Roger Waters - Us + Them (2020)

Alternatieve titel: Soundtrack to the Film by Sean Evans and Roger Waters

Label: Sony

1. Intro (1:41)
  2. Speak to Me (0:29)
  3. Breathe (2:48)
  4. One of These Days (5:27)
  5. Time (5:53)
  6. Breathe [Reprise] (1:09)
  7. The Great Gig in the Sky (4:57)
  8. Welcome to the Machine (8:02)
  9. Déjà Vu (4:44)
  10. The Last Refugee (4:22)
  11. Picture That (6:47)
  12. Wish You Were Here (5:01)
  13. Happiest Days of Our Lives (1:36)
  14. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (3:36)
  15. Another Brick in the Wall, Pt. 3 (1:35)
  16. Dogs (15:57)
  17. Pigs (Three Different Ones) (11:37)
  18. Money (7:23)
  19. Us & Them (7:53)
  20. Brain Damage (4:32)
  21. Eclipse (4:30)
  22. The Last Refugee [Reprise] (1:28)
  23. Déjà Vu [Reprise] (2:28)
avatar van vincentcorjanus
Edwynn schreef:
Playbacken is nog iets anders dan karaoke.

Maar als hij daar schuldig aan maakt, zou dat schandalig zijn. Alhoewel, van Michael Jackson werd het wel geaccepteerd.

Onzin. Ik stond vooraan in de Ziggo. Ik zag de bezieling. En playbacken? Neen. Dat doet Roger niet.

avatar van Edwynn
daniel1974nl schreef het. Ik zou het niet weten. Kan het me ook moeilijk voorstellen. Misschien kan er een voorbeeld gedeeld worden.

Dat Waters een zure man is en zijn politieke statements door een ieders strot wilt duwen ( zelfs collega musici), wil ik best geloven.
Echter de man is tekstueel nog steeds een genie en de shows zijn tot in de puntjes verzorgd.
Uiteraard heel theatraal en met boodschap, maar op zijn gebied is hij gewoon heel erg goed. Geen betere concept schrijver dan Waters wat mij betreft.
Ik heb The Wall show gezien in de Gelderdome en geen spoortje van hem betreft playback. Alleen het kinderkoor tijdens Another Brick In The Wall was van geluidsband en de bekende special effects. In elke stad/land liet hij kids opdraven voor dat deel. Onmogelijk om dat elke x te repeteren natuurlijk.

avatar van Deranged
Op de In the Flesh dvd doet hij het in ieder geval bij het uitbundige stuk van Every Stranger's Eyes. Dus helemaal ondenkbaar is het niet. Maar wat dan nog. Typisch gevalletje met zulke fans heb je geen vijanden meer nodig deze gap.

avatar van Timk
Het politieke statement zie je steeds vaker, ik houd er niet echt van maar bij een aantal acts weet je al van te voren dat het komt. Denk aan o.a. U2, Dixie Chicks, RW maar zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen. En Ik weet ook dat hij geniet, en heb soms ook backstage materiaal gezien (ook van deze show) dat hij soms tot tranen toe geroerd was. Wat ik in ieder geval bedoelde en ook niets persoonlijk naar RW toe, is dat hij wat norser en stugger over lijkt te komen dan DG die in het uiterlijke vertoon meer lijkt te stralen/lachen. Maar hoe dan ook,nog een paar daagjes ik kan in ieder geval niet wachten om na de Live experience, en de bioscoop, van het weekend de blu ray op groots volume thuis aan te zetten. En de cd's in mijn auto te leggen.

avatar van morketronen
stevige woorden van daniel1974nl maar ik ben het volledig eens met zijn mening.

als ik een politieke mening door mijn strot gedrukt wil hebben zijn daar genoeg plaatsen voor. prima als een artiest dat ook wil gaan doen, maar voor mij gaat dat een grens over. dat gebeurde al bij The Wall tours. het album van mijn jeugd en studententijd maar mijzelf ver gehouden van dat spektakel. daarin herken ik de megalomanie die in het album zelf juist bekritiseerd wordt.

wat betreft dat playbacken: ja, dat doet hij. zullen vast mooie voorbeelden van op YouTube te vinden zijn.

over het album zelf kan ik lastig een mening geven. er zal vast op hoog niveau gemusiceerd worden, en veel van de songs behoren ook tot mijn favorieten. maar een puur artistiek product is het niet.

