Haken - Virus (2020)

2. Invasion (6:42)
  3. Carousel (10:29)
  4. The Strain (5:23)
  5. Canary Yellow (4:14)
  6. Messiah Complex I: Ivory Tower (3:57)
  7. Messiah Complex II: A Glutton for Punishment (3:38)
  8. Messiah Complex III: Marigold (2:24)
  9. Messiah Complex IV: The Sect (2:02)
  10. Messiah Complex V: Ectobius Rex (4:57)
  11. Only Stars (2:10)
avatar van gigage
Haken doet veel leentjebuur bij Lamb of God, Tool, Coldplay en uit hun eigen verleden. Daar proberen ze een eigen smoelwerk aan te geven. En dat lukt, soms wel ( Messiah Complex) en soms niet ( de drie singles). De blastbeats zijn niet van de poes en gaan mij in deze combinatie wel eens tegenstaan. Te klinisch, of hoe dat ook mag heten.

avatar van stoepkrijt
Virus maakt indruk. De singles landden nog niet direct toen ik ze voor het eerst hoorde, maar zo hoort dat ook vind ik. Een goede progtrack geeft zich pas echt bloot na meerdere luisterbeurten. Vooral Invasion valt hier nu goed en ook het wat ingetogenere Canary Yellow begint zijn schoonheid te tonen. En Messiah Complex was al direct ronduit indrukwekkend.

Vandaag heb ik de songteksten er eens bij gepakt met wat achtergrondinfo en zo kom ik erachter dat dit hele album vol zit met allerlei verwijzingen naar eerder werk (en dan m.n. Cockroach King / The Mountain). Hun eerdere werk ken ik eigenlijk nog niet (op Affinity na), dus ik baal dat ik die verwijzingen zelf niet herken, maar van dit soort dingen wordt ik erg enthousiast. Heel tof!

avatar van Guinness1980
Net voor het eerst sinds week of drie weer naar dit album geluisterd. Het bevalt me al een stuk beter dan toen.
The Strain en Canary Yellow blijven voor mij de zwakste schakels van dit album.

Ik zet in op 3.5*

avatar van stoepkrijt
Als ze van Messiah Complex gewoon één nummer hadden gemaakt zou die toch dik bovenaan staan in het lijstje met favoriete tracks? Wauw, wát een compositie! Talloze overgangen en wisselingen, steengoede zanglijnen en riffs, terugkerende motieven, verwijzingen naar eerder werk uit hun oeuvre en dat ook nog eens allemaal in een moordend tempo. Ik ben echt onder de indruk.

avatar van Apieknar
Wow! Haken in optima forma. Wat een heerlijk album! Vector vond ik een beetje tegenvallen. Virus maakt alles meer dan goed.

En al die throwbacks... genieten, man!

avatar van Liampie
Ik ben juist niet zo weg van al die verwijzingen, Messiah Complex voelt een beetje plastic aan doordat het zoveel materiaal recycled. Leuke variaties, maar het verveelt snel.

Het album als geheel vind ik ook wat teleurstellend. Ik zet het graag op, maar het is wel erg veel raggen op de gitaren. Keyboards zijn amper te vinden, en ik vond in het verleden Haken juist zo sterk in muziek schrijven waarin alle instrumenten elkaar versterken. Pak een willekeurig moment van Visions en er gebeurt veel meer interessants, met veel meer kleur, melodie en dynamiek. Misschien vind ik de referenties daarom ook niet zo heel boeiend - te uitgekleed.

De magie van Haken hoor ik maar op zeer beperkte momenten. De rustige interlude van Carousel richting het einde van het nummer is wat mij betreft het hoogtepunt. Sowieso mijn favoriete nummer.

avatar van legian
Ik ga deze invliegen met een 4,5. Het bouwt heerlijk door op het stevige werk van Vector, maar bied ook weer voldoende klassiekere Haken elementen. Vooral Carousel en Canary Yellow vallen daarin op. Vooral de tweede is een nummer wat ik graag hoor met een prachtige opbouw, onderhuidse spanning en weergaloze climax. Het is een stukje symphonische metal waar ze zo goed in waren.

Only stars doet me het minst, het werkt echter prima als rustige afsluiting na al het geweld. Maar Messiah Complex wint de hoofdprijs. De snelheid waarmee ze door al hun oudere nummers vliegen is fantastisch en de ontdekkingen zijn daarin eindeloos. Het is vooral leuk om het oudere werk weer te beluisteren en daar dan de herkenning in te horen. Ik vind het voor knap hoe ze dit zo netjes in het geheel hebben weten te verwerken en daarmee een prachtig slotstuk voor The Cockroach King hebben gecreëerd. Juist omdat ze al jaren teruggrijpen met kleine hints en teases naar eerdere nummers, is het tof dat ze daar nu echt eens de aandacht aan besteden.

Virus is echter niet een album welke je opzet voor de nieuwe muziek. Niet alleen vanwege Messiah Complex met veel 'herhaling', maar ook omdat dit duidelijk het vervolg op Vector is. Hoewel de aanpak op Invasion leuk is zit er verder weinig vernieuwends in het album. Erg vind ik het echter niet. Kan hier heerlijk van genieten namelijk. Nu maar wachten tot de concerten weer op gang gaan komen.

avatar van DjFrankie
Messiah Complex IV: The Sect is geniaal. Lijkt wel een kermis die in vlam staat, super riffs die hierin zitten.

avatar van ZAP!
Ik hoor leuke dingen en minder leuke dingen. Het drumgeluid vind ik niet echt mooi, de snare met name.

avatar van Kill_illuminati
gigage schreef:

Prosthetic doet me zelfs een beetje aan Slipknot denken.