The Weeknd - After Hours (2020)

Canada
R&B
Label: Republic

1. Alone Again (4:10)
  2. Too Late (3:59)
  3. Hardest to Love (3:31)
  4. Scared to Live (3:11)
  5. Snowchild (4:07)
  6. Escape from LA (5:55)
  7. Heartless (3:18)
  8. Faith (4:43)
  9. Blinding Lights (3:20)
  10. In Your Eyes (3:57)
  11. Save Your Tears (3:35)
  12. Repeat After Me [Interlude] (3:15)
  13. After Hours (6:01)
  14. Until I Bleed Out (3:10)
  15. Nothing Compares * (3:42)
  16. Missed You * (2:25)
  17. Final Lullaby * (3:06)
  18. Blinding Light [Chromatics Remix] * (4:21)

met Chromatics en Johnny Jewel

19. Save Your Tears [OPN Remix] * (3:40)

met Oneohtrix Point Never

20. Heartless [Vapor Wave Remix] * (2:45)

met Lil Uzi Vert en DaHeala

21. After Hours [The Blaze Remix] * (3:58)

met The Blaze

22. Scared to Live [SNL Live] * (3:38)
avatar van Pinsnider
Het is toch wel vreemd/jammer/zorgelijk dat één van de bekendste releases van de afgelopen jaren er op deze site zo bekaaid van af komt qua aandacht. 82 stemmen, geen rotatielijstgegadigden en slechts één pagina aan berichten. De site lijkt steeds meer een ontmoetingsplek voor veertigers. Platen die onder de jeugd populair zijn komen hier ofwel niet aan bod ofwel ze worden de grond ingeschreven met bijpassende beoordelingen. Bestaat er zoiets als een PR-afdeling bij de sitebeheerders? Het zou mij wel tof lijken als er wat meer frisse figuren de muffigheid komen opkloppen. Of is een site als deze niet meer aan jongeren besteed?
NB: ondergetekende hoort ook zelf bij de muffige veertigers. Dit voor de goede orde

Pinsnider schreef:

De singles Blinding Lights en In Your Eyes deden het erg goed in diverse forumtopics en ook ondergetekende had ze op repeat. Maar wat ik verder gehoord heb van deze plaat vond ik matig. Sowieso doen over het algemeen de singles het beter dan de volledige albums bij popartiesten volgens mij. Dus ik denk dat het nog wel meevalt met de gebrekkige aandacht

avatar van Pinsnider
Hmm, interessant punt. Misschien dat het fenomeen "album" wat aan slijtage onderhevig is en het tegenwoordig meer om de "tracks" gaat.... Vanuit die optiek staan er inderdaad een paar zeer boeiende tracks op dit album die er wel uitsteken.....

Pinsnider schreef:

Let ook maar eens op hoe lang de gemiddelde ‘mainstream’ pop/r&b/hiphop albums tegenwoordig zijn. Klokken vaak richting het uur of langer met een grote hoeveelheid tracks. Kwade tongen beweren dat het om streams gaat (meer tracks = meer streams) en daar zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. En als dat zo is, krijg je natuurlijk fillers naast een aantal sterke singles. Wil overigens niet beweren dat dit ook voor The Weeknd opgaat, sla hem een stuk hoger aan dan de gemiddelde mainstream artiest.

avatar van Pinsnider
Ha! Je plaatst mijn klaagzang hierboven wel in een interessant perspectief. Van de andere kant; is het niet van alle tijden, dat bij sommige hitparade-artiesten de LP's er een beetje bijhangen en louter bedoeld zijn voor het binnenharken van een paar extra centjes? Deze plaat is inderdaad wat aan de lengte, maar ik noteer zelf slechts een tweetal fillers. Maar deze man wekt ook de indruk dat hij het serieus meent met zijn muziek en er niet alleen maar inzit voor de monnie.

Pinsnider schreef:

Heb je zeker gelijk in, popartiesten hebben hier altijd al een handje van gehad. Maar als ik nu Drake een plaat met 25 tracks (Scorpion) zie releasen, dan ligt het er opeens wel heel dik op

Ja, die indruk krijg ik ook van The Weeknd. Altijd wel een zwak gehad voor hem, brengt steady leuke nummertjes uit.

avatar van alexander-r
Met een halfje verhoogd, en dat komt puur door The Weeknd zelf. De beste man kan echt ongelofelijk goed zingen. In deze tijden van thuiswerken luister ik veel meer muziek dan normaal en treedt het fenomeen wat ik 'muziekmoeheid' noem wel wat vaker bij me op. Je kent het wel, elke keer als je een nummer 30 seconde op hebt heb je zin in iets nieuws, en nagenoeg niets kan dat bekoren. Toch weet The Weeknd met zijn fantastische stem vaak die 'muziekmoeheid' te doorbreken, ook met dit album.

