The Pineapple Thief - Versions of the Truth (2020)

Label: KScope

1. Versions of the Truth (5:39)
  2. Break It All (4:21)
  3. Demons (4:33)
  4. Driving Like Maniacs (3:29)
  5. Leave Me Be (4:14)
  6. Too Many Voices (3:16)
  7. Our Mire (7:26)
  8. Out of Line (4:00)
  9. Stop Making Sense (3:20)
  10. The Game (4:45)
  11. The Swell * (4:18)
  12. Break It All [Alternative Mix] * (4:36)
  13. Demons [Alternative Mix] * (4:43)
  14. Driving Like Maniacs [Alternative Mix] * (3:32)
  15. Leave Me Be [Alternative Mix] * (4:11)
  16. Our Mire [Alternative Mix] * (6:57)
  17. Too Many Voices [Alternative Mix] * (3:39)
  18. Versions of the Truth [Alternative Mix] * (5:45)
avatar van legian
Demons klinkt na enkele luisterbeurten wel erg fijn. Het is komt wat speelser over dan Dissolution. Ben benieuwd hoe de rest gaat klinken.

avatar van Leptop
Vertrouwd en toch weer anders. Ben benieuwd wat de rest brengt.

avatar van Alicia
Om weer naar uit te kijken!

avatar van ProGNerD
Demons klnkt lekker. Zoals Leptop al aangaf: typisch The Pineapple Thief, maar voldoende "anders" om de interesse te wekken voor het hele album. De gelaagdheid in het 2e deel van het nummer vind ik erg geslaagd en het is productietechnisch ook weer dik in orde => we kijken ernaar uit Bruce...

Zeer benieuwd, maar er mist een nummer van 10 minuten

avatar van Mindscapes
Aproxis schreef:
Zeer benieuwd, maar er mist een nummer van 10 minuten
Op White Mist na, is het van Tightly Unwound geleden dat ze nog een nummer van minstens 10 minuten hebben uitgebracht. Het scheelde inderdaad wel niet veel met Reaching out (All the wars) en The final thing on my mind (Your wilderness)

avatar van Leptop
10 minuten liedjes zijn ook niet perse nodig vind ik om een goed album te verkrijgen. Bij TPT wordt de kwaliteit vooral bepaald door sfeer: onderhuidse spanning, ingehouden en voelbare emoties, instrumentbeheersing en productie.

Leptop schreef:

Het was ook als grapje bedoeld. Ik krijg Demons al bijna niet meer uit mn hoofd

avatar van legian
De nieuwe single Break It All klinkt ook weer fijn. Stukje spannender dan Demons.

legian schreef:

Absoluut!

avatar van Aproxis
Heb ‘break it all’ zojuist ook beluisterd. Doet me meer dan demons door de spanning door het nummer. Kan me de nummers ook wel na elkaar voorstellen zoals op de huidige album tracklist. Moet het eerste nummer wel wat meer pit hebben, dan zit de opbouw goed in elkaar.

legian schreef:

Helemaal mee eens. Ik had de aanschaf van deze nieuwe PT al geschrapt, maar deze 2de single is toch weer de moeite.
Eerlijk gezegd. De laatste 3 albums van PT zijn wel sterk en het zou me verbazen dat ze met deze nieuwe zouden teleurstellen....Mmm toch maar effe afwachten tot de release van dit album.

TONYLUNA schreef:

Inderdaad, en op basis van de nu vrijgegeven nummers hebben we alle vertrouwen in opnieuw een mooi album ! Break It All is inderdaad iets interessanter door de opbouw en sfeer...

TONYLUNA schreef:

Your Wilderness vind ik heerlijk, Dissolution wat minder. Maar tot dusver hebben ze me nooit teleurgesteld eigenlijk. Heb de deluxe versie dan ook alweer in de pre-order staan. Durf het bij hun wel aan.

avatar van Leptop
Ik heb de hele ochtend PT zitten luisteren en ben geeindigd met dit ene nieuwe nummer van TPT. Ik hoor weinig verschil. Ofwel PT = TPT ?

avatar van Aproxis
Titelnummer nu ook te beluisteren, wat vinden jullie ervan? Ik heb nog niet met koptelefoon geluisterd dus weet niet of het gelaagd is, maar het klinkt allemaal wel veel te herkenbaar.

