Bob Dylan - New Morning (1970)

Label: Columbia

1. If Not for You (2:39)
  2. Day of the Locusts (3:57)
  3. Time Passes Slowly (2:33)
  4. Went to See the Gypsy (2:49)
  5. Winterlude (2:21)
  6. If Dogs Run Free (3:37)
  7. New Morning (3:56)
  8. Sign on the Window (3:39)
  9. One More Weekend (3:09)
  10. The Man in Me (3:07)
  11. Three Angels (2:07)
  12. Father of Night (1:27)
avatar van Floater
En dan vergeet je nog klasbakken als: If Not for You, Went to See the Gypsy, Sign on the Window, The Man in Me en Three Angels

Floater schreef:

The man in me schaar ik zelfs onder de beste Dylansongs. net zoals New Morning, het titelnummer.
Het orgeltje, weer van die geweldige Al Kooper, maakt dat het allemaal zo lekker als vroege seventiesmuziek klinkt. Waarom horen we die orgeltjes nog maar zo weinig? Zoveel warmer dan het ingeblikte keyboardgeluid.
Dat Dylan weer normaal zingt vond ik destijds al een enorme opluchting. Dat Self Portrait moesten we maar gauw vergeten.
Nu de teksten nog. Hij zat in een happy family-idylle, met Sarah en de jongens, en had eindelijk rust gevonden. Natuurlijk tijdelijk zoals een paar jaar later bleek. Het is mooi dat Bob deze periode in zijn leven ook artistiek heeft vertaald in zijn meest happy klinkende album.
The locusts sang is een van de meest gelukkig klinkende nummers die hij ooit geschreven heeft. Ik wordt er nog steeds vrolijk van.
Een locust is een krekel en als ik het nummer hoor voel ik mij ergens in de natuur op zo'n zonnige zomerochtend.

avatar van barrett
Deze plaat vind ik heel wat minder dan bijvoorbeeld Nashville Skyline, waarin de songs sterker zijn. Het enige nummer dat ik van deze plaat echt noemenswaardig vind is When Dogs Run Free...

bertus99 schreef:

Wel grappig als je bedenkt dat Dylan hier probeert te omschrijven hoe ellendig hij zich voelde...

Het lied beschrijft de dag in juni 1970 dat hij zijn ere-doctoraat ging ophalen aan de Princeton University in New Jersey. Eigenlijk wilde hij het doctoraat helemaal niet accepteren, maar na lang aandringen van Sara en David Crosby ging hij overstag. Samen met Crosby en Sara reed hij naar Princeton. Bij de universiteit aangekomen weigerde Dylan aanvankelijk de voorgeschreven toga en baret aan te trekken. Opnieuw moesten Sara en David op hem inpraten. Uiteindelijk deed Dylan wat van hem gevraagd werd, hield een korte speech en vertrok direct na het officiële gedeelte (what's new?).

Op het moment dat Dylan Princeton bezocht werd New Jersey geteisterd door een cyclische cicade-plaag die zich in die contreien iedere 17 jaar voordoet en die zijn weerga niet kent. De laatste was overigens in 2004. We hebben het hier dus niet bepaald over een krekeltje ergens in de natuur op een zonnige zomerochtend... Meer een oorverdovend gezaag waar je je met geen mogelijkheid aan kunt onttrekken.

De regel The man standin' next to me, his head was exploding,
Well, I was prayin' the pieces wouldn't fall on me
verwijst naar David Crosby, die voorafgaand aan de ceremonie behoorlijk aan de dope had gezeten.

Maar ik ben het helemaal met je eens bertus, dit lied geeft me desondanks een enorm goed gevoel, met name door de humor die eraf druipt en dat geweldige refrein:

And the locusts sang, yeah, it give me a chill
Yeah, the locusts sang such a sweet melody
And the locusts sang with a high whinning trill
Yeah, the locusts sang and they were singing for me

[/i]

Oh ja, ik heb dat verhaal van die diploma-uitreiking ook gelezen in Bob Dylan, the rough guide. Vroeger wist ik de achtergrond niet en associeerde het dus op mijn eigen manier. Dat gevoel heb ik nog steeds als ik het nu hoor. (met de kennis van nu blablabla...:-)
Al met al is op New Morning toch wel een heel onbezorgd klinkende Dylan te horen. Heel aangenaam vaak.

beaster1256
ik zal kort zijn , zeker zijn beste niet , ver van zelfs !

avatar van Floater
Hij heeft er ook zoveel gemaakt....

avatar van barrett
Neen, deze plaat is zeker niet de beste plaat van Dylan ... Maar in tegenstelling tot wat ik enkele dagen geleden liet vallen heeft de plaat wel enkele leuke songs zoals... If not for You of The day of the locusts....

Op het eerste zicht is er weinig tot geen kritiek te bespeuren maar als je verder gaat kijken klinken bepaalde songs toch erg ironisch...
Denk dan maar aan The Day of the Locust en The Man in Me maar ook When Dogs Run Free...

beaster1256
mee eens , en if not for you is toch wel een klassieker , sommige songschrijvers zouden een hand afkappen om zo'n song te kunnen schrijven , denk ik bij mezelf !

avatar van BeatHoven
Vraagje: ik weet niet of het nog voorkomt, maar in mijn favoriete platenwinkel liggen twee versies van dit album. Niet de nummers (als ik goed gekeken heb), maar de hoezen verschillen. Zo is er een met een gele en een met een witte hoes. Een heruitgebrachte versie? Iemand?

