Jonathan Wilson - Dixie Blur (2020)

Country / Folk
Label: Bella Union

1. Just for Love (3:15)
  2. '69 Corvette (4:21)
  3. New Home (3:46)
  4. So Alive (4:49)
  5. In Heaven Making Love (2:52)
  6. Oh Girl (4:57)
  7. Pirate (3:21)
  8. Enemies (3:47)
  9. Fun for the Masses (3:06)
  10. Platform (3:34)
  11. Riding the Blinds (4:47)
  12. El Camino Real (3:05)
  13. Golden Apples (3:19)
  14. Korean Tea (6:04)
avatar van dix
dix
wtf

avatar van Ducoz

Ik ga er vanuit dat deze exclaimatie gericht is op de hoes?
Muzikaal, afgaande op de drie reeds te beluisteren liederen, is dit weer een stap richting 'Gentle Spirit'. Minus de psychedelica dan.

De plaat werd opgenomen in Nashville en dat zullen we er ook duidelijk in terug horen.

avatar van dix
dix
Ducoz schreef:
Ik ga er vanuit dat deze exclaimatie gericht is op de hoes?

Uh, nee. Mijn aandacht ging naar iets anders uit

Fanfare viel niet zo mee en de opvolger daarvan heb ik overgeslagen. Als deze nieuwe wat spaarzamer is opgetrokken, dan zal ik wellicht minder spaarzaam zijn.

avatar van Rudi S
dix schreef:

Uh, nee. Mijn aandacht ging naar iets anders uit

Blur ja , heb jij geen rechten op die naam?

avatar van janneman
Net Korean Tea mogen beluisteren, een sterk nummer is dat. Zeer benieuwd naar de rest.

avatar van Venceremos
Al 4 singles gehoord die allemaal erg goed zijn. Gevaar is wel dat je dan alle hoogtepunten al gehoord heb, hoop het niet. Mocht Wilson de singles-lijn doortrekken, dan hebben we een lijstjeskandidaat.

avatar van Wilko_64
Ik kijk uit naar 6 maart. Inmiddels 5 nummers gehoord op spotify en vind ze mooi. Nashville invloeden zijn er. Gewoon mooie liedjes. IK ga hem ook live zien, eind maart in de muziekgieterij in Maastricht. Zee benieuwd. heb hem in 2011 ooit in het voorprogramma van Wilco in 014=3 in Tilburg gezien.

avatar van Joram
Ik ben eens benieuwd. Zijn laatste van enkele jaren terug vond ik maar niets. Ook niet gekocht. Heb wel zijn tweede en derde album. De eerste enkel op discogs maar te duur. Misschien wordt hier ooit eens een heruitgave van gepland? Nog dit, de hoes vind is afgrijselijk. Alsook die van rare birds...

Joram schreef:
Nog dit, de hoes vind is afgrijselijk.

Heb 'm gereserveerd om kans te maken op een tas met pontificale coverafbeelding...

avatar van Slowgaze
Aan de tracklist te zien helaas geen Dixielanduitvoeringen van Blur-nummers. Gemiste kans.

avatar van philtuper
Het begin van 69 Corvette doet me heel erg denken aan One van U2, en dan helemaal aan de versie van Johnny Cash. Ben ik de enige die dat hoort?

avatar van Joram
Hoe is de audio/opname kwaliteit?

avatar van Ducoz
Joram schreef:
Hoe is de audio/opname kwaliteit?
fantastisch.

Dit is een plaat die een deel van de mensen niet zal waarderen. Jonathan Wilson gooit het hier over een andere boeg en laat de synthesizers van de vorige plaat ver achterwegen. Sterker nog. Bijna alle elementen van het vorige werk van Wilson verdwijnen. Wat overeind blijft zijn de flashbacks naar andere tijden; ook deze plaat zou zo uit de late jaren 60 of vroege jaren 70 te zij weggelopen.

