Elder - Omens (2020)

1. Omens (10:53)
  2. In Procession (9:53)
  3. Halcyon (12:48)
  4. Embers (10:47)
  5. One Light Retreating (11:13)
avatar van namsaap
Op Youtube is het eerste nummer van het aanstaande album vrijgegeven. Qua sound lijkt het de laatste EP te volgen. Het klinkt wat lichter dan het oude werk en het doet me erg aan Motorpsycho denken. Pre-order is gedaan .

namsaap schreef:

Embers is een fantastische track, rock, prog maar niet jeukerig en toch een liedje. Knap.

Nieuwe nummer klinkt leuk, maar de zang vind ik echt beroerd.
Nu was dit nooit het sterkste punt van de band, maar ik stoor mij er nu echt aan.
Op de vorige plaat was de zanger nog een beetje bedolven onder de muziek, maar nu is deze wel echt prominent.
Ik ga het album eerst maar luisteren als ie uit is of lekt, en niet pre-orderen.

Eerste luisterbeurt was gelijk geweldig. Was wel een beetje te verwachten na de release van Embers, maar wat fijn dat die verwachtingen waar gemaakt lijken te worden. De zang is inderdaad, wat anders. Ik vind het juist heerlijk. Wat droger (minder galm), waardoor het iets meer down to earth is. Waar de muziek juist verder de ruimte in lijkt te schieten. Voor een oordeel moet hij nog een aantal keer aan, maar ik verwacht zomaar dat ik deze plaat volgende week al 10 keer heb geluisterd.

Nyarlathotep schreef:
Nieuwe nummer klinkt leuk, maar de zang vind ik echt beroerd.

Grappig, de zang is juist iets wat mij in eerste instantie altijd heeft aangetrokken. Een gast die bovenop een berg, ver weg, heel hard aan het roepen is. Trekt me gelijk de wat diepere sferen in. Dat gevoel lijkt op deze plaat wat minder aanwezig, maar ik vind de zang nog steeds erg goed.

avatar van bonhovinyl
Het vorige album van Elder was echt een mokerslag en zorgde er eigenhandig voor dat ik weer helemaal in de stoner/doom/metal hoek belandde. Geweldige uitbarstingen van gitaar en drums, gave structuren en climax na climax.

Het nieuwe werk van Elder, Omens, moet nog even op mij inwerken. De teaser track vond ik erg tof. Wat lichter, bijna upbeat, meer synths (bijna Tubular Bells-achtig) en een vleugje meer catchy qua structuur. Het album valt absoluut niet tegen, maar laat niet gelijk alles zien en heeft tijd nodig om los te komen en mij te pakken. Het blaast mij niet omver, maar kruipt langzaam dichterbij.

De productie is warm, veel detail, een prominentere rol voor synths en effecten en vooral een grote rol voor meer kalmte en diepte. De zang (waar voorgaande reviews over gingen) vind ik niet storend, maar stelen absoluut niet de show. Iets dieper in de mix zou beter passen.

Elder evolueert en dat waardeer ik enorm aan deze band. Mijn oordeel valt nog niet zo hoog uit, maar wellicht komt dit nog!

avatar van Don Cappuccino
Elder draait het stoner/doomgehalte nog verder terug en is op Omens echt een jaren '70 prog/psychband geworden. De band waar het me het meeste aan doet denken is Motorpsycho, zelfs in de middelmatige maar charmante vocalen.

avatar van AOVV
Op bepaalde momenten is de invloed van Motorpsycho inderdaad duidelijk te horen; op andere momenten is deze band dan weer geheel zichzelf. Vijf lange, interessante composities, goed voor bijna een uur luisterplezier!

avatar van Prog66
Kennismaking met deze band bevalt prima.

Vijf nummers, samen goed voor bijna een uur muziek met bij tijd en wijle (zoals al vaker gememoreerd) een hoog Motorpsycho gehalte.