Thudd
We moeten hier niet afdwalen naar onze afkeer of idolatie van de persoon Roger Waters.

Beoordeel wat je hoort in je oren, toch?

Heb dit album in mijn lijst staan van interessante releases om te gaan beluisteren.

Vrijdag eens proberen.

daniel1974nl schreef:
RW is gewoon een oude, boze en vooral diep gefrustreerde en compleet afgestompte man geworden (nog eel meer dan hij al was) die leeft in een illusie dat hij er nog steeds toe doet. En de nummers in de setlist zijn gekozen om die politieke boodschap in te hameren. Ik ben daar niet zo van.

Ach, boos was Roger Waters altijd al toch? En een politieke en maatschappelijke boodschap verkocht hij ook al ten tijde van Pink Floyd, zeker op jouw (en mijn) favoriete PF album Animals. Dus dat hij dat nog steeds doet is weinig verrassend. De nummers in de setlist zijn de beste songs van The Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals en The Wall. Niet toevallig hun meest succesvolle albums. Daarnaast speelde hij een aantal nummers van zijn laatste soloplaat. Heel normaal voor een artiest. Ik was toen ik in de Ziggo Dome was erg blij met deze setlist en ik kreeg de indruk de rest van de zaal ook. De oude boze man deed er nog steeds toe: hij speelde geweldig, zijn band was uitstekend en de show was nog beter. Wat een fantastische dingen hebben we daar gezien. Jammer voor iedereen die er niet bij is geweest. Gelukkig wordt deze show nu op van alles en nog wat uitgebracht. (Opnieuw) genieten geblazen.

avatar van herre48
Ik zag de show in Lille. Afgewerkt tot en met. Playbacken en karaoke doet hij volgens mij niet aan maar de zanglijnen aan andere bandleden overlaten des te meer (hij is verreweg niet de enige krasse knar die zich hieraan bezondigt). De enkele nummers van zijn laatste plaat die de revue passeerden, mengden zich naadloos in de setlist.

Het politieke stuk was één en al een tirade aan het adres van Trump. Dat begrijp ik volledig. Als je als artiest een statement wil maken en je kan dat voor zo'n massief publiek, maak je impact. Ik vermoed dat hij dit niet zo extreem zou doen mocht het niet zo urgent zijn deze tijden. Los van zijn 'ouder' publiek zag ik ook vele jongeren (al dan niet met hun ouders) in de massa zitten. Voor hen is zoiets (politiek) relatief nieuw, ze kunnen er maar baat bij hebben. Trouwens, als het je na zoveel keer niet blieft, mag je inderdaad thuis blijven.

Ik wacht lekker op de BR en op een herfstavondje aan het haardvuur.

avatar van herre48
Ik besef dat het (ook door RW) erg zwart-wit wordt weergegeven. Maar desperate times... Daarmee vind ik ook een band als IDLES zo relevant nu, de tijdsgeest vraagt het. Ik ga er van uit dat iemand drammerig is of niet, los van de boodschap die hij/zij brengt. Als hij dus over zijn hond zou zingen, zou dat nog altijd even drammerig zijn

On topic: Dave Kilmister (leadguitar) en die twee zangeressen vond ik op het optreden top!

avatar van henk01
Dit was het laatste mooie concert (en natuurlijk NY in hyde park én ziggo) wat ik heb gezien.

