Kevin Rowland & Dexys Midnight Runners - Too-Rye-Ay (1982)

Pop / Soul
Label: Mercury

1. The Celtic Soul Brothers (More, Please, Thank You) (3:11)
  2. Let's Make This Precious (4:03)
  3. All in All (This One Last Wild Waltz) (4:10)
  4. Jackie Wilson Said (I'm in Heaven When You Smile) (3:05)
  5. Old (5:32)
  6. Plan B (5:04)
  7. I'll Show You (2:40)
  8. Liars A to E (4:10)
  9. Until I Believe in My Soul (7:01)
  10. Come On Eileen (4:41)
  11. Love, Pt. 2 * (1:18)
  12. Dubious * (2:41)
  13. T.S.O.P. * (3:47)
  14. Let's Get This Straight from the Start * (3:35)
  15. Old [Live at Shaftsbury Theatre, London] * (4:55)
  16. Respect [Live at Shaftsbury Theatre, London] * (7:42)
  17. Let's Make This Precious [Original Version] * (3:42)
  18. T.S.O.P. [BBC in Concert] * (4:14)
  19. Burn It Down [BBC in Concert] * (4:01)
  20. Let's Make This Precious [BBC in Concert] * (4:04)
  21. Jackie Wilson Said [BBC in Concert] * (3:15)
  22. Come On Eileen [BBC in Concert] * (6:32)
  23. Soon [BBC in Concert] * (1:26)
  24. Plan B [BBC in Concert] * (4:05)
  25. Geno [BBC in Concert] * (3:33)
  26. Respect [BBC in Concert] * (6:59)
  27. Old [BBC in Concert] * (4:26)
  28. The Celtic Soul Brothers [BBC in Concert] * (2:45)
  29. There, There My Dear [BBC in Concert] * (4:54)
  30. Show Me [BBC in Concert] * (3:25)
  31. I'll Show You [BBC in Concert] * (3:02)
  32. Let's Make This Precious [BBC Session] * (3:40)
  33. Jackie Wilson Said [BBC Session] * (3:05)
  34. All in All [BBC Session] * (3:52)
  35. Old [BBC Session] * (4:39)
  36. Reminisce, Pt. 1 * (5:55)
avatar van Leeuw
ik ga blabla toch even aanspreken, deze lp is namelijk geweldig en heeft als slechtste song come on Eileen!

Leeuw schreef:
deze lp is namelijk geweldig

Voor jou, voor mij is het een ramp, infantiele, domme, vervelende muziek, zanger heeft een vreselijke stem en de muzikanten zijn matig tot slecht, vind er echt geen reet aan.

avatar van Leeuw
Waarschijnlijk ken je heel de cd niet en beoordeel je de cd alleen op come on Eileen (wat zeker geen 0,5 waard is). en ach vreselijke stemmen ontstijgen juist de middenmoot, zie Trockener Kecks, Muse, Pixies enzo.

Leeuw schreef:
Waarschijnlijk ken je heel de cd niet

Waar baseer je dit op ?
Ik beoordeel nooit een heel album op 1 of 2 tracks die ik ooit eens gehoord heb, moet 'm helemaal gehoord hebben en ook meer dan 1 maal.
Ken 'm dus wel, moest dit wangedrocht vroeger vaak horen als ik bij kennisen op bezoek was.
en ach vreselijke stemmen ontstijgen juist de middenmoot

Dat gaat bij jou mischien op, bij mij doen mijn oren pijn als ik dat hoor.

Aan jouw "vreemde" stemgedrag te zien vraag ik me af of je uberhaupt wel eens muziek luistert. Of je doet je best om een beetje op te vallen.

kubus schreef:

Mijn stemgedrag is niet vreemd, ik vind of muziek goed of niet goed, dus in dat midden gebied zit voor mij niet veel.
Ik houd ook van een andere muziek stijl als de meestde mensen hier tot nu toe, en ik ben dat gezeik over mijn stemmen nu meer dan zat, zijn mijn keus niet die van jullie, zint het je niet bekijk het dan maar, ik verander er niets aan.

Of je doet je best om een beetje op te vallen.

Denk je dat ik me daar op mijn leeftijd nog druk om maak ?

Wat een boosheid allemaal hier. Ja...volgens mij maak jij je ondanks je hoge leeftijd erg druk. Maar heb ook even gekeken....je stemt inderdaad erg raar. Bijna alle goede albums geef jij een halve punt.

