Mastodon - Crack the Skye (2009)

Label: Reprise

1. Oblivion (5:46)
  2. Divinations (3:40)
  3. Quintessence (5:27)
  4. The Czar (10:54)
  5. Ghost of Karelia (5:25)
  6. Crack the Skye (5:54)

met Scott Kelly

7. The Last Baron (13:00)
  8. Just Got Paid * (3:34)

met Billy Gibbons

avatar van Ludakris
Gisterennacht eindeljik opgezet toen ik in mijn bed lag. Dit blijft nog steeds het summum van Mastodon. Het viel me nog maar eens op dat dit album gewoon propvol zit, er zijn amper rustpauzes. Toch maakt dat het geen vermoeiende zit, integendeel. Je pikt je wagonnetje aan en go with the flow... De riffs zijn overweldigend en Brann lijkt hier op sommige momenten wel vier armen te hebben.

En The Last Baron blijft overeind als 1 van de meest complete nummers die ik ooit al heb gehoord. Alles klopt. Heerlijk zo'n muziek.

avatar van Fluvver
Gisteren weer eens geluisterd nadat ik op het net weer achter de historie van dit album ben gedoken, daardoor stem verhoogd naar 5.

Het concept van dit album is waanzinnig! Er is natuurlijk het russische verhaal, maar voor mij gaat dit album over de zus van de drummer die zelfmoord pleegde toen ze 14 was. Het album Remission gaat ook veel over de dood van de zus, maar meer over het gebeuren. Crack the Skye gaat meer over de gedachtes van Brann, het waarom, zijn schuldgevoel over de dood van zijn zus.

Het nummer crack the skye raakt mij elke keer weer op het bot bij de tekst "Momma don't let them take her Take her down".

The Last Baron is voor mij het beste nummer ooit gemaakt, wat een nummer! Eigenlijk moet je eerst alle voorgaande 6 nummers luisteren om dit nummer tot zijn recht te laten komen. Het bruutste aan dit nummer is toch wel de eindsolo. Waar de drummer op voorgaande albums erg op de voorgrond vind staan is dit niet op dit album. De drummer speelt hier voor de gehele muziek. Bij de eindsolo van The Last Baron is dit zo goed te horen, hij geeft de gitaar de ruimte voor de solo, maar waar de drums ruimte kan pakken komt hij weer met een meesterlijke drumroffel!

avatar van Ronald5150
Ik kan een flinke portie "gitaargeweld" best waarderen, maar zodra het ontaard in nutteloos geschreeuw en oeverloos gebeuk dan haak ik af. Een echte metalhead zou ik mezelf dus zeker niet willen noemen. Ik was dan ook sceptisch toen ik begon aan "Crack the Skye" van de als metalband bekend staande groep Mastodon. Maar wat schetst mijn verbazing? "Crack the Skye" is een verrassende en intrigerende plaat in het metalgenre. Moet je het eigenlijk wel metal noemen is een van de vragen die ik heb bij het beluisteren van deze plaat. Het heeft overduidelijk kenmerken van metal; zware gitaren, logge, beukende ritmes, maar op "Crack the Skye" heeft Mastodon duidelijk progressieve rockinvloeden toegevoegd. Hierdoor ontstaan complexe ritmes, tempowisselingen en tegendraadse patronen. Daarnaast is de zang echt te bestempelen als zang. Dit alles maakt "Crack the Skye" voor een niet metalhead als ik een zeer genietbare en spannende plaat. Je ontdekt telkens iets nieuws. Voor mij misschien wel een van de meest verrassende platen van de laatste tijd.

avatar van Sjaakspeare
Tja, het metallabel is ook niet zo beduidend bij deze band. Als je het mij vraagt kun je het net zo goed symfonische rock noemen. Dan wel met onmiskenbare metalinvloeden, maar goed. Het doet me zo nu en dan zelfs aan Marillion denken. Ikzelf had op Mastodon na ook nooit metal geluisterd, tot op heden. Sterker nog, ik ben een grote hiphopliefhebber. En doorgaans zijn metal en hiphop genres die slecht samengaan. Maar Mastodon vind ik oprecht enthousiasmerend goed. Natuurlijk zegt dat iets over mij, maar ook zeker over de wendbaarheid en de breedheid van deze zogeheten metalband.

avatar van freakey
Progrock zou eigenlijk een genreduiding moeten zijn op MuMe, nu wordt alles maar als rock aangeduidt, ook bands als Genesis of Gentle Giant, staan nu net als A Place to Bury Strangers (om maar wat te noemen) onder aanduiding rock... ik vind Mastodon overigens wel echt metal hoor...

avatar van Kill_illuminati
@Sjaakspeare: Mastodon is wel echt metal en dat baseer ik niet alleen op de vorige albums. Dit album is echter meeslepender van aard en focust zich meer op sfeer, overgangen en dynamiek dan puur op het harde aspect van het genre. Als je dit goed vindt dan zijn de volgende acts misschien wel iets voor jouw: The Devin Townsend Project, The Ocean en Dream Theater. Het zijn alledrie bands die binnen het prog-metal kader passen maar ieder weer totaal anders.

avatar van Sjaakspeare
Dank je wel voor het lijstje, Kill_illuminati. Als jullie dit wel degelijk heuse metal vinden, geef ik jullie gelijk. Ik ben tenslotte niet erg bekend in het metalgenre. Blijkbaar niet bekend genoeg voor een betrouwbare inschatting.

avatar van Sjaakspeare
@ Kill_illuminati: toevoeging: ik kreeg een klein uur geleden Murder the Mountains van Red Fang als suggestie op JijBuis en dat deed me meer dan jouw suggesties aan dit album van Mastodon denken. Het klonk los daarvan ook behoorlijk goed.

avatar van Fluvver
Red Fang stond dit jaar ook in het voorprogramma van Mastodon in de 013.

avatar van VictorJan
Nog een halfje erbij: ongeëvenaard, dit. Bijzonder psychedelisch en toch onwaarschijnlijk strak, de virtuoze met distortion en reverb overstelpte gitaarsolo's, de nasale samenzang, de spacy overgangen... alles klopt hier.