avatar van webrob
Playbacken? Ja, dat doet ie. 'Vocal-assistance' wordt dat genoemd (hahaha). Tijdens ITF tour gebeurde dit in ieder geval gedurende Every Strangers Eyes, tijdens DSOTM in ieder geval tijdens Have A Cigar en tijdens The Wall een hoop nummers.... De laatste tour stukken minder gelukkig.
Jammer, de man heeft immers dé stem die uit de bocht 'mag' vliegen of bepaalde noten niet 'hoeft' halen.
Desondanks vind ik Waters een kunstenaar extra-ordinaire. Hij is altijd politiek geëngageerd is geweest; vanaf de eerste dagen van Pink Floyd. Dat de dood van z'n vader hier als een rode draad doorheen loopt, kan en mag je hem niet kwalijk nemen (daniel1974nl)
Hoe hij The Wall heeft 'vertaald' naar een urgent, hedendaags audiovisueel kunstwerk, dat ineens niet meer alleen over Waters zelf ging, maar universeel werd, vind ik ongekend.
Nu iets meer on-topic: US+THEM twee keer in de Ziggo gezien. Beide avonden top. De registratie is schitterend, dus dat wordt genieten.

avatar van webrob
webrob schreef:
Playbacken? Ja, dat doet ie. 'Vocal-assistance' wordt dat genoemd (hahaha). Tijdens de ITF tour gebeurde dit in ieder geval gedurende Every Strangers Eyes, tijdens DSOTM in ieder geval tijdens Have A Cigar en tijdens The Wall een hoop nummers.... De laatste tour stukken minder gelukkig.

avatar van WoNa
Drie dingen.
1) De show in de Ziggo was geweldig. Van begin tot einde heb ik behoorlijk ademloos geluisterd en gekeken. Op basis daarvan geloof ik direct dat dit album ***** verdient.
2) Het album is totaal overbodig en zal ik dan ook niet aanschaffen. En, omdat ik me niet eens meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst een dvd heb gekocht (en bekeken), zal ik Us + Them zeer waarschijnlijk ook in die vorm niet aanschaffen.
3) Roger Waters en playbacken? Het zou me niet verbazen. In 2006 zag ik de 'Dark Side Of The Moon' tour op het Arrow Classic Rock Festival (met volle maan die opkwam achter ons als publiek en in het volle zicht van Roger Waters die er ons op wees). Het verschil in kracht van zijn spreekstem, uitermate zwak, en de bulderende vocalen, deden bij mij het vermoeden reizen dat hij niet live zong. Daarbij denk ik ook aan een interview met Eric Clapton, waarin hij aangaf dat het hem zo zwaar viel om met Waters te spelen tijdens 'The Pros And Cons Of Hitchhiking' tour van 1984 ('85?). Ik was in Ahoy met het kapotte videoscherm. Waarom? Het grootste deel van de show was playback, omdat Waters bang was voor fouten en Clapton er dus af en toe voor spek en bonen bij stond te doen alsof hij gitaar speelde.

WoNa schreef:
...omdat ik me niet eens meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst een dvd heb gekocht (en bekeken), zal ik Us + Them zeer waarschijnlijk ook in die vorm niet aanschaffen.
Om de ultieme luisterervaring van "Us + Them" te bereiken zijn vijf dingen noodzakelijk:
1. goede stereoapparatuur, eventueel met koptelefoon;
2. luie stoel;
4. doosje sigaartjes;
5. een kamer waarin je je kunt afzonderen.
Als de postbode morgen, vrijdag 2 oktober, een beetje opschiet kan ik vanaf circa 11.30 uur één en ander in de praktijk brengen..

avatar van WoNa
4. doosje sigaartjes;

Als ik nummer drie en vier mag inruilen voor iets anders, kan ik een heel eind met je mee gaan, want ik schrijf niet voor niets dat ik de plaat waarschijnlijk ***** zou geven. De muziek, inclusief de laatste soloplaat, blijft geweldig. Recentelijk heb ik 'Atom Heart Mother' en 'Meddle' opnieuw ontdekt. Het klinkt nog steeds even prachtig.

avatar van meneer
Hans Brouwer schreef:

3. fles cognac of Rochefort 10 met juiste bierglas.

