Perfume Genius - Set My Heart on Fire Immediately (2020)

Label: Matador

1. Whole Life (3:53)
  2. Describe (4:44)
  3. Without You (2:35)
  4. Jason (3:05)
  5. Leave (3:05)
  6. On the Floor (5:03)
  7. Your Body Changes Everything (4:13)
  8. Moonbend (5:21)
  9. Just a Touch (3:28)
  10. Nothing at All (4:27)
  11. One More Try (3:01)
  12. Some Dream (4:18)
  13. Borrowed Light (3:22)
avatar van Thekillers87327
De lyrische berichten die hier geschreven worden gaan er bij mij maar voor een heel klein deel in.
Songs zijn nergens slecht maar wel erg voorspelbaar en saai.
Ook de geforceerde emotie staat me erg tegen.
Pop met de hoofdletter P

avatar van frolunda
Na het één en ander over Perfume genius gelezen en gehoord te hebben twijfelde ik op voorhand of dit wel iets voor mij zou zijn en eigenlijk weet ik dat nu nog steeds niet zeker.
De eerste keer dat ik Set My Heart on Fire Immediately (mooie titel) hoorde was ik direct onder de indruk,het album klonk fris,vrij origineel en veelzijdig.De mix van indie pop met folk en elektronica was iets wat ik op deze manier nog niet al te veel gehoord had en ook de zang van Michael Alden Hadreas klonk gedurfd en mooi.
Nu,een paar dagen later ben ik toch wat minder enthousiast,let wel ik vind het nog steeds een goede plaat maar ten eerste zakt Set My Heart on Fire Immediately na het sterke en erg mooie Your Body Changes Everything toch behoorlijk in,en ten tweede wordt het voor mij op een gegeven moment allemaal iets te kunsteld.Een dikke 50 minuten is me dan gewoon iets te lang,vandaar dat ik het album nu meestal in twee gedeelten draai,dat bevalt me beter.
Blijft over dat ik het kwartet Describe,Without you,On the floor en Your Body Changes Everything songs van hoge kwaliteit vind en dat de rest me (voorlopig nog) wat minder ligt.
Hou het vooralsnog op 3,5 sterren en wie weet wat de toekomst nog brengt.

avatar van SirChenque
Iemand anders hier die ook zo´n grote smile op zijn/haar smoel krijgt van dat baslijntje op "Just A Touch"? En die zang op dat nummer, hemels............

Volg hier mijn playlist met indie-folk-pop-soul-parels

avatar van Johnny Marr
Whole Life, Describe en On the Floor zijn zooooo mooi

Prachtig sadboi-album.

avatar van Don Broccoli
Een vrij wisselvallig album. Zo zijn Describe, Jason en On the Floor prachtige tracks, maar Set My Heart on Fire Immediately heeft ook iets te veel momenten die in kunstzinnig opzicht wellicht goed te verteren zijn en toch weinig luistergenot bieden. Perfume Genius’ vorige twee albums vond ik iets constanter en daarom sterker, al moet ik zeggen dat ik hem nog nooit een echte knaller van een plaat heb zien afleveren. Had hij alleen de beste twaalf songs van zijn meest recente drie albums uitgebracht, dan zou het waarschijnlijk een van mijn favorieten van de eeuw zijn. Maar ja, zo werkt het niet.

De sensitieve Mike Hadreas gebruikte zijn alter-ego Perfume Genius om te ontsnappen uit de realiteit. Een veilig uitgangspunt om het verleden met verdovende drugs en dreigende homohaat te ontvluchten. Eerder al had de scheiding van zijn ouders als tiener al de nodige impact op zijn leven. De grijze regenachtige omgeving van de met werkeloosheid bevolkte arbeidersplaats Seattle werkt dan ook niet in het voordeel.

Als omarmd boegbeeld van de homoscene brengt hij in 2010 het indrukwekkende klein gehouden Learning uit. Na het kwetsbare Put Your Back N 2 It probeert hij met opvolger Too Bright zijn ingehouden frustraties te kanaliseren. Het sobere, meer ingetogen No Shape mag nu gezien worden als voorwerk voor het gloednieuwe eindproduct.

Set My Heart on Fire Immediately is ongepolijst en een stuk ruwer dan zijn vorige platen. Mede door toedoen van de beheersende donderslagen van de werelddrummers Matt Chamberlain en Jim Keltner plus professioneel sessiemuzikant Pino Palladino op basgitaar krijg je een verrijking van het geluid. Door die onbreekbare sterke ritmebasis ademt het allemaal net wat natuurlijker.

De zuigende woeste grunge gitaren op de single Describe bereiden je al voor op een vooruitstrevend ontwikkelingsproces. Met de nodige noise kondigt Perfume Genius een nieuwe fase in zijn zwaar getekende leven aan. Het contrast tussen hard en zacht is kenmerkend voor de nineties gitaargeluid. Het is overduidelijk dat deze muziek hem begeleid heeft om de demonen uit zijn puberteit te bestrijden. Totaal anders dan de reggaeklanken in de tevens eerder uitgebrachte On The Floor. Hierdoor wordt de nieuwsgierigheid alleen maar sterker opgewekt.

En dan hoor je de eerste klanken van het kerkelijke Whole Life. Wow, wat komt dit binnen zeg! De duistere filmmuziek sfeer gaat over in prachtig pianospel met daaroverheen de warme pastorale zang van de verbitterende Mike Hadreas. Ook het croonende One More Try zou prima passen op een cultsoundtrack van een David Lynch klassieker. Nothing at All begeeft zich op hetzelfde zuigende werkveld van Describe. De tribal drums op Your Body Changes Everything onderbreken de dreigende stuwing en met typerende eighties gitaaruithalen krijgt het een mooi vintage randje.

Met de nodige effecten vormt de falsetstem van Mike Hadreas de basis van het met minimale orgeltoetsen opbouwende Moonbend. Duistere koorjongen zang van Just A Touch geven het geheel een mooi openbrekend donker sfeertje, als dan ook nog Pino Palladino zijn vakmanschap laat horen in de pompende baspartijen valt alles op zijn plek. De hemelse harpklanken van het gedragen Leave met op het einde een onstuimige wenteling vallen tevens onder deze categorie. In diezelfde lijn ligt het vertwijfelde hoog gezongen lullaby kristalwerkjes Jason, Borrowed Light en Some Dream. Al is het bij die laatste wel die genadeloze overgang naar de explosieve inhakkende gitaarakkoorden en het zekerdere stemgeluid dat het helemaal afmaakt.

Wat in zijn werkproces opvalt is dat er veel meer ruimte vrij komt voor grootst opgezette instrumentatie. De cocon gaat steeds verder open, al blijven de oude gevormde wonden voelbaar en zichtbaar. Als een herboren jonge God trotseert Mike zijn afgetrainde lichaam op de albumhoes, een teken dat hij zichzelf niet alleen op muzikaal gebied tentoon durft te stellen, hij gaat hierin zelfs een gewaagde stap verder.

Het is niet alleen treurnis en ellende wat je voorgeschoteld krijgt. Without You klinkt een stuk sprankelender en luchtiger en sluit naadloos aan op On The Floor. Het zijn echter deze twee songs die het weerhouden om van een meesterwerk te spreken. Het overige evenwicht tussen bovenaardse droompassages en de donkere gotische sound is magistraal te noemen.

Perfume Genius - Set My Heart on Fire Immediately | Pop | Written in Music - writteninmusic.com