Haken - Virus (2020)

2. Invasion (6:42)
  3. Carousel (10:29)
  4. The Strain (5:23)
  5. Canary Yellow (4:14)
  6. Messiah Complex I: Ivory Tower (3:57)
  7. Messiah Complex II: A Glutton for Punishment (3:38)
  8. Messiah Complex III: Marigold (2:24)
  9. Messiah Complex IV: The Sect (2:02)
  10. Messiah Complex V: Ectobius Rex (4:57)
  11. Only Stars (2:10)
  12. Canary Yellow [Acoustic Version] *

met Courtney Swain

avatar van Rick53
Zonde van het uitstellen als je het mij vraagt. De singles bouwen wat op richting de release en dat is nu volledig in het water gevallen, helaas. Digitale release vind ik prima. Dan maar de plaat later in de bus.

avatar van dreamtheater22
Ik heb dit album nu helemaal
gehoord maar ik kan er vrij weinig mee.het klinkt allemaal een beetje af geraffeld veel van hetzelfde misschien dat het nog kan groeien maar nu zeg ik nee.vector is vele malen beter

Sorry maar een magere 3 sterren heb ik er voor over. Ik vind het iets te eentonig allemaal. De nummers kunnen mij niet echt boeien deze keer.

avatar van ProGNerD
Net bericht gehad dat m'n CD met T-shirt (eindelijk) onderweg zijn; kan niet wachten...

avatar van james_cameron
Lekker stevige tegenhanger van/ vervolg op het eveneens sterke Vector. Opener Prosthetic, met zijn zware riffs en opzwepende ritme, zet direct de toon. Het songmateriaal is unaniem sterk, met veel afwisseling binnen (vooral) de langere tracks. Hier en daar zijn ook weer wat maffe, bijna carnavaleske, elementen in het totaalgeluid geïntegreerd, zoals we die kennen van de eerste paar albums van de band.

avatar van stoepkrijt
Ik ben even de weg kwijt. De releasedatum is opgeschoven tot 24 juli, op Spotify staat nog niks, ProGNerD heeft het album besteld en (logischerwijs) nog niet binnen, maar toch zijn er mensen die het album al kunnen beluisteren. Hoe dan?!

avatar van ZAP!
stoepkrijt - even Googlen vertelt mij dat er een lek is...

avatar van stoepkrijt
ZAP! schreef:
stoepkrijt - even Googlen vertelt mij dat er een lek is...
O ja, er bestaat ook nog zoiets als downloaden... Dat is echt compleet uit mijn systeem sinds ik Spotify gebruik.

avatar van Zwaagje
stoepkrijt schreef:

Dat siert je.

avatar van ProGNerD
Nou hij staat vanaf vanmiddag bovenaan in m'n persoonlijke rotatielijstje. En ja, ik luister legaal; de fysieke CD is vandaag binnengekomen.

1e vluchtige luisterbeurt stemt positief, zeker 4 sterren maar er gaan nog vele aandachtige luisterbeurten volgen dus...

avatar van legian
Ik krijg net bericht dat Insideout de cd verzonden heeft. Die komt dus pas volgende week aan. Moet wel zeggen dat ze het momentum wel verloren hebben bij mij. Maargoed, morgen de digitale versie eens belusiteren.

avatar van Leptop
Zo, nu ook op Tidal te beluisteren. Dadelijk eens opzetten en kijken of ik ermee besmet raak.

Leptop schreef:

Ik zit midden in de incubatieperiode en merk al de eerste tekenen van besmetting; en dat voelt goed !
Vanmiddag staat 'ie zeker weer op...

avatar van gigage
Invasion heeft wel veel van Tool weg.

avatar van Rick53
Carousel

avatar van legian
Op het werk een aantal maal op repeat gezet. En daar zit toch veel fijns in, vooral Carousel valt op.
Vanavond maar eens even rustig de tijd ervoor nemen.

Verdomme, nog altijd twijfels over deze Virus ( en Vector ) ...... Persoonlijk is The Mountain nog altijd mijn favoriet.
Deze is misschien te heavy ??

avatar van Prog66
Virus nog niet gehoord, maar beter dan The Mountain lijkt mij bijna onmogelijk.

avatar van namsaap
Prog66 schreef:
Virus nog niet gehoord, maar beter dan The Mountain lijkt mij bijna onmogelijk.

