menu

Dool - Summerland (2020)

mijn stem
3,82 (53)
53 stemmen

Nederland
Rock
Label: Prophecy

  1. Sulphur & Starlight (6:42)
  2. Wolf Moon (4:56)
  3. God Particle (6:40)
  4. Summerland (8:24)
  5. A Glass Forest (4:44)
  6. The Wells Run Dry (4:53)
  7. Ode to the Future (4:17)
  8. Be Your Sins (5:53)
  9. Dust & Shadow (8:01)
totale tijdsduur: 54:30
zoeken in:
avatar van snarf349
Het eerste nummer "Sulphur & Starlight" van dit album is op Spotify te streamen. Goed nummer, nog ff wachten op de rest.

avatar van koosknook
Fraaie hoes!

avatar van Edwynn
4,5
Sulphur & Starlight is een fijne track. Niet heel afwijkend van wat we op de vorige plaat mochten leren kennen maar dat geeft in dit geval ook helemaal niet.

avatar van the crook
Dust & Shadow hoorde ik zojuist voor het eerst op Aardschok Radio, lekkere track hoor. Het basgeluid komt op een hele fijne manier naar voren. Ik ben erg benieuwd naar het hele album!

avatar van E-Clect-Eddy
3,5
geplaatst:
The Well’s Run Dry is wel een lekker nummer,

Volgens mij hebben ze meer Hard Rock invloeden opgesnoven t.o.v. het vorige album.

avatar van Edwynn
4,5
geplaatst:
Het is een sterke opvolger van een al niet misselijk debuut. Dool harkt allerlei invloeden uit de (hard) rock, wave, gothic, doom bij elkaar en brengt dat op een tijdloze manier in balans. Het songmateriaal is wat uitgerekter allemaal. Lange tracks maar dit keer zijn er wel meer hooks.

avatar van knoltor
4,5
geplaatst:
Betoverend mooie plaat van een band waar we in Nederland trots op mogen zijn. Op de één of andere wijze heeft de voorganger mij niet echt bereikt. Misschien omdat het materiaal me niet direct wist te raken en ik er daarna niet meer naar teruggegaan ben, ik weet het niet.
Na wat interviews te hebben gelezen wist ik dat ik dit toch echt een kans moest geven en ik ben blij dat ik dat gedaan heb!
De plaat staat vol met prachtige sfeervolle tracks, voorzien van pakkende melodieën en subtiele, maar goedgeplaatste instrumentatie. Ook productioneel is het geheel om je vingers bij af te likken. Het geluid is warm, kraakhelder, maar ook breed en weids. En als je dat toepast op unaniem sterk songmateriaal heb je goud in handen. Jaarlijstmateriaal.

avatar van Gommans
4,0
geplaatst:
Mooie cd, weer een Nederlands hoogtepunten. Je merkt dat de band nog een beetje zoekt naar een eigen geluid. Maar deze combinatie van doom, hard rock, 70er jaren rock en een beetje wave smaakt naar meer. De band en de productie klinken erg volwassen en het ziet er goed en verzorgd uit.
Bij elke luisterbeurt is het weer genieten en hoor je weer iets anders moois. Het (hammond) orgel tijdens “Be your sins” is echt weergaloos mooi. Heerlijk, orgineel, duister en sfeervol. Ben benieuwd hoe dit live gaat klinken...

avatar van namsaap
4,5
geplaatst:
Here Now, There Then vond ik een uitstekend album maar Summerland overtreft dit album op alle fronten. De nummers zijn beter (het titelnummer en Dust & Shadow zijn magistraal), instrumentaal klopt het helemaal en de mooi productie doet dit alles helemaal tot zijn recht komen. Prachtige meeslepende rockmuziek!

Score: 90/100

avatar van Rinus
4,0
geplaatst:
Erg mooi album van deze Rotterdamse band. Erg sfeervol.

