Dr. John - Gris-Gris (1968)

3,98

Roots
Label: ATCO

1. Gris-Gris Gumbo Ya Ya (5:36)
  2. Danse Kalinda Ba Boom (3:39)
  3. Mama Roux (2:58)
  4. Danse Fambeaux (4:55)
  5. Croker Courtbullion (6:00)
  6. Jump Sturdy (2:20)
  7. I Walk on Guilded Splinters (7:37)
44 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Lennonlover

Ik heb deze plaat al jaren maar ik geraak er nooit aan begonnen. Soms begin ik aan het eerste nummer maar dan sluipt een ander album die in nog's wil horen men kop binnen. En dan, ja dan MOET ik die ander plaat opzetten.Het is nochtans een kort album, ach, ik moet me d'r echt eens aan zettenet al de goede commentaren die ik hoor van de gekke Dr. John. Het eerst nummer bevalt me zeker al wel. Lekker Jazz-roots. Ja, dit moét me gewoon bevallen!

Sven Bersee
Zijn zang doet me denken aan Caetano Veloso, de Braziliaanse grootheid.

avatar van Masimo
Prachtige, haast hypnotiserende plaat.. Onze Dr. John, hier gehuld en veranderd in sjamaan, levert weer puik werk af. Bizarre, en daardoor briljante muzikant, die me altijd weet de vermaken en weet te interesseren. Dit is misschien wel zijn beste werk!

Wat zou ik 'm graag 'ns live willen zien..

avatar van tim-r(-_-)
Nadat ik vernomen had dat Dan Auerbach (The Black Keys) de nieuwe plaat van Dr. John ging producen heb ik eens de tijd genomen om wat van deze man te beluisteren. En ik heb er nog geen spijt van gehad. Zijn stem doet me wat denken aan Seasick Steve.

avatar van Stijn_Slayer
Net nog eens gedraaid. Vind het absoluut een goede, eigenzinnige plaat, maar ik kan deze maar op bepaalde momenten aanhoren. De mix van roots, een vleugje wereld en (soms psychedelische) rock werkt, maar Gris-Gris is zo ingehouden en langzaam. Zo stapsgewijs, of zelfs sluipend, dat het bijna nooit aansluit bij mijn gemoedstoestand. Ik ben er zelf te actief voor en dan kan ik 't echt niet afluisteren. Dat contrasteert dan te veel met mijn stemming en dat voelt ongemakkelijk aan.

Voor mij dus een plaat waar ik maar met mate van kan genieten, al heb ik toch maar besloten om bij de beoordeling van de meest gunstige situatie uit te gaan.

avatar van niels94
Ik vind de opener een wat moeizaam nummer, maar daarna gaat het muzikale feest helemaal los Elk ritme en koortje en elke melodie is een genot voor het oor. Echt een heel gaaf album die gewoon een ongekend fijn sfeertje neerzet. Verslavend ook.

avatar van Niek
Helemaal wat Niels zegt, met dit verschil dat ik de eerste track ook al fantastisch vind. Zodoende ook een halve ster extra . Gister aangeschaft en de luie vrijdagochtend er zo heerlijk mee kunnen beginnen. Jammer dat ie zo kort is.

avatar van spinout
Deze plaat is opgenomen toen Dr.John nog in voodoo geloofde. Dat druipt er ook wel af. Een heerlijk vreemde plaat.

avatar van Droombolus
1 hoog het trappetje op heette Concerto in Amsterdam opeens anders ( ORO if memmerie smurfs ) en werden er nieuwe platen verkocht ipv 2e handse ......... Daar in 1968, in zo'n olderwetse luisterkabine, hoorde ik deze plaat voor het eerst. Het is dat ik door het raampje de toonbank kon zien, anders had ik mij gelijk midden in de jungle gewaand........

Het was kompleet anders als alle muziek die ik tot dan toe gehoord had en een vergelijkbaar iets heb ik daarna nooit meer voorbij horen komen. Dr.John's Night Tripper periode zou nog 3 of 4 albums voortduren, maar een samenhang in de sfeer van de nummers als op dit album kreeg hij nooit meer voor elkaar. Extra ½ * voor de hoge jeugdsentimentele waarde ..........

avatar van Ronald5150
”Gris-Gris” is de introductie van Dr. John aan de wereld. Letterlijk zelfs, want in het openingsnummer ”Gris-Gris Gumbo Ya Ya” vertelt hij je precies wie hij is. Wat volgt is een album vol voodoo ritmes en broeierige melodieën. De sfeer is constant dreigend en spannend. De repeterende ritmes en psychedlische geluiden volgen elkaar op en zorgen voor een soort van trance. Soms dreig ik wel het spoor een beetje bijster te raken, omdat ik de kop en de staart van het liedje kwijt ben. ”Gris-Gris” is ontegenzeggelijk een intrigerende luisterervaring. Dr. John sleept je mee in de krochten van New Orleans. ”I Walk on Guilded Splinters” vind ik het hoogtepunt. ”Gris-Gris” vind ik niet altijd even makkelijk, en vindt hem zeker niet geschikt voor alle momenten, maar het is wel zo’n album dat van begin tot eind boeit.

avatar van Droombolus
Er is een nieuwe remastered edition van deze plaat uitgekomen. Iemand al het genoegen gehad ?

Ik kan me er weinig bij voorstellen moet ik eerlijk zeggen. Het enige wat me altijd geirriteerd heeft in de master "as we know it" is de vervorming in de eerste woorden ( They call me ) die hij zingt. Voor de rest is het allemaal nogal wrakkig opgenomen met veel extreem links of rechts gepande partijen om een stereobeeld te krejeren. Ik heb dan ook het gevoel dat er weinig gewonnen kan worden met een remaster maar zou graag plezierig verast worden natuurlijk ........

avatar van LucM
Een unieke mengeling van blues, jazz en psychedelica met een voodoo-sfeer, je kunt het voodoo-psychedelica noemen. Broeierig, spannend en soms dreigend en tenslotte een album die je niet loslaat, al moet je wel voor in de stemming zijn. De exotische klanken en percussie, de achtergrondkoortjes, alles staat in functie van de sfeer. Dit album (dat tenslotte maar kort duurt) moet je ook als een geheel beschouwen en niet als een verzameling songs. Opmerkelijk dat er in die jaren zoveel sterke en eigenzinnige albums werden uitgebracht.

avatar van Venceremos

Bij eerste beluistering schoot dit Afrikaanse meesterwerk mij direct te binnen. Geen Beninese voodooklanken maar mysterieus percussiegestuurde psychedelica van enkele Malinese studenten in een Nigeriaanse studio. Hierna verdween Colomach prompt in het niets.Highly recommended!

Dr. John's stem doet mij bij tijd en wijle (spoken word) denken aan Gil Scott-Heron.

avatar van zalwelnikszijn!
Dat ziet eruit als een leuke tip, Venceremos.