Elder - Omens (2020)

1. Omens (10:53)
  2. In Procession (9:53)
  3. Halcyon (12:48)
  4. Embers (10:47)
  5. One Light Retreating (11:13)
avatar van namsaap
Op Youtube is het eerste nummer van het aanstaande album vrijgegeven. Qua sound lijkt het de laatste EP te volgen. Het klinkt wat lichter dan het oude werk en het doet me erg aan Motorpsycho denken. Pre-order is gedaan .

avatar van jurado
namsaap schreef:

Embers is een fantastische track, rock, prog maar niet jeukerig en toch een liedje. Knap.

Nieuwe nummer klinkt leuk, maar de zang vind ik echt beroerd.
Nu was dit nooit het sterkste punt van de band, maar ik stoor mij er nu echt aan.
Op de vorige plaat was de zanger nog een beetje bedolven onder de muziek, maar nu is deze wel echt prominent.
Ik ga het album eerst maar luisteren als ie uit is of lekt, en niet pre-orderen.

Eerste luisterbeurt was gelijk geweldig. Was wel een beetje te verwachten na de release van Embers, maar wat fijn dat die verwachtingen waar gemaakt lijken te worden. De zang is inderdaad, wat anders. Ik vind het juist heerlijk. Wat droger (minder galm), waardoor het iets meer down to earth is. Waar de muziek juist verder de ruimte in lijkt te schieten. Voor een oordeel moet hij nog een aantal keer aan, maar ik verwacht zomaar dat ik deze plaat volgende week al 10 keer heb geluisterd.

Nyarlathotep schreef:
Nieuwe nummer klinkt leuk, maar de zang vind ik echt beroerd.

Grappig, de zang is juist iets wat mij in eerste instantie altijd heeft aangetrokken. Een gast die bovenop een berg, ver weg, heel hard aan het roepen is. Trekt me gelijk de wat diepere sferen in. Dat gevoel lijkt op deze plaat wat minder aanwezig, maar ik vind de zang nog steeds erg goed.

avatar van bonhovinyl
Het vorige album van Elder was echt een mokerslag en zorgde er eigenhandig voor dat ik weer helemaal in de stoner/doom/metal hoek belandde. Geweldige uitbarstingen van gitaar en drums, gave structuren en climax na climax.

Het nieuwe werk van Elder, Omens, moet nog even op mij inwerken. De teaser track vond ik erg tof. Wat lichter, bijna upbeat, meer synths (bijna Tubular Bells-achtig) en een vleugje meer catchy qua structuur. Het album valt absoluut niet tegen, maar laat niet gelijk alles zien en heeft tijd nodig om los te komen en mij te pakken. Het blaast mij niet omver, maar kruipt langzaam dichterbij.

De productie is warm, veel detail, een prominentere rol voor synths en effecten en vooral een grote rol voor meer kalmte en diepte. De zang (waar voorgaande reviews over gingen) vind ik niet storend, maar stelen absoluut niet de show. Iets dieper in de mix zou beter passen.

Elder evolueert en dat waardeer ik enorm aan deze band. Mijn oordeel valt nog niet zo hoog uit, maar wellicht komt dit nog!

avatar van Don Cappuccino
Elder draait het stoner/doomgehalte nog verder terug en is op Omens echt een jaren '70 prog/psychband geworden. De band waar het me het meeste aan doet denken is Motorpsycho, zelfs in de middelmatige maar charmante vocalen.

avatar van AOVV
Op bepaalde momenten is de invloed van Motorpsycho inderdaad duidelijk te horen; op andere momenten is deze band dan weer geheel zichzelf. Vijf lange, interessante composities, goed voor bijna een uur luisterplezier!

avatar van Prog66
Kennismaking met deze band bevalt prima.

Vijf nummers, samen goed voor bijna een uur muziek met bij tijd en wijle (zoals al vaker gememoreerd) een hoog Motorpsycho gehalte.

Openen met 4*, maar met uitzicht op meer. .

avatar van AOVV
Na een aantal luisterbeurten is mijn enthousiasme ietwat afgenomen, waardoor de 4 sterren net niet gehaald worden. Toch klinkt dit allemaal erg goed, zakt het nergens in en zijn dit ook nog 'ns sterke composities.

Een solide plaat dus, dit Omens van Elder, al is de invloed van Motorpsycho soms iets te nadrukkelijk aanwezig.

3,5 sterren