Ik heb een hekel aan de metalpuriteinen die The Hunter verguizen wegens te straightforward en (godbetert) te mainstream, maar toch hoop ik ergens dat Mastodon op het nieuwe album meer teruggrijpt naar de sound van dit magnum opus...

avatar van gigage
Ik ben begonnen met The Hunter en die vond ik erg gaaf. Ik was al gewaarschuwd dat de voorgangers minder toegankelijk zijn. En terecht. Ik heb de sprong maar gewaagd. Echter, deze luister je niet even tussen neus en lippen door. Aanvankelijk wel geprobeerd om er alvast een beetje aan te wennen. Nou, viel me niet mee, geen touw aan vast te knopen. Ik kan me voorstellen als je ze live hebt gezien in eoa voorprogramma toen en je kent geen enkele song dat je het best zwaar hebt gehad.
Afijn, toch maar eens even rustig voor gaan zitten dus en dan ontvouwt zich een hele interessante plaat. De veelal logge wat zweverige songs worden vakkundig dicht getimmerd door de fantastische drummer. Elk nummer heeft wel iets eigenwijs. Of het nou die stemvervormer is of die eigenwijze toetsen die ineens opduiken. Dan weer een fantastische gitaarsolo, waarbij ze dachten daar kan er nog wel een onder in het andere geluidskanaal. Vervolgens gooit de man met de (dubbel aantal?) Stokken het ritme even om. Je blijft je verbazen. Het ontbreekt aan pakkende refreinen, maar die mis je eigenlijk niet.
Voorlopig vind ik the last Baron het beste nummer. Daar zit eigenlijk alles in waar deze band toe in staat is.

avatar van DargorDT
Blijf stil zitten, zet je schrap, klik op 'play' en laat de trein over je heen denderen. Crack The Skye is behoorlijk heavy. Niet dat de gitaren een spervuur van riffs op je afvuren, of dat de drums klinken als mitrailleursalvo's. Evenmin is het bruut of spijkerhard. Eerder nog schuilt de zwaarte in de enorme diepgang, de dwarse ritmes, de enorme dynamiek en het gebrek aan rustmomenten. Mastodon stuurt van start tot finish alle kanten op, dwingt de luisteraar tot opperste concentratie en presenteert een ware achtbaanrit voor je oren, maar wel eentje waar je op fantastische wijze van genieten kunt.
Wat dit album zo geweldig en meeslepend maakt, zijn de stuwende ritmes, de flirt met progressive metal, de wat bezwerende vocalen en de fantastisch melodieën. Echt een plaat die je even op je moet laten inwerken, maar waar je graag naar terugkeert als het kwartje gevallen is. Een van de beste metalplaten van de laatste tien jaar, wat mij betreft. Met het epische The Last Baron als hoogtepunt.

avatar van davevr
Raar maar ik heb deze leren kennen tijdens het lopen, een aanrader van een metalhead. Ik had Crack The skye en Hunter op mijn Idinges gezet en dan maar lopen. Hunter begon ik mee en die is dus wat toegankelijker dan deze en vond ik echt goed, maar dan kwam deze, geloof mij : je vliegt vooruit. Die ritmes, die gitaren en die bas die alles voortstuwt. Mijn favoriete metalplaat tout court.
Alles aan deze plaat is perfect. En voor de lopers onder ons, doen!

avatar van [WZ]
[WZ] schreef:
Damn! Na die nieuwe maar even teruggegrepen op hun oudere albums.. En als The Hunter en Once More Round The Sun de 4 krijgen die ze wel waard zijn.. Moet Blood Mountain toch echt omhoog naar de 4,5!

..en dus moet deze toch echt omhoog naar de volle 5 sterren, daarmee op gelijke voet met Leviathan komen te staan! (maar die moet eigenlijk 5,5 sterren krijgen..)

avatar van Johnny Marr
Wat een vreselijke productie heeft dit album zeg. Alles zit werkelijk volgepropt en sommige solo's komen er echt niet mooi uit. Erg jammer. Oblivion is geweldig maar dit album kan ik moeilijk in één keer uitluisteren. The Last Baron vind ik zelfs het minste nummer denk ik

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

En eindelijk is daar dan de klik met een volledig Mastodon-album. Wat een meesterlijke plaat. Tranen in de ogen bij die verschillende briljante gitaarsolo's. En u raadt het nooit, maar The Last Baron vind ik misschien wel het beste nummer

avatar van Korreltje Zout
Ik had ze ooit in het voorprogramma van Tool gezien en vond het maar een bak vormloze herrie. Daarna heb ik ze compleet overgeslagen. Nu blijkt ruim 10 jaar later dat hun muziek juist rijk, interessant en intelligent is. Het is effe wennen, maar bij mijn eerste beluistering van deze plaat hoor ik vlagen van Isis, Tool, Soundgarden en Alice in Chains.

avatar van Korreltje Zout
The Last Baron is muziek van de bovenste plank. Een veelkoppig monster dat woest rondstampt en alles in de fik zet. (Dit is zo'n vuurbal.) Ik ben er al de hele week zoet mee.

avatar van Timmy28
Ok ik ben fan nu ik heb dat zo even besloten hoor..the Czar is geweldig zeg..maar alles klinkt verder ook goed