John Cale - Fear (1974)

Label: Island

1. Fear Is a Man's Best Friend (3:53)
  2. Buffalo Ballet (3:28)
  3. Barracuda (3:48)
  4. Emily (4:23)
  5. Ship of Fools (4:38)
  6. Gun (8:05)
  7. The Man Who Couldn't Afford to Orgy (4:35)
  8. You Know More Than I Know (3:35)
  9. Momamma Scuba (4:23)
avatar van Reint
Hier ga ik snel eens naar op zoek.

avatar van Paalhaas
Goed plan.

EVANSHEWSON
Ship of Fools, Buffalo Ballet, Barracuda... gewoon vintage Cale. Klassieker natuurlijk!

****

avatar van maseddi
Tja, weinig op aan te merken.
Lang niet meer gedraaid deze cd/lp, maar met 2 lieflijke nummertjes, Buffalo Ballet, You Know More Than I Know en het nummer Gun, de reden waarom ik toendertijd deze lp kocht, maken deze plaat tot een rijk bezit.

Liefhebbers van bvb Interpol & The Editors zouden eens naar deze plaat moeten luisteren.

avatar van Waldo Jeffers
EVANSHEWSON schreef:

****

U bent fan?

avatar van Reint
Waldo Jeffers. Is dat niet het arme slachtoffer in het geniale The Gift?

Geniale gebruikersnaam!

avatar van Paalhaas
Nummers als Buffalo Ballet en You know more than I do lijken echt rechtstreeks van een 90s Cave-album als The boatman's call te komen. Met dien verstande natuurlijk dat dit (prachtige) album toch bijna 25 jaar eerder uitkwam.

avatar van barrett
Een rare plaat van John Cale, schijnt een van de hoogtepunten te zijn van zijn carriere. Maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit echt verstaan, geef mij dan maar Hobosapiens, die mij veel meer aanspreekt.

Aquila
Vandaag weer eens opgezet. Elke keer als ik Cale draai denk ik "ik draai dit veel te weinig", meestal komt Paris 1919 voorbij. Maar dit is toch ook een geweldig album: 'Gun' - als de VU in de hoogtijdagen, drones en een anarchie van viool en gitaar.

avatar van Ducoz
Schitterend Cale album.
Sterk in de gehele linie.

Ik heb alleen wat moeite met de 'sticker' Avant Garde.
Dit is gewoon meer rock met soms een vlaagje pop.
De enige dingen die Avant Garde aan dit album zijn, zijn het titelnummer en na het chorus van 'Barracuda'.

avatar van Deranged
Waarschijnlijk zijn beste album naar mijn idee. Mijn eerste kennismaking met Cale en wat voor een. Werd toendertijd redelijk omver geblazen door met name de eerste twee nummers. Verder gewoon een album van zeer constante kwaliteit met een geheel eigen identiteit.

Vergelijking met The Boatman's Call zie ik niet helemaal, of beter gezegd helemaal niet.

avatar van devel-hunt
Een nummer als Gun verdient al *****, zo staan er nog een paar sterke tracks op. Helaas vaak afgewisseld met wat melige nummers. Wel goed, maar geen meesterwerk.

avatar van Stijn_Slayer
Ben het eens met Ducoz wat betreft de genre-aanduiding. Net herbeluisterd en ik vind het een behoorlijk sterk album, maar ik blijf bij mijn eerdere stem. Het blijft misschien net iets te netjes om 4,5* te krijgen, ondanks creatieve en verrassende invloeden zoals bijvoorbeeld de riff van 'Momamma Scuba'. 'Ship of Fools' is schitterend.

Vreemd trouwens dat 'Sylvia Said' er van oorsprong niet opstond. Vind ik misschien wel het beste nummer.

avatar van wizard
Eerder kon ik dit album nauwelijks doorkomen. Nog eerder vond ik Fear Is A Man's Best Friend een eng nummer, vooral door de gitaar. Intussen is dat nummer uitgegroeid tot een van mijn favorieten op dit album.
Fear is een goed rockalbum, dat hier en daar wat onconventioneel klinkt (vandaar het label avant-garde?). Hoogtepunten zijn het openingsnummer, Buffalo Ballet, Gun, en vooral Ship of Fools. Van dat laatste, uitstekende, nummer is met name het refrein briljant. Met Emily en The Man Who Couldn't Afford to Orgy staan er echter ook 2 nummers op Fear die ik liever over zou slaan. Het eerste vind ik een beetje zeurderig, het tweede komt nooit lekker op gang. Bovendien vind ik die pratende mevrouw er doorheen nogal vervelend, hoewel ik best kan horen dat haar rol essentieel is op dit nummer.

