My Dying Bride - The Ghost of Orion (2020)

Label: Nuclear Blast

1. Your Broken Shore (7:40)
  2. To Outlive the Gods (7:54)
  3. Tired of Tears (8:35)
  4. The Solace (5:50)
  5. The Long Black Land (9:59)
  6. The Ghost of Orion (3:29)
  7. The Old Earth (10:30)
  8. Your Woven Shore (2:08)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Vijf jaar na Feel the Misery komt binnenkort het langverwachte nieuwe album van My Dying Bride uit getiteld The Ghost of Orion.
Eén van de redenen dat nieuw plaatwerk langer op zich heeft laten wachten, heeft te maken met het feit dat de dochter van zanger Aaron Stainthorpe, ernstig ziek is geweest en zelfs op het randje van de dood heeft gelegen. Op 5-jarige leeftijd werd bij haar een aantal jaren geleden kanker geconstateerd.
Ongeveer een jaar geleden is ze kankervrij verklaard, maar het moge duidelijk zijn dat e.e.a. wel een hoop verdriet en ellende met zich heeft meegebracht.
Het zal dan ook niet zo verbazend zijn dat het nieuwe album deels gaat over de vreselijke ervaringen die de zanger heeft moeten ondergaan.
Het nummer "Tired of Tears" gaat o.a. hierover.

avatar van namsaap
Wat heb ik uitgekeken naar dit album! Afgelopen weekend heeft de plaat overuren gedraaid op mijn draaitafel. Met name het tweede gedeelte van dit album (kant C en D) is bijzonder sterk, met The Long Black Land (prachtig hoe dit nummer in het tweede gedeelte loskomt) en The Old Earth. Eigenlijk is alleen kant B wat minder. De zanglijn van Tired Of Tears vind ik niet sterk en het saaie The Solace drukt mijn score ook.

De productie is werkelijk om door een ringetje te halen, al zullen er luisteraars zijn die de productie wat te clean vinden.

Score: 81/100

avatar van Edwynn
The Solace is apart. Eigenlijk op jet vervelende af. Maar binnen de albumcontext begint het wel zijn uitwerking te krijgen.

Ik ben er ook nog niet uit. Op het eerste gehoor is het weer een mooi album maar niet bijzonder. Voor zover dat geen verwendheid is met het niveau waarop My Dying Bride altijd musiceert. De productie is clean maar dat was op meer albums zo. Ditmaal wordt de perfectie wel benaderd.

Tired Of Tears zweefde al langer rond. Het had een extra dimensie moeten hebben na alle ellende rondom de ziekte van Aaron Stainthorpe's dochter. Maar zulke pijn valt voor de buitenstaander binnen de gebruikelijke Bride-somberheid niet meer op.

Uiteindelijk is het gewoon weer een mooie plaat geworden. Met enkele aparte uitstapjes dan.

De teksten zijn wel weer prachtig overigens. Neem nunhet titelnummer. Het boek zal wel als inspiratiebron gediend hebben maar dat ken ik niet. Wat overblijft is dit raadselachtige stuk proza. Dat is atijd een belangrijk onderdeel geweest van de Bridebeleving.