreciëren. Ye ben ik altijd een zwak album blijven vinden en als dit in het verlengde ligt met Gospel invloeden en wat gezaag over God... Nee, kijk ik niet naar uit. Anderzijds was the College Dropout mss wel zijn beste plaat en zat dat album ook vol met gospelinvloeden.

avatar van Mausie
Net een aantal nummers beluisterd. De verwachtingen blijken te kloppen. Tenenkrommende religieuze teksten, muzikaal heeft het verder ook weinig om het lijf. Nou ben ik ook niet iemand die naar gospel luistert, dus ik ben ook niet de doelgroep. Daarom zal ik ook geen stem uitbrengen, dit album ga ik niet in zijn totaliteit beluisteren.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar Kanye West zijn motieven voor deze nieuwe richting. Zogenaamd zat de duivel in hem en zijn muziek, en nu heeft hij het licht gezien. Maar het doet mij vooral denken aan die South Park aflevering, Faith +1. Lekker cashen bij de religieuze Amerikanen.

avatar van meneer
Oudste zoon wees mij een paar jaar geleden op deze man. Zelf kom ik meer uit de Justin Vernon hoek maar daar heeft West ook op de laatste albums best wel invloed op de stemvervormingen gehad.

Ik luister altijd een paar keer naar een album van West. Daarna ga ik weer verder met mijn ‘eigen’ muziek. Komt ook doordat de rapvorm van zingen niet mijn ding is. Maar dat de man een unieke inbreng heeft in de muziekindustrie van de afgelopen jaren is niet te ontkennen. Zet er ook zijn stempel op.

Mij lijkt dit album een bepaalde periode/fase in zijn carrière. Dat hebben ‘geniale’ cq ‘creatieve talenten vaker. Deze fase is God en dan vooral In de Afro-American stijl. De opener is (imho) een ietwat hysterische gospel. West houdt daar ook bepaalde Sunday Services mee. Ik bekijk en beluister dat wat op afstand omdat het mijn cultuur niet is.

Het album splitst zich dan ook in het produceerwerk, de rap en het gospelwerk van West. Maar, al ken ik de artiest zijn werk niet goed genoeg, is dit album een persoonlijke uiting omdat zijn creativiteit hem daartoe brengt, moet brengen zelfs. Hij neemt daarin zijn hele wereld mee. Zelfs zijn Kim K & Kids hebben zich bekeerd. Het wordt ook een tweeluik met in december ‘Jesus is Born’ (als het december wordt, ik hoop voor de christenen wel.. ).

Ik merk wel dat ik meer geduld, verdieping moet hebben en wat meer mijn culturele grenzen moet verleggen om dit album echt te leren waarderen. Ik vind ‘Closed on Sunday’ en ‘Oh God’ sterke mooie nummers die een soort deuren voor mij zijn om binnen in dit album te komen. Ik kan niet anders, het album is nog maar een paar dagen oud en om nu al een oordeel te vellen vind ik een te snelle consumptie van dit genie. Het is geen fast-food album. Het is een onderdeel van een fase van iemand die een levenswerk aan het maken is en daar alles bij betrekt. Welke zelfs van belang zou kunnen zijn in de geschiedenis van de muziek. Hij verlegt en verandert grenzen.

avatar van L_R_
0,5

avatar van Timo710
Wat ik interessant vind aan het recentere werk van Kanye West is dat het zich qua sound echt steeds progressiever aan het worden is. Hierin zie je ook gelijk dat het wederom dezelfde effecten heeft als 808&heartbreaks en yeezus. Daar waar zijn eerste 2 albums een eigen draai gaven aan de hiphop sound was het wel erg true to form en paste het perfect in het straatje van hiphop albums, op zijn eigen manier. Krijgen we nu platen die eigenlijk niet te plaatsen zijn. En ook niet bedoeld zijn om te plaatsen. Vervolgens hoor je over een paar jaar allemaal tracks in deze sound (kijk naar the Weekend,Future, Travis Scott, Migos etcc tov 808&Heartbreaks) en zegt iedereen dat Kanye het bedacht heeft.

En dan is er nog een ding: Kanye West is op dit moment niet helemaal mentaal stabiel wat hem op allerlei manieren steeds in het nieuws brengt. Sla dit op want ik ga het nu zeggen: mentaal instabiel zijn wordt een gigantische trend in het hiphop landschap. Alle Drip rappers die nu hun gezicht onder hebben getatoeëerd etc komen over ik gok 8 maanden allemaal ineens met een hele rare vorm van zichzelf, rare uitspraken en onvoorspelbaarheid. De eerste stap is daar al lang en breed in gezet. En de interviews zullen de gekste vormen aannemen. Just watch.