Alone Again is hier favoriet

avatar van Gehenna
alexander-r schreef:

Ik vind dat The Weeknd ook het beste commerciële nummer van de afgelopen decenia heeft gemaakt. Maar voor mij is dat Can't Feel My Face, aanrader voor je denk ik

Klinkt fijn maar haalt het niet bij Blinding Lights al is dat natuurlijk geen schande, maar thanks voor de tip, is ook een lekker nummer!

Pinsnider schreef:

Tja de jeugd... de wereld volgens de jeugd...
De jeugd zweert ook bij de Kardashians, en een Famke Louise. De jeugd is ook bezig met het opspuiten van lippen, het belangrijk vinden van social media.

Ik ben ergens wel blij dat de jeugd hier niet de boventoon voert, want wat zij als geweldige muziek beschouwen vind ik gemiddeld genomen niets.

Ik hou erg van The Weeknd, dat wil zeggen ik vond zijn vorige album Starboy heerlijk en dat werd de soundtrack van 2016 voor mij. Ik was dan ook erg blij met de aankondiging van deze After Hours, maar man man man wat ben ik blij dat ik hem niet automatisch heb gekocht.
Heb het album diverse keren beluisterd, wil het heel graag tof vinden, maar het raakt me nergens echt. Het klinkt gerust lekker, maar ook niet meer dan dat, het overvalt me nergens, schiet nergens uit.

Maar de jeugd mag dit natuurlijk helemaal the shit vinden.

avatar van Pinsnider
haha, tof bericht. Ben het alleen volledig met je oneens. Het zou me juist fris lijken als er hier meer jeugd langs zou (durven) komen met frisse blikken en dito meningen. Een frisse wind door het doorgaans nogal snobistische gesnuif van veel (lang niet alle, gelukkig) users hier. Dat ze onze uitspraken zouden toetsen en die van mij als onzin zouden wegzetten . Ben ook oprecht benieuwd of dit een plaat is waar "de jeugd" mee wegloopt.

avatar van Slowgaze
Tja, de ouderen... De wereld volgens de ouderen... De ouderen zweren ook bij Dire Straits en de Eagles. De ouderen zijn ook alleen bezig met hun vaste contract, koophuis en e-bike. Wat zij als geweldige muziek zien, vind ik over het algemeen maar niets.

avatar van catdog
Gert1980 schreef:

Tja de jeugd... de wereld volgens de jeugd...

Maar de jeugd mag dit natuurlijk helemaal the shit vinden.

Wel grappig dat je dan zijn meest commerciële album het meest kan waarderen. Het album dat het beste aansloeg bij de jongeren.

catdog schreef:

Kwam vast mede door mijn toenmalige relatie met een veel jongere jongen.

Slowgaze schreef:
Tja, de ouderen... De wereld volgens de ouderen... De ouderen zijn ook alleen bezig met hun vaste contract, koophuis en e-bike.

En dat is een reactie op mijn opmerking dat jongeren bezig zijn met de boel opspuiten en social media als belangrijk iets zien? Alsof Famke herself reageert.

Slowgaze schreef:
Wat zij als geweldige muziek zien, vind ik over het algemeen maar niets.

En tja wat geweldige muziek betreft, smaken verschillen gelukkig. Al zag ik goeie namen in je top 10 staan.

avatar van Ralph.
Pinsnider schreef:

Maar dit is juist echt een album album, want alles vloeit in elkaar over.

Ik durf wel te zeggen dat ik dit het beste album van 2020 tot nu toe vind.

Als je niet van over geproduceerde jaren 80 muziek met hip-hop en R&B invloeden houdt is dit natuurlijk niet je ding. En ik denk dat een groot gedeelte van het publiek op Mume niet echt onder die doelgroep valt.

Echter is het wereldwijd unaniem goed ontvangen (zowel recensies als commercieel). Dus ik vind het dan ook raar dat het hier amper stemmen krijgt.

avatar van MIAB
Wat een heerlijk album. Eentje die echt groeit en waarbij je meer ontdekt als je het vaker luistert. Toch nog iets goeds in 2020

avatar van Axeqlusive
Toch echt wel een heel fijn album, met verdomd goed gekozen singles ook trouwens. Niet dat de album tracks daar nou heel schril bij afsteken, maar In Your Eyes en Blinding Lights zijn wel echt van een andere orde. Vooral commercieel gezien dan.

Weeknd maakt voor mij met After Hours een album dat Justin Timberlake maakte met FutureSex/ LoveSounds; een geweldig popalbum dat even inventief is als dat het teruggrijpt met retro vibes. Steengoede productie ook. Potdicht, maar dat past bij deze stijl. Ik hou er stiekem best wel van zo op z'n tijd.

avatar van Reijersen
The Weeknd is snel van hip bij de kenners naar enorm populair gegaan, mede door uitstekende catchy singles uit te brengen. Geen album heeft echter meer de kwaliteit gehaald van die beginperiode. Ook dit After Hours kan weer in die rij aansluiten. Vast helemaal hip en happening, maar ook wat teveel eenheidsworst en het mist gewoon iets aan energie. The Weeknd kan dan misschien met z'n singles de hedendaagse hitlijsten nog een aardig niveau meegeven, maar een heel album aan kwaliteit zit er niet meer in.

