Nada Surf - Never Not Together (2020)

Label: Barsuk

1. So Much Love (4:02)
  2. Come Get Me (4:52)
  3. Live Learn and Forget (4:21)
  4. Just Wait (3:57)
  5. Something I Should Do (4:31)
  6. Looking for You (5:51)
  7. Crowded Star (4:34)
  8. Mathilda (6:09)
  9. Ride in the Unknown (3:59)
avatar van thetinderstick
‘Something I Should Do’ klinkt alvast erg lekker. Iets rauwer dan ik de laatste jaren van ze gewend ben. Het spoken word gedeelte doet zelfs denken aan de tijden van Polular. Wat mij betreft mag het hele album zo klinken.

avatar van Geerten
Nada Surf, geweldige band. Hier kijk ik alvast erg naar uit!

avatar van thetinderstick
3 nummers zijn nu vrijgegeven ('So Much Love', 'Looking for You' en 'Something I Should Do').
Nada Surf klinkt hier weer fris (beetje 80's vibe met wat nadrukkelijkere rol voor de synths) en urgenter dan ik ze gehoord heb de laatste jaren. Met name 'Looking for You' vind ik erg goed. Belooft veel goeds voor de rest van het album.

avatar van thetinderstick
Ik eindigde mijn recensie van de vorige plaat You Know Who You Are met de wens dat het volgende album weer wat donkerder en experimenteler zou worden.

Nou, dat is bij Never Not Together niet het geval. Het is echt classic Nada Surf wat je hier hoort. Weinig nieuws onder de zon... maar toch, ze klinken hier frisser en eigentijdser en dan ik ze in jaren heb gehoord. Sinds The Weight Is A Gift kenmerkt iedere Nada Surf plaat zich door een paar topnummers, maar verder een prima wegluisterend maar wat gezapig geheel. Wat op de automatische piloot. Een plaat die over de hele linie geweldig is (Proximity Effect, Let Go) heb ik al een tijd niet gehoord. Al moet ik zeggen dat ik coversplaat If I Had A Hi-Fi ook erg geslaagd vond en, overigens, die ligt qua sound ook dicht tegen Never Not Together aan.

Never Not Together is opgenomen na de 15th anniversary tour van Let Go. Het schijnt dat Matthew Caws hierdoor zo geïnspireerd is geraakt dat hij veel is gaan schrijven en uitgebreide demo's is gaan opnemen. De songs hier klinken inderdaad goed uitgewerkt en allemaal van een behoorlijk niveau. De teksten zijn nog steeds wat belerend, maar het stoort hier een stuk minder. De plaat is goed en vol geproduceerd, met een grotere rol voor de synthesizer en soms zelfs met strijkarrangementen. Het levert een zomers en frisse gitaarpopplaat op. Een aantal iets stevigere nummers, en op momenten dat ze gas terugnemen klinkt het dromeriger (de term dreampop zal ik achterwege laten maar het zit er soms niet ver vandaan).

De eerste helft is al prima ('Live Learn and Forget' en 'Just Wait' zijn hele mooie popsongs en 'So Much Love', en 'Something I Should Do' zijn fijne uptempo nummers. Die laatste klinkt met het spoken word gedeelte zelfs een beetje als een neefje van 'Popular'.
Maar in de tweede helft wordt het nog beter. Het trio 'Looking for You' (album hoogtepunt met kinderkoor en strijkers) - 'Crowded Star' (prachtig melancholisch) 'Mathilda' (mooie tempowisselingen) zijn zelfs erg goed.

Nada Surf klinkt op Never Not Together frisser en urgenter dan ze de laatste jaren hebben geklonken.
Ok, het is vroeg, maar dit zou wel eens mijn favoriete Nada Surf plaat kunnen zijn sinds Let Go.

avatar van E-Clect-Eddy
De 3 singles klinken wel lekker, zeker de meest recente. Album om naar uit te kijken.