Goed terug naar het album, ik kan het echt moeilijk naast de rest van Kanye's euffre leggen en volgensmij is dat ook helemaal niet de bedoeling. Dit is een bepaald geluid wat hij wil laten horen: futuristische gospel. Een nieuw ding als je het mij vraagt. Ik vind het dope maar het moet nog landen. Maar ik kan het echt waarderen.
Voor mij is het qua geluid het gewoon supergoed uitgewerkt.
Hands On en Use This Gospel bieden wat mij betreft een geluid wat je niet zomaar ergens tegenkomt en als je het mij betreft slaagt hij er echt in hier anthem level geluid van te maken.

Ik hoop vooral dat Kanye verder gaat met experimenteren en nieuwe geluiden creeeren, het maakt hem zoveel interessanter dan iemand die steeds maar een formule uit probeert of in het zelfde straatje probeert te passen.

avatar van MAS
MAS
Timo710 schreef:

Dat is geen toekomstige trend. Mentaal instabiel zijn (met name depressie/angst) is de afgelopen jaren al een groot thema bij veel rappers. Zo zijn (waren) bijvoorbeeld Lil Peep, Fat Nick en Lil Xan al tijden open over de psychische klachten waar zij mee kampen.

avatar van GrafGantz
jurado schreef:

Waarom?

Geen aandacht aan schenken, is weer zo'n Russische trol

avatar van Niek
Anders dan Timo710 hoor ik hier juist wat oude Kanye terug. Wat ik fijn vind want opnieuw anders dan Timo710 ;P kan ik de interessantdoenerij van Kanye sinds Yeezus niet zo waarderen. Hier zitten leuke dingen tussen maar echt heel goed wordt het nergens. Ook vind ik het lastig iemand die zichzelf Yeezus heeft genoemd, serieus te nemen als die ook Jesus is Lord belijdt. Voelde me vervolgens dus ook wel aangesproken door Hands On . Enfin, Jesus Walks blijft voor mij de fijnste worship die Kanye heeft gemaakt .

avatar van juvefc_robin
Soms snap ik mijn muzieksmaak niet.

Ik luisterde dit album vol verwachting en man, wat viel het tegen. Het raakte kant noch wal en ik vond het maar een rare verzameling van skits. Een aantal keer geluisterd en het werd er niet beter op.

Een paar dagen later had ik een autorit voor de kiezen. Niet te lang, zo'n 30 minuten, dus tegenwoordig ideaal voor een Kanye album en/of productie. Nog één kans dacht ik.

En hoppa, het knalde zo even naar binnen. Ik wil niet zeggen dat het zijn oudere werk overstijgt, maar ik vond de combinatie van hiphop en gospel met pure religieuze teksten echt ontzettend tof gevonden. Een nieuwe sound van gospel, een nieuwe manier om religieuze teksten te uiten en een totaal andere vorm van hiphop.

Het album het voor mij niet langer hoever te zijn. Wel hadden sommige nummers even wat langer gemogen, want sommige bangers verdienden meer.

Ik ben iig benieuwd naar de volgende telg 'Jesus is Born'. Voor nu gepland tijdens de Kerst, maar met Kanye is dit altijd afwachten.

avatar van juvefc_robin
juvefc_robin schreef:
Soms snap ik mijn muzieksmaak niet.

Het album had voor mij niet langer hoeven te zijn. Wel hadden sommige nummers even wat langer gemogen, want sommige bangers verdienden meer.

Wat je ook van de muziek vindt, de man slaagt er toch iedere keer weer in om de gemoederen bezig te houden. Best knap als je dat al 15 jaar achtereen weet vol te houden.

Persoonlijk vind ik de keuze voor een Gospel plaat niet zo vreemd. Al op zijn debuutalbum experimenteerde hij met de mix gospel-rap (Jesus walks) en ook later bleven de religieuze verwijzingen herhaaldelijk terugkomen (o.a. op Yeezus - I am a God)

V.w.b het praktiseren van de Gospel zou hij toch nog eens wat dieper in de materie moeten duiken om wat mij betreft overtuigend over te komen. Nederigheid is ook op deze plaat ver te zoeken. Het narcisme voert hier net als op het eerdere werk de boventoon. Je kan het ook positief bekijken: Het is daardoor wel gewoon een echt Kanye album, ondanks het gebrek aan scheldwoorden en seksuele toespelingen.