Een mening is maar een mening, maar naar mijn mening is de band sinds dat album nog veel verder gegroeid qua songwriting. De band verstaat steeds beter de kunst om een ingewikkeld nummer makkelijk te laten klinken, een ambacht waar Rush meester in was.

TONYLUNA schreef:
Deze is misschien te heavy ??
Met de komst van producer Adam 'Nolly' Getgood op Vector is het geluid wat strakker en meer 'djenty' geworden, a la Periphery. Misschien ervaar je dat als 'te heavy'?

avatar van cageman
Dit is progmetal van een zeer hoog niveau, kan ook niet anders dan de volle 5 sterren geven. Vind deze net iets beter dan Vector.

stoepkrijt schreef:

Same here.
Virus luister ik nu voor de eerste maal.
Eerder deze week tijdens het luisteren naar Affinity viel me pas op dat ik de stem van Ross vind lijken op die van Jim Grey (Caligula’s Horse)

Wat een pracht plaat ! Voor mij 4.5 sterren. Zoals namsaap treffend schreef:
namsaap schreef:

blijft het, ondanks de best heftige, complexe muziek, heerlijk weg luisteren; inmiddels meerdere luisterbeurten gehad, maar blijft iedere keer trekken voor een volgende...

Elk nummer is raak en heeft zo z'n eigen kwaliteiten, maar Carousel is misschien wel het hoogtepunt waarin alles wat dit album de moeite waard maakt binnen 1 nummer voorbij komt...

En het uit 5 suites bestaande Messiah Complex is natuurlijk een prog metal meesterwerkje, zoals alleen Haken dat kan...

avatar van Wibren
Guinness1980 schreef:

Same here.
Virus luister ik nu voor de eerste maal.

Ik dacht even dat ik perongeluk Caligula's Horse had opgezet, bleek het de nieuwe van Haken te zijn. Wel heel opvallend.

avatar van Guinness1980
Dat ligt dus niet aan mij!

Ik ben niet zo kapot van Virus. Het klinkt allemaal te gewoontjes. Wellicht zelfs het minste prog album van 2020 tot nu toe.
Ik wacht nog even met sterren geven.

avatar van Leptop
Het Virus heeft mij ook nog niet te pakken. Guinness1980 mag mij als hij wil, wel uitleggen wat er gewoontjes aan dit album is. Ik denk niet dat er 2 bands zijn op deze aarde die dit even gewoon kunnen naspelen .

avatar van Guinness1980
Ik bedoel er eigenlijk mee dat het me niet pakt. Ik vind het niks bijzonders. Betekent natuurlijk niet dat het dat niet is.
Ik vind eigenlijk alleen Prosthetic en Messiah Complex V: Ectobius Rex de moeite waard.
Maar ga deze toch nog enkele luisterbeurten proberen, wie weet!

avatar van Leptop
Edoch, ik begrijp wel wat je zegt. De ritmesectie staat metronomisch strak afgesteld dit album met weinig ademruimte en lucht tussen de noten. De zang zweeft er alle nummers melodieus doorheen, maar vaak wel op dezelfde manier. Ik vind hier de kunst van het weglaten duidelijk minder geslaagd. De eerste keer dat ik het DT syndroom herken...

avatar van Guinness1980
Dat van die zang zeg je precies hoe het in mijn hoofd zat!

avatar van legian
Ik herken niets van het DT syndroom. Ik geniet er heerlijk van moet ik zeggen. Vooral Carousel en Canary Yellow zijn parels om te horen en zijn een genot voor het gehoor. Maar vooral Messiah Complex is fantastisch. Hoe ze in die pakweg 17 minuten tekstueel en muzikaal teruggrijpen naar vrijwel al hun eerdere werk is heerlijk.

legian schreef:

Idem hier, waar het bij DT nog wel 's "technisch gepriegel om het gepriegel" was, is het technisch complexe van Haken hier juist goed in balans en functioneel, zelfs in de drukkere nummers. Maar het blijft deels natuurlijk ook een kwestie van smaak...

Ross Jennings is trouwens goed bezig qua zang

(en dan te bedenken dat ik iemand ken die beweert niet naar dit album te kunnen luisteren omdat er zo aan de zang "gesleuteld" zou zijn... Meer een kwestie van smaak en gewenning wat mij betreft )