Met alle punten eens maar punt 3 heb ik ietwat veranderd. Persoonlijke voorkeur. Verder naar eigen wens in te vullen.

Aanvullend heb ik nog punt 6: laat de persoonlijke mening t.a.v. de politieke en sociale mening van de heer Waters los. Beleef de muziek.

avatar van harm1985
Ach, beter dat een artiest nummers uit zijn populaire oeuvre pakt die passen bij de politieke boodschap die hij wil verspreiden, in combinatie met visuals, dan dat hij album na album met deze boodschap opneemt (Neil Young).

avatar van musician
Tirade van Roger ten spijt, The Donald wordt over een maand gewoon herverkozen voor nog eens vier jaar president.

Vrij vertaald naar Roger Waters toe, vind ik iedereen die zijn albums koopt én tegelijkertijd Donald Trump steunt geen knip voor de neus waard.

Roger Waters verkoopt zijn mening niet sinds gisteren. Vanaf zijn allereerste momenten als muzikant laat hij er geen twijfels over bestaan.

Aan het begin was het begrijpelijk, waren collega muzikanten én het (zijn) platenkopende publiek het volledig met elkaar eens.
Dus dan lijkt de mening van Waters logisch. Inmiddels zijn we zo ver dat hele volkstammen zo idioot zijn dat ze achter een leugenaar en racist (laat ik het hier bij laten) als Trump aanlopen.

Daarom voor iedereen die Us and Them aanschaft: behoor je niet tot "Us", ga je dan in een hoekje zitten schamen voor Roger Waters en voel je schuldig en beroerd als je het album opzet. Dan heb je Waters en zijn muziek niet helemaal goed begrepen.

musician schreef:
Toch jammer als woorden verkeerd worden geinteprenteerd, het zal mij namelijk een rotzorg zijn wie de nieuwe president van Amerika gaat worden...

Hans Brouwer schreef:

Volgens mij had ik een algemeen verhaal bij je woorden, niet speciaal tegen je persoonlijk gericht.

Het zou je overigens wel wat moeten kunnen wat er in de VS, de rest van de wereld, gebeurd. Precies de reden waarom Roger Waters door blijft gaan met zijn boodschappen, op en buiten de plaat.

avatar van Gert1980
3. fles whiskey;

Dus eventueel om 11:30 al met de fles whiskey paraat om de plaat te beluisteren Hans? Ik hou ervan.

avatar van daniel1974nl
Ik blijf erbij dat ik echt zwaar flauw ben van zijn buitengewoon hypocriete gedrag. Eens temeer omdat de man een persiflage van zichzelf is geworden door precies dat de zijn geworden waartegen hij in de teksten van DSOTM (Money) zo fel ageerde. Hij is van Socialist naar full blown kapitalist gegaan. Van zijn hele (vooral Wall Show) droop de anti-kapitalistische boodschap echt af. Echt op zo'n niveau dat ik het echt storend begon te vinden en het het genieten van de muziek in de weg ging staan. Ik snap dat de wereld een kut plek en dat er veel gezeik is en kom niet om dat nogmaals maar weer aan te horen. Ik zou zeggen dat ik eerder naar een concert ga om daar 2.5 uur even niet aan te hoeven denken. Ik vermoed dat de mensen die snappen wat hij te zeggen heeft het niet hoeven aanhoren (die pakken wel een politiek filosofisch, politicologisch of contemporain geschiedenis boek om daar meer over leren of dat doe ik in ieder geval liever) en het electorale slachtvee dat naar zijn concerten gaat snappen die boodschap toch niet want die komen daar om te zuipen, latten en bieren op een paar bekende tunes te horen. So why bother !

