Porridge Radio - Every Bad (2020)

Rock / Pop
Label: Secretly Canadian

1. Born Confused (3:01)
  2. Sweet (3:42)
  3. Don't Ask Me Twice (3:21)
  4. Long (4:50)
  5. Nephews (4:21)
  6. Pop Song (5:02)
  7. Give / Take (3:53)
  8. Lilac (5:27)
  9. Circling (3:20)
  10. (Something) (1:58)
  11. Homecoming Song (2:41)
avatar van WoNa
Mausie schreef:

Dit is album nummer 5 als het goed is (op basis van RYM en MuMe). Maakt het niet minder indrukwekkend natuurlijk, dijk van een plaat idd.

Je hebt gelijk. Ik vergeet om een of andere reden steeds dat dit plaat nummer 3 is. Gecorrigeerd.

avatar van AOVV
Intrigerende plaat, vooral door de présence van frontvrouwe Dana Margolin, die vaak met zachte sneer haar teksten over de fraaie instrumentatie jaagt. De songs blijven kleven, met Born Confused, Lilac en Homecoming Song als prijsbeesten, naar mijn mening.

Toch een apart verhaal, deze band, want ze hebben voorheen al wel wat uitgebracht. Every Bad lijkt de doorbraak voor de Britten. De meest intense momenten doen me vaagweg denken aan Savages, maar bovenal slaagt Porridge Radio erin een eigen geluid te creëren, en zo terecht een plekje op te eisen in het muziekuniversum.

3,5 sterren

Aan vergelijkingen ontkom je niet, zeker als je veel muziek luistert en je een beetje binnen gebaande paden blijft. PJ Harvey en Robert Smith hebben een liefdesbaby. Zoiets.

Maar het album kent toch net even wat meer wegen waardoor het boeiend blijft en je de vergelijkingen ook makkelijk terzijde kunt schuiven.

Ik voel wel een soort dEUS 'Suds and Soda'-achtige spanning in een nummer als Lilac en nummers als Nephews en Give / Take weten me ook goed in te pakken.

Spannend? Vernieuwend? Voor mij niet echt. Fris? ja dat toch wel. Oprecht zeker ook, en dat is tegenwoordig al heel wat.

Het weet te boeien en is apart zonder arty-farty te worden. Het zou niet raar zijn als dit album naar meerdere draaibeurten alleen maar gaat groeien. Gewoon een heel sterk album!

Een tip voor de mensen die Porridge Radio goed vinden: Lala Lala is ook de moeite om te checken (leren kennen via de single 'Porridge Radio & Lala Lala-Good for you'). Ik heb enkel nog maar het album 'The Lamb' geluisterd, maar is zeker ook te pruimen.

avatar van WoNa
Ik had de plaat een aantal weken niet gespeeld en gisteren weer eens opgezet. Het is gewoon echt heel, heel, erg goed. De volle mep vanaf vandaag dus. Op weg naar de plaat van het jaar?

avatar van Poles Apart
Porridge Radio unveil synth-pop inflected new single '7 Seconds' (geen cover van Youssou N'Dour & Neneh Cherry's hit overigens!).

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Poles Apart schreef:

Dit nummer mist de spanning en dynamiek die Every Bad zo goed maakt. Die andere single met Lala Lala vond ik ook zwaar tegenvallen. Ben bang dat dit album een hoogtepunt is wat niet meer geëvenaard gaat worden.

avatar van Molemen25!
De goede platen vliegen je momenteel om de oren. Deze is al een tijdje uit maar blijft daar fier tussen staan. Wat een geweldige band. Is hard op weg plaat van het jaar te worden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Porridge Radio - Every Bad - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Porridge Radio - Every Bad
Je moet er echt even voor gaan zitten, maar als je Every Bad van Porridge Radio eenmaal toelaat en ondergaat, is het een album dat diepe, diepe indruk maakt en alleen maar indrukwekkender wordt

Ik heb het begin dit jaar een paar keer geprobeerd met het derde album van de Britse band Porridge Radio, maar bij snelle en fragmentarische beluistering deed het me niet zoveel. Dat is ook niet zo gek, want het album dat ik dankzij de jaarlijstjes van velen toch nog heb opgepikt, is een album dat de tijd moet krijgen om onder de huid te kruipen. Every Bad van Porridge Radio is soms rauw en hard, maar de muziek van de Britse band is net zo makkelijk zacht en intiem. De band kent haar klassiekers uit de Britse popmuziek, maar met name door de geweldige zang van Dana Margolin en haar persoonlijke songs creëert Porridge Radio ook een eigen geluid dat je eerst weg wilt duwen, maar uiteindelijk alleen maar wilt omarmen.

