Klangstof - The Noise You Make Is Silent (2020)

Electronic / Pop
Label: Mind of a Genius

1. Blank Page (3:52)
  2. Attack Attack (3:45)
  3. Death09 (3:27)
  4. Phantoms (3:09)

met LUWTEN

5. New Congress, New Father (3:25)
  6. They Could Have Saved the Universe (2:15)
  7. Death03 (5:43)
  8. Thousands (3:19)
  9. We Never Liked the Outcome (3:14)

met Wayne Coyne

10. Solo (3:15)
  11. Spending Hours (4:49)
avatar van WoNa
Werkelijk fenomenale albumkunst deze voorkant. Echt adembenemend mooi.

avatar van WoNa
Iedere recensie van dit album moet beginnen met hetgeen de aanstaande luisteraar het eerste ziet. Ik ben absoluut gefascineerd door de schoonheid van de coverart. De manier waarop de kleuren doorlopen, bij uitvergroting het geel er steeds onder blijft schijnen, de intrigerende zwarte vorm die maar aan een kant staat van de omgekeerde helft. Echt heel erg fraai en alleen daarom al het kopen van de LP waard.

Maar het gaat natuurlijk om de muziek. Die had iets langer nodig voordat er links en rechts kwartjes begonnen te vallen. Dat gold niet voor single en eerste nummer 'Blank Page', dat vind ik nog steeds het beste nummer van het album. Waarschijnlijk omdat de muziek directer is en daarom ook makkelijker te verwerken.

Het experiment gaat dieper in de rest van het album en soms zweeft het wel heel erg. Dance, elektronische elementen, zitten allemaal verwerkt in The Noise You Make Is Silent (een zin uit 'Blank Page') en dan sta ik meestal niet vooraan.

Wat mij overhaalde toch te gaan schrijven, heeft alles te maken met dat in veruit de meeste gevallen, het liedje of melodieën op mooie manieren in het moderne deel terecht komen. Er zijn heel veel details om te ontdekken en om van te genieten.

Daarnaast heeft Koen van der Wardt zeker naar Thom Yorke (en dat bandje waarin hij speelt) geluisterd. Die elementen komen mooi naar voren in een album dat voldoende eigens heeft om dat deel probleemloos te absorberen.

Dit schrijven is eigenlijk een moment opname. Het is voor mij echt een vraag of The Noise You Make Is Silent nog verder gaat groeien. Voor nu *** voor de muziek en een 1/2 voor de voorkant, maar met kans op meer in de toekomst.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Erikpol
Klopt het dat op Spotify het halve album maar online is gezet?
Edit: Ah "working on it" zegt Koen op Twitter.

Nu op Kink met album bespreking. Nummers lijken soms meer of minder op Radiohead. Interessant album.

avatar van sinusfiction
Beetje een mixed bag. Jammer, de eerste 4 tracks (zoals ze hier staan > Spotify heeft een ander volgorde) komen bij mij niet goed binnen (met name Death 09, wat een draak van een nummer). Alsof ze vier in hun ogen hitsingles wilden bouwen, en de rest van hun album weer hunzelf zijn. Want dan begint het feestje met prachtige (ingetogen) sfeervolle tracks. Ik denk dat ik hier even een eigen playlistje van maak...

avatar van Osiris Apis
Ik vind Death09 juist een tof nummer! Wel wat toegankelijker ja.

avatar van Sunderland
Tracklist aangepast. Het stond destijds op Itunes reeds verkeerd.

avatar van sj0n88
Voorlopig ben ik weer erg onder de indruk van deze plaat van Klangstof. Veel spannende en goed opgebouwde nummers. Met name Thousands en Spending Hours doen het hier goed. Van de vooruit gesnelde singles was ik al fan van Blank Page en Phantoms. Daar tegenover staan wat mij betreft ook wat 'missers': New Congress, New Father en We Never Liked the Outcome pakken me vooralsnog niet en gaan dat waarschijnlijk niet meer doen.

Had vrijdag graag naar het optreden willen gaan, maar drie avonden op rij naar een concert vond ik iets te ambitieus. Gelukkig heeft DTRH ze onlangs aangekondigd; eind goed, al goed.

avatar van harm1985
Luwten was een aangename verrassing als voorprogramma van Eefje de Visser in 2016, dit maakt me nieuwsgierig.

Helaas is de inbreng van Luwten miniem. De rest van het album klinkt tot nu toe niet slecht, vind het veel als Radiohead klinken. Aan de ene kant positief, aan de andere kant mist het een eigen geluid.

avatar van Cor
Cor
harm1985 schreef:
...vind het veel als Radiohead klinken...
Herken ik wel, maar opener 'Blank Page' is vintage Moss. En 'Death09' is ook wel leentjebuur bij Balthazar. Klangstof blijft melancholische en melodieuze electronica maken met mooie flarden van gitaren. Toch wel een eigen sound hoor.

avatar van Haas123
harm1985 schreef:
L vind het veel als Radiohead klinken.
... Dat is niet zo gek, volgens mij haalt Koen heel veel inspiratie uit het werk van Radiohead want hij is groot fan Maar ik vind het toch wel echt een Klangstof plaat met een eigen geluid!

avatar van Erikpol
Osiris Apis schreef:
Ik vind Death09 juist een tof nummer! Wel wat toegankelijker ja.
death3 is beter.

avatar van harencoor
Pracht plaat! Album begint direct goed. Blank Page doet me denken aan Moss tijdens Ornaments. Verder hoor ik invloeden van Radiohead en Moderat / Apparat.

Net weer score verhoogd. Het album groeit en groeit. Eens met de vergelijkingen met radiohead. Maar toch ook een sterk eigen geluid. Optreden in het paard op 7 maart was overigens sterk. Een van de laatste optredens voor covid-19....):
Laten we hopen dat we deze band weer snel live kunnen zien.

Tame Impala is ook (te) duidelijk aanwezig, overal een beetje dezelfde beat.
De vorige was een stuk beter.

avatar van KJvelo01
Ik lees in eerdere berichten dat als invloeden op deze band Radiohead en Tame Impala worden genoemd. Ik heb gisteren drie albums op vinyl gekocht: Klangstof, Radiohead (Amesiac) en Tame Impala (The Slow Rush)! Het moet niet gekker worden.