Roger Waters - Us + Them (2020)

Alternatieve titel: Soundtrack to the Film by Sean Evans and Roger Waters

Label: Sony

1. Intro (1:41)
  2. Speak to Me (0:29)
  3. Breathe (2:48)
  4. One of These Days (5:27)
  5. Time (5:53)
  6. Breathe [Reprise] (1:09)
  7. The Great Gig in the Sky (4:57)
  8. Welcome to the Machine (8:02)
  9. Déjà Vu (4:44)
  10. The Last Refugee (4:22)
  11. Picture That (6:47)
  12. Wish You Were Here (5:01)
  13. Happiest Days of Our Lives (1:36)
  14. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (3:36)
  15. Another Brick in the Wall, Pt. 3 (1:35)
  16. Dogs (15:57)
  17. Pigs (Three Different Ones) (11:37)
  18. Money (7:23)
  19. Us & Them (7:53)
  20. Brain Damage (4:32)
  21. Eclipse (4:30)
  22. The Last Refugee [Reprise] (1:28)
  23. Déjà Vu [Reprise] (2:28)
avatar van Timk
Uitgaande van het concert en de bioscooprelease waar ik beide bij aanwezig geweest ben, kan ik niet anders dan nu voor de release gewoon een vijf te geven voor deze prachtige live release. De CD & Blu ray staan in ieder geval in bestelling voor mij.

avatar van Hans Brouwer
Ik ben oprecht benieuwd naar de live uitvoering van "Dogs" en "Pigs". Ik heb zowel het concert als de bioscooprelease aan mijn neus voorbij moeten laten gaan... Sterren geef ik nog niet, eerst horen en/of zien.

avatar van vanwijk
Een machtig concert in Amsterdam (ik was daar de laatste avond) en een prachtfilm in Eindhoven. Dit wordt zonder nadenken aangeschaft! Dogs en Pigs waren niet alleen muzikaal maar ook visueel groots.

avatar van henk01
Is de dvd versie hetzelfde als wat in de bioscoop gezien hebben?

avatar van vincentcorjanus
Ik zet een telkens een stapje terug. Het begon voor mij met het echte concert in Amsterdam, daarna zag ik het concert in de bioscoop om het deze zomer weer te zien via Amazon Prime en tot slot ga ik het straks beluisteren op cd.

De afgelopen jaren heb ik veel mooie concerten mogen zien, van de Stones tot Fleetwood Mac. Toch was dit concert van Roger Waters het absolute hoogtepunt. Een intense ervaring. Emotioneel gelaagd. Daarom: de volle mep.

avatar van Hans Brouwer
Ik hoop dat ik na 2 oktober ook de volle mep kan geven aan "Us+Them". Maar eerst horen en zien (cd/dvd) en dan sterren geven, toch?

avatar van vincentcorjanus
Zeker, Hans. Maar je kan het concert al streamen mocht je het eerder willen horen

avatar van Hans Brouwer
Vincentcorjanus, daar had ik niet aangedacht. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zo van het streamen ben. Kwestie van leeftijd?

avatar van Marty McFly
Is er bekend wat precies de bron van de opnamen is? Komt alles van Amsterdam? En welke/alle avonden?

Marty McFly schreef:

Waters heeft een concertfilm uitgebracht met beelden van vier shows in de Ziggo Dome in Amsterdam op 18, 19, 22 en 23 juni 2018. Daarnaast zijn er beelden geschoten in Engeland en zou de film volgens Waters een perfecte reflectie zijn van al zijn 156 shows.

Marty McFly schreef:
Ik ben wel eens naar een concert geweest in de Amsterdam Johan Cruijff Arena. Na afloop van het optreden was ik heel erg verdrietig. Niet zozeer vanwege de show van desbetreffende band maar wel door de kwaliteit van het geluid. Dat was zwaar kut (kwalitatief uitermate teleurstellend).
Wat ik mij afvraag: als "Us+Them" inderdaad een registratie is van de Roger Waters concerten in Amsterdam, moeten wij ons dan zorgen maken over de kwaliteit van beeld en geluid?

avatar van Marty McFly
Timk schreef:

In de film was de Ziggodome goed herkenbaar in ieder geval!