Ik dacht nog heel even aan een kerstplaat, maar koos uiteindelijk toch voor een blik op de jaarlijstjes van anderen. Hoog in verrassend veel van deze jaarlijstjes vind ik Every Bad van Porridge Radio.

Toen het album van de Britse band verscheen op 13 maart van dit jaar, overigens ook de start van de eerste Nederlandse lockdown, heb ik er wel even naar geluisterd, maar ik vond het allemaal net wat te ruw en onvast en dat vond ik ook nadat de eerste jubelrecensies van het album waren verschenen.

Op deze tweede kerstdag viel het kwartje echter wel op de vroege ochtend, al was het in eerste instantie wel even doorbijten. Doorbijten omdat de band uit het Britse Brighton niet alleen het patent heeft op geweldige popsongs, maar het ook popsongs zijn die flink kunnen ontsporen.

Every Bad is voor mij, zeker bij eerste beluistering, een album vol tegenstellingen. Zangeres en frontvrouw Dana Margolin strijkt af en toe wel wat tegen de haren in met haar zang, maar haar gedreven zang is uiteindelijk ook een van de sterkste wapens van de band. Wat op het eerste gehoor misschien wat ruw en onvast klinkt is uiteindelijk zang vol passie en emotie.

Het is zang die vaak wat doet denken aan PJ Harvey op haar wat ruwere albums, maar hier en daar duikt ook een vleugje Siouxsie Sioux op. En zo kan ik nog wel even doorgaan, want de stem van Dana Margolin heeft ook wel wat van de stem van Jehnny Beth van Savages of van Big Thief’s Adrianne Lenker en nog veel meer, maar het is ook een stem vol eigen karakter.

Ook in muzikaal opzicht kan ik alle bovengenoemde namen noemen, al geldt ook hier dat Porridge Radio anders klinkt dan alles dat er al is. Every Bad is het derde album van de band uit Brighton, maar het is voor het eerst een voltreffer.

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het album eerder dit jaar slechts snel en fragmentarisch heb beluisterd, want Every Bad is een album waar je in moet duiken en dat je moet ondergaan. Ik heb er in alle vroegte een paar maal ademloos naar geluisterd en bij iedere keer horen raakte ik er meer van overtuigd dat ik eerder dit jaar een jaarlijstjesalbum aan de kant heb geschoven en bovendien een album dat het verdient om in de hoogste regionen van deze lijstjes op te duiken.

Every Bad citeert uit een aantal decennia Britse popmuziek, maar maakt vervolgens haar eigen ding van alle invloeden. De muziek van de Britse pand is soms ruw en hard, maar minstens net zo vaak intiem en zacht. Elf popliedjes staan er op het album en de een is nog mooier dan de ander.

Je hoort het echt niet als je even snel door het album scrolt, maar verlies jezelf in de muziek van Porridge Radio en het wordt steeds mooier en intenser. De band speelt met gevoel en volgt de ruwe en gepassioneerde zanglijnen van Dana Margolin met veel precisie. Every Bad van Porridge Radio past in hokjes als indie-rock en vooral postpunk, maar de band uit Brighton schuift moeiteloos op richting pop of lo-fi als dat moet.

Het ene moment is het muziek om bang, moedeloos of gedeprimeerd van te worden, maar een paar noten later maakt Porridge Radio je toch weer zielsgelukkig met de persoonlijke songs van Dana Margolin en haar intense zang.

Het was Paste Magazine dat me uiteindelijk over de streep trok met de volgende zin en wat heeft de Amerikaanse muziek website gelijk: “It’s one thing for a band to capture a world in chaos, but it’s much more difficult to accurately capture a mind in chaos—Porridge Radio make it look like a cakewalk. Every Bad is the nuanced album that indie rock has needed for years.” Erwin Zijleman

avatar van Johnny Marr
Lilac was één van dé nummers van 2020, samen met de opener en Sweet toch wel het gouden trio van dit erg fijne album. Alleen jammer van de lelijke afgekapte eindes van Born Confused en Lilac.