menu

Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi (2020)

mijn stem
4,00 (52)
52 stemmen

Finland
Metal
Label: Nuclear Blast

  1. Ilmestys (7:14)
  2. Tyhjyyden Sakramentti (9:19)
  3. Uusi Teknokratia (10:20)
  4. Oikeamielisten Sali (8:01)
  5. Kuulen ääniä Maan Alta (7:12)
  6. Taivaan Portti (8:06)
totale tijdsduur: 50:12
zoeken in:
avatar van Don Cappuccino
5,0
Dat je het niks vind, oké, maar dit een gimmick noemen vind ik een enorme belediging naar Oranssi Pazuzu. Ik heb zelden muzikanten zo hard zien gaan als Oranssi Pazuzu op Roadburn 2016, misschien wel de beste show die ik ooit heb gezien. Wanneer je een gimmick uitvoert, prik je op een gegeven moment echt wel door de onoprechtheid heen. Als Oranssi Pazuzu iets niet is, is het wel ''willekeurig''. De soundscapes zijn met meesterlijk gevoel voor detail, spanning en sfeerzetting opgebouwd, het is echt niet alsof ze zomaar wat electronic over een track heen flikkeren ''omdat het dan interessant is''.

Het enige nummer waar ik je kritiek enigszins op zou kunnen begrijpen is de afsluiter. Dat is gewoon ''gaan met die banaan'' vanaf de eerste seconde en een chaotische muur van geluid neerzetten die alles opslokt om zich heen. Dat is ook duidelijk het doel van die track, om de plaat volledig te vernietigen.

avatar van jordidj1
4,0
jordidj1 (moderator)
En ik zit nog altijd op puntje van mijn stoel als Uusi Teknokratia wordt gestart. Wat een monster van een track is dat zeg, bizar dat je daar niet door gegrepen wordt.

avatar van Ayreonfreak
jordidj1 schreef:
En ik zit nog altijd op puntje van mijn stoel als Uusi Teknokratia wordt gestart. Wat een monster van een track is dat zeg, bizar dat je daar niet door gegrepen wordt.



Helemaal mee eens. Instrumentaal is dit een rollercoaster. Maar die zanger... Dan kan ik de muziek gelijk niet meer serieus nemen. Uit beleefdheid en respect voor de stemmen geef ik dit maar even geen cijfer.

avatar van jurado
4,5
RuudC, dat je de muziek van (latere) Oranssi Pazuzu totaal ruk vindt kan natuurlijk maar wat precies vind je slecht aan de productie?

avatar van RuudC
1,0
Een deken van ruis waar het achter zit. Daardoor wordt het voor mij onluisterbaar.

avatar van jurado
4,5
Ok RuudC duidelijk. Ik ben best een audiofiel, niet in de zin van peperdure apparatuur maar ik houd erg van "mooie" producties.
De laatste twee OP klinken naar mijn smaak echt fantastisch, het knalt mijn speakers uit.
De verstikkende sfeer van de productie sluit mooi aan op de muziek, erg knap naar mijn mening.

Jammer dat je het niks vindt, ik had echt het idee dat OP jou perfect zou passen.
Was je al bekend met Waste Of Space Orchestra?

avatar van RuudC
1,0
Live gezien zelfs. Ik vond het best ok.

Ik zal binnenkort eens een andere bron proberen dan. Wellicht dat dit verschil gaat opleveren

avatar van freitzen
lennert schreef:
Ik weet ook niet of de score terecht is omdat ik onderscheid tussen dit album en de rest van de discografie hoor, of dat ik deze sound gaandeweg de marathon steeds verder en verder zat begon te raken.

Interessant hoe dit album een schitterende score had, tot het binnen twee minuten werd beloond met twee 1*-waarderingen. Nu lijkt het gewoon een goed album.

Hoe vaak hebben jullie eigenlijk naar dit album geluisterd? En als dit het eerste album was op het marathonprogramma van deze band, zou de score dan anders zijn?

avatar van AOVV
4,5
Oranssi Pazuzu heeft zijn thuisbasis in Tampere, Finland. Ze klinken echter al een tijdje alsof ze uit een andere dimensie afkomstig zijn, want wat deze band doet, is in mijn oren ongekend, heel erg gedurfd en bovenal ontzettend goed. De band was al een aantal platen een geheel unieke koers aan het uitzetten, maar op Mestarin Kynsi (vrij vertaald naar het Engels betekent dit "The Master's Claw") culmineert die vernieuwingsdrift naar een hoogtepunt dat zich een weg door de stratosfeer baant.

Onlogische songstructuren, een unheimische sfeer van constante bezwering, raspende vocalen die recht uit een graf dat zijn beste tijd gehad heeft lijken te komen; het zijn enkele elementen die vanaf de eerste minuut tot de laatste om mijn onvoorwaardelijke aandacht smeken.

