Sorry - 925 (2020)

Label: Domino

1. Right Round the Clock (4:04)
  2. In Unison (2:47)
  3. Snakes (3:41)
  4. Starstruck (3:28)
  5. Rosie (3:50)
  6. Perfect (2:45)
  7. As the Sun Sets (3:59)
  8. Wolf (2:48)
  9. Rock 'N' Roll Star (2:50)
  10. Heather (3:23)
  11. More (2:22)
  12. Ode to Boy (2:51)
  13. Lies [Remix] (4:07)
More is een briljantje!

avatar van coldwarkids
Rock N Roll Star is een origineel nummer trouwens!!

avatar van E-Clect-Eddy
10 dagen geleden kwam Snakes uit.

Opmerkelijk dat vele van de eerder verschenen singles hier niet op staan: 2 Down 2 Dance, Twinkle, Wished, Jealous Guy en mijn persoonlijke favoriet Showgirl. Wel een remix van Lies.

Enkele singles zijn dan wel bijna 2 jaar oud, maar spreken me meer aan dan de meest recente. Jammer.

avatar van E-Clect-Eddy
De album versie van Starstruck klinkt anders dan de single versie.

De zangeres van Sorry heeft een wat lijzige manier van zingen, soms wat broeierig en donker, dan weer wat somber. Muzikaal niks nieuws onder de zon maar het is wel een goede groep muzikanten inclusief een prima drummer en incidenteel een saxofonist.

Op hun Bandcamp pagina plaatsen ze hun eigen muziek tussen: Alternative / Rock / Post-Punk / Post-Rock / Grunge. Hier en daar is ook Indie Pop en Indie Rock niet ver weg in de uptempo nummers. Discogs plaatst dit uitsluitend onder Indie Pop, dat is me te kort door de bocht. De singles van 2 jaar geleden worden bijvoorbeeld door Discogs onder Alternative Rock, Shoegaze geplaatst.

Prima debuut maar ik mis toch een aantal heerlijke singles die in de afgelopen 2 jaar verschenen, met name Showgirl.

925 | Sorry op Bandcamp

E-Clect-Eddy schreef:
De album versie van Starstruck klinkt anders dan de single versie.

925 | Sorry op Bandcamp

Wat dacht je van More? Toch fantastische single?

avatar van E-Clect-Eddy
Afgezien van de gitaar doet More me niet zo veel.

avatar van Venceremos
Toen ik ze afgelopen ESNS aan het werk zag dacht ik: zal wel een typisch studiobandje zijn.

avatar van SirChenque
Lekker eigenwijze plaat dat "925", sorry, hou ik wel van......die opener Right Round The Clock, tweestemmig, slome drums, donkere sax, kreunend en steunend naar het einde...."The dreams in which we are famous are the best I ever had"........

avatar van SirChenque
Overigens doet Sorry mij ook geregeld denken aan ons Nederlandse EUT, iemand die connectie ook opgevallen?

avatar van coldwarkids
Nee, EUT is ver-schrik-kelijk!! Honeymoan vind ik op EUT lijken. Honeymoan is ook niet om aan te horen. Sorry daarentegen is origineel. Sommige nummers (vooral 1 t/m4) doen me niet veel maar daarna wordt het avontuurlijker!

avatar van E-Clect-Eddy
De stemmen van de zangeres van deze acts lijken wel op elkaar. Maar zo zijn er nog een dozijn zangeressen.

avatar van Stefan1979
Misschien raar maar ik hoor een beetje 'Tears For Fears - Mad World' in opener 'Right Round The Clock'

avatar van E-Clect-Eddy
Klopt, de regel "The dreams in which we're famous are the best I've ever had" waar SirChenque al naar verwees doet daar sterk aan denken. Maar is wel een variatie met een belangrijk verschil.

avatar van Stefan1979

Kan zijn dat beide acts dezelfde inspiratiebron (boek?) hebben gebruikt.

En in 'Ode To Boy' hoor ik ook iets heel herkenbaars: 'Say yes, say yes, not maybe'.
Weet alleen zo even niet waarvan..

Verder wel heel orginele muziek hoor

avatar van waxs
Draait lekker weg, maar mist wat gezonde spanning.

avatar van Arrie

Kan zijn dat beide acts dezelfde inspiratiebron (boek?) hebben gebruikt.

Lijkt me gewoon een speelse verwijzing naar Mad World.

avatar van iHateDolphins
Ik weet niet wat het is, maar deze band heeft wel iets. Rosie, Perfect en as the sun sets zijn heerlijk. Bij Rock 'N Roll star moet ik aan red right hand denken van Nick Cave, geen idee waarom want ze verschillen wel degelijk van elkaar, maar beetje zelfde sound of iets dergelijks.