Aproxis schreef:

Nou dat klinkt mooi hoor, met koptelefoon.

Is idd herkenbaar The Pineapple Thief, zoals ik ze persoonlijk graag hoor. Ik ben ze een tijdje kwijt geweest, maar vanaf Your Wilderness zijn Bruce Soord en z'n mannen weer helemaal terug.

Verplichte aanschaf...

avatar van Leptop
De 1e 3 vrijgegeven nummers lijken een vrij ingetogen plaat te gaan opleveren. Dat is ze niet vreemd, het zal wederom wat meer luisterbeurten vragen voordat het album al haar geheimen vrijgeeft.

avatar van clayhill
Deluxe editie besteld. Tuurlijk is het herkenbaar. The Pineapple Thief zet ik op omdat ik The Pineapple Thief wil horen met nieuw werk anders zet ik wel een plaat van een andere band op.

clayhill schreef:

avatar van herre48
Ik was altijd een enorme fan van dit bandje én hun hoezen. Maar wat ze bij de laatste twee uitsteken, kan ik minder pruimen. Btw, de geloste songs klinken terug erg lekker...
(trouwens: 14 schijven in 21 jaar, il faut le faire)

avatar van herre48
herre48 schreef:
Ik was altijd een enorme fan van dit bandje én hun hoezen. Maar wat ze bij de laatste twee hoezen uitsteken, kan ik minder pruimen. Btw, de geloste songs klinken terug erg lekker...
(trouwens: 14 schijven in 21 jaar, il faut le faire)

avatar van Aad Bannink
The Pineapple Thief was een band die zich lange tijd voor mij verborgen hield, of anders gezegd het was een band die ik laat ontdekte.
“Dissolution” was het album waarmee ik al eerste kennismaakte. Het album eindigde als vierde in mij jaarlijstje voor Background Magazine. Alleen de albums van The Paradox Twin, Galahad en Finally George gingen dit album toen voor.

Het waren vooral de melancholische sfeer, het melodramatische stemgeluid van Bruce Soord en de dynamische drum van Gavin Harrison die me tot dit album aantrokken. Soms had ik het gevoel dat ik naar Radiohead ten tijde van “OK Computer” zat te luisteren. Ik weet dat dit een gevaarlijke vergelijking is. Radiohead is namelijk enig in zijn soort. Maar ondanks dit voelde ik toch raakvlakken.

Uiteraard ben ik me toen verder in The Pineapple Thief gaan verdiepen. Een flink aantal albums heb ik gekocht. Een aantal ook zeker niet. Ik vond het soms net iets te wisselvallig. Wat voor mij wel duidelijk werd, is dat deze band in een bepaalde ontwikkeling zat. De albums “Dissolution” en “Your Wilderness” lagen namelijk behoorlijk in lijn.

Wanneer er dan vervolgens een nieuw album verschijnt wordt mijn nieuwsgierigheid meer dan gemiddeld getriggerd. In de afgelopen maanden werden al een aantal tracks van het nieuwe “Versions Of The Truth” album vrijgegeven. Deze gaven mij een goed gevoel. Toch is The Pineapple Thief een band waarbij in de tracks graag in hun totaalverband hoor. Dit totaalverband is er nu.

“Versions Of The Truth” ga gedeeltelijk verder waar “Dissolution” stopte. Het is een album dat wederom een zeer melancholisch karakter heeft. Melancholie, melodrama zijn allemaal elementen die wat mij betreft uitstekend in deze tijd passen. Het jaar 2020 is waarschijnlijk voor veel mensen niet het beste jaar uit hun leven. In mijn belevingswereld en in mijn gevoel past dit album precies in deze tijd van grote onzekerheid, angst en ga nog maar even door.

