The Pineapple Thief - Versions of the Truth (2020)

Label: KScope

1. Versions of the Truth (5:39)
  2. Break It All (4:21)
  3. Demons (4:33)
  4. Driving Like Maniacs (3:29)
  5. Leave Me Be (4:14)
  6. Too Many Voices (3:16)
  7. Our Mire (7:26)
  8. Out of Line (4:00)
  9. Stop Making Sense (3:20)
  10. The Game (4:45)
  11. The Swell * (4:18)
  12. Break It All [Alternative Mix] * (4:36)
  13. Demons [Alternative Mix] * (4:43)
  14. Driving Like Maniacs [Alternative Mix] * (3:32)
  15. Leave Me Be [Alternative Mix] * (4:11)
  16. Our Mire [Alternative Mix] * (6:57)
  17. Too Many Voices [Alternative Mix] * (3:39)
  18. Versions of the Truth [Alternative Mix] * (5:45)
avatar van clayhill
Ook de alt.mixes zijn absoluut een waardevolle toevoeging !

avatar van Zwaagje
vinyl besteld bij de plaatselijke platenzaak; was helaas niet op voorraad. In ieder geval iets om naar uit te kijken; mooie hoes!
Muzikaal zit het heel goed in elkaar en de zanger heeft een "cleane " manier van zingen en dat past goed in de sfeer. Ik zet voorzichtig in op 4.0* na een aantal luisterbeurten in de verwachting dat de waardering omhoog gaat. Of het 5.0* wordt zoals Clayhill het album waardeert betwijfel ik.

avatar van ProGNerD
Inmiddels een paar keer aandachtig geluisterd en dat is zeker de moeite waard om het album echt te laten doordringen en - zoals Zwaagje al aangaf - te concluderen dat het muzikaal goed in elkaar zit. Met name de ritmesectie is erg mooi en subtiel uitgevoerd en de productie van het geheel is helder en goed in balans.

Stiekem verlang ik nog wel 's terug naar Porcupine Tree, maar met een band als The Pineapple Thief die zich inmiddels mag rekenen tot een betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige speler in de hedendaagse progressieve rock, is dat gemis een stuk minder...
(en we zijn uiteraard reuze benieuwd hoe Steven Wilson zich solo verder blijft ontwikkelen...)

avatar van Leptop
Ik vind de productie zeker ook in balans, maar wat donker en warm. Minder helder. Maar dat kan natuurlijk aan de set liggen.
Wederom een mooie TPT.

avatar van LittleBox
Eigenlijk is deze band geheel aan mijn aandacht ontsnapt, ondanks het uitgebreide oeuvre. Maar dit is een erg mooi album. Nieuwsgierigheid gewekt naar de andere platen.

Het eerste nummer vind ik subliem en dan zakt m'n enthousiasme een beetje in wat betreft de composities. De melodieën zijn nogal inwisselbaar, ook met voorgaande platen. De plaat klinkt prachtig en ruimtelijk en wordt vooral gedragen door die fantastische Harrison vind ik, daardoor vooral blijf ik luisteren.
Maar ja, ik ben dan ook zo'n fan van hem, dat ik zelfs naar Frans Bauer zou luisteren als ie daar in de band zou stappen.
Het is toch een hele lekkere plaat hoor, dat wel.

avatar van codex
Frans Bauer en Gavin Harrison... ik zie het zo voor me. Helemaal eens, deze band werd pas echt interessant voor mij toen Harrison begon mee te drummen. Live fantastisch overigens.
Box set vandaag ontvangen; aangezien de vrouw niet thuis was heb ik de blu-ray maar eens als eerste aangezet. De surround versie maakt weinig indruk, maar inderdaad het eerste nummer in stereo is fantastisch! Sowieso heb ik toch meer met een goede stereo mix dan dat uitelkaargetrek van 5.1...

avatar van legian
clayhill schreef:
Ook de alt.mixes zijn absoluut een waardevolle toevoeging !

Zeer zeker. Ik vind ze eigenlijk veel interessanter dan de originele versies. Die klinken vooral erg vertrouwd en zoals verwacht. Maar de alt. mixes klinken speelser en experimenteler. Geeft weer wat van het oudere Pineapple Thief gevoel.

