Allie X - Cape God (2020)

Canada
Pop / Electronic
Label: Twin

1. Fresh Laundry (3:56)
  2. Devil I Know (2:52)
  3. Regulars (3:41)
  4. Sarah Come Home (3:33)
  5. Rings a Bell (4:16)
  6. June Gloom (3:09)
  7. Love Me Wrong (3:12)

met Troye Sivan

8. Super Duper Party People (3:49)
  9. Susie Save Your Love (3:58)

met Mitski

10. Life of the Party (3:31)
  11. Madame X (3:30)
  12. Learning in Public (3:48)
  13. Cape God Theme * (2:10)
  14. Milk * (3:30)
  15. Limited Love * (3:41)
  16. Anchor * (3:08)
  17. Rising Tide * (5:29)
Volgens Discogs Pop / Indie Pop / Synthpop

Even het nummer opgepakt met Mitski... dit is wel lekker met die (synth)gitaar erbij, heeft ook een alternative 80s Synthpop-geluid dat me wel bevalt met dat snufje Funk erin.

Binnenkort ook de rest ook maar eens verkennen.

avatar van E-Clect-Eddy
Van wat ik tot nu toe gehoord heb is Susie Save Your Love (met Mitski) voor mij het beste / meest aansprekende nummer.

Ook op Last.fm is het duidelijk dat men dit nummer het meest waardeert en zelfs beter 'scoort' dan enkele singles. Verbaasd me dan ook dat dit niet een single is. Al is duidelijk dat deze niet representatief is voor de rest van het album.

Susie Save Your Love ft. Mitski (Lyric Video) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Naast het heerlijke Susie Save Your Love (met Mitski) leverde ook de samenwerking / duet met Troye Sivan een lekker nummer op Love Me Wrong.

Over de rest van het album ben ik nog niet uit. De 4 overige singles: Fresh Laundry / Rings A Bell / Regulars / Devil I Know zijn prima maar te weinig onderscheidend, zeker voor een artistiek ingestelde persoon die Björk / Kate Bush / Lady Gaga en Cindy Lauper als voorbeelden heeft.

Metacritic heeft dit album nu op 77 staan wat ik (nu nog) aan de hoge kant vind.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook Regulars en Life of the Party bevallen goed. Het album groeit nog steeds.

Allie X mag dan niet een heel onderscheidende stem hebben, het is wel zuiver en zo af en toe kan ze prachtig hoog uithalen a la Mariah Carey en dat is dan weer wel bijzonder om dat ook zuiver te kunnen.

Op Metacritic is ze iets gestegen naar 78 maar vooral van reguliere gebruikers krijgt ze hele hoge scores (gemid. 93).

avatar van E-Clect-Eddy
Deze groeit nog even door, meer nummers bevallen goed zoals de opener Fresh Laundry.

De eerste helft van het album is overwegend 'up' en vanaf Love Me Wrong gaat het iets meer broeien zonder echt 'donker' te worden.

Doet wat denken aan het werk van Caroline Polachek / Elohim het eerste albums van Poppy / Marina (met en zonder Diamonds) / Charli XCX