Flying Horseman - Mothership (2020)

Belgiƫ
Label: Unday

1. Citizen (4:50)
  2. Set Reset (2:58)
  3. Flare (4:46)
  4. Where Do You Live (7:28)
  5. Hotel (4:22)
  6. Secrets (4:24)
  7. Summer Dance (5:09)
  8. A Song That Lasts (4:50)
avatar van Johnny Marr
Ik kijk hier naar uit. Het vorige album was een regelrechte topper.

Die daarvoor ook.

avatar van spoiler
Erg kort plaatje hebben ze gemaakt.
Meestal tikken ze het uur wel aan zonder enige verveling

avatar van bone machine
bone machine (crew)
release is met 2 maanden uitgesteld

"Helaas is het Corona virus ook tot bij ons geraakt en moeten wij noodgedwongen maatregelen nemen.
Dit betekent concreet voor Flying Horseman dat hun release die gepland stond op 17 april,
nog even op zich laat wachten en wordt uitgesteld naar 12 juni."

avatar van koosknook
Jammer natuurlijk, maar volkomen te begrijpen. Dit zullen veel bands ongetwijfeld gaan besluiten..
Kunnen ze ondertussen, gezien de lengte van dit album, er nog twee nummers aan vastplakken.

koosknook schreef:

Lijkt me een strak plan

avatar van Venceremos
Zit natuurlijk ook een tour en allerhande momentum-bepalende publiciteit vast aan zo'n release. Gaan we vaker horen dit verhaal, vrees ik.

avatar van Lura
Was niet bekend met hun muziek, maar dit album bevalt me erg goed, mede dankzij de uitstekende productie van Jasper Maekelberg (Faces On TV, Balthazar, Warhaus).

Lura schreef:

Jij hebt deze al in huis??

avatar van hailtotherainbow
Zeer spijtig dat de release uitgesteld is. Het zou nochtans een hoogtepunt geweest zijn in de quarantaine, zoals elk album tot nu toe mij deed watertanden om het te mogen horen. Jammer genoeg is Set-Reset niet het niveau dat ik verwacht had. Sowieso voel ik de argwaan van een bij ten opzichte van de imker bij de speelduur van de nummers, aangezien mijn favoriete FH nummers lange spinsels zijn die een nummer de tijd geven om zichzelf te ontdekken.

avatar van Djarune
Leuke cover. Ik zie als ik het goed heb DEME’s jackup “Sea Installer” op de achtergrond

Muzikaal zitten al hun albums goed in elkaar. Buitengewoon goed zelfs!
Maar die stem van Dockx.......slaapverwekkend saai, met zijn steenkolen Engels.

avatar van Venceremos
Deze muziek met Nederlandstalige zang zou best wel eens kunnen werken. Dockx' Klank vind ik persoonlijk zeer prima.

avatar van robbizzel
Flare is echt fantastisch, lijkt wel best behoorlijk op Radiohead maar dat mag de pret niet drukken

avatar van Venceremos
Cré slapt er in elk geval fijn op los op deze uitbundigere plaat. De Mothership-connectie?

avatar van Arno
Djarune schreef:
Klopt, het windmolenschip in de haven van Oostende. De foto is gemaakt door een kennis van mij, wiens vrouw en dochters staan afgebeeld op de hoes.

avatar van Johnny Marr
Aangenaam plaatje zo op het eerste gehoor, maar bijlange niet zo goed als de voorganger. Die had mij echt bij de lurven twee jaar geleden. Where Do You Live vind ik het hoogtepunt.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Flying Horseman - Mothership - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Flying Horseman - Mothership
Flying Horseman slaat weer net wat andere wegen in, maakt het je zeker niet altijd makkelijk, maar overtuigt ook dit keer met avontuurlijke klanken vol invloeden

Na de fascinerende, ruim een uur durende, luistertrip van Room/Ruins lijkt Mothership in eerste instantie een album van een andere band, maar langzaam maar zeker duiken meer en meer Flying Horseman ingrediënten op. Mothership is deels een toegankelijk album met invloeden uit de funk en uit de jaren 80, maar zeker in de wat meer ingetogen tracks hoor je toch ook weer het geluid dat zoveel indruk maakte op het vorige album van de Belgische band. Ik moest zeker even wennen aan het compactere en toegankelijkere geluid op Mothership, maar hoe vaker ik het album hoor, hoe beter het wordt.