Marty McFly schreef:
In de film was de Ziggodome goed herkenbaar in ieder geval!
Ik hoop dan maar dat "goed herkenbaar" hetzelfde zal zijn als "uitstekend beeld en geluid. Wellicht ben ik te pessimistisch maar ik ben nu eenmaal huiverig voor alles wat uit de Amsterdam Johan Cruijff Arena komt...

Hans Brouwer schreef:

Ik was erbij in München (op tribune) en een week later in Amsterdam stond ik aan linkerkant van de zaal, niet ver van de bar

Beide keren was echt een belevenis, wat een symbiose van beeld, geluid, effecten en (politieke) boodschap.
In München had ik vanaf de tribune een mooi overzicht hoe groots het spektakel nou eigenlijk echt is opgezet.
Maar in Amsterdam had ik in het veld toch meer het gevoel er middenin te staan, zo met alle effecten die er door dhr Waters en zijn blik muzikanten en technici over je heenkomt.

Erg blij dat ik naast Dogs, wat hij in het verleden al live speelde, nu ook Pigs ten gehore bracht.
Ik heb een behoorlijk zwak voor Animals en dan met name die 2 nummers.
De gitaarsolo in Pigs duurt me altijd veel te kort en het origineel van Gilmour blijft een parel.

Op het geluid in de Ziggo Dome was mijn inziens niks aan te merken.
Maar Pink Floyd en nu dus Waters, hebben wat dat betreft al decennia lang een eer hoog te houden.

Ik heb uiteindelijk de show ook nog in de bios gezien.
Leuke ervaring, zeker als je beseft dat je er zelf bij bent geweest.
De Ziggo komt duidelijk voorbij, alhoewel de shots van de veelal enthousiaste en intens genietende jongelui op eerste rij niet in Amsterdam gefilmd zijn.

Dus toch nog een klein beetje geschiedvervalsing, maar allicht waren ze in Amsterdam simpelweg niet enthousiast genoeg

avatar van Hans Brouwer
Heb ik mij dan zo vergist? Was het "Us+Them" concert niet in de J.C Arena maar in de Ziggo Dome? In dat geval neem ik mijn woorden van vandaag, terug. Een beetje dom Hans.

Stalin schreef:

Ik deed nog zo mijn best!

avatar van robvw192
Voor rond de 20ste keer Brain Damage & Eclipse kopen? Op Spotify al meerdere tracks beschikbaar. Wordt er niet meer zo enthousiast van. Maar ja, dan zet je het toch even aan. Op de boxen, niet het laptop speaker setje van de Aldi. En verdomd. Buitensporig goed. Dus ja, weer kopen. De punten na verschijnen. Vermoed zomaar 5 volle sterren.

robvw192 schreef:
Voor rond de 20ste keer Brain Damage & Eclipse kopen?
Ik heb dezelfde gedachte maar het is net een sterke magneet die aan je trekt. De verleiding valt niet te weerstaan.

avatar van robvw192
En ondertussen ook dat geniale album van Nick Mason op de markt

avatar van Hans Brouwer
Ik heb al een vermogen uitgeven aan Pink Floyd of wat maar enigszins Pink Floyd gerelateerd is. Eerst maar even met de vrouw des huizes c.q. penningmeester c.q. vermogensbeheerster bespreken of de aankoop van dat geniale album van Nick Mason financieel verantwoord is.

avatar van Stalin
Het blijft knap hoe de nog levende leden van Pink Floyd er na zoveel jaar nog steeds in slagen om hun fans keer op keer de zuurverdiende pegels uit de broek te kloppen.

Is het niet met optredens, dan is het wel met bijvoorbeeld hun voor de zoveelste keer, en ditmaal nog beter geremasterde versies van hun al op de lijsten van bestverkochte albums allertijden staande platen.

Zelf trap ik er ook keer op keer in, al is het dan niet met de aanschaf van de muziek.
Dat geloof ik allemaal wel met bijvoorbeeld de Dolby Atmos THX versie van DSOTM of zoiets achterlijks.
Is echt voor de pure audio fetishisten onder ons mijn inziens.
Mijn halverwege de jaren 90 gekochte CD exemplaar klinkt nog steeds goed. En anders heb ik nog een vinyl exemplaar uit 1973, inclusief de pyramide poster.