Nada Surf - So Much Love' (Official Audio) - YouTube

avatar van Marty McFly
Erg fijne singles inderdaad, ik ben weer benieuwd!

avatar van Michiel Cohen
Is al uitgebracht.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nada Surf - Never Not Together - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nada Surf - Never Not Together
Nada Surf verkeerde de afgelopen jaren al in topvorm, maar legt de lat nog een beetje hoger met een nieuw album dat de perfecte popliedjes aan elkaar rijgt

Nada Surf is de band van de culthit Popular uit 1996, maar het is ook de band van een aantal uitstekende albums, waaronder drie topalbums die in het afgelopen decennium werden uitgebracht. Dat het nog wat beter kan laat de band uit New York horen op het deze week verschenen Never Not Together, dat vol staat met tijdloze popliedjes van een torenhoog niveau. Het zijn popliedjes vol citaten uit de powerpop met hier en daar een vleugje 80s of psychedelica. Het zijn popliedjes waarvan je alleen maar heel gelukkig kunt worden, maar ze steken ook nog eens razendknap in elkaar. Fantastisch album van deze wat ondergewaardeerde Amerikaanse band.

Nada Surf debuteerde in 1996 met het aardige maar zeker niet opzienbarende High/Low, dat in de vorm van de single Popular echter wel een onbetwiste culthit bevatte. De band uit New York wordt dankzij die geweldige single nog wel eens uit de archieven gehaald als “one hit wonder” of de Nederlandse variant eendagsvlieg, maar dat is Nada Surf zeker niet.

De eerste jaren van haar bestaan teerde de band misschien nog vooral op die eerste single, maar vanaf het uitstekende Let Go uit 2002 is Nada Surf een band waarmee serieus rekening moet worden gehouden, althans dat vind ik.

Het afgelopen decennium trok de Amerikaanse band misschien niet heel veel aandacht, maar was het wel in topvorm met drie uitstekende albums, If I Had A Hi-Fi uit 2010, The Stars Are Indifferent To Astronomy uit 2012 en You Know Who You Are uit 2016, die stuk voor stuk het predicaat krent uit de pop meer dan verdienden. Dat Nada Surf ook in het vierde decennium van haar bestaan nog een rol van betekenis speelt laat de band helemaal aan het begin van het decennium horen op het deze week verschenen Never Not Together.

Het nieuwe album van Nada Surf is een album dat je op meerdere manieren kunt beluisteren. Luister wat oppervlakkig en je hoort een serie buitengewoon aanstekelijke en volstrekt tijdloze popliedjes. Het zijn popliedjes die rijkelijk citeren uit de archieven van de 90s powerpop, maar veel songs op Never Not Together hebben ook een 80s feel of sluiten voorzichtig aan bij de neo-psychedelica van de afgelopen twee decennia. Het zijn popliedjes die vooral gitaar georiënteerd zijn, al hebben synths aan terrein gewonnen in het geluid van Nada Surf, dat in de persoon van Matthew Caws beschikt over een uitstekend zanger.

Luister net wat beter en je hoort hoe goed de popliedjes van Nada Surf zijn. Zowel in muzikaal als in vocaal opzicht verkeert de band in topvorm. Het gitaarwerk is prachtig en veelkleurig, de synths kleuren de open ruimtes in de songs fraai in en de zang is verrassend trefzeker. De songs zijn zonder uitzondering ijzersterk. Het zijn songs die je bij eerste beluistering al jaren lijkt te kennen en die vrijwel onmiddellijk zorgen voor een goed gevoel.

Nada Surf doet op Never Not Together iets dat het ook op haar vorige drie albums deed. Het lijkt allemaal zo simpel, maar ondertussen komt het ene na het andere perfecte popliedje voorbij. Het zijn popliedjes die waarschijnlijk maar een fractie van het publiek dat ooit viel voor Popular zullen bereiken, maar als ik luister naar het nieuwe album van Nada Surf luister, kan ik er alleen maar heel vrolijk van worden, waarna deze vrolijkheid langzaam maar zeker plaats maakt voor diepe bewondering.

Never Not Together is een album dat niet vernieuwt en dat waarschijnlijk niet hoeft te rekenen op superlatieven van de critici, maar wat ben ik blij met dit album. Never Not Together speelde al na een paar minuten een gewonnen wedstrijd en bij iedere volgende beluistering van het album worden de songs alleen maar leuker en onweerstaanbaarder. Ook ik vond Popular een geweldige single, maar de albums die Nada Surf vanaf 2002 maakte vond ik nog veel beter. De laatste drie albums van de band uit New York waren nog wat beter, maar worden nu stevig overtroffen door Never Not Together. Prachtplaat. Punt. Erwin Zijleman

avatar van Mausie
Fijn plaatje, deze nieuwe Nada Surf. Lekkere feelgood indie poprock. Je zit er meteen al goed in bij openingstrack So Much Love met dat heerlijke riffje. Something I Should Do en het melancholische Crowded Star springen er ook uit. Een veilig album, maar dit is toch de sound die ik wil horen bij Nada Surf. Hikt tegen de 4* aan.

avatar van harm1985
Het luistert lekker weg, maar het grijpt me nergens bij de strot.

avatar van E-Clect-Eddy
Groeit nog met elke beluistering... halfje erbij.