De versie met de gele hoes is de geremasterde versie. Hoe die klinkt zou ik je niet kunnen vertellen, want ik heb de witte versie. Wat ik je wel kan zeggen, is dat de nummers op die versie klinken alsof ze onder een dikke laag stof zitten.

avatar van BeatHoven
Bon, bedankt, ik weet wat mij te doen staat

Stijn_Slayer
Niet bepaald zijn beste album, maar wel een hele constante. Nergens een slecht nummer, maar daarentegen ook nergens een echt meesterwerk. 'If Not For You' vind ik beter in George Harrison's uitvoering, maar het is hier wel één van de betere nummers. Dat geldt ook voor 'Winterlude' en 'If Dogs Run Free'.

3,5* lijkt me eerlijk.

avatar van Lennonlover
Ik vind Harrisons If Not For You OOK beter. Veel catchyer

Lennonlover schreef:
Ik vind Harrisons If Not For You beter.

Volgens mij vindt Stijn dat ook....

Hier doen ze een duet van dit nummer (rehearsals for Bangladesh):

YouTube - GEORGE HARRISON (IF NOT FOR YOU)

Hier doen ze een duet van dit nummer (rehearsals for Bangladesh):

YouTube - GEORGE HARRISON (IF NOT FOR YOU)

Blijkbaar niet gerepeteerd, want het komt niet uit de verf en ze blijven elkaar maar aankijken om te zien waar de ander is.

Ik vind Day of the Locusts, The man in me en New Morning betere nummers op deze plaat, al is If not...wel aardig.

bertus99 schreef:

Sterker nog, dit ís de repetitie, bertus. Toch wel fascinerend (vind ik) om deze beide giganten samen aan het werk te zien!

Floater schreef:

Op het officiele concert hebben ze toch ook samen gespeeld?

bertus99 schreef:
Op het officiele concert hebben ze toch ook samen gespeeld?

Klopt uiteraard. Maar dit is natuurlijk een wat intiemere setting en de beelden van het officiele concert circuleren al sinds jaar en dag...

Voor alle twijfelaars: de geremasterde versie uit 2009 klinkt stukken beter!
Vooral de ruis is een stuk minder hoorbaar.

avatar van radiohoofd36
Lp afgelopen weekend op een platenbeurs in Leeuwarden gekocht. En draai al de hele week kant 2. Daarom iets meer sterren dan het gemiddelde. Vooral "the man in me" erg goed. En new morning, lekker gitaartje, beetje slepend ritme. Super.

avatar van Stalin
radiohoofd36 schreef:
Lp afgelopen weekend op een platenbeurs in Leeuwarden gekocht.

Ik woon nota bene in Leeuwarden en ik wist niets van een platenbeurs...

avatar van devel-hunt
Een wat slepende zeurderig plaatje van Bob, deze nieuwe morgen. + . = If not for you. Hoewel de cover die George Harrison op hetzelfde jaar verschenen All things must pass zette een aantal klasse beter is.

avatar van Red Rooster
Heb dit album nog niet zo vaak gedraaid; is pas twee jaar in mijn bezit. Dus toch maar weer eens in de auto gelegd. Van If Not For You kende ik al de versie van de Bootleg-series I-III en ja, ook die van George Harrison. Beiden zijn minder up-tempo, maar maken meer indruk. Father of Night kende ik al in de lange uitvoering door Manfred Mann op Solar Fire (1973) en The Man In Me vooral van de a-capella uitvoering door de Persuasions. Dat is het nadeel als je pas laat Dylan ontdekt. Veel nummers zijn al bekend geworden middels versies van anderen. Wat mij opvalt aan dit album is de sobere productie. Heel basic, maar dat staat de kracht van een aantal nummers niet in de weg.

avatar van Reint
Bevalt me erg goed, deze plaat! Kan me goed voorstellen dat mensen dit album rommelig noemen, in vergelijking met bijvoorbeeld het kraakheldere Blonde on Blonde is dit allemaal wat losser en minder strak ingespeeld.

Best lekker plaatje dit.
Niet echt een minpunt te noemen maar ook niet echt een hoogtepunt.
Alleen de The Man in Me vind ik echt top.

avatar van bertus99
Ik wordt altijd vrolijk van deze plaat. Lang niet alle Dylanplaten roepen dat bij me op wat niet betekent dat ik ze daarom niet goed vind, integendeel. maar New Morning is een buitenbeentje: Dylan als huisman en echtgenoot die feelgood-muziek maakt. Op zijn manier natuurlijk. Goeie songs gewoon.

avatar van guitarwally
Covert Dylan nu gewoon zichzelf bij One More Weekend?
Ik betrapte mijzelf toen ik begon mee te zingen: I see you got your, brand new Leopard Skin Pill Box Hat..

De muziek van Brand New Leopard Skin Pill Box Hat is ook gewoon vrij standaard blues hoor. Lonesome Day Blues op Love and Theft kent precies hetzelfde schema.

avatar van guitarwally
Toch heeft een beetje bluesartiest toch zijn truuken om een beetje variatie te scheppen. Terwijl bij deze twee nummers vooral de drums en bass gewoon exact hetzelfde lijken te spelen.