Iets meer dan twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van de Belgische band Flying Horseman. Rooms/Ruins, het vijfde album van de band uit Antwerpen, inspireerde mij vooral tot het noemen van heel veel namen. In mijn recensie van het album kwamen onder andere Tindersticks, Japan, Roxy Music, Peter Gabriel, Talking Heads, King Crimson, American Music en Brian Eno voorbij en dat is nogal wat. Flying Horseman wist al deze invloeden te verwerken in een eigen geluid dat op Rooms/Ruins ruim een uur lang intrigeerde en vermaakte.

Deze week verscheen met enige vertraging een nieuw album van de Belgische band. Mothership is vergeleken met zijn voorganger een betrekkelijk kort album. Met een speelduur van 38 minuten is Mothership bijna een half uur korter dan zijn terecht bewierookte voorganger. Niet alleen de speelduur is wat compacter dan we van Flying Horseman gewend zijn, maar ook de songs zelf zijn compacter. Het geluid van de Belgische band lijkt bovendien wat toegankelijker geworden.

In de openingstrack Citizen duiken vrijwel onmiddellijk funky bas en gitaarloopjes op, waardoor de naam van Talking Heads wat prominenter opduikt dan die van de meeste andere hierboven genoemde namen. Zwierige synths en de zang van voorman Bert Dockx, die een paar maanden geleden nog een album uitbracht met zijn andere band Ottla, completeren het geluid van de band. Het is voor Flying Horseman begrippen een betrekkelijk compacte en toegankelijke popsong, maar de Vlaamse band kiest zeker niet voor de makkelijkste weg.

Mothership vervolgt met Set Reset, dat nog wat toegankelijker klinkt en eveneens wordt gedomineerd door funky gitaarloopjes. Het herinnert nogal aan de jaren 80, maar Flying Horseman is haar eigenzinnigheid zeker niet uit het oog verloren.

Ik moet toegeven dat ik de eerste twee tracks op het album bij eerste beluistering niet zo indrukwekkend vond, maar bij tracks drie en vier, Flare en Where Do You Live was ik weer bij de les en was de betovering terug. In deze meer ingetogen tracks doet Flying Horseman weer wat meer denken aan de band die zoveel indruk maakte met Rooms/Ruins en zijn de invloeden uit de funk vervangen door dromerige klanken en fraai gitaarwerk met nog steeds een vleugje 80s.

Hotel combineert de invloeden uit de eerste vier tracks met afwisselend bombast en bezwering, wat wordt doorgetrokken in Secrets dat in eerste instantie toegankelijk klinkt, maar uiteindelijk toch dieper begint te graven. Met Summer Dance en A Song That Lasts keert Flying Horseman terug naar een wat broeieriger geluid en doet de band ook weer wat meer denken aan het geluid op het vorige album.

Waar ik Rooms/Ruins vrijwel onmiddellijk omarmde, heb ik flink geworsteld met Mothership. Met name de toegankelijkere songs op het album maakten in eerste instantie lang niet zoveel indruk als verwacht of gehoopt. Mothership heeft na enige gewenning echter veel te bieden. Alle tracks zijn knap opgebouwd en laten een duidelijk eigen geluid horen. Zeker in de wat stemmigere songs op het album hoor je dat Flying Horseman de magie van haar vorige album nog niet kwijt is en intrigeert het weer stevig.

Mothership is wat mij betreft niet zo indrukwekkend als Rooms/Ruins, zeker niet bij eerste beluistering, maar het is wel een album dat flink doorgroeit en zich zeker weet te onderscheiden binnen aanbod van het moment. Erwin Zijleman

avatar van johanfcu
Flare! Wat een goed nummer is dat zeg. Heerlijk swingend. De rest moet nog landen bij mij. De eerste reactie: ik pruim dit tot nu toe beter dan het vorige album, wat naar mijn smaak iets te behouden was. Dit album maakt meer geweld en dat bevalt mij wel.

avatar van DjFrankie
Wauw weer een tof album, begint al meteen ontzettend lekker met die zomerse klanken op Cititzin. Dit is ook weer album wat verwacht ik live ontzettend gaat klinken met dirigent Bart.