Maar hoor ik nu Patti Smith in het nummer Ode to the future? Dancing Barefoot?

avatar van Ayreonfreak
4,0
geplaatst:
namsaap schreef:
Here Now, There Then vond ik een uitstekend album maar Summerland overtreft dit album op alle fronten. De nummers zijn beter (het titelnummer en Dust & Shadow zijn magistraal), instrumentaal klopt het helemaal en de mooi productie doet dit alles helemaal tot zijn recht komen. Prachtige meeslepende rockmuziek!

Score: 90/100


Bij dat overtreffen sluit ik mij tot op heden niet aan. Het is anders. Het is meer rock geworden, het is makkelijker verteerbaarder maar zonder twijfel mooi (geproduceerd). Die invloeden uit de wereldmuziek waar Ryanne van Dorst het over heeft in het interview in de Volkskrant hoor ik ook niet echt. En als ik het moet vinden is dat heel beperkt. Op dit moment vind ik het nog niet beter dan "Here Now, There Then".

avatar van james_cameron
3,5
geplaatst:
Niet zo spannend en mysterieus als het debuut, met iets meer toegankelijk songmateriaal, maar al met al toch wel een geslaagd tweede album. De meeste tracks bouwen ook mooi op naar een indrukwekkende finale. Het steenkolen engels van zangeres Ryanne van Dorst is soms storend, net als haar iets te geforceerde stijl van zingen, maar het kan er net mee door.

avatar van notsub
3,5
geplaatst:
Net als het debuut is dit een fijne CD geworden. Ik hou wel een lichte voorkeur voor het debuut. De verwachtingen worden hier niet helemaal ingelost, omdat ik naar aanleiding van interviews meer diepgang had verwacht. Hier hoor ik vooral weer die fijne muur van gitaren met een geluid dat vanuit verre muziekhoeken bijeen is geraapt. Het klinkt geweldig, maar de zang is dan toch niet zo goed dat je er echt door geraakt wordt.

avatar van Ayreonfreak
4,0
geplaatst:
notsub schreef:
Net als het debuut is dit een fijne CD geworden. Ik hou wel een lichte voorkeur voor het debuut. De verwachtingen worden hier niet helemaal ingelost, omdat ik naar aanleiding van interviews meer diepgang had verwacht. Hier hoor ik vooral weer die fijne muur van gitaren met een geluid dat vanuit verre muziekhoeken bijeen is geraapt. Het klinkt geweldig, maar de zang is dan toch niet zo goed dat je er echt door geraakt wordt.


Precies mijn mening. Het debuut is wat rauwer, wat meer beleving.

Dool – Summerland – Progwereld

avatar van Edwynn
4,5
geplaatst:
Minder beleving zegtie dan. Hoe kan dat nou?

Summerland schudt andere kaarten dan het debuut. Op het oor lijkt het wat poppier te zijn geworden. In een track als Ode To The Future hoor je gewoon The Cure om de hoek loeren. Toch weet Dool met allerlei subtiele details haar eigen geheimzinnige sfeer hoog te houden. Die dromerige break bijvoorbeeld is toch wonderschoon?

Subtiel is ook de verandering in het lichtvoetig startende The Well's Run Dry. Gaandeweg wordt stiekem steeds donkerder. Dat is toch beleving tot en met? Het navolgende Be Your Sins grijpt zelfs weer wat terug op The Devil's Blood. Een leuke ode. In die zin vind ik Summerland net zo intens en diepgaand als Here Now, There Then. Wel weer heel anders. Eigenzinnig en eigenwijs.

avatar van Ayreonfreak
4,0
geplaatst:
Edwynn schreef:
Minder beleving zegtie dan. Hoe kan dat nou?

Summerland schudt andere kaarten dan het debuut. Op het oor lijkt het wat poppier te zijn geworden. In een track als Ode To The Future hoor je gewoon The Cure om de hoek loeren. Toch weet Dool met allerlei subtiele details haar eigen geheimzinnige sfeer hoog te houden. Die dromerige break bijvoorbeeld is toch wonderschoon?

