Caribou - Suddenly (2020)

Canada

3. Sunny's Time (2:49)
  4. New Jade (3:37)
  5. Home (2:36)
  6. Lime (2:55)
  7. Never Come Back (5:05)
  8. Filtered Grand Piano (0:53)
  9. Like I Loved You (4:05)
  10. Magpie (3:55)
  11. Ravi (4:29)
  12. Cloud Song (6:50)
avatar van panjoe
Een nieuwe Caribou, altijd iets om naar uit te kijken! Home vind ik alvast een prima track, al is het bij lange na niet zo’n anthem als een Odessa of Can’t Do Without You.

avatar van Snoeperd
Ik vind die eerste twee nummers erg chill. Geen classics, maar als het hele album deze vibe heeft ben ik erg tevreden!

avatar van sj0n88
Ook nieuwe single Never Come Back doet het weer erg goed bij mij. Dat is fijne single nummer drie en maakt dat dit album bijna alleen nog maar kan tegenvallen. Wat een held is dit zeg.

avatar van panjoe
Never Come Back is dik de beste single van de drie, zeker wel festivalanthemmateriaal.

avatar van waxs
Yes, zin in!

avatar van Jordipordie
Nog niet overtuigt na 1 luisterbeurt. Niets raakt me echt zoals ik wel van hun gewend ben. Overigens wel gewoon een leuke "plaat"

avatar van peterjames777
Zo op het eerste gehoor wederom een sterke plaat. Jazzy, mellow en minder een dansvloer plaat dan Swim (met hier en daar een paar uitzonderingen zoals knallers Never Come Back en Ravi). Deze lijkt een kruising tussen Andorra en Our Love. Veel gebruik van samples en fijne piano riedeltjes. Deze ga ik nog veel opzetten.

avatar van EttaJamesBrown
In de verte lijkt de hoes op Ride - Nowhere. Zal eens checken of de inhoud ook citeert uit andermans werk.

avatar van Eis-T
op het eerste gehoor: een heerlijk diverse en energieke plaat!

avatar van repelstefan
EttaJamesBrown schreef:

Never Come Back lijkt qua melodie vrij veel op Mauro Picotto - Proximus in elk geval.

avatar van Jonestown
Wat een slappe hap. het kabbelt maar wat voort allemaal. En leidt vooral nergens naar toe.

avatar van Kos
Kos
Mwa, wel aardig, maar doet vooral verlangen naar lekker weer.

avatar van panjoe
Ik las een kritische recensie van RA, die vonden het te veel onafgewerkte ideeën die inderdaad nergens toe leiden. Dat gevoel heb ik wel bij een aantal nummers, zoals You and I, New Jade, en Lime, maar over het algeheel vind ik het toch weer een prima album, en meer typisch Caribou dan zijn vorige plaat. Buiten Never Come Back vind ik het album eigenlijk het sterkste bij de meer bedachtzame, psychedelische popnummers.

avatar van Rain King
Ravi is wel een hitje hoor

avatar van mkrake
Toch wel een hele fijn plaat hoor! De eerste luisterbeurten lijkt het misschien wat voort te kabbelen maar uiteindelijk blijkt dit toch een van zijn betere te zijn.

Dat het lijkt alsof er teveel onuitgewerkte ideeën zijn vind ik juist de kracht van Caribou. Het gaat soms alles kanten op maar uiteindelijk valt alles precies op zijn plaats.

avatar van davevr
Opeens valt t bij mij. Hoofdtelefoon en fietstocht in het zonnetje later. Dit is gewoon een echte, perfecte popplaat met genoeg weerhaakjes.

En New Jade is zo goed. Damn.

avatar van overmars89
Ja voor mij groeit de plaat ook met de luisterbeurt. Heerlijk plaatje voor de lente/zomer en momenteel ook erg goed te doen met de vroege zonnestralen. Ik vind de combinatie van zang + electronica veel beter werken dan bijvoorbeeld de laatste Apparat. Het voelt meer als een frisse popplaat, maar waar toch ook genoeg te ontdekken valt voor de gelouterde electronica beluisteraar.

Alleen de switch van "Lime" vind ik jammer. Toch wel 1 van de tofste beats die dan zo uit het niets verdwijnt in het niets.

avatar van oftewel
Toffe plaat. Laat maar lekker voortkabbelen en nergens naar toe gaan zo als ik hierboven lees. Koptelefoon op en genieten van al die mooie laagjes electronica. Nu nog wat zonnestralen en wat minder regen en wind. Gewoon om het plaatje compleet te maken.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Dit is de beste danceplaat van het jaar tot dusver, hoewel je het eigenlijk niet zo kunt noemen. Want de Canadese Dan Snaith is er niet de man naar om er gelijk een simpele beat in te knallen, om de dansvloer gevuld te krijgen. “Sister, I promise you, I’m changing/ You’ve heard broken promises, I know”, zingt hij met zijn hoge, wat fragiele stem op opener Sister met subtiele elektronica. Het is niet de laatste keer dat hij zo kwetsbaar klinkt op Suddenly. Het lijkt alsof Snaith deze plaat om drie uur ’s nachts in elkaar heeft geknutseld op zijn zolderkamer, waarbij hij gretig samples uit de kast heeft getrokken - van stemmen (Home, Never Come Back, New Jade), analoog klinkende geluiden tot pianoriedeltjes (Sunny’s Time). Veel liedjes klinken bewust een beetje onaf. Neem het warmbloedige Magpie, dat aanvankelijk wat dof klinkt en waarbij de elektronica langzaam omhoog komt borrelen. Het levert een intieme plaat op die bij iedere luisterbeurt beter wordt. En die dansvloer? Die krijgt hij alsnog gevuld met Ravi - een knaller vanjewelste.

Vreselijke zeurplaat, vooral die zang is dikwijls niet om aan te horen. Aardige synthlijntjes en beats, dus echt slecht kun je het ook weer niet noemen, maartoch...ik zet Our Love maar weer eens op....

Never Come Back en Ravi zijn trouwens wel buitenbeentjes, die t zo lekker op Our Love hadden kunnen staan.

avatar van andnino
Het klinkt wel een beetje alsof Caribou de pitchknop ontdekt heeft en dit aan de wereld wil laten weten, en ik word er soms ook wel een beetje flauw van, maar... ik blijf hem wel opzetten, en er zitten toch best wat goede nummers bij. Score volgt nog.

avatar van davevr
Alsof hij op voorhand wist dat Corona er aan kwam : Lekker chill voor thuis. Ik blijf deze opzetten.

Ik verlaag toch naar 3,5*. Staan leuke nummers op (Never Come Back, Ravi, Home, Like I Loved You), maar schiet toch iets te veel alle kanten op om echt te beklijven.

avatar van Gyzzz
Supertoegankelijk en makkelijk te behappen album, deze nieuwste Caribou. Radiovriendelijk en toch met een goede houdbaarhoudsdatum; een mooie en best zeldzame combinatie. Dit is gevoelsmatig een album dat zo logisch in elkaar zit dat je het na 2x luisteren al kunt dromen. In het algemeen niet per se een aanbeveling, maar hier wel vind ik.

avatar van AOVV
Heel erg rustig plaatje, dit Suddenly van Caribou. Mij iets te rustig, eerlijk gezegd, ik mis wat onderhuidse spanning.

Desalniettemin staan er enkele fraaie songs op: You and I, Ravi en Cloud Song.

3 sterren