Nicole Atkins - Italian Ice (2020)

Folk / Rock
Label: Single Lock

1. Am Gold (4:34)
  2. Mind Eraser (4:06)
  3. Domino (4:03)
  4. Forever (3:56)
  5. Captain (3:07)

met Britt Daniel

6. Never Going Home Again (3:07)

met Erin Rae, John Paul White en Seth Avett

7. St. Dymphna (3:22)
  8. Far from Home (4:11)
  9. A Road to Nowhere (4:14)
  10. These Old Roses (2:52)
  11. In the Splinters (3:52)
avatar van E-Clect-Eddy
Eerste single (Captain) is uit van het vervolg op Goodnight Rhonda Lee (2017).

Blijkbaar gaat het aangekondigde project met Jim Sclavunos (drummer bij Nick Cave and the Bad Seeds) niet door. De single daarvan A Man Like Me klinkt meer broeiend dan deze. Een duet met Britt Daniel (van Spoon) doorvlochten met pedalsteel (?) gitaar. Het klinkt in het verlengde van haar vorige album maar iets luchtiger.

In mei komt ze in elk geval naar Utrecht en Nijmegen.

avatar van E-Clect-Eddy
Daar is al de tweede single Domino ook deze heeft een meer poppy geluid vergeleken bij ouder werk.

Nicole Atkins - Domino - YouTube - audio

avatar van E-Clect-Eddy
De tweede single Domino bevalt een stuk meer dan Captain.

Wat me opviel is dat dit verdraait veel lijkt op het Funky Pop van Natalie Prass.

avatar van E-Clect-Eddy
helaas 6 weken uitgesteld, hopelijk dan nog wel een extra single als zoethoudertje?

avatar van E-Clect-Eddy
Vrijdag om 8:00 in premiere op YouTube maar nu al op Spotify... lekker inconsequent.

Mind Eraser met meer Pop invloeden maar ook een gitaarsolo.

Nicole Atkins - Mind Eraser (Official Audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Wat zenuwachtige eerste beluistering, van de single was duidelijk dat dit album heel anders zal zijn dat het prachtige Goodnight Rhonda Lee (2017)

... maar onnodig, het is gewoon weer een goed album afgaande op de eerste beluistering. Anders dat wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Nicole haalt weer heerlijk uit met haar stem op de afsluiter In the Splinters.

"Any other night... but not this one,
Any other night, I'd wish the world would End"

Fijn dat alle (handgeschreven?) lyrics ook meteen beschikbaar zijn ze lyrics! nicoleatkins.com

Inderdaad, vond de vorige iets fijner. Iets te gehaast lijkt 't wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Even in de credits op Discogs gedoken. Blijkt dat Jim Sclavunos (drummer bij Nick Cave and the Bad Seeds) nog een bijdrage heeft geleverd aan dit album: Never Going Home Again.

Blijkt dat de man op de laatste 3 albums van Nicole telkens een bijdrage heeft geleverd. Wel jammer dat het project van Nicole en Jim niet meer dan 1 single heeft opgeleverd: Nicole Atkins & Jim Sclavunos - A Man Like Me (Official Audio) - YouTube dat smaakte naar meer.

De opener AM Gold en Far From Home zijn de enige nummers die Nicole geheel alleen geschreven heeft. Bij de rest kreeg ze, net als op voorgaande albums, hulp van een reeks bekende en minder bekende namen: Gitarist Carl Broemel van My Morning Jacket schreef en speelde mee op Mind Eraser + Captain. Verder is A Road to Nowhere een cover geschreven van het bekende schrijversduo Carole King & Gerry Goffin.

Zanger / gitarist Britt Daniel van Spoon schreef en/of zong / speelde mee op: Captain + Never Going Home Again + These Old Roses. Singer-Songwriter Hamilton Leithauser van The Walkmen schreef mee aan de afsluiter. Drummer McKenzie Smith speelde al eens mee op albums van: Midlake, St. Vincent, Son Lux, John grant, Nelly Furtado, First Aid Kit. En zo zijn er nog vele musici met ervaring bij 'grote' acts.

Het is natuurlijk voor elke artiest moeilijk om een geweldig album op te volgen met eentje die daar niet voor onder doet. Getuigen de single had het project met JIm Sclavunos de potentie om dat te doen. Helaas is het bij een single met Alternative Rock invloeden gebleven. Dit album steekt dan wat bleekjes af, het voelt wat luchtiger.

Maar Nicole zingt heerlijke en weet vooral in de eerste helft te boeien, en op de afsluiter laat ze horen wat ze allemaal kan met die stem. Jammer, dat de paar nummers daar net voor wel wat gewoontjes zijn.

avatar van E-Clect-Eddy
Het verhaal achter het album staat op haar website, blijkbaar in gelukkigere tijden opgenomen ze bio! nicoleatkins.com. Dat verklaard misschien de wat 'luchtigere' gevoel die ik hierbij heb: een 'feel good' album.

Het album is opgenomen in de legendarische Muscle Shoals Sound Studio in Alabama. Ook twee 'house-band'-leden Spooner Oldham en David Hood spelen mee op dit album.

De zang op Forever klinkt wat vreemd, net alsof er een soort hoge tonen filter op zit of opgenomen met zo ouderwetse microfoon. Misschien ligt dat aan de (verouderde) apparatuur van Muscle Shoals? Wel raar dat het vooral op dit nummer zit en andere nummers dat veel minder hebben.