Mijn geld gaat op aan de live ervaring.
Roger Waters al keer of 9 gezien, de eerste keer tijdens de In The Flesh tournee, alweer bijna 20 jaar terug.
Ook een keer op Arrow Classic Rock, waarvoor ik speciaal uit Oostenrijk terug naar NL kwam voor 1 nacht.
In 2018 naar München gereisd voor optreden aldaar, week hiken onderin Duitsland en weer terug naar NL voor optreden in Ziggo Dome.

Tussendoor nog naar Royal Albert Hall voor mijn enigste optreden ooit van Gilmour in 2016.
En als klap op de vuurpijl in 2019 ook nog naar The Roundhouse geweest voor Nick Mason.

Allicht was de aanschaf van DSOTM Remaster versie 23 toch goedkoper geweest

avatar van chevy93
Stalin schreef:

Dit is toch gewoon een volledig nieuwe concertregistratie?

Hans Brouwer schreef:

Nee, je hebt je (vast) niet vergist.

Kanttekening: is wel afhankelijk van waar je staat /zit. Mensen die ik gesproken heb en op het veld stonden vonden de geluidskwaliteit goed. Op de tribune waar ik zat, achter het veld, had je veel last van geluid dat van alle kanten weerkaatst werd. En met verschillende looptijden, waardoor er een vreselijke echo optrad.

avatar van Running On Empty
Hans Brouwer schreef:

Ja je hebt je vergist. De (4?) concerten van Roger Waters waren in de Ziggodome en het geluid was absoluut top. Ik was er de 2e avond. Prima sound en ook niet zo snikheet zoals bijvoorbeeld in de Ahoy. De Ziggodome is in alle opzichten een topzaal.

GNID schreef:
Nee, je hebt je (vast) niet vergist. Ik ben in de toenmalige ArenA geweest voor een concert van The Police. Erbarmelijke geluidskwaliteit. Nu ben ik wel een beetje een 'zeur' als het op geluidskwaliteit aankomt, maar dit was het allerslechtste ooit (van de honderden concerten die ik bezocht heb). Voor mij nooit meer.

Hij had zich dus wel vergist. Dat concert van The Police waar jij op doelt daar was ik ook en het geluid was daar erg slecht ja. Naarmate je verder naar achteren liep werd het steeds beroerder. De enige twee concerten die ik in de Arena heb gezien met een redelijk tot goed geluid waren Genesis en Simon & Garfunkel.

Overigens verheug ik mij best wel op deze release inclusief de beelden op de blu-ray, hopelijk niet onderbroken door interviews. Ik vond het echt een van de beste concerten van de afgelopen jaren en ik heb er ook enkele honderden gezien.

Leuk dat Jonathan Wilson mee op tour was en dus ook meespeelt op deze dubbelaar. Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat klinken allemaal.

Running On Empty schreef:
Dat geloof ik graag. Ik ben ook een paar keer naar een concert geweest in de Ziggodome. Op de kwaliteit van het geluid viel niets aan te merken.
Vanaf vrijdag 2 oktober kunnen we genieten van "Us+Them". Vol verwachting klopt mijn hart. Aankomend weekend heb ik, voorzover ik weet, geen verplichtingen. Ik kan mij dus volledig focussen op het nieuwe live abum van Roger.

avatar van daniel1974nl
[quote]Stalin schreef:
[quote]Hans Brouwer schreef:
Animals is wat mij betreft een van de beste albums die ooit gemaakt is en overduidelijk het beste album van PF, het meest politiek geladen en duister ook.

Er zijn jammer genoeg niet zoveel echt goede opnames van de In The Flesh Tour maar van degenen die er zijn is het duidelijk dat PF in 1977 op die tour veel meer ruimte liet voor improvisatie. Pigs duurde geregeld 17/18 min en werd fenomenaal, heerlijk vaak en met veel gefröbel uitgevoerd. Dogs klokte rond de 19/20 min. Het meest gave nummer wat wat mij betreft op die tour werd gespeeld was Sine On deel 2. Op een beroemde bootleg opgenomen in Oakland (ook de laatste keer ooit dat Careful With That Axe Eugene werd gespeeld) duurde het nummer 23 min. En in Montreal nog langer (het beroemde concert met het vuurwerk incident dat aanzette tot de eerste gedachten richting The Wall en resulteerde in een band die nooit meer zo goed en angstaanjagend speelde als die avond).....daar was DG one fire zoals ik em maar zelden heb gehoord. en ik denk ook niet dat het niveau van die Tour ooit nog wordt geëvenaard.