Openen met 4*, maar met uitzicht op meer. .

avatar van AOVV
Na een aantal luisterbeurten is mijn enthousiasme ietwat afgenomen, waardoor de 4 sterren net niet gehaald worden. Toch klinkt dit allemaal erg goed, zakt het nergens in en zijn dit ook nog 'ns sterke composities.

Een solide plaat dus, dit Omens van Elder, al is de invloed van Motorpsycho soms iets te nadrukkelijk aanwezig.

3,5 sterren

Omens is een nieuw hoofdstuk in het steeds dikker wordende massieve songbook van het uit Boston afkomstige Elder. Nog steeds maken ze lang uitgerekte tracks vanuit het stoner rock principe. Alleen zijn ze dit hallucinerende genre ruimschoots ontgroeid, en zoeken ze naar andere opvallende elementen om zichzelf te vernieuwen. Een meer dan logisch vervolg dus op hun vierde volwaardige plaat Reflections of a Floating World.

Dat er hiervoor steeds vaker uitgeweken wordt naar Europa was al duidelijk merkbaar op het in Berlijn opgenomen The Gold & Silver Sessions. Voor Omens zitten ze in het aangrenzende Frankrijk in de Black Box studio van Peter Deimel, die al eerder samenwerkte met dEUS, Shellac en het meer in de lijn van Elder opererende grote muzikale broer Motorpsycho.

Met de diep trieste doom metal invloeden en verbitterende emo zang is Omens van Elder een buitenbeentje in de psychedelische progrock scene. De profetische decadentie die de plaat uitstraalt is te herleiden tot de totale zelfvernietiging en landschapsvervuiling waar de mensheid de aarde naar toe dwingt. Een geliefd thema bij bands om op terug te vallen, wat in de nabije toekomst zeker nog vaker zal gebeuren. De luchtigheid die op de voorganger nog voor enige houvast zorgde is hier vrijwel geheel verdwenen.

Door sprookjesachtig af te trappen in Omens zuigen ze je direct al mee in het deprimerende verhaal. Het titelstuk grijpt terug naar een onevenwichtige natuur. Herinneringen die overschaduwt worden door een stervende planeet. De pijn zit oppervlakkig verborgen in de getergde vocalen van hoofdpessimist Nick DiSalvo, die tevens de verantwoording opeist voor de vette dromerige gitaarriffs en schreeuwende hardrock explosies. De toon is confronterend direct en hard. Grove schetsmatige gitaarpartijen worden overwoekerd door vernietigende drumslagen van nieuweling Georg Edert, die soms wat moeite lijkt te hebben om het juiste ritme te kanaliseren.

Gastmuzikant Fabio Cuomo is mede aansprakelijk voor de prachtige retro synthesizerpartijen. Samen met Nick DiSalvo en Mike Risberg laat hij ze onderdrukt op de achtergrond rondcirculeren, om er vervolgens een likje duister postpunk pastel aan toe te mengen. Net zo donker gekleurd zijn de logge basakkoorden van Jack Donovan die zelfs terug grijpen naar de zware jaren negentig grunge. Verder is er gekozen voor opvallende veel eighties metal melodielijnen en new wave keyboards en een scherpe mespunt aan in Duitsland opgepikte futuristische krautrock klanken.

Het veelvoud aan stijlveranderingen laat horen dat de band nog steeds open staat voor verruiming van de sound. Er wordt gebouwd aan een avontuurlijk fundament waarbij de basis diep gegrond blijft staan. Niet altijd pakt het even sterk uit, waardoor de ongedwongenheid overgaat in overbodig experimenteerdrang. Al past die schetsmatige veelvoud ook wel weer perfect bij het bewust ruw uitgewerkte onderwerp. Met twee nieuwe ingespeelde muzikanten in de gelederen en een bredere interesse voor groeimogelijkheden lijkt Elders in een fase te verkeren die in de toekomst alleen maar mooier kan uitpakken.