Nu alleen uit Nashville, al reken ik Laurel Cayon ook goed. De plaat is misschien het beste te vergelijken met een mix tussen Gilded Place of Sin van de Flying Burrito Brothers en Harvest van Neil Young(minus de orkestrale stukken). Het is altijd voor de hand liggend om referenties in eerdere platen te zoeken, maar in deze is dat dus niet mis. Het genre pop/rock kan dus ook over boord en is country/folk een treffendere aanduiding voor deze langspeler; cosmische countryrock met een flinke dosis folk als je het mij vraagt.

Er staat geen slechte song op de plaat. De opener zou zo van de hand van Ron Elliott (Beau Brummels) kunnen komen (zie plaat Candlestick Maker) met die gitaarpartronen en begeleidende dwarsfluit. Ook komt er geregeld wat meer uptempo countryrock langs dat aan de hoogtijdagen van Gram Parsons doet denken.

In het bijzonder wil ik hier nog even '69 Corvette' noemen. Dat nummer breekt me iedere keer weer. Wellicht omdat het zo echt is; prachtig. Ook bijzonder is de pedalsteel en zeker op dit nummer. Je zou bijna zweren dat je Ben Keith of Jerry Gracia hoort spelen. Er zij er maar weinig die zo kunnen spelen; met gevoel en vooral impuslief. Jerry Garcia's pedalsteel werk op bv. If I Only Could Remeber My Name van David Crosby is ook heel erg impusief, omdat Garcia helemaal niet wist hoe jij het instrument moest bespelen.. juist daarom klonk het zo als het klonk.. zo echt en treffend. Potverdrie.

avatar van Venceremos
Nog even de singles de revue laten passeren, ben een beetje ongeduldig aan het worden.
Cosmic American music vind ik ook de best dekkende genreaanduiding, heeft GP goed gezien.

avatar van Zwaagje
De volkskrant is enthousiast en inmiddels op Spotify. Ken de beste man niet eerlijk gezegd niet, maar ga er eens achteraan.
Jonathan Wilson - Dixie blur ★★★★☆ - digitalekrant.volkskrant.nl

avatar van Norrage
Weer een doodsaai album vergeleken met de eerste 2. Wel iets beter omdat de nummers niet zo lang zijn als op Rare Birds, maar kan mijn gaap niet onderdrukken.

Waar is de tijd van het weergaloos sfeervolle en melancholische Gentle Spirit En waar hoor ik zijn fantastische live uitvoeringen terug??

avatar van Cor
Cor
Wilko_64 schreef:
Heb hem in 2011 ooit in het voorprogramma van Wilco in 014=3 in Tilburg gezien.
Same here. Dat was fraai. En hij mocht nog een moppie gitaar meespelen op California Stars. Was overigens bizar goed allemaal (Wilson én Wilco, vooral met 'Art Of Almost'). Eens luisteren of Wilson dat op z'n nieuwe plaat nog steeds kan.

avatar van Zwaagje
Bijzondere plaat. Zoals gezegd kende ik nog niets van hem en is dit mijn kennismaking. Bijzondere mix van folk, psychedelische sferen en rock. Een eigen stijl bevalt mij altijd wel. Ik weet niet of ik er veel naar ga luisteren, maar een bijzondere sfeer heeft het zeker. Ik weet niet of ik ga stemmen; bijvoorbeeld voor vakmanschap en originaliteit.
Er is zoveel moois uitgekomen....mischien blijft het hier bij.

avatar van Venceremos
Wilco's multi-instrumentalist Pat Sansone speelt bas op dit album en is tevens co-producer. Een muzikant die ik zeer hoog heb zitten bevestigt maar weer eens.

avatar van PB 82
Mooi album, maar soms vliegt hij wel erg de verkeerde - Mark Knopfler - kant op. Vooral de afsluiter 'Korean Tea' heeft wel een erg sterk Dire Straits gehalte.

