Lewsberg - In This House (2020)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Left Turn (2:17)
  2. Cold Light of Day (4:38)
  3. At Lunch (3:25)
  4. Trained Eye (3:29)
  5. From Never to Once (3:01)
  6. The Door (6:21)
  7. Through the Garden (5:15)
  8. Interlude (1:40)
  9. Jacob's Ladder (2:28)
  10. Standard Procedures (5:41)
avatar van E-Clect-Eddy
De eerste single Lewsberg – Cold Light of Day - YouTube - audio was al enige tijd uit en daar kwam vrijdag From Never to Once bij.

De tweede bevalt me meer, waarbij nog de band steeds inspiratie uit de late alternatieve 60s scene put. De lijken afscheid genomen te hebben van de gesproken bijdrages. Al lijkt de zanger wel een voorkeur voor spreekzingen / voordragen te hebben.

Lewsberg op Bandcamp

avatar van E-Clect-Eddy
Derde single is uit At Lunch wederom sterke herinneringen aan het album The Velvet Underground & Nico.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Fijn album dat weer erg leunt op Velvet underground. Vooral Left Turn geeft mij een feedback gevoel naar The Gift, en dat is prima want dat hoor ik graag terug in Lewsberg.

avatar van philtuper
Vond eerste single Cold Light of Day al erg lekker. Hoop dat het album dezelfde laziness in zich heeft als zijn titelloze voorganger. Dat vond ik een heerlijke plaat! Als het coverartwork een weerspiegeling is van de muziek ben ik alvast fan!

avatar van philtuper
Okay, bij slotnummer Standard Procedures gaat me het steenkolen Engels dan toch een beetje tegenstaan. Kan het bij heel veel songs goed hebben, maar hier slaat het imo door in negatieve zin. Nummers als At Lunch en Through The Garden vind ik dan weer heerlijk. Moet 'm nog een paar keer draaien voor een goed oordeel. Nu eerst door naar Nicolas Jaar!

Heerlijk toch? Velvet Underground, Feelies, Artsen, Galaxie 500 gecombineerd tot een uniek geluid. Hulde!!!

avatar van E-Clect-Eddy
Ja, dat steenkolen Engels zit zo af en toe op de rand van irritant.

Het is af en toe zo letterlijk uit het Nederlands vertaalt dat je dit alleen kunt luisteren met klompen aan

Maar deze bevalt wel... misschien nog wel iets meer dan het debuut.

avatar van E-Clect-Eddy
Yep, deze valt definitief beter dan het prima debuut. halfje erbij.

Het abrupte einde aan Left Turn is erg mooi, dat trucje doen ze nog eens bij Interlude

Meer variatie en ook meer leading vocals: op Jacob's Ladder is het volgens mij de bassiste die zingt.

Edit: zie net dat ze op het debuut ook de zang op een nummer deed, ze is de Ringo Starr van de band

avatar van Nevele
E-Clect-Eddy schreef:

Met de vergelijking met de Velvet Underground, zou ik haar eerder de Moe Tucker van de band noemen

avatar van Nevele
philtuper schreef:

Als ik inderdaad naar dit album luister (en heerlijk weg zit te luisteren) bekruipt mijn inderdaad het gevoel dat dit album best in het Nederlands gezongen/verteld had mogen worden.
Had het eigenlijk voor mij zelfs wat spannender gemaakt en zou tekstueel waarschijnlijk beter zijn. Wat minder kromme zinnen.

E-Clect-Eddy schreef:
Yep, deze valt definitief beter dan het prima debuut. halfje erbij.

Shalita doet op het debuut al tweede stem bij Carried Away en neemt de hoofdrol op het geweldige slotnummer Vicar's Cross Pt. 2. En wat mij betreft wint het debuut het toch van deze tweede, al is deze na een aantal luisterbeurten wel in de buurt gekomen. Het debuut pakte me op een manier zoals alleen een debuut dat kan. Dat rare steenkolen Engels dat wonderwel op zijn plek valt in de lofi sound van deze Rotterdammers. De vergelijkingen met Lou Reed en Velvet Underground zijn op zijn plek, en toch heeft Lewsberg wel degelijk een eigen smoel met die heerlijke, droge en luie sound. Tel daarbij een wervelende show tijdens Zomerparkfeest 2018 op en dan ben je verkocht. Bij deze tweede moet ik misschien iets meer moeite doen maar het blijft toffe muziek die ik graag mag luisteren, no doubt.

Nevele schreef:
Daar zou ik dan wel benieuwd naar zijn. Hoe dat zou klinken.

avatar van O.B.B.
Ha, het kan mij niet steenkolen engels genoeg zijn. Dat soort onvolkomenheden geeft deze band juist zijn charme. Heb het debuutalbum veelvuldig gedraaid (en nog!) en vindt ik echt geweldig.

Deze tweede is inmiddels gegroeid, maar heeft voor mij nog niet hetzelfde niveau als het debuut. De verassing van het debuut is natuurlijk verdwenen. Borduurt qua sound nadrukkelijk voort op zijn voorganger. Hetzelfde niveau wordt hier en daar wel bereikt, o.a. The Door, Through the Garden, maar nergens gaat het er echt overheen. Waar het debuut consistent sterk is, vindt ik hier toch ook wel wat minder materiaal op staan. Album klinkt als geheel ook wat gepolijster. Bij dit soort muziek is dat niet perse een verbetering. Mag hier en daar ook wel een beetje rammelen of echt even uit de bocht vliegen.. Blijft desalniettemin zeer genietbaar!

Toch jammer. Had een bezoekje aan een live optreden op de planning staan. Dat zit er voorlopig niet in. Hopen op betere tijden.

Debuut heb ik op 4* staan (maar neigt naar 4,5). Moet deze toch 0,5 minder waarderen dus 3,5. Daarmee zou ik het gemiddelde omlaag brengen. Voelt ook niet goed. Onthoud mij dus voorlopig van stemmen Momenteel toch één van de leukste bandjes van Nederland

avatar van E-Clect-Eddy
Een edit van Through the Garden is uitgebracht op single, met b-kantje Nature, een sfeervol kort nummer.

avatar van musixlover
WimvanNugteren schreef:

Aardig bandje, maar de kwaliteit van bovenstaande namen komen ze lang niet aan en mijns inziens vreselijk overhyped.. Een zanger met een dik Nedrlands accent die ook niet kan zingen, een gitarist die soms compleet het ritme kwijt is. Leuk als hobby, maar vooral voor henzelf dan.

avatar van Erikpol
Through the garden is echt fantastisch. Op repeat!

avatar van henkiev
Geweldige band!

Dim
Bijzonder aangename vage bedoeling.