Grappig dat 2 comments zo kunnen verschillen. Ik sluit me aan bij de eerste comment. Dit album is wel minder dan kissland, maar nog steeds goed.

avatar van dominicano fonso
Een wisselvallig album. Er staan goede en mindere liedjes op.

avatar van sillus
Grappig dat de meningen zo uiteen lopen over dit album. Ik heb mijn mening nog niet geheel gevormd. Ik vind de singles helemaal fantastisch. Blinding lights, save your tears, in your eyes. Nu ik het album beluister weet ik het na meerdere luisterbeurten nog steeds niet helemaal. Nu 3.5 voor het album, 4.5 voor de singles.

avatar van CoExiSt
Yeah!
Net veld tickets gescoord voor de verschoven The After Hours tour!
Ga nu 4 oktober 2022. *O*

Oh en check dit:
The Weeknd’s FULL Pepsi Super Bowl LV Halftime Show - YouTube

avatar van DJWESS
Dit album begint al met een fantastische intro waarvan ik bij de eerste keer luisteren heeel even twijfelde of deze niet stiekem van de hand van daft punk af kwam. Dit bleek helaas onterecht.

Zo ergens in het midden van het album vind ik het tempo een beetje langzaam worden, maar dat is dan ook het enige minpunt dat ik over het After Hours heb. Want vanaf Hearthless gaat het album in vogelvlucht voorbij met de ijzersterke singles Blinding Lights en In your eyes en de titeltrack van het album.

Geniaal werk van the Weeknd en een regelrechte schande dat hij voor geen enkele grammy genomineerd is.

avatar van Yestsida
Weer een andere stijl dan dat we van hem kende.

Waar ik de andere albums van The Weeknd vaak draai met shuffle op draai ik After Hours vaak gewoon zoals hij het in elkaar gestoken heeft. In tegenstelling tot zijn vorige albums (Trilogy niet meegerekend) klinkt dit project het meest als een samenhangend album in tegenstelling tot een collectie van goede nummers.

Hij koos ervoor om ditmaal geen gastartiesten uit te nodigen en ik moet eerlijk zijn dat ik ze ook niet mis. Abel is bekwaam genoeg om een volledige langspeelplaat zelfstandig te kunnen dragen en de momenten dat hij gastartiest is op nummers van andere artiesten neemt hij de track ook gewoon volledig over en maakt hij het zijn lied.

Heartless is mijn favoriet van zijn vierde studioalbum, de inhoud doet me voornamelijk denken aan zijn ouder werk. Maar de overige tracks moeten hier niet al te veel voor onderdoen, ze vormen samen een prachtig geheel.

Aanstaande vrijdag komt zijn vijfde studioalbum, Dawn FM, uit. Zijn oude sound (Trilogy) gaan we waarschijnlijk nooit meer terugkrijgen maar ik ben toch benieuwd wat deze topartiest weer in elkaar gemetseld heeft voor ons!

Dikke 4*

avatar van Gert1980
Toen ik dit album voor het eerst hoorde was ik niet overdreven onder de indruk. Dat heb je soms, maar meer dan een 3,5 kon ik het niet geven.
Waarom het mij destijds niet overdreven veel deed weet ik niet. Het zal vast te maken hebben gehad met waar ik mij op dat moment in leven bevond, hoe ik mij voelde, wellicht andere muziek waar ik mee bezig was... Je ne sais pas, want ik was van voorganger Starboy wel zwaar onder de indruk.

Misschien komt het dan ook wel door de vriendschap met een groot The Weeknd fan, maar het afgelopen jaar heb ik dit eindelijk echt ontdekt en het is langzaamaan tot één van mijn favo albums gaan behoren. En eerlijk is eerlijk, deze After Hours is (wanneer je er goed voor gaat zitten) nóg beter dan eerder genoemde Starboy.

Anderhalf jaar na mijn eerste beoordeling veranderd ik mijn eindcijfer dan ook in een welverdiende 5!!

PS: Wellicht is er dus nog hoop voor Coldplay over een jaar?

avatar van MIAB
Vooral de 3 hele grote hits dragen dit album, waarmee hij boven het gemiddelde van 3,5 uitkomt. Wellicht is "Hightlights" dan toch meer geschikt om te luisteren. Deze verzamelaar bevat al het goede van The Weeknd. Het hijgerige, hoge stemgeluid van The Weeknd gaat me toch irriteren op den duur. 4*

Alone Again (4:10) --- 3,0
Too Late (3:59)  --- 3,5