Ben nog niet echt overdonderd door het album. Niets springt er direct tussenuit en eigenlijk klinkt het allemaal wat inwisselbaar. Dan mag Harrison nog wel zo fijn drummen, hij heeft niet bijster veel interessants te doen. Het klinkt allemaal wel erg fijn, maar het is er niet een die de aandacht grijpt en erom vraagt gedraaid te worden. Denk dat de Alt. mixes op termijn vaker gedraaid zullen worden.

avatar van Alicia
legian schreef:

Heb ik hier ook! De meeste albums vóór Versions - mét en zonder Harrison -  mag ik nu nog altijd heel erg graag horen - bijvoorbeeld What Have We Sown, Your Wilderness, Dissolution en de liedjes van het laatste soloalbum van Bruce, maar of ik deze Versions of the Truth nog echt vaak zal draaien waag ik nu toch ook (weer) te betwijfelen. Prachtige geluiden - daar niet van - maar ik mis de echt mooie liedjes. Ach, er zijn wel meer - ook oudere - The Pineapple Thief liedjes die mij niet echt (meer) pakken.

avatar van Zwaagje
Het vinyl ligt "eindelijk" op de draaitafel. Mooie hoes en het klinkt als een klok! En dan heb ik toch echt een andere mening dan de twee meningen boven mij. Zowel qua songs , maar zeker ook wb het drumwerk. Zeer constant album en het drumwerk is in dienst van de muziek, maar binnen die kaders briljant ; luister maar met een drummers oor.

avatar van legian
Zwaagje schreef:
luister maar met een drummers oor.

Ik klaag ook zeker niet over de kwaliteit en hun kunnen. Dat zit wel goed. Maar nu ik Your Wilderness erna heb opgezet verbleekt het album simpelweg. Het klinkt veel kaler, gevoellozer en saaier. En wat Alicia ook al zegt, ik mis de mooie liedjes hier. Demons & Driving Like Maniacs klinken erg fijn, maar halen het niet bij een willekeurig nummer van Your Wilderness. Daar zit veel meer gevoel en emotie in.

avatar van Zwaagje
Misschien omdat ik die albums niet ken beoordeel ik dit album anders; ik ga ze eens luisteren. Misschien geef ik jullie dan helemaal gelijk.

avatar van Leptop
Your Wilderness is zeker beter. Dit ligt meer in de lijn van Dissolution, hoewel dat album ook gevarieerder is. Nochthans vind ik dit weer een fijne plaat. Herkenbaar en betrouwbaar.

avatar van Aproxis
Sinds gister in huis. Fijne plaat, maar mis wel wat afwisseling. Our Mire klinkt wel erg goed.

avatar van dynamo d
Ik heb de deluxe versie, erg mooi in 5.1 surround sound. Wel vind ik dat TPT wat meer progrock pit (gitaar- en drumwerk) van de beginjaren erin mag gooien want de nummers beginnen wat te veel op elkaar te lijken. Beste nummers: Versions of the Truth, Demons, Leave Me Be en bonustrack The Swell.

avatar van Prog66
Nu een paar keer gedraaid. Keurig nette plaat zonder echte hoogte- en dieptepunten. Vooralsnog overheerst eigenlijk een gevoel van teleurstelling. Komt dat omdat ik de lat voor Soord en de rest zo hoog leg? Zou kunnen.

Haalt het niveau van Dissolution en Your Wilderness (nog?) niet.

avatar van pos
pos
Beetje hetzelfde gevoel als anderen denk ik. Eerste paar keer een licht gevoel van teleurstelling maar toch steeds wel weer zin om hem op te zetten. De nummers zijn gewoon makkelijk te verteren maar blijven toch spannend. Wellicht verwacht je met een drummer als Gavin Harrison net iets meer muzikaal vuurwerk.

avatar van janneman
Nou inderdaad Pos, eerste keer had ik ook iets van, allemaal de zelfde meuk maar hoe vaker ik luister hoe mooier het eigenlijk wordt. De eenvoudige samenhang maakt het tot een prachtig geheel ook al neigt het soms naar braafheid.

