Porridge Radio - Every Bad (2020)

Rock / Pop
Label: Secretly Canadian

1. Born Confused (3:01)
  2. Sweet (3:42)
  3. Don't Ask Me Twice (3:21)
  4. Long (4:50)
  5. Nephews (4:21)
  6. Pop Song (5:02)
  7. Give / Take (3:53)
  8. Lilac (5:27)
  9. Circling (3:20)
  10. (Something) (1:58)
  11. Homecoming Song (2:41)
avatar van E-Clect-Eddy
De eersten zullen de laatsten zijn...

Twee jaar terug verschenen ze op mijn muzikale radar en interessant genoeg om hun eerste 2 albums te beluisteren en toe te voegen aan MuMe. Maar blijkbaar beviel het niet want ik heb er niet op gestemd en ook herkende ik de naam niet terug toen die deze weken weer voorbij kwam. Vandaag dus pas de eerste beluistering.

De stem en zangstijl van Dana Margolin houdt voor mij het midden tussen PJ Harvey / Patti Smith en Amanda Palmer. Verder is het muzikaal verwant aan Shame, Fountains DC en Black Midi zoals aangehaald door een berichtje hierboven. Post-Punk met Shoegaze en ook wel wat New Wave invloeden. Eigenlijk de female-fronted versie van Squid, alleen hebben die er nog een fraaie sax bij.

De vergelijk met de band Sorry, die net hun debuut hebben uitgebracht, vind ik minder voor de hand. Afgezien van dat ze beiden uit het VK, female-fronted zijn en in de alternatieve hoek zitten. Sorry heeft meer ingetogen Alternative Rock als basis en klinkt minder rebels.

Ne het tegenvallende openingsnummer valt er gelukkig nog wel genoeg te beleven op dit album.

Terecht dat Give / Take de eerste single was, die valt meteen goed bij de eerste beluistering.

avatar van VladTheImpaler
E-Clect-Eddy schreef:
Verder is het muzikaal verwant aan The Shame, Fountaines DC en Black Midi zoals aangehaald door een berichtje hierboven. Post-Punk met Shoegaze en ook wel wat New Wave invloeden. Eigenlijk de female-fronted versie van Squid, alleen hebben die er nog een fraaie sax bij..

Hmmm, ik snap ergens wel dat mensen post-punk invloeden horen, maar de bands die erbij worden genoemd snap ik toch niet helemaal. Ik vind die vergelijkingen dan ook niet echt kloppen, en Black Midi al helemaal niet.

avatar van E-Clect-Eddy
Tsja, zo komt het over op mij. Er zit een Lo-Fi / DIY-gehalte in deze nummers die ik vooral met Post-Punk acts associeer. Ouder werk van de band wordt met Indie Pop / EMO / Punk en Lo-Fi gelinkt op Discogs.

Voor Indie Rock, waar oa Discogs het ook linkt, vind ik weer niet duidelijk genoeg. Dan zouden de synths een veel dominantere rol moeten spelen en is het vaak veel meer melodisch. Voor Alternative Rock, het andere genre die Discogs aanhaalt, vind ik de gitaren weer niet dominant genoeg.

Deze band hengelt in vele genres en ik vermoed dat afhankelijk van je eigen interesses pakt iedereen er weer iets anders uit wat hem of haar het meest opvalt / aanspreekt.

Was pas mijn eerste beluistering... dus kan nog verkeren.

avatar van meneer
E-Clect-Eddy schreef:
Verder is het muzikaal verwant aan Fontaines DC.

Blasfemie !! En zelfs de naam was verkeerd gespeld ! Heb ik verbeterd. Tssskk

avatar van Motdattan
The Shame moet ook gewoon shame zijn, me dunkt.

avatar van E-Clect-Eddy
The Shame moet inderdaad Shame zijn... heb nog wel de CD hier liggen.

Similar artists van PR aldus Last.fm: soccer mommy, Angel Olsen, The Big Moon, Wives, Tennis, Vivian Girls, Habibi.

Afgezien van Tennis ken ik werk van deze acts: ook die zou ik niet meteen met Porridge Radio associëren, Vivian Girls past dan nog het beste.

Duidelijk dat de luisteraars van deze act heel andere (muzikale) voorkeuren hebben, maar daarbij moet gezegd worden dat deze act nog te weinig fans ( minder dan 24 duizend) heeft. Over een maand of zo nog eens kijken wat er tussen similar artists staat.

Spotify houdt het op Shopping / Sorry / U.S. Girls / Torres / Half Waif / Waxahatchee > ook hier geen acts die ik meteen zou opnoemen bij het vergelijken van PR met andere acts. Alhoewel misschien het vorige album van Waxahatchee dan nog wel enigszins mee te vergelijken is

avatar van Barend G
Hahaha - heerlijk hoe iedereen zich hier in de meest vergezochte bochten wringt om bands op te noemen die vergelijkbaar zijn met Porridge Radio. Alsof het daarom gaat

avatar van Rudi S
Barend G schreef:

Waar doe zij jou aan denken?

Barend G schreef:

Uh... het tegenovergesteld... het is gewoon lastig om deze act te plaatsen / vergelijken, iedereen pikt er weer iets anders uit dat hen bevalt (of juist niet). Dat mogen duidelijk zijn uit de stats van last.fm en Spotify (ik val in herhaling).

Het vergelijken met andere acts en het koppelen aan een genre helpt een relatief onbekende act om mensen over te halen om dit te luisteren. Terwijl het anderen motiveert om dit juist NIET te luisteren want het is waarschijnlijk niet hun ding. Is eigenlijk zoals met die advertenties "mensen die dit leuk vonden, vind dat ook leuk".

