The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)

Label: Home of the Hits

1. Roadrunner (4:06)
  2. Astral Plane (3:00)
  3. Old World (4:00)
  4. Pablo Picasso (4:21)
  5. I'm Straight * (4:18)
  6. Dignified and Old * (2:29)
  7. She Cracked (2:56)
  8. Hospital (5:35)
  9. Someone I Care About (3:39)
  10. Girlfriend (3:54)
  11. Modern World (3:43)
  12. Government Center * (2:02)
ElMeroMero
Is dit niet de latere begeleidingsband van Jonathan Richman?

avatar van Zachary Glass
Ja, met de kanttekening dat Jonathan Richman eerst opereerde in groepsverband (dus als "gewoon" groepslid van The Modern Lovers). Dus dit was Richman's debuut als je wil

Dit is mijn optiek een uiterst fijne plaat. Klinkt nog steeds even morsig na al die jaren.

Ik denk dat ik dit werk leuker om horen vind dan het platenwerk van The Strokes (die ook wel hoog scoren bij mij).

Toch voel ik me hier meer "thuis", denk ik. Het lijkt wel alsof Richman snipverkouden was tijdens de opnames in I'm Straight - dat nummer is tamelijk hilarisch, vind ik (" They're all stoned like heavy Jonnies - I'm certainly not stoned like heavy Jonnies ... ") - nou, dat is prachtige onzin

Enorm grappig is ook Government Center ... ( We're gonna make those secretaries feel better ... we gonna see some office boys ... jump into joy ... ) En dan daar dat frisse orgeltje onder

Ach, in feite maken al deze nummers op dit album kans om uit te groeien tot "klassiekers" bij mij. Het is muziek zoals ik ze graag hoor ...

Ik daag trouwens iedereen uit om geen glimlach op het gelaat te toveren tijdens "Pablo Picasso" ... uiterst moeilijk, denk ik ...

Ik heb dit op tape, ooit gekregen van een oud-college. Zal het weer 's opgraven, je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

ook al geproduced door John Cale (zie ook The Stooges).
Ken een drietal nummers die mij uiterst bevallen, maar moet dringend op zoek naar de hele plaat.

avatar van gemaster
Ik hier alleen 'Roadrunner' van en dat is echt een ongelooflijk lekker nummer. Dus toch maar eens op zoek gaan naar het totale plaatje.

avatar van gemaster
Wat een heerlijke plaat zeg! Vol met jeugdige naïeviteit en enthousiasme.

Het unieke aan dit album vind ik het orgeltje wat in veel nummers zit. Het zorgt ervoor dat het allemaal ontzettend fris klinkt en dat terwijl een orgel toch vooral doet denken aan onfrisse mensen in een kerkkoor.

De teksten zijn zoals gezegd vaak heerlijke onzin, maar dat maakt niet echt uit. Als Richman roept I'm in love with Rock & Roll dan kan ik het alleen maar volmondig met hem eens zijn. Misschien zou ik ook wel een beetje verliefd kunnen zijn op The Modern Lovers, ware het niet dat ze nodig een keer naar de kapper moeten.

4,5* en daarmee haal ik het gemiddelde nog omlaag ook. Ik kan hem album echt aan iedereen aanbevelen, want dit meesterwerk verdient veel meer aandacht dan dat het nu krijgt.

Zachary Glass schreef:

Ik verstond eigenlijk duidelijk: Hippy johnny. They're all stoned like hippy johnny is. Het nummer is eigenlijk een anti drugs song. Al klinkt het meer alsof hij zelf ook niet helemaal nuchter is. Mij doet de stem en de song erg veel op Lou Reed lijken. Ook wel omdat ze beide met humor weg kunnen komen bij mij.

Zeker een aanrader en vind het echt bizar hoe weinig bekendheid een album als deze heeft. Altijd een aangename verassing om dit soort albums te ontdekken.

avatar van andré
Ik zie op de hoes dat Jerry Harrison ook in de band zat, dat heb ik nooit geweten! En nog wel met een kapsel waar zelfs John Bon Jovi zich voor zou schamen

avatar van Woody
Dit album is nu zelfs in mijn top 10 terecht gekomen. wat een super band!