avatar van bvds63
Vanmiddag rustig in de auto beluisterd vanaf Spotify. Geen slecht album maar weinig highlights. Ook worden we weinig getrakteerd op mooie gitaarsoli. Beste nummers voor mij 69 Corvette en Oh girl. Opnamekwaliteit kan ik weinig over zeggen want Spotify via Bluetooth op de audio in de auto. Recent kwam ik in aanraking met Wilson door een (top!) kringloop aankoop van de cd Fanfare. Dan is dit anders en op zich ok maar mij minder aansprekend.

avatar van Lambchop
PB 82 schreef:
Mooi album, maar soms vliegt hij wel erg de verkeerde - Mark Knopfler - kant op. Vooral de afsluiter 'Korean Tea' heeft wel een erg stek Dire Straits gehalte.

Heerlijk juist haha

avatar van Bartjeking
Dat subtiele pedalsteeltje steeds; man wat mooi. Moest daar vroeger niets van hebben; maar toen zag ik Al Perkins (o.a. Gram Parsons, Manassas, nummertje op Exile on Mainstreet etc. etc.) in een klein kroegje ergens in Limburg. Daar kan Jonathan Wilson verder niks aan doen; maar zonder het te weten heeft hij voor mij een perfecte plaat afgeleverd. Zoals verschillende soorten Whiskey samen een hemelse blend kunnen vormen; heeft vriend Wilson dit op Dixie Blur ook voor elkaar gekregen. Er gaan nog wel een paar luisterbeurtjes over heen, maar dat wordt lijstjeswerk, geen twijfel.

Overigens snap ik de minder positieve reacties ook wel; dit is toch wel andere koek dan Rare Birds.

avatar van Lambchop
Fantastisch album, kan niet anders zeggen. Eerste album was mooi daarna alles bagger. Dit is wel een schot in de roos.

avatar van KlingKlang
Mooie uitvoering van 'Just for Love'. Het orgineel is van Quicksilver Messenger Service. Staat op het gelijknamige album. Geschreven door Dino Valente.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Liefhebbers van americana/rootsmuziek opgelet: luister naar dit in Nashville opgenomen nieuwe album van Jonathan Wilson. Op Dixie Blur brengt hij rijk gearrangeerde muziek met een prominente plek voor viool en pedal steelgitaar. Naar mate de Amerikaanse zanger ouder wordt, gaat hij steeds meer zingen als Bob Dylan. Althans, die indruk krijg je vooral als je naar nummers als 69 Corvette, Platform en Riding The Blinds luistert. Soms gaat het tempo even wat omhoog, zoals in het hoempapa-achtige nummer In Heaven Making Love. Dat had voor de afwisseling best wat vaker gemogen. Hoewel het muzikaal heel fraai verzorgd is, had iets meer peper dit album goed gedaan. Het psychedelische van eerder werk wordt wat gemist.

avatar van harm1985
Eerste indruk is prima. Gemiddelde is nog niet erg hoog hier, dus dit maakt mijn nog benieuwder naar de hoger scorende albums. Zit nu tussen de 3,5 en 4 in.

avatar van Cor
Cor
Ambachtelijke Americana. Jonathan Wilson heeft de geest van Nashville fraai geïncorporeerd in een eigentijds geluid. Ontspannen uitgevoerd, met afwisselende podia voor pedalsteel, fiddle en zelfs een mondharmonica. En met Wilco-lid Pat Sansone als producer, is het kwaliteitskeurmerk nog krachtiger.

avatar van overmars89
Ja, Dixie Blur is echt van een ongekende kwaliteit. Muzikaal gezien denk ik tot nu toe wel het hoogtepunt van het jaar 2020. De composities zijn echt prachtig subtiel met mooie progressies.

Ik kan niet altijd genieten van de stem van Jonathan. Af en toe vind ik het iets te geforceerd, bijvoorbeeld in het begin van "69 Corvette". De muziek is zo mooi dat ik er vrij weinig last van heb, maar het weerhoudt me om een hogere rating te geven.