Zo goed en samenhangend als Paris 1919 is dit album helaas niet, maar hier staat toch een aantal erg sterke nummers op.

3.5*

avatar van vigil
Stijn_Slayer schreef:

Ja echt prachtig!

Ook maar eens beluisteren.
Paris 1919 is prachtig. Best lovende berichten hier.

kistenkuif
Hou je dan maar vast, beste Bikkel. Dit is heel andere koek dan Paris 1919...zeer indringend.

Spannend!

Dank voor de info kistenkuif.

avatar van HansVon
10. Sylvia Said .... prachtig. Ben blij dat dit nummer afsluit en niet de minste ' Momamma Scuba' van dit album.
Verder, andere songs erg goed en denk dat ie wel naar de 4.5 gaat binnenkort.

avatar van Deranged
Dit album was mijn kennismaking met deze wereld artiest en ik kan me eigenlijk ook geen betere introductie voorstellen.

Mocht je nog niet bekend zijn met zijn werk dan kan ik deze van harte aanbevelen, misschien dat je de komende dagen in een soortgelijke gelukzalige overdondering mag doorbrengen als ik destijds.

John Cale nog eens live gezien in Breda en dat maakte wel indruk.

Zelden iemand meegemaakt die zo bondig van stof toch zo'n topshow wist neer te zetten.

Op een gegeven moment keek ik even weg omdat ik moest gapen wat natuurlijk op elk moment zomaar kan gebeuren, toen ik weer naar hem keek hadden we oogcontact.

Sindsdien hebben we een vreemde verstandhouding heb ik het gevoel.

avatar van Poles Apart
bikkel2 schreef:
Ook maar eens beluisteren.
Paris 1919 is prachtig. Best lovende berichten hier.

Toch nog een beetje angstig om aan deze te beginnen?

Je mist heel veel moois, bikkel2!

avatar van Deranged
Zijn van die artiesten met zo'n machtig oeuvre dat werkelijk geen enkele restrictie kent qua richting of toonzetting.

Peter Hammill ook zo een.

Wat een immens genoegen om door te spitten.

Mijn favoriete Cale albums uiteindelijk deze en Walking on Locusts.

Vergeet ook die vooral niet.

Zoals Spotify helaas wel heeft gedaan.

avatar van Tonio
Helemaal met Deranged eens: het kost veel tijd en aandacht om dit soort artiesten te waarderen. Maar eenmaal 'daar', dan krijg je er erg veel voor terug.

Ben nu de Island-albums weer eens aan het beluisteren, nog altijd geweldig!

En zeg nu eerlijk: wie durft er tegenwoordig een album te beginnen met een nummer als Fear is a Man's Best Friend, in dit tijdperk waarin ieder bandje/artiest de aandacht moet vangen in de eerste twintig seconden, want anders stipt de vluchtige Spotify-luisteraar al weer naar iets anders.

Bij concerten destijds kwam het wel eens voor dat John zo in dit nummer kroop, dat hij in een soort dwangbuis onder de piano beschutting zocht tegen de angst.

Tja, en dan de kwestie Sylvia Said: hoort eigenlijk niet bij het album, maar ik zie hem graag als virtuele afsluiter. En dan helemaal in de 1995 remix. Fantastisch nummer!

Poles Apart schreef:

Toch nog een beetje angstig om aan deze te beginnen?

Je mist heel veel moois, bikkel2!

Paar vrije dagen voor de boeg dus gaat goed komen.
Mag toch niet naar buiten

avatar van ArnoldusK
Tonio schreef:
Helemaal met Deranged

Ik kwam toevallig via Spotify uit bij dit nummer en meteen meerdere malen dit album beluisterd

Hier gebeurt toch iets heel aparts, maar ik zou het net niet het label avant-garde willen geven. Dat past beter bij Paris, 1919, waar ik een boel meer moeite mee had.
Dit gaat er beter in. Van de gekke baslijnen bij het openingsnummer tot aan de echo's aan het eind van Emily. En van het gedonder in 'Gun' (prachtige tekst!) tot het poppy 'You Know More Than I Know'.
Toch maar een 4,5 gewoon ! En nu Paris 1919 nog maar eens in de wachtrij zetten.