Haken - Virus (2020)

2. Invasion (6:42)
  3. Carousel (10:29)
  4. The Strain (5:23)
  5. Canary Yellow (4:14)
  6. Messiah Complex I: Ivory Tower (3:57)
  7. Messiah Complex II: A Glutton for Punishment (3:38)
  8. Messiah Complex III: Marigold (2:24)
  9. Messiah Complex IV: The Sect (2:02)
  10. Messiah Complex V: Ectobius Rex (4:57)
  11. Only Stars (2:10)
  12. Canary Yellow [Acoustic Version] *

met Courtney Swain

avatar van progressive
Oh yeah! Prosthetic is al uitgebracht en klinkt weer lekker!
Thematisch en conceptueel is dit album het broertje van Vector, dat kan haast niet fout gaan!
Maar sinds wanneer komt Haken uit Duitsland?

avatar van Sir Spamalot
Aangepast, my bad...

avatar van legian
Zo, dat is weer een fijne knaller geworden. Ze blijven nog even in de metal hoek zitten blijkbaar. Benieuwd hoe deze gaat uitpakken.
Meteen maar even de video toegevoegd.

avatar van Barney Rubble
Toepasselijke titel dezer dagen.

Mmm. Haken heb ik gevolgd tot Affinity . Ze zijn daarna met Vector en ook bij deze meer de heavy tour opgegaan. Maar ik moet toegeven de single klinkt lekker.

avatar van ABDrums
Prosthetic is de naam. Heerlijke heavy song die inderdaad nog veelal doet denken aan Vector. Ook de hoes laat zien dat we nog niet klaar zijn met Vector, aangezien dat concept zich verder zal uitwerken op Virus.
Ben zeer benieuwd naar wat de heren ons ter ore zullen brengen!

avatar van Leptop
Metronomisch strakke start van het album.

avatar van dreamtheater22
Nieuwe Haken altijd leuk bijna dezelfde voorkant als vector alleen andere kleur en plaatje

avatar van vielip
Prosthetic klinkt behoorlijk vet! Heftige riffs en mooie zanglijnen. Ben benieuwd naar de rest van het album.

avatar van dreamtheater22
Ik las dat ze op dit album invloeden van verschillende genres laten horen daardoor ben ik extra benieuwd

avatar van Leptop
Dat blijkt vooralsnog niet uit het 1e vrijgegeven nummer vind ik. We zullen zien!

YouTube

HAKEN - Canary Yellow (OFFICIAL VIDEO) - YouTube

Minder heavy , maar toch goed.

Inderdaad; was net het nummer aan het luisteren en dacht in 1e instantie dat ze waarschijnlijk de 2 uitersten qua "heaviness" hebben vrijgegeven, totdat het nummer toch nog uitbarstte op het eind !

Prachtige clip trouwens... #zin in

ProGNerD schreef:

Prachtige clip trouwens... #zin in

Dit was inderdaad de bedoeling van deze heren om uitersten te laten horen...…… Ik ben toch aardig benieuwd naar dit schijfje. Aftellen maar

HAKEN - Canary Yellow (OFFICIAL VIDEO) - YouTube

Minder heavy , maar toch goed.

Dat is weer een heerlijk nummer geworden, zo hoor ik de band graag. Het is een stuk subtieler en dynamischer dan Prostethic wat toch meer pure metal is. Erg benieuwd hoe ze dit album vorm gegeven hebben.

avatar van ProGNerD
En nu massaal deze Haken - Face Mask aanschaffen, dan kunnen we binnenkort hopelijk weer live muziek meemaken...

avatar van Mindscapes
En weer een nieuwe single: Invasion

Edit: hoho, die riff op 3:00 #gojirameshuggahvibe

avatar van Apieknar
Release is met twee weken uitgesteld naar 19 juni aanstaande 'due to unforeseen circumstances beyond the label and band's control'.

Een virus?

avatar van ProGNerD
Kreeg net inderdaad ook een email dat m'n pre-ordered CD 2 weken later komt. Gelukkig vermaak ik me in de tussentijd prima met (o.a.) deze Caligula's Horse - Rise Radiant

avatar van legian
Invasion is wel een stuk fragmentarischer dan de vorige singles. Muzikaal echter zeer interessant. Dat het album dan twee weken later arriveert, ach dat overleven we wel.

legian schreef:

Ja 2 weken ging wel, maar met 5 weken inmiddels (zojuist een email gehad dat de release is uitgesteld naar 10 Juli) wordt het geduld wel aardig op de proef gesteld...
Gelukkig is er genoeg moois uitgekomen de afgelopen tijd om het wachten te verzachten, bijv. dit side-project van Ross Jennings: Novena - Eleventh Hour

avatar van legian
ProGNerD hmm, dat mailtje heb ik nog niet ontvangen. Dat is inderdaad wel erg jammer. Dan ga ik me maar eens wagen Novena, Caligula's Horse wist me niet echt te boeien, maar ga dat ook nog maar eens een kans geven dan.

Ik zie de afgelopen paar dagen wel allemaal recensies langskomen op twitter die veel bevolen. Dat maakt het wachten ook niet makkelijk.

avatar van ProGNerD
Hmmm, alweer een email met uistel, nu naar 24 Julii; vraag me af wat er aan de hand is en hoop dat het toch echt nu ophoudt na inmiddels 3 x uitstel... .

avatar van legian
Ergens is het toch fascinerend. Steven Wilson besloot het hele ding maar naar volgend jaar te verplaatsen terwijl veel andere hun albums gewoon op tijd uitbrengen. Vraag me af waar bij hun het probleem dan ligt. Bij de vorige gaven ze aan dat het logistieke proces moeizaam was. Ach misschien is het allemaal wel onderdeel van het plan en moeten we eerst geïnfecteerd raken alvorens we het album mogen luisteren .

Ach ......... Hopelijk word dit lang wachten beloond met een knappe plaat .

TONYLUNA schreef:
Ach ......... Hopelijk word dit lang wachten beloond met een knappe plaat .

Gaan we wel vanuit en gezien de reeds vrijgegeven nummers en de reviews die al beschikbaar zijn is er niets dat dat in de weg lijkt te staan.

Toevallig net een DHL-bericht gehad dat m'n pre-order van Long Distance Calling - How Do We Want to Live? onderweg is, dus in ieder geval iets te genieten in de tussentijd...

avatar van namsaap
legian schreef:

In geval van Steven Wilson maakt de plaat onderdeel uit van een groter multimediaal plan, dat als gevolg van de pandemie nu niet uitgevoerd kan worden.

Bij Haken verbaas ik me er meer over. Ik interviewde Richard onlangs voor Zware Metalen en hij zei toen nog dat alle voorbereidingen (clips e.d.) al opgenomen waren net voor de lockdown. Hij was er toen nog van overtuigd dat de digitale release gewoon gepland uit zou komen, met misschien een vertraging voor de fysieke release.

avatar van legian
Ik had ergens ook wel verwacht dat ze de digitale release gewoon door lieten gaan. En dan de fysieke later. Het zou niet de eerste keer zijn dat het op die manier gebeurt, en dan hadden ze wel het momentum met alle recensies behouden. Dat zijn ze nu wel een beetje kwijt.