Iedereen zou deze plaat minstens één maal moeten gehoord hebben. Een klassieker. En al opgenomen in 1972-73: lang voor de punk dus.

avatar van Jumperjack
Ja, jajajajajaja mijn eerste kennismaking met wat later Punk en of New Wave zou gaan heten. Ik kocht deze plaat in 1976 en ik heb hem grijs gedraaid. Er staat werkelijk geen slecht nummer op. I am love with Massachutes where it's late at night and New York where it cold outside, with the Radio on.
Ik voel me gelijk weer 13/14 als ik er weer aan denk.
Een absolute aanrader voor iedereen.

fredpit
WOW!!

dit kan wel eens een 5 worden

Een energieke prepunk met orgeltje.Soms sloom maar altijd het gevoel dat het geweld ieder moment los kan barsten Ik hoor ook iets van de Velvet Underground maar dan zonder het artyfarty gezeur.

erg goed...aanrader!!

avatar van beruk
Pre-punk? De allerbeste lo-fi college punk band die er ooit geweest is. Met de meligste teksten ook nog eens. Deze plaat 4,5 en dat is voor een punkband heel wat! Onbekend? Niet voor mijn lichting! Hadden later in nederland een mega hit.

paranoidandroid
Met punk heeft dit weinig te maken.

avatar van Toon1
Sta me toe u er op te wijzen dat u helemaal fout bent. Dit heeft veel met punk te maken!

fredpit
paranoidandroid schreef:
Met punk heeft dit weinig te maken.

Nee helemaal niets..

Behalve dat Roadrunner door de Sex Pistols is gecoverd dan.. en dat deze band een 'doe het zelf' garageband mentaliteit heeft en dat ze zich qua tekst en muziek afzetten tegen wat gebruikelijk was in 73/74 .

En dan zijn er nog wat punkbands die beweren dat de Modern Lovers samen met MC5, Stooges, New York Dolls, om er een paar te noemen, als aartsvaders van de punk beschouwd mogen worden.

Maar verder hebben The Modern Lovers niets met punk te maken nee..

avatar van Woody
Ongelooflijk trouwens hoeveel dit soms op The Stooges lijkt.

avatar van dan k
Klopt maar de Stooges vind ik juist een stuk minder interessant dan deze plaat.
Wow!

Mojo Pin
Er staan bij mij maar 9 nummers op

avatar van Toon1
Vreemd, het zijn er wel degelijk 12 dacht ik toch? Iemand anders die dit kan bevestigen?

avatar van itchy
Bij mij staan er ook maar 9 op.

De reissue CD uit 2006 (Castle) heeft de orginele 9 tracks.

De CD uit 2003 (paarse hoes, Castle) heeft 8 bonus tracks:
Dignified & old, I'm straight, Government center, I wanna sleep in your arms, Dance with me, Someone I care about (alt. version), Modern world (alt. version) en Roadrunner (alt. version).

De hier vermelde versie uit 1989 (Rhino) heeft I'm straight, Dignified & old en Government center als bonus tracks.

avatar van Paap_Floyd
Vandaag aanbevolen door Toon. Prachtig plaatje. Hier gaat zeker 4* naartoe.

tondeman
fredpit schreef:

Roadrunner is ook nog wel eens half/half gecovered door The Jesus & Mary Chain meen ik.

Wat een strak plaatje trouwens, haast achteloos gebracht en gezongen, maar wat een opgekropte spanning filtert tussen de liedjes door.

Antagoon
Lees dat dit al in 1973 is opgenomen, echt ongelooflijk! The Strokes e.d. is natuurlijk niks mis mee, maar een band die zo ver voor de meute uitloopt maakt wel erg veel indruk! 4,5* Voor 'the real deal'.

EVANSHEWSON
Ik ken eigenlijk enkel Roadrunner, dat in ons jeugdhuis Den Hert in Lokeren toen vaak gedraaid werd.
Jonathan Richman kàn absoluut niet zingen, maar niemand kan dat dan ook zo goed als hij, dat "niet kunnen zingen".
Het is dus absoluut niet erg dat deze man niet kan zingen. Dàt past gewoon bij dit nummer, dat misschien inderdaad een voorloper van de punk mag genoemd worden. Simpeler kun je een liedje haast niet maken, Richman was daar een meester in.

Ik vind Roadrunner dan ook ontzettend mooi, ondanks, of net dankzij het onvermogen van Richman om een beetje toon te houden. Dàt geeft dit nummer net zoveel cachet mee! . Dàt kun je niet uitleggen, dat is gewoon puur aanvoelen.

Pablo Picasso ken ik pas sinds kort, omdat David Bowie het nummer coverde op zijn (voorlopig) laatste plaat Reality. Een mooie cover trouwens.

Maar de rest van het album ken ik niet, misschien nog te ontdekken.

Antagoon
Kijk, dat zijn mooie details, Evanshewson. Meteen Reality nog eens opgezet en het is inderdaad een mooie cover. Wist überhaupt niet dat het er een was.

avatar van timhardt
Geweldig plaatje, sterke The Doors sound, maar met een eigenheid! Sterke songs!4,5*

avatar van Paap_Floyd
peerke schreef:

1971-72 zelfs volgens de hoes

avatar van Oldfart
Veel wetenswaardigheden hier over onstaan van de band en de moeizame weg om tot dit album te komen.