Porridge Radio - Every Bad (2020)

Rock / Pop
Label: Secretly Canadian

1. Born Confused (3:01)
  2. Sweet (3:42)
  3. Don't Ask Me Twice (3:21)
  4. Long (4:50)
  5. Nephews (4:21)
  6. Pop Song (5:02)
  7. Give / Take (3:53)
  8. Lilac (5:27)
  9. Circling (3:20)
  10. (Something) (1:58)
  11. Homecoming Song (2:41)
avatar van Poles Apart
De NME is alvast vol lof. 5/5. Nieuwe hype nodig?

Poles Apart schreef:
De NME is alvast vol lof. 5/5. Nieuwe hype nodig?

Welnee, ze hebben gelijk. Geweldige, intense plaat. Heerlijk intimiderende zangeres ook. De eerste woorden van de plaat alleen al: 'I'm bored to death, let's argue'.

Voor wat 't waard is: op Pitchfork krijg ie een 8.4

avatar van VladTheImpaler
Ik ben na twee luisterbeurten toch al aardig onder de indruk geraakt van dit album. Intens is inderdaad een juiste omschrijving.

avatar van VladTheImpaler
Boem, verdient nu al een verhoging wat mij betreft. Staan gewoon zoveel sterke songs op. Het wordt overal al gezegd, maar damnn wat is de performance van zangeres Dana Margolin hier sterk zeg.

avatar van Elbow
Wat een album van deze Britten uit Brighton. Voor mij al een één voor in de eindejaarslijstjes !
Een echte groeier, wat een klok van een stem... van zacht fluisteren tot de ziel uit haar lijf schreeuwen. Het album klinkt heel fris en de songs staan als een huis. Ook het hypnotiserend van de songs werkt aanstekelijk zodat je ook meer naar de teksten gaat luisteren.
Ik verwacht wel dat de score nog een duik gaat nemen want een nieuwe hype wordt hier soms met argusogen bekeken.
Het nummer Lilac is weergaloos. En in tijden van Corona onthoud je de woorden... 'I am stuck
And i don't find a way to make us comfortable, i want to make you comfortable.
I am kind
I don't want to get bitter
I want us to get better
I want us to be kinder to ourselfs and to eachother...'

Elbow schreef:

Same here. En áls het een hype wordt, dan een volkomen terechte. Nu maar hopen dat hun gig in Paradiso op 6 mei doorgaat...

Elbow schreef:
'I am stuck
And i don't find a way to make us comfortable, i want to make you comfortable.
I am kind
I don't want to get bitter
I want us to get better
I want us to be kinder to ourselfs and to eachother...'

Ja die lyrics zijn echt prachtig, samen met de muziek erbij echt het hoogtepunt van het album.

avatar van Barend G
Volkskrant en NRC hebben 'm ook op de radar. Allebei 4 sterren.

avatar van 4addcd
Op basis van alle lyrische berichten ben ik er eens naar gaan luisteren. Er zitten zeker sterke stukken tussen, maar dat het van de buitencategorie is herken ik niet. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als bij the Breeders destijds. Een band waar je niet omheen kon terwijl het onderscheidend vermogen wat mij betreft niet zo gigantisch was. Maar misschien miste ik toen iets en gebeurt dat nu weer. En als het dan toch allemaal klopt en het zo goed is....mogen ze van mij lekker klein blijven.

Wat een typhoon dat binnenkomt! Blij dat er terug wat nieuwe rockbands opduiken, leuke revolutie met Big Thief, Julia Jacklin, Snail Mail,...

avatar van Doc
Doc
Hmm, vooralsnog hoor ik de genialiteit niet zo. Misschien heeft het ff wat tijd nodig want er zit wel een lekkere energie in.

avatar van Mausie
Intrigerend album. Kan er nog niet helemaal een vinger op leggen, maar er valt veel te ontdekken en elke luisterbeurt wordt ie beter. Lekker intense zang, zoals al vaker benoemd hier. Maar ook instrumentaal erg interessant. Klinkt toch echt anders dan veel andere postpunk bands van de laatste jaren.

avatar van Cor
Cor
Eens. Echt wel een interessante nieuwe gitaarband, waarbij vooral de intrigerende zang van Dana Margolin bijzondere accenten toevoegt. Soms fel en puntig, dan weer wat meer introspectief. Voegt qua geluid echt wel wat toe aan het bestaande arsenaal van gitaarbandjes. Na Big Thief weer een mooie ontdekking, waarbij er voldoende onderscheidende inzet te ontdekken valt.

avatar van harm1985
Klinkt als een soundtrack van Peaky Blinders.

avatar van Nevele
Ik hoor juist een heel hoog Amanda Palmer gehalte met een klein beetje Pixies. En daar is helemaal niets mis mee.

Heerlijk album

avatar van Pinsnider
Kan me helemaal voorstellen dat heel veel mensen heel erg blij worden van deze plaat. Alles wat hierboven staat beschreven kan ik onderschrijven en herken ik. Ik geef meteen toe dat het wel wat heeft; de muziek, de ritmes, de thematieken. Dat het mij persoonlijk niet aanspreekt is dan van volstrekt ondergeschikt belang, al vind ik het wel jammer; ik ging vol goede moed luisteren in de hoop eindelijk weer eens iets echt fris en nieuw te horen dat me aan zou spreken.... Ik betrap me de laatste tijd te vaak op terugvallen naar oud-en-vertrouwd....

avatar van Mausie
De eerste 4,5* van het jaar is een feit. Wat een heerlijke sound! Eindlijst materiaal.

Doc schreef:

Ik ook niet, misschien nog een paar keer luisteren, energie zat maar dat hebben zoveel bands zoals bv the Shame, Fountaines DC of Black Midi en die lijken mij een klasse beter but who knows.

Erg positief verrast. Afwisselend en speels, muziek interessant en energiek. Ik begin met een 4,5, ben benieuwd of die omhoog of naar beneden gaat.