Bij bekende acts hoeft dat veel minder dan kunnen juist het benoemen van andere zaken de aandacht trekken: producer, gastartiesten, gastmusici, de studio waar het is opgenomen, studio-technicus of zelf het label. Die kunnen voor een bepaald geluid of bepaalde kwaliteit staan en dus motiveren om het te luisteren (of juist niet).

Het is soms paradoxaal: kleine acts willen een grotere publiek bereiken maar dan helpt het om te weten waar men jou act mee vergelijkt dan wel waar je publiek verder naar luistert. Last.fm en Spotify wringen zich niet in bochten om deze act met andere acts te vergelijken, ze registreren waar de fans van PR ook naar luisteren. Dat levert in dit geval heel verrassende resultaten op.

Hier is waar de machine-learning systemen van Every Noise het plaatsen: garage psych - everynoise.com

avatar van Barend G
Maar al die omtrekkende bewegingen... Vergelijkbare acts, algoritmes, luistergedrag, context... Ik vind: gewoon benoemen wat het is, klaar.
In Engeland draaien ze daar ook hun hand niet voor om: "A perfect blend between cool lo-fi-rock and strange, morbid sadcore", las ik ergens. En ook: "Beautiful melodic pop songs with vicious and furious emotional outpour".
Spot on.

avatar van Arno
Gisteren tijdens het fietsen had ik geheel toevallig dit album en Live Through This van Hole na elkaar op mijn Spotify staan. Zo viel het mij ineens op hoe goed beide platen op elkaar gelijken. Het is duidelijk dat Porridge Radio daar veel van z'n mosterd is wezen halen, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn - integendeel.

Lilac kwam trouwens nog eens keihard binnen gisteren, vooral die geweldige outro. Een van mijn favoriete songs van 2020 tot dusver.

Blijft groeien na iedere luisterbeurt, eigenlijk geen zwakke momenten en toch wel een 5-tal zeer straffe nummers. Hun eerste nog niet gehoord, is voor de komende dagen...

avatar van Kimmyboy
Ook hier een stevige groeier gebleken. Zou me niet verbazen mocht deze doorgroeien naar een 4 én een plekje voor mijn jaarlijst.

avatar van DjFrankie
Heerlijke gevarieerde nummers, Long kwam meteen binnen wat een goeie songopbouw, BAM.
De variatie op deze plaat vind ik geweldig, uitbarstingen en rust je hoort het allemaal terug op bv Pop Song Dit is een ballad met enkele uithalen die precies op het goeie moment te horen is. De motor was bij Nephews al een een kwartslag teruggedraaid, en hier even helemaal op halve toeren wat de vocalen ten goed komt. Give / Take voert het geheel weer op. Bij Lilac komt de ontlading weer.
Lekkere plaat.

En post/punk nee eerder een Garage rock/Riot grrrl indie band

Daarnaast doet deze band me ook denken aan het Nederlandse Get Jealous dat vorig jaar in de popronde zat en daar de Paul Smits Award in de wacht sleepte.

avatar van Premonition
Als me dan toch gaan vergelijken, het doet me nog het meest denken aan Elastica.

avatar van iHateDolphins
Ik snap dit relatief hoge cijfer niet echt in vergelijking met deze plaat bijvoorbeeld: Sorry - 925 (2020). Twee bands en een sound die wel vergelijkbaar is, maar die van porridge vind ik een stuk minder. Toch nog maar eens proberen...

avatar van Finidi
iHateDolphins schreef:

Op basis hiervan ook maar even het album van Sorry gecheckt. Na de eerste luisterbeurt is dit de vergelijking die ik zou maken: Every Bad is qua energie meer als Blood Red Shoes' debuut, terwijl 925 me meer aan de latere, rustigere Blood Red Shoes doet denken.

avatar van iHateDolphins
Finidi schreef:

Thanks, dan ga ik me op mijn beurt weer eens in de discography van Blood red shoes verdiepen! Toch het fijne van zo een site als dit om zo weer nieuwe muziek te kunnen ontdekken

avatar van Elbow
iHateDolphins schreef:

Ik snap ook niet het relatief lage cijfer voor Sorry maar dit hoge cijfer voor Porridge Radio wel

Als ik "Sweet" hoor, voel ik me oud worden. Dit soort goeie rock hebben we allemaal al eerder gehoord in de nineties. Maar wat zou het, het is goed.

avatar van Snoeperd
Precies! Maar er gaat niks boven een hongerige jonge band op een debuutalbum. Ik ben ieder jaar op zoek naar een bandje in deze categorie, vorig jaar werd dit verlangen sterk waargemaakt door de Fontaines D.C., dit jaar is die rol weggelegd voor Porridge Radio.

avatar van pjh1967
Snoeperd schreef:
Precies! Maar er gaat niks boven een hongerige jonge band op een debuutalbum.
Ik prik de ballon even door, maar dit is al album #3.

avatar van Snoeperd
pjh1967 schreef:
Ik prik de ballon even door, maar dit is al album #3.

Oh jeetje. Dan hebben ze veel honger. Ik lust er wel pap van.

Heerlijke uithaal zeg op het einde van Lilac.

avatar van MartinoBasso
'Every Bad' van Porridge Radio is voor mij alvast een kandidaat voor plaat van het jaar.
Nergens doet de Britse band iets wat in het verleden nog niet werd gedaan, maar het is de aanstekelijke energie en het fijne gitaarwerk van frontvrouw Dana Margolin die de plaat naar een hoger niveau tillen. De wisselende dynamiek in de songs zorgt er tevens voor dat verveling geen kans krijgt. 'Born Confused', 'Don't Ask Me Twice' en 'Lilac' behoren tot m'n favorieten, maar ook het einde van deze postpunk-plaat vind ik zeer geslaagd wanneer de band uit z'n comfortzone treedt met het ietwat experimentelere duo (something)/Homecoming song.