Toegegeven: dit is de eerste plaat van de band die ik écht intensief ben gaan beluisteren. De andere platen ken ik ook wel, en vind ik zeer de moeite, maar deze plaat doet toch wat extra met me. Het zal vast te maken hebben met de uitwerking van de plaat; ik vind elk detail precies op z'n plaats, de intensiteit is quasi perfect gedoseerd. Dit houdt me echt op het puntje van mijn stoel van begin tot eind. Ik kan er ook in meerdere gemoedstoestanden naar luisteren, of dat nu een boze, blijmoedige of melancholische bui ben. Zelfs verdriet ebt tot een zeker punt weg (slechts tijdelijk, echter) bij het beluisteren van deze plaat. Het is alsof ik gewoon in een trance ga.

Ik was meteen na de eerste luisterbeurt al van plan het album te kopen, maar toen de band op 15 mei 's avonds het album live speelde, en ik het (met een dagje vertraging) kon beluisteren via een livestream, stond mijn keuze helemaal vast: ik moest en zou dit album op LP hebben. Zo gezegd, zo gedaan, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het geluid vind ik fantastisch, de intensiteit en energie komen echt geweldig over op vinyl!

Af en toe kom je van die platen tegen die je zo weten aan te grijpen dat je gewoon geen andere keus hebt dan erin mee te gaan. Dit is er zo eentje.

4,5 sterren

avatar van jordidj1
4,0
jordidj1 (moderator)
Mooie recensie, AOVV! Ik heb gelijk zin om het album weer te draaien. Toch wel één van de gaafste platen dit jaar

avatar van jurado
4,5
jordidj1 schreef:
Mooie recensie, AOVV! Ik heb gelijk zin om het album weer te draaien. Toch wel één van de gaafste platen dit jaar
Zo is dat.

avatar van Johnny Marr
4,5
Moet me hier nog altijd eens goed voorzetten, liefst voor het einde van dit jaar.

avatar van The_CrY
4,0
Deze band en dit album worden veel geroemd. Ik snap wel waarom. Van begin tot eind hele sferische post-black met experimenteel karakter. Zes hele toffe trips met sterke opbouw en climaxen. Absoluut geen stereotype post-black band. Kan me voorstellen dat die live nog vetter is.

avatar van Johnny Marr
4,5
Een mijlpaal in het metalgenre. Grensverleggend. Absoluut in m'n eindejaarslijstje, op de valreep.

Wat een unieke plaat zeg, LANDMARK CLASSIC!

Mssr Renard
Ik houd van metal, ik houd van spacerock, ik houd van electronica, maar dit is gewoonweg het vreselijkste wat ik ooit heb gehoord. De productie vind ik allereerst niet mooi en de zang verpest alles. Wat een eng gedoe.

Muzikaal hoor ik een soort kruisbestuiving van Hawkwind en Tool maar veel slechter uitgevoerd. Ik vind de instrumenten ook slecht gebalanceerd in de mix. Ik snap de lovende recensies echt niet, maar vind het wel leuk voor iedereen die het zo gaaf vind, dat ze er zo van genieten. Ik ben ook graag enthousiast. Maar hier krijg ik persoonlijk gewoon nachtmerries van.

Mijn stem van 1* klopt niet en haal ik weg, want ik druk het gemiddelde omlaag.

avatar van Johnny Marr
4,5
Mssr Renard schreef:
Maar hier krijg ik persoonlijk gewoon nachtmerries van.

Idem. Heerlijk, toch?

Mssr Renard
Johnny Marr schreef:
(quote)

Idem. Heerlijk, toch?


Nee, ik houd daar totaal niet van. Maar er is ook een filmgenre dat horror heet, waar anderen wel van houden en ik niet. Gewoon een smaakding.

avatar van Don Cappuccino
5,0
Oranssi Pazuzu maakt voor de tweede keer mijn plaat van het jaar. Het prog-space-kraut-ambient-blackmetal-gezelschap brengt de meest intense plaat van het jaar. Een vijftig minuten durende hellscape met geestverruimende electronic, gemuteerde gitaarlagen, ronduit demonische en krankzinnige vocalen en hypnotiserende minimal music-achtige patronen. Voor een metalband gebruikt Oranssi Pazuzu vrij weinig echte gitaar-riffs, maar wanneer ze worden ingezet, zul je het ook weten. De beste gitaarsolo van het jaar hoor je op Uusi Teknokratia waarop Ikon (die ook bij shoegazende proggers Kairon; IRSE! speelt die dit jaar ook een erg goede plaat uitbrachten) de track compleet aan flarden scheurt met desoriënterende en messcherpe scheurende en piepende geluiden. Op Kuulen ääniä Maan Alta komen ze zelfs zeer dansbaar uit de hoek, klinkend als Third (Portishead) als Beth Gibbons bezeten was door een of ander wezen uit de onderwereld. De plaat vernietigt zichzelf compleet met Taivaan Portti, waarbij je het gevoel hebt dat Oranssi Pazuzu een zwart gat aan het creëren is. Je kunt je beter maar overgeven, want je zal toch uiteindelijk verzwolgen worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:38 uur

geplaatst: vandaag om 03:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.