Ik heb er aan zitten denken om naar RW te gaan maar heb er bij nader inzien vanaf gezien. Hoe mooi de setlist ook was, maar nog steeds geen nummers van Amused To Death, laat staan een integrale uitvoering van dat album vind ik echt zo slecht. Ik heb de In The Flesh Tour (02), Dark Side Of The Moon Tour (06) en The Wall Tour (11) allemaal gezien. De eerste was zonder twijfel een van de beste concerten die ik ooit heb gezien (vooral om de nummers van Amused To Death waardoor het concert naar het einde toe naar een ongekend hoogtepunt werd getild). De tweede was in vergelijking daarbij maar amateuristisch gepruts en de derde was niet meer dan een onvergefelijke daad van vandalisme op zijn eigen werk (omdat The Wall nu een veel te politieke lading heeft gekregen). Ik erger me verder ook enorm aan zijn hypocriete gedrag, zijn eeuwige gezeik over hoe zielig hij wel niet is omdat hij zijn vader is verloren, het feit dat steeds meer geplaybackt is (dus wat je ziet is niet meer dan een visueel overdonderende karaoke show), zijn kapitalisme is slecht maar niet slecht als het zijn eigen interesses tegemoet komt. Wat ik verder steeds weer mis met de PF nummers zijn David Gilmour en Rick Wright. Met de In The Flesh Tour viel het niet zo op omdat de solo van Comfortably Numb in duo werd gedaan maar in de twee tours daarna werd het nummer schandalig verkracht. Dogs werd in 2002 ook uitgevoerd, mooi maar veel te kort en er werd in principe gewoon het album gevolgd. Dat was in 1977 wel wat anders. Ik heb daarnaast ook nooit het idee dat RW echt geniet van zijn eigen concerten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Pompeii concert van DG in vergelijking dan zie je duidelijk iemand die geniet van wat hij aan het doen is.

Anyway, de BR heeft Dolby Atmos dus het zal in ieder geval een registratie worden met geluid van referentie kwaliteit. Misschien nog beter dan HZ - Live In Prague wat de eerste muziek BR met Dolby Atmos was. Ik ben benieuwd.

RW is gewoon een oude, boze en vooral diep gefrustreerde en compleet afgestompte man geworden (nog eel meer dan hij al was) die leeft in een illusie dat hij er nog steeds toe doet. En de nummers in de setlist zijn gekozen om die politieke boodschap in te hameren. Ik ben daar niet zo van. Het is om die reden dat ik ook kotsmisselijk ben van Bono.

daniel1974nl schreef:

Inderdaad als je live registraties bekijkt zoals onder andere Pompeii lijkt DG wel meer te genieten op het podium. En is RW meer gericht op het maken van een politiek statement. Maar ondanks dat blijft dit voor mij een daadwerkelijk unieke ervaring zowel live als in de bios (mijn eerste (echte) live ervaring van een van de PF leden). Voor de rest wel menig show live in de bios gezien.

avatar van Stalin
Haha, mooie tirade van daniel1974nl.
Klinkt een hoop opgekropte frustratie uit, daar zou je bijna een conceptalbum van kunnen maken met bijbehorende live show

avatar van Deranged
Bespottelijk zuur verhaal waar een paar fikse beledigingen aan het adres van Waters worden geuit waar ik mij in ieder geval totaal niet in kan vinden. Denk als hij er niet van genoot hij het niet ging doen aangezien er verder weinig reden was. Heb hem daarnaast zelf mogen aanschouwen met The Wall eerste rij en wat ik meende te zien was een betrokken, vriendelijke man die zichtbaar ingenomen was met zichzelf en het feit dat hij zovelen maar weer eens kon trakteren op een onvergetelijke topshow. Ingenomen met zichzelf, dat zeker ja. Volkomen terecht bovendien. Misschien dat daar weer eens de ware oorzaak ligt van deze buitensporige vuilbekkerij.

Met name deze woorden lijken me de klassieke Jan met de pet en zijn poging tot kleinzielige afgunst deluxe.

avatar van Edwynn
Playbacken is nog iets anders dan karaoke.

Maar als hij daar schuldig aan maakt, zou dat schandalig zijn. Alhoewel, van Michael Jackson werd het wel geaccepteerd.