Gelukkig groeit dit album nog met elke luisterbeurt.

avatar van Aladdin
zeg dat wel, vond het begin erg goed, moest even wennen aan de meer traditionele nummers, maar het blijft steeds meer hangen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nicole Atkins - Italian Ice - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nicole Atkins - Italian Ice
Nicole Atkins omarmt de soul op Italian Ice nog wat steviger dan op haar vorige album, maar geeft ook een prachtige eigen draai aan alle mooie invloeden uit het verleden

Nicole Atkins heeft inmiddels vijf prachtige albums op haar naam staan, maar is in Nederland nog niet heel bekend. Dat is jammer, want ook album nummer vijf is weer van hoog niveau. De Amerikaanse muzikante toog dit keer naar de fameuze Muscle Shoals Sound Studio, waar een leger aan topmuzikanten haar opwachtte. Italian Ice heeft zich natuurlijk laten beïnvloeden door de soul die decennia geleden in deze roemruchte studio werd gemaakt, maar Nicole Atkins doet op haar nieuwe album ook nadrukkelijk haar eigen ding. Het levert een soulplaat op die het verleden van het genre eert, maar die uiteindelijk toch vooral eigentijds klinkt. De beste album van Nicole Atkins tot dusver en dat zegt wat.

Ik heb tot dusver wel wat met de muziek van de Amerikaanse muzikante Nicole Atkins. Neptune City (2007), Mondo Amore (2011), Slow Phaser (2014) en Goodnight Rhonda Lee (2017) zijn stuk voor stuk uitstekende albums en het zijn bovendien albums waarop de muzikante uit Nashville, Tennessee, steeds weer een net wat andere kant van zichzelf laat zien, waardoor geen enkel hokje precies past.

Nicole Atkins schakelde het afgelopen decennium tussen pop (noir) en Amerikaanse rootsmuziek, maar koos op het uitstekende Goodnight Rhonda Lee drie jaar geleden duidelijk voor de rootsmuziek. Het is een lijn die wordt doorgetrokken op het deze week verschenen Italian Ice.

Op Goodnight Rhonda Lee werkte Nicole Atkins samen met het producerscollectief Niles City Sound een wat retro klinkend rootsgeluid uit en het was een rootsgeluid met een voorkeur voor soul. Op Italian Ice omarmt Nicole Atkins de soul nog wat steviger en kiest ze bovendien voor een nog wat authentieker geluid.

Italian Ice werd opgenomen in de fameuze Muscle Shoals Sound Studio in Alabama, waar onder andere bassist David Hood en toetsenist Spooner Oldham aanschoven. Beiden maakten in een ver verleden deel uit van The Muscle Shoals Rhythm Section en werkten met de groten der aarde, onder wie Aretha Franklin. Hier bleef het niet bij, want met Britt Daniel (Spoon), John Paul White (The Civil Wars), Seth Avett (The Avett Brothers) en leden van The Dap-Kings en The Bad Seeds is de gastenlijst op zijn minst indrukwekkend te noemen. Om het nog wat indrukwekkender te maken schoof de van Alabama Shakes bekende Ben Tanner aan als producer.

Nicole Atkins beschikte hiermee over alle ingrediënten voor het bereiden van een portie vintage soul, maar ze koos ervoor om een eigen draai te geven aan het beproefde recept. In de openingstrack van Italian Ice neemt Nicole Atkins je nog even mee naar de hoogtijdagen van The Muscle Shoals Rhythm Section en laat ze horen dat ze uitstekend uit de voeten kan als soulzangeres. Italian Ice bevat meer songs die de hoogtijdagen van de Muscle Shoals Sound Studio laten herleven, maar kiest ook voor een wat eigentijdser geluid met een randje nostalgie.

Hier en daar hoor je flarden van de meer psychedelische soul van Curtis Mayfield, maar Italian Ice flirt ook met de disco die vanaf de jaren 70 opdook. Nicole Atkins stijgt door het geven van een eigen draai aan de invloeden uit het verleden ver uit boven de retro soul albums waarmee we de afgelopen jaren zijn overspoeld, waardoor Italian Ice geen moment als overbodig aanvoelt of verveelt.

Dankzij de imposante gastenlijst klinkt het album werkelijk geweldig, maar ook de zang van Nicole Atkins is dik in orde en draait trefzeker om het veelzijdige geluid op het album heen. Ook de songs op het album zijn van hoog niveau en nodigen niet alleen uit tot luieren, maar ook tot zeer aandachtig luisteren.

Het levert een rootsalbum op dat de groten uit het verleden op gepaste wijze eert, maar dat ook vooruit durft te kijken. Het is een zeldzame combinatie, maar het is ook een combinatie die bij Nicole Atkins inmiddels al heel wat jaren in goede handen is. Ik heb zoals gezegd al vanaf het begin een zwak voor haar albums, maar Italian Ice is weer net wat beter dan zijn voorgangers en dat is knap. Heel knap zelfs. Erwin Zijleman

Mooie tekst in het openingsnummer AM Gold

"We're stranded in the garbage of Eden
We're starvin' what we should've been feedin'
No angels, no saints, no heathens
Just people needing, people needing"

"garbage of Eden" in het bijzonder is mooi verwoord.

Inmiddels acht keer dit album beluisterd.
En dat ging van; "mwa naar wow"

Prachtig!

avatar van AOVV
Rustig, maar toch ook vrij zonnig album van Nicole Atkins, een talentvolle maar steeds wat onder de radar gebleven singer-songwriter uit New Jersey. De songs klinken gezellig, de sfeer gemoedelijk; ideaal om weg te dromen in de lome zomerzon.

3,5 sterren