Ray LaMontagne - Monovision (2020)

Folk / Rock
Label: RCA

1. Roll Me Mama, Roll Me (4:05)
  2. I Was Born to Love You (4:14)
  3. Strong Enough (3:36)
  4. Summer Clouds (4:25)
  5. We'll Make It Through (6:03)
  6. Misty Morning Rain (5:42)
  7. Rocky Mountain Healin' (4:17)
  8. Weeping Willow (3:24)
  9. Morning Comes Wearing Diamonds (4:00)
  10. Highway to the Sun (5:28)
avatar van oceanvolta
west schreef:
Zag op Discogs dat de eerste 500 exemplaren in zijn eigen store/website gesigneerd zijn. Het vinyl was al weg, maar er zijn nog gesigneerde cd's voor 15 dollar (+10$ verzending = 22€).

Bedankt voor de tip, zojuist de cd besteld.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fijn album van Ray waar ik wel mee uit de voeten kan.
Fraaie ingetogen country en folk plaat met een op de leest geschoeid Neil Young gitaargeluid & mondharmonica.
Dit hoor je voornamelijk terug in het nummer Morning Comes Wearing Diamonds.
Hoogtepunten zijn voor mij het bloedmooie I Was Born To Love You, We'll Make It Through en afsluiter Highway To The Sun.

avatar van Cannabooze
Met Till The Sun Turns Black, wist Ray Lamontagne in 2006 een onverwoestbare indruk op mij achter te laten. Dit juweeltje heb ik grijs gedraaid en vind nog steeds (als enige Lamontagne plaat) zijn weg naar de speler.

Nu, 14 jaar later, voegt de troubadour een nieuwe klassieker toe aan mijn collectie.

Ray's stem heeft een wijd arsenaal aan stijlen. Z'n bluesy stemgeluid (inclusief rauw randje), kennen- en koesteren we. In dat opzicht opent het album vertrouwd.
Hierna hoor ik stemtechnieken die me doen denken aan John Denver, Van Morrison (Astral Weeks), Simon and Garfunkel en komt in zijn spel nog een vleugje Neil Young om de hoek kijken.

Ray bespeelt alle instrumenten. Verzorgt perfecte lead. Zingt de backing vocals. Neemt de boel op en produceert het.

Kortom: Monovision komt direct uit de hand van de meester.
En het is nu al een album om nog lang te koesteren.

avatar van fish
Monovision opent fraai, maar wordt eigenlijk alleen maar beter naarmate het vordert. Dat gebeurt zelden met een album, maar het lukt Ray hier zeker. En dan is er nog die prachtige, indringende afsluiter. Ik reken dit album tot zijn beste (tot nu toe) en ik hoop dat hij deze (vertrouwde) koers blijft volgen. Hier komen teksten, stem en muziek samen tot één organisch geheel. Geweldig.

avatar van Aurum
Goed plaatje, alleen doet zijn stem me bij vlagen erg veel denken aan James Morrison (die knakker van You Give Me Something ), wat bij mij helaas negatieve associaties oproept. Voor nu een 3,5*. Mocht ik die associatie nog uit m'n grijze cellen kunnen verdringen, dan zou er nog een halfje bij kunnen komen.

Aurum schreef:

Dat had James Morrison wel gewild (hopelijk helpt dit )

Ja hoor. Weeral een mooi plaatje. CCR en CSNY komen hier bij mij op. Maar dit is ondertussen de 4de cd die ik van Ray heb. En deze worden geregeld gedraaid.
Eenvoud maar o zo mooi ......

TONYLUNA schreef:
Eenvoud maar o zo mooi ......

Moest ik nog ff kwijt. De 1ste maal dat ik deze draaide was het van Mmm oke. Maar hoe meer ik deze draai, hoe meer ik deze plaat waardeer. Klasse