avatar van Marco van Lochem
Het 13e album van The Pineapple Thief is er weer één waarbij je vanaf de eerste seconden meegezogen wordt in een muzikale trip door het brein van Bruce Soord, de oprichter, zanger, gitarist en componist van deze Engelse band. The Pineapple Thief (TPT) werd in 1999 in Somerset opgericht en in hetzelfde jaar verscheen “ABDUCTING THE UNICORN”. De band maakt sinds het begin progressieve rock met diverse invloeden, waardoor de albums nog al eens van elkaar afwijken. De één is stevig, de ander meer progressief of toegankelijk, maar altijd met een progressief karakter. Sinds 2017 zit Gavin Harrison achter het drumstel en dat is aan de songs wel te merken. Harrison, voorheen in onder andere Porcupine Tree, is een meester met wat betreft het drummen en weet binnen elke song een arrangement te bedenken, waardoor de track nog beter wordt. Verwacht geen lange epic tracks op “VERSIONS OF THE TRUTH”, de langste is zeven en een halve minuut, het titelnummer is ruim vijf en een halve minuut en de rest klokt ruim onder de vijf minuten. Je krijgt rock voorgeschoteld met progressieve invloeden en dat allemaal met een bepaalde, soms beklemmende sfeer. Dit is een stijl die perfect bij de stem van Soord past en ook bij het thema van het album. Soord vraagt zich af wat de waarheid tegenwoordig is, en hoe bepaal jij wat de waarheid is als je zoveel informatiebronnen hebt, en dan ook zoveel versies van de waarheid. Toppers zijn wat mij betreft het reeds genoemde titelnummer dat een heerlijke opbouw kent en een aantal briljante tempowisselingen laat horen, in “DEMONS” hoor je prachtige gitaarriffs van Soord en een aanstekelijk refrein, “LEAVE ME BE” heeft een prachtig intro waarna het tempo omhoog gaat en je het thema blijft horen, geweldig gedaan. Het langste nummer is “OUR MIRE” waarin Harrison zich helemaal kan uitlezen en je de klasse van hem in zijn totaliteit hoort en de album afsluiter “THE GAME” is een sferische track die je vaker moet luisteren om hem helemaal te doorgronden. Op toetsen zijn Steve Kitch en als bassist Jon Sykes de 2 overige leden van TPT en hun aandeel is ook van grote klasse. The Pineapple Thief heeft met dit album weer een pareltje toegevoegd aan hun steeds uitdijende oeuvre en het is elke keer weer genieten van het album.

avatar van ProGNerD
Ik sluit me aan bij pos en janneman; het loont echt de moeite vaker te luisteren waardoor het allemaal op z'n plek valt. Hoewel vrij rustig, is het subtiele drumwerk toch wel erg fraai !

Hier: idem dito.

avatar van Prog66
Hier net andersom: hoe vaker ik hem draai, hoe saaier ik hem ga vinden. Ik blijf het nog wel even proberen, maar ik vrees dat het tussen mij en dit schijfje niet goed komt.

Van 3,5* naar 2,5*.

avatar van Fluvver
Ik weet ook nog niet wat ik ervan moet vinden. Het is nergens slecht, maar het weet mij ook niet te pakken. De mix is wel weer erg lekker, en drums helemaal. Toch steekt Gavin er naar mij mening er teveel met kop en schouders bovenuit en word ik eigenlijk teveel afgeleid door hem. Ik stoor mij ook aan de Xylofoon in sommige nummer en andere dingen waarvan ik denk mwah.

avatar van Hedser
Fijn album weer van deze sympathieke band. Ik vind de albums van the Pineapple Thief nooit echt briljant, maar ze zakken ook nooit door de ondergrens. Op Versions of the Truth staan weer een aantal heerlijke nummers, zoals het titelnummer, Break It All en The Game, waarop een fijne onderhuidse spanning aanwezig is.

avatar van jellylips
Uiteindelijk wel warmgelopen voor Your Wilderness en Dissolution, maar ik vind dit vooralsnog allemaal wel erg mak. Ook lijkt de drumperformance hier nóg meer los te staan van 'de rest van de muziek' dan op vorige platen het geval was. Dat gevoel bekruipt mij op deze plaat wel heel erg. Ik zit te luisteren naar een ingenieuze drummer, en daaromheen hoor ik vrij normale songs.

Dissolution duurde bij mij ook wel even, dus ik geef het nog niet op.

avatar van Lachende derde
Ik vind the Pineapple Thief het prototype van een "nét niet-bandje". Best lollig hoor, wat ze ervan bakken, maar bij de kloten word je nooit gegrepen.
Vlees noch vis.

Maar kennelijk tamelijk geliefd hier bij velen.

avatar van Leptop
Jazeker. Bij de kloten grijpt het mij ook niet. Het gaat daarentegen tussen de oren zitten. Andere plek weliswaar, met een wat langere belevingswaarde dan als het mijn kloten zou betreffen.

Leptop schreef:

Subtiel geformuleerd...

Na dit album veelvuldig beluisterd te hebben, gister Dissolution weer 's opgezet en inderdaad het zit gelijk weer tussen de oren; sterker nog: het moedigt me direct aan ook Your Wilderness weer 's te checken...