0,5
Misschien omdat ik ze niet goed vind ?

Ik vind hem dus weer wel goed
Heerlijk he al die verschillende smaken (en maar goed ook).

blabla schreef:

Ik vind deze CD echt geweldig!!
Sowieso goede zanger, en de band ook, zeker weten!!
Van mij dus een dikke 5!!

dutch2
Ik vind het geen slecht plaatje, maar deze haalt het niet bij het debuut van DMR: Searching for the Young Soul Rebels. Het souljasje (met baggervette toeters) stond DMR een stuk beter dan dit folkjasje. En wat de zang betreft vind ik Kevin Rowland net op het randje zitten. Soms iets te huilebalkerig maar meestal wel okay.

BTW Is ie later niet uit de kast gekomen als travestiet ofzo?

avatar van IMPULS
Kevin Rowland als travestiet ? Zo, da's nieuws ? Ik weet van nix. Ik weet wel dat dit album er best mag zijn. Dat Come On Eileen het slechtste nummer genoemd wordt is volslagen onzin.

IMPULS schreef:
Kevin Rowland als travestiet ? Zo, da's nieuws ?

Geen nieuws: sterker, hij staat als dusdanig op de hoes van zijn album My Beauty:

of

Nou, laat ik dan maar over de muziek schrijven, want helaas is dat nog niet echt gebeurd. Dit is de vrolijke variant van The Pogues; het klinkt muzikaal allemaal wat opgeruimder, en juist op dit album hoor je duidelijk de combinatie van folk en soul. Wat men tegen "Come On Eileen heeft" ; ik weet het niet. Ik krijg bij dit nummer altijd zin om te dansen, en verlang naar de zomer. De cover van Van Morrison's "Jackie Wilson Said" klinkt ook geslaagd. Ik heb helaas niet het album met de extra tracks; ik heb de DMR nooit live gehoord; en ben hier wel benieuwd naar.

avatar van Tekh
Heerlijke cd dit,is tevens de eerste keer dat ik een 4,5 geef aan een cd na 1x luisteren.zit er dik in dat dit op den duur een 5 wordt dus.

avatar van vigil
deze week de geremasterde deluxe versie uitgekomen van dit album! Met een extra schijf met hierop een live concert uit '82 en allerlei b-kantjes en ander "obscuur" materiaal. Aangezien ik in principe alles koop wat met de Dexy's te maken heeft zal deze versie vast ook wel in mijn collectie komen al hik ik wat tegen de prijs (22 euro) aan. Het is wel in zo'n super de luxe dik digipack met fraai (en dik) boekje.

avatar van Tekh
de cd die ik heb gekocht daarop staan 18 nummers met als extra's wat live nummers zoals Jackie Wilson said,Come On Eileen en Respect verder nog wat andere nummers.deze cd was maar 7.99 bij Bol en hij is ook digitaal ge-remastered.maar dat zal wel niet diegene zijn die jij bedoelt.

die heb ik al

Welke ik bedoel is namelijk een dubbel cd in een dikke digipack! Deze is ook vorige week uitgekomen!

avatar van ewalk
jeugdsentiment!

EVANSHEWSON
ja, ewalk, voor mij ook puur jeugdsentiment; Come On Eileen is grijsgedraaid, en toen ik het de eerste keer hoorde, dacht ik een nieuw Queen nummer te horen, gewoon omdat de stem me erg deed denken aan die van Freddie... Grote vergissing dus!

Jackie Wilson Said is een cover van een Van Morrison-song, goed gedaan trouwens.

Dit album mocht er best zijn, toch ?
Erg memorabele hoes, overigens, waarvoor : bravo!

***1/2

avatar van Rinus
Prachtig album, perfect uitgevoerd en met een sprankelende produktie.
De folkinvloeden spatten van het album af, door veel viool, banjo en ander instrumentgebruik,en combineren prachtig met Kevin Rowland's soms wat jankerige stem. Met de grote hits Come on Eileen en de Van Morrison cover Jackie Wilson said. Op vinyl.

beaster1256
vroeger vond ik de plaat zeer goed , nu echter vind ik er geen zak meer aan en werkt dat zangertje behoorlijk op mijn zenuwen, is dat ouder worden , trouwens ik beken ik heb een hekel aan hiphop zie mij opinies en het geleuter over nas , maar ben ik daarom een slecht man , nee !!!

