Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi (2020)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Ilmestys (7:14)
  2. Tyhjyyden Sakramentti (9:19)
  3. Uusi Teknokratia (10:20)
  4. Oikeamielisten Sali (8:01)
  5. Kuulen ääniä Maan Alta (7:12)
  6. Taivaan Portti (8:06)
avatar van Don Cappuccino
Dat je het niks vind, oké, maar dit een gimmick noemen vind ik een enorme belediging naar Oranssi Pazuzu. Ik heb zelden muzikanten zo hard zien gaan als Oranssi Pazuzu op Roadburn 2016, misschien wel de beste show die ik ooit heb gezien. Wanneer je een gimmick uitvoert, prik je op een gegeven moment echt wel door de onoprechtheid heen. Als Oranssi Pazuzu iets niet is, is het wel ''willekeurig''. De soundscapes zijn met meesterlijk gevoel voor detail, spanning en sfeerzetting opgebouwd, het is echt niet alsof ze zomaar wat electronic over een track heen flikkeren ''omdat het dan interessant is''.

Het enige nummer waar ik je kritiek enigszins op zou kunnen begrijpen is de afsluiter. Dat is gewoon ''gaan met die banaan'' vanaf de eerste seconde en een chaotische muur van geluid neerzetten die alles opslokt om zich heen. Dat is ook duidelijk het doel van die track, om de plaat volledig te vernietigen.

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
En ik zit nog altijd op puntje van mijn stoel als Uusi Teknokratia wordt gestart. Wat een monster van een track is dat zeg, bizar dat je daar niet door gegrepen wordt.

avatar van Ayreonfreak
jordidj1 schreef:

Helemaal mee eens. Instrumentaal is dit een rollercoaster. Maar die zanger... Dan kan ik de muziek gelijk niet meer serieus nemen. Uit beleefdheid en respect voor de stemmen geef ik dit maar even geen cijfer.

avatar van jurado
RuudC, dat je de muziek van (latere) Oranssi Pazuzu totaal ruk vindt kan natuurlijk maar wat precies vind je slecht aan de productie?

avatar van RuudC
1,0
Een deken van ruis waar het achter zit. Daardoor wordt het voor mij onluisterbaar.

avatar van jurado
Ok RuudC duidelijk. Ik ben best een audiofiel, niet in de zin van peperdure apparatuur maar ik houd erg van "mooie" producties.
De laatste twee OP klinken naar mijn smaak echt fantastisch, het knalt mijn speakers uit.
De verstikkende sfeer van de productie sluit mooi aan op de muziek, erg knap naar mijn mening.

Jammer dat je het niks vindt, ik had echt het idee dat OP jou perfect zou passen.
Was je al bekend met Waste Of Space Orchestra?

avatar van RuudC
1,0
Live gezien zelfs. Ik vond het best ok.

Ik zal binnenkort eens een andere bron proberen dan. Wellicht dat dit verschil gaat opleveren

avatar van freitzen
lennert schreef:
Ik weet ook niet of de score terecht is omdat ik onderscheid tussen dit album en de rest van de discografie hoor, of dat ik deze sound gaandeweg de marathon steeds verder en verder zat begon te raken.

Interessant hoe dit album een schitterende score had, tot het binnen twee minuten werd beloond met twee 1*-waarderingen. Nu lijkt het gewoon een goed album.

Hoe vaak hebben jullie eigenlijk naar dit album geluisterd? En als dit het eerste album was op het marathonprogramma van deze band, zou de score dan anders zijn?