Elder - Omens | Metal | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Mssr Renard
Ik heb echt nog nooit iets van Motorpsycho gehoord. Ik ken de naam en de populariteit, en mij kennende houdt dat mij tegen. Ik ben veel te eigengereid om naar poplulaire bands te luisteren. Dat gezegd hebbende:

Elder was ooit een stonerdoom band met meer stoner dan doom, dus gewoon stoner. Maar hier hoor ik daar niet heel veel meer van terug. Ik lees terug dat mensen vallen over de zang. Ik vind de zang hier ook echt heel slecht. Een flink struikelblok en dat is best jammer, want instrumentaal is de band best wel erg goed. Ik denk dat ik de band het gaafst vind als ze instrumentaal spelen. Nu hoor ik er teveel melodramatische alto-prog in terug. Misschien verandert mijn mening nog, maar op dit moment vind ik dit hun minst geslaagde plaat.

Mssr Renard schreef:

Echt? ik zou zweren dat jij ook een MP liefhebber was, het is namelijk echt een band voor jou, al is dat natuurlijk ook maar een aanname.

Motorpsycho is geliefd op Musicmeter maar echt geen band van wereldformaat, ze spelen al wel 30 jaar Europa plat met bijna altijd uitverkochte zaaltjes, de band heeft ook een zeer trouwe fanschare, waar ik er één van ben.

Mocht je je ooit wagen aan MP dan staat je nog heel wat moois te wachten.

jurado schreef:

Mocht je je ooit wagen aan MP dan staat je nog heel wat moois te wachten.

Kijk, 0 stemmen : Mssr Renard - MusicMeter.nl

Ik ben benieuwd, maar ben terughoudend bij bands 'ontdekken' die al zolang bezig zijn. Omdat ik dan alles moet luisteren, en dat gaat zoveel tijd kosten en gaat ook ten koste van de tijd die ik wil stoppen in de muziek die ik zelf uitkies. Lastig.

Overigens, als deze plaat Elder-plaat lijkt op Motopsycho denk ik niet dat ik er echt warm voor ga lopen. Die melodrama spreekt mij niet zo aan.

avatar van Mindscapes

Edit

Met natuurlijk het risico dat het tegenvalt (aangezien al hun platen zó verschillend zijn): over een weekje komt Motorpsycho's nieuwste plaat uit (Ancient Astronauts), met o.a. een instrumentaal nummer van 23 minuten. Een mogelijk startpunt

Leg hun albums Phanerothyme, Demon Box en The All Is One naast elkaar en je hebt 3 verschillende bands. Maar doe vooral waar je zin in hebt, stemgemiddeldes kunnen een indicatie geven (dan zou ik Rate Your Music aanraden, beter gewogen gemiddelde).

Heavy Metal Fruit is hun meest 'stoner' plaat (mijn kennismaking met MP en nog steeds favo album) en zelf houd ik ook enorm van de recente trilogie Tower/Crucible/The All Is One (de meest proggy periode). Trust Us en Timothy's Monster worden door de wat oudere fans vaak beschouwd als het beste werk (de 90s MP).

Elder maakt er denk ik ook geen geheim van grote fans te zijn van (vermoedelijk de post-2008 periode van) Motorpsycho.

Kijk, 0 stemmen : Mssr Renard - MusicMeter.nl

Elder heeft hier en daar wat MP invloeden, verder heeft dit, wat stijl betreft, niets met MP te maken, daar is Motorpsycho te eclectisch voor. Doe inderdaad wat jezelf wilt.

jurado schreef:

We merken het wel. Dank voor het begrip.

Ik bedenk me nu ook dat ik Mastodon ook totaal niet ken.

Mssr Renard schreef:

We merken het wel. Dank voor het begrip.

Ik bedenk me nu ook dat ik Mastodon ook totaal niet ken.
Geef deze een kans

avatar van Don Cappuccino
Mindscapes schreef:

Ja, zou me niet verbazen, post-2008 Motorpsycho, sindsdien heeft Motorpsycho geen enorme stijlveranderingen meer gemaakt.