En of die anti-kapitalische boodschap wordt ingewreven. Algie heet nou ineens Trump (blijkbaar). Waarom is dat nodig !!! En is beschilderd met de meest polemisch anti-kapitalistische leuzen. En hetzelfde geldt voor de schermprojecties. Wederom, het doet de kwaliteit van de originele muziek geen recht aan. Het idee dat het concept van The Wall (wat oorspronkelijk echt heel ergens anders over ging) nu is omgevormd een onnodig politieke lading heeft gekregen. Wederom !! Waarom ?? Ik had echt naar de tour uitgekeken en heb de CD na het concert nooit meer opgezet. Daarnaast is het schandalig hypocriet in het licht van de concertprijzen en kosten van de merchandise. Dit laat een bittere nasmaak achter. Eentje van : kapitalisme is fout behalve als het mijn eigen belangen ten goede komt. Iets waar over niet alleen RG schuldig aan is, maar hem wel meer in een kwaad daglicht zet omdat hij zijn hele musicale carrière hier juist tegen heeft geageerd.

En of Waters playbackt. Daar is inmiddels zoveel over geschreven dat het moeilijk is om te geloven dat het niet zo is. Daarnaast is de man ook zo perfectionistisch dat ie zijn eigen stem gewoon niet meer goed genoeg vind (blijkbaar). Anders zou hij immers wel live blijven zingen, niet ? Dat snap ik. Maar trek dan gewoon de plug eruit en laat het voor wat het is. Ik snap überhaupt niet waarom er nog zoveel bands zijn die blijven toeren en hun eigen nostalgie daarmee om zeep helpen. Kijk naar Genesis nu. Gênant gewoon, werkelijk. Als je dan wat wil doe het dan als King Crimson. Over een extreem hoog niveau van concertervaringen gesproken. Maar daar ga je dan ook heen voor de muziek. Muziekaal vind ik zijn concerten (na 2002) sowieso minder interessant. Jammer maar de gitaristen die hij inhuurt kunnen gewoon echt niet tippen aan Gilmour. En nogmaals, kijk naar de concerten van DG. Hij blaast je qua musicale kwaliteit nog steeds volledig omver. En ook nieuwe nummers. Solo's in Where We Start of In Any Tongues, de man heeft het nog steeds en wederom ik wordt echt blij van de manier hoe DG op het podium staat, met zoveel meer oprechtheid lijkt, veel puurder een rasmuzikant die absoluut niet compenseert op het niveau van de muziek die hij ten gehore brengt. RW daarentegen is veel meer een producer en een stage director die dat dan vervolgens inzet om het aanmatigende niveau van de muziek die hij brengt te verdoezelen. RW doet me denken aan John Wetton die een keer vertelde over een keer dat hij Heat Of The Moment speelde en een fan vooraan met een concert compleet uit de plaat ging en hij dacht. 'Ik ben blij dat in ieder geval jij nog een goede tijd hebt want ik sta me hier echt compleet de tering te vervelen.'

Ik geloof dan ook meteen dat zijn concerten visueel indrukwekkend zijn en daar vooral zijn kick uithaalt. Ik heb de man drie keer gezien en (afgezien van de politieke boodschap) vond ook het vooral in 2002 en 2011 erg indrukwekkend. Het concert op Arrow vond ik dan visueel (maar ook muzikaal) weer een stuk minder (al werd hij daar met de hakken over de sloot gered door het verschijnen van een volle maan vlak voordat DSOTM werd uitgevoerd. Maar ook hier de uitvoering van DSOTM in 1994 in Rotterdam door PF was echt vele malen indrukwekkender. Ook visueel. Ik vind het concert op Arrow maar visueel gepruts met dat hijskraantje. Te gênant gewoon.

