Pottery - Welcome to Bobby's Motel (2020)

Canada
Label: Partisan

1. Welcome to Bobby's Motel (1:58)
  2. Hot Heater (3:33)
  3. Under the Wires (3:54)
  4. Bobby's Forecast (3:03)
  5. Down in the Dumps (3:03)
  6. Reflection (3:35)
  7. Texas Drums Pt. I & II (6:21)
  8. NY Inn (2:26)
  9. What's in Fashion? (2:41)
  10. Take Your Time (3:14)
  11. Hot Like Jungle (3:47)
avatar van blur8
Het Virus heeft nu ook invloed op albumreleases, omdat de geplande promotietour niet door kan gaan.
of is opgeschoven naar het najaar. . Releasedatum verschoven naar 26 juni. Effe wachten.....

avatar van mvfreak
Voorlopig geniet ik erg van Hot Like Jungle ...

avatar van blur8
Hot Heater ook al digitaal vrijgegeven. Trefzekere funcky gitaren. heerlijk.

Texas Drums is een van de beste nummers van dit jaar. De twee opvolgsingles vond ik niet zo veel aan, maar Hot Heater heeft wel een lekker funkgitaartje + drum. Ben benieuwd of dit een heel album kan boeien.

avatar van blur8
Welcome to Bobby's Motel eerste draaibeurt . 00:00 Kan nog even niet naar Bed.
Probeer even mee te schrijven. Titelsong is half instrumentaal entry, of beter: ‘’welcome’’ en kleine staalkaart van wat Pottery kan. Hoekige funky gitaren, samenzang, Opzwepende ritmes uit alle windstreken en altijd opwindend. Ben inmiddels bij track#4. Voortdenderende trein. Super lekker.
Track #5 begint met dreigend rustpuntje, maar echt niet voor lang.
#6 is waar ik op hoop. Geen groepszang maar Leadzanger Tom solo, minimum gitaren, meer keys. Ik hoor t direct, heel goed.
#7 de sleutel singel in extended version.
#9 nogmaals duidelijk nummer voor Tom, en ik zoek nog, aan wiens stem ik mag verwijzen. En nu weet ik het, zanger van the Undertones. En naast verwijzing Talking Heads voor de funky gitaren en exotische ritmes, is dat ook een referentie die staat als een huis. net als hele album so far.
Afsluiten met 2 keien van ritme bommen.
Eerste vluchtige conclusie is puur positief.

Leuke aanstekelijke rammel-post-punk. Hoekig, swingend, opzwepend. Devo, Orange Juice en Gang of Four zijn niet ver weg, al komt ook de debuutplaat van Django Django in me op. Je zou het ook een opgeruimde versie van The Pop Group kunnen noemen, alsof Mark Stewart zijn muizenissen achter zich heeft gelaten en uitermate goed in zijn vel zit.

Was de wereld Covid-19 bespaard gebleven, dan speelde Pottery waarschijnlijk alle festivals plat deze zomer. Dat moet volgend jaar dan maar, deze muziek gaat in ieder geval nog wel even mee.

avatar van JVT
JVT
Fijne plaat idd! Dit swingt behoorlijk. Under the wires valt mij voorlopig het meest op

avatar van VladTheImpaler
Doet me ook heel erg denken aan deze plaat; Parquet Courts - Wide Awaaaaake! (2018). Verder is Talking Heads natuurlijk ook nergens ver weg, helemaal op Bobby's Forecast. Dat zwingt echt de pan uit, maar dan wel lekker op een venijnige manier. Ja deze plaat valt voorlopig hier goed in de smaak.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Voor artiesten is het pijnlijk dat ze wegens het coronavirus niet kunnen optreden en dat geldt zeker ook voor Pottery uit Montreal. Normaal gesproken zou deze vijfkoppige band met hun volwaardige debuutplaat Welcome to Bobby’s Hotel, die een zeldzaam opzwepende mix van post-punk en art-rock biedt, namelijk tal van festivals veroverd hebben.

De elf aan elkaar geregen nummers zijn doorspekt met spannende ritmes, hoekige gitaren, samenzang en handgeklap, waarbij je moeilijk stil kunt blijven zitten. Op singles Hot Heater en Take Your Time, maar ook het springerige NY Inn is de invloed van bands als Talking Heads, Parquet Courts en Franz Ferdinand hoorbaar, maar ik zag ook al B52’s als referentie langskomen.

Regelmatig neemt de muziek interessante wendingen, zoals op hoogtepunt Texas Drums Pt. I & II. Het eerste deel, dat eerder als single werd uitgebracht, is zeer aanstekelijk, maar de band besloot er een tweede deel aan vast te plakken, waarop vervormde stemmen, schurende gitaren en koebellen met elkaar de wei in worden gestuurd. Een beetje wonderlijk is het wel, net als de bijbehorende videoclip. En wie is die Bobby nou? In een kolkende festivalmenigte valt alles van deze prettig gestoorde plaat in de toekomst vast op z'n plek.