Voor wat betreft dynamiek heeft de band ook een stapje teruggedaan en hebben het woord dynamiek een ietwat andere invulling gegeven. Het is zeker geen album met erg stevige stukken, afgewisseld met meer rustigere passages en intermezzo’s geworden. De dynamiek ligt bij dit album veel mee in sfeer en “atmosphere”. Binnen de donkere basis van het album wordt veel gespeeld met tempowisselingen en met melodie. Kortom, het klinkt allemaal nog wat ingetogener dan het altijd al was.
De drums en percussie van Gavin Harrison zijn op veel plaatsen in het album erg subtiel te noemen. Harrison heeft de capaciteit om dit soort rustige nummers te maken en te breken. Dat de vocalen van Bruce Soord bij uitstek geschikt zijn voor melancholische en melodramatische nummers is geen geheim. Zijn licht monotone stemgeluid, waarmee hij toch een mooie melodielijn weet te maken, past perfect binnen de tracks van dit album.

Wanneer ik “Versions Of The Truth” opzet, is het voor mij één grote flow waarin ik terecht kom. Het album helpt mij om de tragiek van deze tijd te vergeten. De schoonheid van dit album geeft me zelfs weer een positieve kijk op mezelf.
Ik moet hierbij wel even de kanttekening maken dat ik, in welke bui ik ook zit, altijd redelijk vrolijk word van melancholische muziek en –songteksten. Voor mij zijn dit soort albums meer positieve dop dan dat het een downer is.

Iedereen die het voorgaande albums “Dissolution” een mooi album vond kan dit album, ondanks de wat meer rustige aanpak, blind aanschaffen. Verder denk ik dat ook liefhebbers van Radiohead dit album een luisterbeurt kunnen geven. Ik denk dat een groot aantal van hen wel eens aangenaam verrast kan worden.

“Versions Of The Truth” is het album op de juiste tijd geworden. Melancholie, (melo)drama, emotie, zijn wat mij betreft de sleutelwoorden van dit album geworden. The Pineapple Thief is een band die zich steeds verder blijft ontwikkelen en dat is dus progressieve rock. Rock waarbij een band verder durft te kijken dan hun neus lang is. Hulde voor dit prachtige album!

avatar van Zwaagje
Ik zoek tegenwoordig meer in een andere muzikale hoek en dan is dit een hele fijne en aangename verrassing. Die zag ik niet aankomen; kende alleen vaag de naam. Muzikaal zit het heel goed in elkaar en het drumwerk valt zeker op; subtiel strak en melodieus. Hele fijne basis voor deze muzikale trip. Op basis van het vakmanschap kom ik zeker op 4.0* uit, maar dat is geen "objectieve" stem na één luisterbeurt. Stem volgt.

avatar van Leptop
Eerste indruk is positief. Rustig album, maar met de nodige verdieping die vaker luisteren noodzakelijk maakt. Dat zijn vaak de fijnere albums.

Leptop schreef:

Ik sluit me hierbij aan na een eerste luisterbeurt en heb nu al zin in een volgende sessie morgen...

avatar van Tempel
Kan niet anders dan heel erg blij worden van dit album, zat al tijdje metal te luisteren vanwege de topic metal top 100, maar wilde even switchen omdat ik de hele dag al uitkeek naar dit album. Het blijft aangenaam overeind tussen het geweld van de rest van de avond en vroege nacht. Kende deze band al tijdje, dus was zeer benieuwd naar dit nieuwe werk. Eerste luisterbeurt is geen seconde tegengevallen.

ProGNerD schreef:

Ben nu nogmaals het titelnummer aan het beluistern én ja dat is toch wel erg goed zeg. Ben nog altijd aan het twijfelen of ik hem ga aanschaffen. Ik ben een beetje bang dat het een "kopie" is van Your wilderness.
Maar tot dusver zijn de commentaren hier op MM positief ....

avatar van Alicia
Nee, ik heb eigenlijk geen seconde aan Your Wildernis gedacht tijdens het beluisteren van dit nieuwe album. Wel aan The Pineapple Thief met een nog prominentere rol voor superdrummer Gavin Harrison.
Ik moest er deze keer wel even inkomen, maar ja, ook dit is The Pineapple Thief.