Dus, nogmaals ik vond de setlist interessant (al valt er heel wat af te dingen op het idee dat dit een goede doorsnee is van het beste werk van PF. Persoonlijk. Zonder Echoes of het tweede deel van Shine On (wat overigens in 2002) wel werd gespeeld is dit onmogelijk verdedigbaar. Maar goed, Echoes dan ook een huzarenstukje van briljante samenwerking tussen Gilmour en Wright (dat middenstuk.....een van de hoogtepunten uit de hele musicale geschiedenis). Die samenwerking overigens is wat mij betreft ook wat het legendarische geluid van PF maakte. Point taken. Waters schreef daar ontzettend goede teksten voor. Maar zonder dit atmosferische geluid van Wright (nog zoets schandaligs, dat Waters notabene Wright uit de band zette) immers was afgewisseld met de geniale solo's van Gilmour was PF nooit veel meer geworden dan een vergeet me nietje. Het is datzelfde atmosferische geluid en gitaargeweld dat albums als WYWH en Animals zo geniaal maakte. Shine On 1, Welcome To The Machine, Shine On 2, De middenstukken van Dogs & Pigs. Ik ben dan ook vooral benieuwd wat RW er Van over laat . In 2002 werd Welcome To The Machine erg goed uitgevoerd. Maar dan wederom als je nu luistert naar de manier waarom PF WTTM uitvoerde ten tijde van de MLOR Tour...Nice tried ! Roger... Maar vooral na vanaf 2006 vond zijn renditions geen genoeg recht meer doen aan het originele materiaal en juist die sfeer niet meer weet te herscheppen.

daniel1974nl schreef:
Ik blijf erbij dat ik echt zwaar flauw ben van zijn buitengewoon hypocriete gedrag. Eens temeer omdat de man een persiflage van zichzelf is geworden door precies dat de zijn geworden waartegen hij in de teksten van DSOTM (Money) zo fel ageerde. Hij is van Socialist naar full blown kapitalist gegaan. Van zijn hele (vooral Wall Show) droop de anti-kapitalistische boodschap echt af. Echt op zo'n niveau dat ik het echt storend begon te vinden en het het genieten van de muziek in de weg ging staan.(...)

Ja, het leven is geen pretje.
Je kunt zijn hele carriere niet als "socialistisch" met drammerige boodschappen omschrijven en dan daar tegelijkertijd aan toevoegen "hij is van socialist naar full blown kapitalist gegaan".

Dat bijt elkaar, beide boodschappen.

Ik twijfel er overigens aan, of Waters wel een echte socialist is/was. Hij lijkt mij eerder te rangschikken onder de anarchisten, iemand die zich daarbij al vroeg in het leven vol walging van de politiek heeft afgekeerd.

Maar ja, wie weet nog alle onderscheiden tussen radicalen, pacifisten, geitewollensokken en vele andere wereldverbeteraars die we in de jaren '60 zo mooi hadden?
Vrije sex, soft drugs en psychedelica. Je hoeft Roger Waters niets te vertellen.
Het mag vermoeiend klinken, maar gelukkig ging het nog ergens over en, zoals tijdgenoot Ian Gillan recentelijk nog over die tijd zong, de kinderen konden tenminste tot 10 tellen.

Boodschap en muziek onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Pigs, Sheep, Dogs, het beeld van de mensheid stemt voor Roger Waters al jaren niet meer tot enige vrolijkheid. Op de keper beschouwd zie ik ook weinig verbetering. Met Trump, mochten we het er over hebben, toch wel als inktzwart dieptepunt.

Is this the life we really want?

avatar van daniel1974nl
[quote]musician schreef:

Anarchisten, socialisten en communisten begaven zich doorgaans in hetzelfde kamp en is het soms moeilijk te onderscheiden aangezien communisten anarchistische middelen kunnen inzetten om bepaalde doelstellingen te bereiken en werd vermoedelijk door een ieder die ook maar een beetje tegen de gevestigde orde was al gauw al anarchist weggezet, zoals wij nu diezelfde mensen zouden wegzetten als populisten. Of Waters dan een anarchist is, ik vermoed dat Waters zelf de macht ook niet toevertrouwd aan het slachtvee.

Van zijn teksten valt niet moeilijk af te leiden dat hij zich in zijn leven vooral heeft afgezet tegen het grote geld, teveel macht, etc. En die afkeer van het grote geld begrijp ik en dat gaat inderdaad wel ergens over en in twijfel er ook niet aan dat hij wanhopig probeert serieuze problemen aan de man te brengen. Alleen moet je dan vervolgens niet links gaan lullen en rechts doen zoals hij de afgelopen 15/18 jaar gedaan heeft. Dat is gewoon ongeloofwaardig en hypocriet.