En wat blijft er dan muzikaal van over?
Een kort album (27 min), wat doet vermoeden dat er niet de tijd in is gestoken van vroegere albums.
Sterke producties, een aantal lekkere zanglijnen en melodieën waar het genie zo nu en dan naar boven komt drijven.
Net genoeg om niet te vervelen. Maar onvoldoende om zich te verhouden tot zijn beste werk.
Mij bekruipt het gevoel dat de muziek voor Kanye vandaag de dag nog maar bijzaak is.
Het talent is er nog steeds, maar de muziek moet nu de beschikbare tijd delen met een kledingimperium en een veeleisende familie in Hollywood.
Een voldoende omdat het je toch even weet te pakken, op de een of andere manier. Maar niet meer dan 3 sterren vanwege het onbenut potentieel.

PS. Is luiheid niet een van de 7 zonden?

Eerste luisterbeurt viel zwaar tegen. Een opgekalefaterde EP met hier en daar een ideetje, nergens verbazingwekkend, en door je strot rammende gristenlyrics. Het album duurt nog geen half uur, maar het leek dubbel zo lang te duren.

avatar van JVT
JVT
Klinkt op zich niet zo heel slecht deze plaat. Maar wat een korte nummers, ergelijk gewoon! Hou ik absoluut niet van

avatar van bennerd
Hoe hard ik ook tegen deze man wil zijn, dit schijfje is veel leuker dan ye. Follow God is het hardste nummer maar valt nog uit de toon. De gospelinvloeden zijn best fijn. De volgende keer minder fragmentarisch aub. Daar heeft hij al last van sinds Yeezus.

avatar van Cor
Cor
Mwah, ik vind het allemaal maar vlakjes, meer van hetzelfde en weinig uitgewerkt. Even dat los van de inhoudelijke koers. Muzikaal niet interessant, terwijl ‘Ultralight Beam’ wel de potentie van gospelrap heeft laten zien. Jammer, veel bombarie vooraf, maar weinig echte hoogtepunten.

avatar van Septua
Het album groeit. Misschien niet hoogstaand van iemand van het kaliber Kanye West maar zeker niet verkeerd. Het is interessant om te horen hoe een groot artiest zijn privéleven weet te mengen in muziek. Het is duidelijk dat Kanye zijn roem niet nuchter kan aanvoelen, probeert zijn rust te vinden in het geloof..

Als track 3,4 en 5 er gemiddeld zo'n 2 of 3 minuten bij krijgen is dit een redelijk goed album. Nu is het een voldoende.

avatar van Sandokan-veld
Verrassend goede plaat, al roept het onvermijdelijk wat irritatie bij me op dat de vleesgeworden openbare zenuwinzinking Kanye West denkt ons de les te kunnen lezen over diepere aangelegenheden. Het mag op de lange lijst van kritiekpunten op hoe West ervoor kiest zijn -niet onaanzienlijke- podium te gebruiken.

Buiten dat dit spirituele spasme enigszins belachelijk is, om dezelfde reden dat Snoop Dogg geen succes was als vredelievende rasta, en er vragen te stellen zijn bij het promoten van religiositeit als oplossing voor de huidige wereldproblematiek (waar ik gezien de gedragsregels van deze site niet verder op zal ingaan), krijg je ook nergens de indruk dat West zich nou bijzonder goed in het Christendom heeft verdiept. Nou ja, het schijnt niet uit te maken, want zoals singer/songwriter John Grant ooit opmerkte, Jezus is bruikbaar voor ‘Pretty much anything you want him to.’

Dat soort dom gedoe kost Kanye desondanks gewoon een vol punt, gewoon omdat ik degene ben die momenteel beoordeelt, en het mij dwarszit. Nog een half punt eraf, bovendien, omdat de productie van dit überkorte album, hoewel vlekkeloos, weinig bevat dat we al niet kennen van deze mafkees. Niets subtiels, geen artistieke groei of experimenteerdrift, lafjes leunend op zijn aanzienlijke productietalent en de beperkte zeggingskracht van de stampende beat en de monotone raps. Of: verrassend weinig diepgang voor een plaat die geacht wordt over diepgang te gaan.

Meer dan anderhalve punt kan ik desondanks niet van het minimum aftrekken, want verder blaast de plaat, zoals we dat in mijn tijd zeiden, weer gewoon vet hard. Prima geproduceerde tracks, en weinig irritante tussenvoegsels. En tegen de tijd dat we bij ‘Hands On’ aankomen, draait het gelukkig weer gewoon om Kayne die medelijden met zichzelf heeft. Ach, wie houden we voor de gek, dat is eigenlijk gewoon weer het punt van het hele album. En zo fakkelt de neuroot lekker nog een stukje verder op, en blijft het vreemd genoeg allemaal wel boeien ook nog.

avatar van Johnny Marr
Man o man wat is dit goed.