Leuke band, ben benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

avatar van DjFrankie
Wat een leuke kennismaking. Vrolijk energiek blij en een paar hele aparte eindes van de nummers.

avatar van Pinsnider
Kijk, dit vind ik dus een pak leuker en spannender dan zo'n Porridge Radio, waar deze hele site nu ineens weer mee weg loopt. Ik krijg het gevoel dat de heer en dame die het meest van de inhoud van deze plaat op hun geweten hebben zeer veel liefde hebben voor alle muziek die ze in hun leven hebben mogen horen, want het klinkt als één grote hommage aan de meest uiteenlopende muzikanten, waarvan me nu vooral dEUS, Eels, -uiteraard- Tears for Fears, -inderdaad- Cave, maar ook oude jazz en Motown (vraag me niet waarom) me te binnen schieten. Heel erg fijn dit!!!

avatar van blur8
Porridge Radio & Sorry staan hier virusvrij zij aan zij in een playlist. Bijde albums voldoen niet genoeg opzich. maar de combi is geweldig. En dat er geleend wordt uit de volledige popgeschiedenis.: Who Cares.
Het gaat erom dat we nu fijne nieuwe muziek hebben. En dat is 2x gelukt.
925 is net effe te lang voor een hoge score van mijn kant. maar dat doet niets af aan de hoogtepunten.

avatar van WoNa
Eerste indrukken zijn heel positief, ik ben nog bezig mijn echte mening te vormen. 4* Zit er wel.

avatar van WoNa
Wat een prettige verrassing deze plaat, zelfs een aangenaam avontuur. Sorry neemt zijn luisteraars mee op een muzikaal avontuur of in ieder geval mij. Mijn eerste indruk was dat 925 zeker een aardige plaat is, maar niet heel bijzonder. Eigenlijk klinkt er bij eerste beluistering een zekere verveling door. Zeker is dat Sorry niet de indruk wekt dat het volkomen voor zichzelf gaat op het debuut. Dat is raar, want de eerste plaat bepaalt een heleboel in de carrière van een startende band.

Het waren niet alleen de juich recensies die mij deden besluiten verder te luisteren. Dat zat toch echt in de songs zelf. Die maakten wel benieuwd. Zo kwam ik erachter dat achter de orenschijnlijke verveling, een enorm boeiende plaat verscholen zit. Er gebeurt zoveel op 925. Eenmaal echt aan het luisteren kwam de plaat tot leven. Naast de boeiende samenzang, kent de plaat een eindeloos aantal fraaie vondsten, citaten en melodieën.

Wat de luisteraar bij de kennismaking op het verkeerde oor kan zetten, is dat Sorry als alternatieve indie rockband zich graag in het midtempo segment ophoudt. Daarnaast is de band ook niet bang om de voet van het vervormingsapparaat te houden. Kortom, inhouden, daar is de band heel goed in. De momenten waarop het dan wel los gaat, zijn des te indrukwekkender. Om dat te er- en onderkennen is geduld nodig. Ik ben heel blij dat ik die heb opgebracht, zodat er binnenkort een prachtig nieuw debuut zich bij mijn collectie gaat scharen.

Ik ben nog niet zo ver dat ik het album supergoed of briljant noem, maar ik sluit verdere groei zeker niet uit. Beter, ik zal teleurgesteld zijn als dat niet gebeurt.

Dit is een bewerking van een Engelstalig post op WoNoBloG.

avatar van mr.oizo
Heel fijn plaatje! Vreemde song-structuren, verrassende wendingen; ik hou hier wel van! De zang doet me ergens denken Kim Gorden en Caro van Dijk (Bettie serveert).

Favoriete tracks: In Unison, Snakes, Starstruck, More

avatar van AOVV
Goeie debuutplaat, die echter hier en daar wat weerhaken mist. Het doet me wel wat denken aan Savages soms (is die naam al genoemd), maar dan minder wild en rauw. De zangeres beschikt echter over de nodige pit (en dan heb ik het ook over de teksten), en als de saxofoon zich met het spel komt moeien, levert dat de knapste passages van het album op.

3,5 sterren

avatar van WoNa
De plaat is inmiddels in huis en draait steeds vaker zijn rondjes. Langzamerhand vormt zich toch het idee dat dit een prachtig debuut, vol met inventieve vondsten en een prettige loomheid die verraderlijk is.