Of Trump het dieptepunt is. Ik dacht het met de verkiezing van Reagan en Bush Jr. ook. Veel erger dan dit kan het niet worden. Als het aantreden van Trump ons iets zou moeten leren dan is het jammer genoeg that there is plenty more where that came from.

meneer schreef:
Meneer, dat zijn wijze woorden. Oeverloos geleuter zoals in het merendeel van de vanmiddag na 13.00 uur geplaatste berichten zijn zo vermoeiend en totaal irrelevant.

avatar van Stalin
musician schreef:

Is ook weer wat kort door de bocht mijn inziens.
Zelf ben ik overigens zeker geen fan van Trump, alvorens ik hier op MuMe gecanceled ga worden
Maar die blinde idolatie voor Biden is me ook niks waard.
Het is schandalig dat de (zelfverklaarde en ondertussen al decennia achterhaalde) grootste democratie deze 2 naar voren weten te schuiven als zijnde de beste paarden van stal.
Ze moeten zich daar werkelijk waar allemaal hun ogen uit hun kop schamen.
Het liefst zou ik zien dat we helemaal geen aandacht meer zouden schenken aan USA, we hebben al genoeg op ons eigen (Europese) bordje.
De U Naait Me Steeds (zoals mijn oom in South Dakota het noemt) is al veel langer een zinkend schip, Trump heeft het proces mijn inziens enkel versneld.
Bananenrepubliek die zich verschuild achter compleet uit de hand gelopen defensie budget, Hollywood en de macht van hun grote internetgiganten.

Maar goed, ik ga alweer veel te ver vrees ik.
Het is tenslotte geen PolitiekMeter.

Wat ik zeggen wilde is eigenlijk dat ik, als geen fan zijnde van danwel Donald of Joe, toch uitermate heb genoten van beide shows van deze tournee die ik heb mogen aanschouwen.

Ik stoor me juist helemaal niet aan de politieke boodschap, het is juist bewonderenswaardig dat een man van richting de 80 nog zo ontzettend bevlogen is.
Althans, zo zie ik het.

En dat Roger een zure en cynische hypocriete zakkenvuller zou zijn, dat moet ik ook nog maar zien.
Ik geloof best dat hij dat vroeger was, heeft hij ook toegegeven.
Na DSOTM hadden de Floyd boys al hun natte dromen vervuld als artiest en stroomde de ponden met kruiwagens tegelijk hun rekeningen op en kochten ze allemaal dikke landhuizen en sportwagens.

Ben je dan hypocriet ?
Ik vraag me af wat een ander in hun positie had gedaan, dus allicht niet te snel over oordelen.
Of hadden ze al hun geld moeten afstaan of zo ?
Ik denk ook dat dit soort lui het op een gegeven moment ook niet meer om het geld doen.
De bankrekening is al overvol, het zal eerder een drive en/of passie zijn. En natuurlijk een stukje ego, zeker bij Waters.

Roger heeft ook wel gezegd dat hij in de jaren 70 helemaal klaar was met tournees en optredens.
Tijdens de Animals tournee in 1977 riep hij tijdens optredens lukraak een nummer.
Dit bleek later overeen te komen met hoeveel shows ze al hadden gegeven. Hij was letterlijk aan het aftellen.
Toen nog een opdringerige fan in het gezicht spugen en dat bleek uiteindelijk de kiem voor The Wall.

De jaren 80 in de clinch met de overige leden, wat slecht ontvangen solo albums en optredens voor grotendeels lege zalen.
Dit terwijl de andere 3 onder de naam Pink Floyd een avond later een compleet stadium uitverkocht.
Ik kan me voorstellen dat je daar vrij pissig van gaat worden.

