Elvis Presley - The Sun Sessions (1976)

Label: RCA

1. That's All Right (1:56)
  2. Blue Moon of Kentucky (2:04)
  3. I Don't Care If the Sun Don't Shine (2:27)
  4. Good Rockin' Tonight (2:13)
  5. Milkcow Blues Boogie (2:36)
  6. You're a Heartbreaker (2:11)
  7. I'm Left, You're Right, She's Gone (2:36)
  8. Baby Let's Play House (2:15)
  9. Mystery Train (2:26)
  10. I Forgot to Remember to Forget (2:29)
  11. I'll Never Let You Go (Little Darlin') (2:23)
  12. I Love You Because (2:42)
  13. Trying to Get to You (2:32)
  14. Blue Moon (2:38)
  15. Just Because (2:33)
  16. I Love You Because -- Take 2 (3:29)
  17. Tomorrow Night * (2:59)
  18. Harbor Lights * (2:36)
  19. That's All Right * (2:12)
  20. Blue Moon of Kentucky * (1:05)
  21. I Don't Care of the Sun Don't Shine * (3:38)
  22. I'm Left, You're Right, She's Gone (My Baby's Gone) -- Take 9 * (2:42)
  23. I'll Never Let You Go (Little Darlin') * (1:05)
  24. When It Rains, It Really Pours * (4:03)
  25. I Love You Because -- Take 3 * (3:32)
  26. I Love You Because -- Take 5 * (3:26)
  27. I'm Left, You're Right, She's Gone (My Baby's Gone) -- Take 7 * (2:51)
  28. I'm Left, You're Right, She's Gone (My Baby's Gone) -- Take 12 * (2:39)
avatar van spinout
Als je dit niet kunt waarderen, heb je geen historisch besef. Maakt niet uit. Maar dit zijn de belangrijkste opnames uit de muziekgeschiedenis. En toevallig nu super goed ook.

avatar van niels94
Hoe belangrijk een album/opname is geweest neem ik niet mee in het aantal sterren dat ik geef. Bovendien waardeer ik dit best.

avatar van Cellulord
before Elvis there was nothing
Wat moet ik toch steeds lachen met zo'n idiote (of misverstaande) uitspraken.
Waar denk je dat Elvis de mosterd haalde? Hij heeft zeker alles uit het niets gecreëerd! Kom op mensen.
Natuurlijk zitten in zijn repertoire enkele fantastische tracks, mijn fav. is "Guitar Man" ook niet door hem zelf geschreven.
Moest ook weer even aan Einstein denken:
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker."

avatar van Venceremos
Cellulord schreef:
Een echte artiest componeerde zijn eigen songs en meer dan 90% van de Elvis liedjes zijn door anderen geschreven."

Toentertijd had je hele volksstammen aan songwriters (Brill building, Spooner &Oldham, Hayes/Porter). Johnny Cash schreef ook lang niet alles zelf, Otis en Aretha ook niet.

avatar van heartofsoul
Cellulord schreef:
before Elvis there was nothing
Wat moet ik toch steeds lachen met zo'n idiote (of misverstaande) uitspraken.
Moest ook weer even aan Einstein denken:

Die uitspraak van John Lennon moet je natuurlijk wel in context zien. En verder vind ik dat het zangtalent van Elvis in hoge mate compenseert dat hij zelf niets componeerde. Iets dergelijks geldt m.i. voor Frank Sinatra. Je moet Elvis naar mijn mening zien als een buitengewone performer, al sloeg hij de plank vooral in de seventies ook wel eens mis. Wat Guitar Man betreft: ik prefereer het origineel van Jerry Reed, dat Elvis i.m.o. niet overtroffen heeft.

avatar van Cellulord
Natuurlijk moet men de dingen altijd in context zien, daarom staat in mijn bericht ... "(of misverstaande)"
En natuurlijk zijn er veel grote (populaire) artieste (performers?) die hun eigen martiaal niet zelf schrijven. Maar als 2 artiesten een voor mij even sterk lied schrijven krijgt degene die het zelf heeft gekomponeerd toch een plusje.
En niets mis met Elvis hij was een buiten gewoon performer.

avatar van Funky Bookie
De jonge Elvis is mijn favoriet. (Voor die tijd) gevaarlijke rock and roll en hij was nog niet de King.
Ik snap best dat veel pop/rock artiesten Elvis als een startpunt zien, maar daarvoor had hij de tijdsgeest mee. Chuck Berry en later Little Richard hadden de verkeerde kleur en Jerry Lee kon niet van zijn 13-jarige nichtje afblijven. Daardoor kon Elvis uitgroeien tot het icoon dat tot het einde der tijden de echte King zal blijven.

That's all right = The birth of Rock and roll! Bij wijze van spreken dan, want Elvis heeft de Rock and roll niet uitgevonden. Hij was echter wel degene die het toegankelijk heeft gemaakt voor een zeer breed, lees wit, publiek. En laten we wel wezen, wie had er een groter charisma en een betere performance dan hij? Elvis is niet zomaar gekroond tot the king en artist of the century.

Voor de verstokte en wat vastgeroeste Elvis fans (sorry) verwijs ik graag naar mensen als Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Buddy Holly en Little Richard. Ook dat waren giganten die het beluisteren meer dan waard zijn.