Subtiel is ook de verandering in het lichtvoetig startende The Well's Run Dry. Gaandeweg wordt stiekem steeds donkerder. Dat is toch beleving tot en met? Het navolgende Be Your Sins grijpt zelfs weer wat terug op The Devil's Blood. Een leuke ode. In die zin vind ik Summerland net zo intens en diepgaand als Here Now, There Then. Wel weer heel anders. Eigenzinnig en eigenwijs.


Er zitten ook mooie elementen in dit album, absoluut, maar het feit dat ik er nu al niet meer naar luister zegt mij genoeg. Het pakt mij veel minder dan het debuut, wat ik nu nog steeds draai. Wellicht vind ik de productie ook een stukje minder spannend. Wellicht zit hem dat in de mix van Pieter Kloos, die "Love Like Blood" ook nog heeft gedaan. Die Ep vond ik namelijk ook nog heel goed.

avatar van Edwynn
4,5
geplaatst:
Love Like Blood vond ik dan weer niet veel soeps.

Maar dat lag niet aan de mix. Die was prima. Net als op de twee albums.

avatar van Ayreonfreak
4,0
geplaatst:
Ik neem aan dat jij het verschil in opname, mix en mastering tussen deze twee albums ook hoort? Het eerste album was wat rauwer, organischer, hoewel de zang van van Dorst daar ook al wel authentieker mocht klinken wat mij betreft. Alles bij elkaar heeft dat gewoon effect op de totale beleving. Hoe dan ook, marginale verschillen, maar daardoor bevalt de ene beter dan de andere.

avatar van The_CrY
4,5
geplaatst:
Fantastisch album van deze Nederlanders. Geeft je toch trots als je in de veronderstelling was dat dit een of andere Amerikaanse Tool-kloon zou zijn - vraag me niet waarom ik dat dacht - en dat dit dan eigenlijk medelanders zijn die qua sound praktisch niets met hun bijna-naamgenoot te maken hebben. En gelukkig maar, want dit soort muziek hoor ik veel grager. Gothic, new wave, doom, en dat in een fijne mengeling, met de erg aparte, maar zeer fijne zang van Ryanne van Dorst als blikvanger. Erg gevarieerd, erg catchy.

avatar van Edwynn
4,5
geplaatst:
Ayreonfreak schreef:
Ik neem aan dat jij het verschil in opname, mix en mastering tussen deze twee albums ook hoort? Het eerste album was wat rauwer, organischer, hoewel de zang van van Dorst daar ook al wel authentieker mocht klinken wat mij betreft. Alles bij elkaar heeft dat gewoon effect op de totale beleving. Hoe dan ook, marginale verschillen, maar daardoor bevalt de ene beter dan de andere.


Natuurlijk hoor ik dat. Maar ik vind Summerland enkel iets meer uitgebalanceerd klinken. Niet specifiek minder rauw ofzo. Dool is in zijn geheel verder eigenzinnig genoeg dunkt me. De zang in die zin hoort daar ook bij.

avatar van Ayreonfreak
4,0
geplaatst:
Edwynn
Dan ben ik wel benieuwd wat jij van deze plaat vind. Zelfde producer, hetzelfde intense gevoel. Ik weet niet of dit helemaal jouw stijl is overigens. Probeer het gewoon eens. Veel raakvlakken qua opname...

An Evening with Knives - Sense of Gravity (2020)

avatar van Edwynn
4,5
geplaatst:
Ik besteed nooit zo heel veel aandacht aan opname. Als het spul maar goed is. En dan het liefst iets onder- dan overgeproduceerd. An Evening With Knives kende ik niet maar op het eerste gehoor hangt dat in de gematigde sludgehoek. We gaan het eens luisteren.

avatar van DjFrankie
4,5
Wauw dit is lekker met dit warme weer, Rianne is hier zeker geen Bandita meer, met een geweldige band tilt ze dit album naar grote hoogte.

avatar van ZAP!
Hah, nu alweer een nieuwe van - oh, Dool...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:48 uur

geplaatst: vandaag om 14:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.