Porridge Radio - Every Bad (2020)

Rock / Pop
Label: Secretly Canadian

1. Born Confused (3:01)
  2. Sweet (3:42)
  3. Don't Ask Me Twice (3:21)
  4. Long (4:50)
  5. Nephews (4:21)
  6. Pop Song (5:02)
  7. Give / Take (3:53)
  8. Lilac (5:27)
  9. Circling (3:20)
  10. (Something) (1:58)
  11. Homecoming Song (2:41)
avatar van WoNa
Mausie schreef:

Dit is album nummer 5 als het goed is (op basis van RYM en MuMe). Maakt het niet minder indrukwekkend natuurlijk, dijk van een plaat idd.

Je hebt gelijk. Ik vergeet om een of andere reden steeds dat dit plaat nummer 3 is. Gecorrigeerd.

avatar van AOVV
Intrigerende plaat, vooral door de présence van frontvrouwe Dana Margolin, die vaak met zachte sneer haar teksten over de fraaie instrumentatie jaagt. De songs blijven kleven, met Born Confused, Lilac en Homecoming Song als prijsbeesten, naar mijn mening.

Toch een apart verhaal, deze band, want ze hebben voorheen al wel wat uitgebracht. Every Bad lijkt de doorbraak voor de Britten. De meest intense momenten doen me vaagweg denken aan Savages, maar bovenal slaagt Porridge Radio erin een eigen geluid te creëren, en zo terecht een plekje op te eisen in het muziekuniversum.

3,5 sterren

Aan vergelijkingen ontkom je niet, zeker als je veel muziek luistert en je een beetje binnen gebaande paden blijft. PJ Harvey en Robert Smith hebben een liefdesbaby. Zoiets.

Maar het album kent toch net even wat meer wegen waardoor het boeiend blijft en je de vergelijkingen ook makkelijk terzijde kunt schuiven.

Ik voel wel een soort dEUS 'Suds and Soda'-achtige spanning in een nummer als Lilac en nummers als Nephews en Give / Take weten me ook goed in te pakken.

Spannend? Vernieuwend? Voor mij niet echt. Fris? ja dat toch wel. Oprecht zeker ook, en dat is tegenwoordig al heel wat.

Het weet te boeien en is apart zonder arty-farty te worden. Het zou niet raar zijn als dit album naar meerdere draaibeurten alleen maar gaat groeien. Gewoon een heel sterk album!

Een tip voor de mensen die Porridge Radio goed vinden: Lala Lala is ook de moeite om te checken (leren kennen via de single 'Porridge Radio & Lala Lala-Good for you'). Ik heb enkel nog maar het album 'The Lamb' geluisterd, maar is zeker ook te pruimen.

avatar van WoNa
Ik had de plaat een aantal weken niet gespeeld en gisteren weer eens opgezet. Het is gewoon echt heel, heel, erg goed. De volle mep vanaf vandaag dus. Op weg naar de plaat van het jaar?

avatar van Poles Apart
Porridge Radio unveil synth-pop inflected new single '7 Seconds' (geen cover van Youssou N'Dour & Neneh Cherry's hit overigens!).

avatar van Mausie
Poles Apart schreef:

Dit nummer mist de spanning en dynamiek die Every Bad zo goed maakt. Die andere single met Lala Lala vond ik ook zwaar tegenvallen. Ben bang dat dit album een hoogtepunt is wat niet meer geëvenaard gaat worden.

avatar van Molemen25!
De goede platen vliegen je momenteel om de oren. Deze is al een tijdje uit maar blijft daar fier tussen staan. Wat een geweldige band. Is hard op weg plaat van het jaar te worden.