avatar van vigil
Wat heeft dit in hemelsnaam met de Dexy's te maken???

ik snap hem ook niet

Yo Jackie, Yo Jackie.
Put Your Hands Up In The Air For Mister Wilson.

avatar van judgepaddy
Och, wel aardig, zo`n stelletje Britten die zich laten beïnvloeden door Soul.
Ze namen zichzelf alleen wat te serieus. Ik kan me een interview herinneren waarbij die zanger nogal hoog van de toren blies dat ze zo belangrijk waren vanwege hun inbreng in de (Soul) muziek.
Nuh, geef mij maar de ouwe Stax, Atlantic en Motown Soul

Zigstar
Bij momenten erg leuk, maar op andere momenten ook erg onnozel. En wat een bende poseurs! Vooral die zanger.
'Come on Eileen' blijft natuurlijk wel schitterend, hoewel het nummer toch balanceert op het randje van wat de wachters van de goede smaak als 'fout' bestempelen. Maar die wachters zijn wel gigantische assholes en vergeten dat een nummer als dit garant staat voor feest in de keet!

tondeman
Poseurs? Valt nog redelijk mee tussen alle andere opgemaakte drollen uit de jaren '80, Dexys deden tenminste hun eigen ding.

avatar van dazzler
TOO-RYE-AY 1982

Wat een steengoede plaat is dit toch.
Geen enkel matig nummer, allemaal hoogtepunten.
En dan ontbreken er nog twee mooie singles
die qua tijdperk en line-up ook bij dit album passen.

Show Me en Let's Get This Straight (from the Start) met name.
Die kan je terugvinden op de uitstekende Master Serie verzamelaar.

Het albumt opent met de onweerstaanbare zwier van The Celtic Soul Brothers.
Even werd deze naam door opperhoofd Kevin Rowland overwogen
als nieuwe groepsnaam: fusie van folk en soul in een drieminuten song.

Let's Make This Precious is mijn favoriete nummer hier.
Koper en violen versmelten toe een perfecte swinger.

Sing me a record that sounds pure and true
No not those guitars,they're too noisy and crude

Pak aan ... een prachtige tekst met huilende vocalen.

All in All is een degelijke wals en doet me denken
aan Love Is All van Roger Glover & Friends uit 1975.
De "butterfly ball revisited" ... draai gerust een rondje mee.

Jackie Wilson Said laat auteur Van Morrison aanrukken op backing vocalen.
De DMR versie blijft het origineel trouw, zij het met meer snik in de stem.

Old is subliem ... een ballad die begint met een koortje.
Daarna waardig ouder worden op een slepende viooltoetsen.
In de fade out van het lied wordt Let's Make This Precious hernomen.

Kant 2 opent met een ijzersterk duo.
Plan B (een wat oudere DMR single) werd in een nieuw jasje gestoken.
Nou ja, jasje, zeg maar tuinbroek van jeans. Je ziet Kevin Rowland
met z'n kornuiten als Olivers Twist van de 80s door de straten stappen.
I'll Show You is een ontroerende ode aan alle verschoppelingen.

Met Liars A to E en Until I Believe in My Soul worden voluit
de kaart van de Rowlandiaanse soulmuziek getrokken.
Strijkers, blokfluiten en een stukje "dexyland" jazz.
Kevin deelt zijn muzikaal orgasme met de luisteraar.

En dan, als toemaatje bijna, is er de megahit Come on Eileen.
Een ode aan Jackie Wilson en de eerste koperen kelen van de soul.
Meer dan een danspotente lovesong, hoe grijsgedraaid ie ook moge wezen.
Eindigen doet de plaat met een Iers, traditioneel wijsje.

Jammer genoeg bevat de albumversie van Come on Eileen
niet die heerlijke vioolintro die de single (en de clip) zo bijzonder maakten.

Als bonustracks onderscheiden zich de rommelige,
instrumentale jam Dubious en de haarfijne, met folk gelardeerde
cover T.S.O.P. (aka The Sound of Philadelphia).

Zoals gezegd mis ik de single die aan dit album voorafging,
het ontstuimige Show Me en de single die in het verlengde van Too-Rye-Ay
geen hit mocht worden: Let's Get This Straight (from the Start) (wel op de deluxe editie).

Wie dacht dat hij met Come on Eileen alles van DMR
gehoord had, moet zich heel dringend eens gaan herbronnen ...

but ... First bare your hearts and cleanse your souls ...

Boets11
pracht plaat