Looking for You heeft wat 'hippie-invloeden' waar ik soms allergies voor ben, maar tegelijk spreekt de persoonlijke tekst me wel aan.

avatar van Nevele
harm1985 schreef:
Het luistert lekker weg, maar het grijpt me nergens bij de strot.

Kort en krachtig en helemaal mijn mening

Mooie plaat geworden weer, een band die zoveel meer is dan dat ene hitje. Van mij mogen ze dit nog platen zo blijven doen.......heerlijk.

avatar van ZERO
Nada Surf kende ik enkel van naam. Zelfs hun grootste hit Popular deed geen belletje rinkelen om eerlijk te zijn.

Doordat er in de similar artists veel artiesten staan die ik goed vind, leek het wel de moeite om deze nieuwe plaat eens een kans te geven. Na één luisterbeurt lijkt dat terecht te zijn! Hun sound voelt meteen heel vertrouwd aan en doet veelal denken aan Death Cab For Cutie en The Postal Service, The Shins en Band of Horses om er maar enkele te noemen.

De plaat valt eigenlijk meteen goed. De nummers liggen leuk in het gehoor en zijn erg toegankelijk, zeker voor de liefhebbers van bovengenoemde bands.

Ik ben benieuwd of hij nog groeit en wat het eindoordeel zal worden.

avatar van bvds63
Ik ga het luisteren op Spotify. Trouw tipte het album in de krant van vrijdag 21 februari ' album dat eerder uitnodigt tot heup wiegen dan tot meebrullen' maar eindigt met 'weinig eendagsvliegen (Popular) laten zo'n groots oeuvre na van verfijnde Indierock'. Ik ga het aanhoren....

avatar van bvds63
Inmiddels het album beluisterd, mooie nummers maar geen echte highlights. Voor mij blijft Let go HET album. Ook If I had a Hifi bekoort mij zeer. Nav dit nieuwe album ook Standing at the Gates, het Let go coveralbum beluisterd, ook errug leuk. Vooral ED Harcourt Fruit flies en mijn grote heldin Aimee Mann's Paper boats uitvoering zeer te versmaden.

avatar van WoNa
De vraag is of dit album door kan groeien tot heel bijzonder. Dat is iets dat enkel de tijd kan gaan bepalen. Tot 'Stars Are Indifferent To Astronomy', prachtige titel overigens, was mijn Nada Surf experience beperkt tot 'Popular' en een enkele beluistering van 'High/Low'. Dus alles daar tussen in, is aan mij voorbij gegaan.

Daarbij is het mooi om te merken hoe ver de muziek van de band verwijderd is van die een totale slacker hit, die de band eigenlijk tot een one-hit-wonder heeft gemaakt. Alles aan Never Not Together ademt de slogan van die oude Grolsch reclame uit. Aan ieder nummer is ongetwijfeld geschaafd tot het perfect klinkt en is. Het moment waar songwriting skills overgaat in arrangeerkunst is Nada Surf niet vreemd.

Met Never Not Together, een onderstreping van het spelen in een toerende band?, viert de band het 25 jarige bestaan op grootse wijze. Eigenlijk laat de band nog eens zien waar het allemaal goed in is. Indierock ballads en prachtige indiepop nummers al dan niet voorzien van een powerpop Weezer randje. De mooie melodieën vliegen me om de oren, terwijl de de aan de ene kant beperkte, maar precies juiste stem van Matthew Caws daar overheen ligt.

Zelfs het nummer met heel veel spoken word verveeld niet. Sterker ik vind het een van de beste nummers op het album. Dat verbaast me, want na de eerste beluistering verwachte ik er daarna niet veel meer van. Vele luisterbeurten verder, is het een sterk en solide onderdeel van Never Not Together.

Met dit album staat Nada Surf, nog steeds in dezelfde bezetting, op de toppen van hun kunnen. Van dromerig tot puntig, de band kan het allemaal, vol overtuiging. Prachtig album.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van MoKnows
Beste nummer: So Much Love