Inmiddels zijn we, naar zijn eigen zeggen althans, 20 jaar psycho therapie verder en zal hij als mens een hoop frustraties uit het verleden verwerkt hebben, danwel een plekje hebben gegeven.

Met name tijdens de shows van The Wall en van deze laatste Us+Them tournee, krijg ik persoonlijk het idee dat hij er juist weer erg veel lol aan beleefd om op het podium te staan.
Iets wat hij zelf ook toegeeft tijdens de korte docu na het optreden.
Hij zegt het daarin "cool te vinden" onderdeel te zijn van zo'n groot spektakel.

En bovendien ga je mij niet vertellen dat hij niet geniet van het feit dat hij na ruim een halve eeuw nog steeds zoveel betekent voor zoveel mensen dat de stadions elke keer nog vol zitten.

Ik neem mijn hoed in elk geval diep voor de man af en ben blij voor de muziek die hij (solo en met Pink Floyd) heeft gemaakt.
Ben fan sinds 1994, toen ik een 11 jarig puistenkopje was. Nu 37 en dus is de muziek al ruim een kwart eeuw van grote betekenis en invloed op mij geweest.

Toch best bijzonder als je erover nadenkt en ik zal dus vanaf morgen zeker gaan genieten van deze nieuwe opgepoetste live keutel van Dhr Waters.
Zeker omdat ik er in de Snikkel Dome zelf bij was

avatar van pmac
De setlist is natuurlijk prima maar hoe vaak ga je dit draaien? Dan pak je toch liever een Pink Floyd plaat.
Als concertherinnering zal hij best goed scoren. Ik ben niet meer naar deze show geweest maar heb wel de concertfilm gezien. Vreemde uitdossing van die zangeressen. Verder een mooie show met grootse projecties (waardoor echter delen van het podium nauwelijks zichtbaar waren), het varken, de lasers en de boodschap. Het zat er allemaal weer in. Van zijn laatste worp werd helaas maar weinig gespeeld terwijl dat toch echt fraaie stukken bevat. Van The Wall heb ik de luxe box uitgave op dvd. Bij deze twijfel ik echt.

Ps eerder werd even gediscussieerd over het al dan niet playbacken tijdens concerten. Ik kan u vertellen dat hij dat bij zijn vroege soloshows (Pro's and Con's 84) wel degelijk veelvuldig deed. Clapton (destijds op gitaar) was er niet over te spreken. Ik was er bij en vond het toen al zo knap dat zijn stem zo dicht bij de plaat zat.

avatar van harm1985
Om Roger Waters een salonsocialist te noemen gaat me wat ver, hij wordt, in tegenstelling tot een bepaalde voormalig presentator van een programma op de vooravond niet uit belasting gelden betaald. Roger Waters heeft net als vele anderen uit zijn tijdperk zijn geld verdiend door de populariteit van zijn muziek. Daar is niets mis mee, hij buit zover ik weet niemand uit noch laat hij mensen onder erbarmelijke omstandigheden werken zoals een bepaalde Amerikaanse webshop. Ik vind zijn boodschap tijdens dit concert dan ook totaal niet tegenstrijdig met het feit dat hij zelf vermogend is. Hij kan moeilijk al zijn geld weggeven.

Daarbij is zijn muziek van hem en is hij vrij om deze te herbestemmen of een nieuwe betekenis te geven. Hij is niet de eerste die dat doet.

Waters ageert al jaren tegen de wereld en hij zal er zijn reden voor hebben.
Hij schroomt niet om figuren als Trump openbaar te kakken te zetten. Leve de visuele vooruitgang.
Hij was 26 of 27 toen hij het concept vanDark Side Of The Moon schreef.
Een heel realistisch concept en tijdloos, want het is nu ook nog actueel.
Ik geloof onmiddellijk dat Rog een moeilijke brompot is en zwaar op de hand, maar ook een groot artiest.
Hij maakt het voor een toeschouwer live wel boeiend in ieder geval. En wie zich ergert aan zijn statements hoeft natuurlijk niet te gaan. Simpel toch?